Sidan 9 av 9 « Första 678 9

Verktyg Visningsval
2012-08-19, 02:18   #241

Yamato

Medlem

Yamatos avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2009

kul att det blev bra! grymt störande med bullrig dator.

Har själv fått min ganska tyst och har testat fläktstyrningen nu denna varma vecka. Detta har jag gjort:
- Passiv kylning på nordbrygga och GPU.
- Stor och bra fläkt på CPU och chassi.
- Bra PSU med stor fläkt.
- SSD systemdisk.
- Bra chassi med gummiupphängd lagringsdisk (mekanisk).
- Fläktstyrning på chassi och CPU.

Fläktstyrningen från Akasa är det senaste köpet, tyckte datorn var ganska tyst men nu kan jag få den ännu tystare! Det blir rätt stor skillnad faktiskt och enligt mina mätningar så är det fortfarande hyffsat svalt, lite varmare blir det men inte någon större fara.
Pyrotech Silent: Antec Solo / Asus P5Q Pro / E8500 / Intel SSD G2 80Gb + WD Caviar Black 640Gb / 8Gb Ram / GF9800GT Silent / Corsair HX520 / RollerMouse Pro / Typematrix 2030 SVORAK / Windows 7. Nytt: Phoenix Philes
Yamato är inte uppkopplad
2012-08-23, 02:09   #242

cockjam

Medlem

Plats: sverige

Registrerad: jun 2009

absoluttyst!

tjenare! du skriver intelrigg, och skulle vilja veta om du spelar mycket eller bara surfar och gör enklare saker med din rig?
vill du ha en tyst dator finns det egentligen bara en sak som gällerassiv kylning! Det finns processorkylare t.ex antecs vattenkylare för runt 600 kr, sen kan du med en intelcpu (om du inte är en megagamer) bara aptera en riktigt fet kylfläns med en bra kylpasta i grunden...det räcker till för att kyla cpun vid enklare uppgifter!
Har du sen andra fläktar, tex i chassit, byt ut dessa om dem är mindre än 120 mm stora till om det är möjligt ännu större och färre! Ju större, desto tystare och svalare blir datorn. Du kan alternativt plocka bort dem helt, och ha en öppen låda som ventileras av sig själv. Sen vad gäller grafikkortet finns mängder med såna utan fläktar, det är faktiskt fläktarna från GPUn som väsnas mest!
Det finns även chassin som är som en enda stor passiv kylare, eller kylfläns, och helt fläktlös-dessa är ganska dyra men de låter NADA!!
är det svar på dina frågor så är det bara att börja modda!
mvh fredde