Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-08-14, 12:35   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Lenovo, Dell och Samsung förbereder för Windows RT

Med Windows RT satsar Microsoft på arkitekturen ARM, speciellt anpassad för mobila plattformar. Bakom kulisserna står flera tillverkare står redo att hoppa på tåget, bland annat Lenovo, Dell och Samsung.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-08-14, 12:38   #2

zin_90

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: sep 2009

Det där kan ju vara en smidig lösning, men fortfarande klumpig att bära med sig skulle jag anta.

Tillbehör: LG 23" W2363D 120HZ | Logitech G500 | A4Tech Keyboard | Steelseries 4H | Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad
zin_90 är inte uppkopplad
2012-08-14, 12:49   #3

JAZIP

Medlem

JAZIPs avatar

Plats: ö

Registrerad: jan 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zin_90 Visa inlägg
Det där kan ju vara en smidig lösning, men fortfarande klumpig att bära med sig skulle jag anta.
Tror jag inte alls! Dom kommer ju vara lika slimmade som dagens plattor. Se bara på Surface med ARM.
JAZIP är inte uppkopplad Folding
2012-08-14, 13:02   #4

Azodan

Medlem

Registrerad: nov 2004

Det kommer nog vara rätt så många som köper en Windows RT platta och förväntar sig kunna köra alla sina gamla favoritprogram för Windows.

Sedan fattar jag inte vad som menas med 'connected standby' det verkar ju vara nått standby läge som tar längre tid att vakna ifrån än tex. iPads sleep läge hur kan den då vara connected?

Aja, tiden får utvisa om det blir bra.

Skickades från m.sweclockers.com
Azodan är inte uppkopplad
2012-08-14, 13:03   #5

ponanmsi

Medlem

ponanmsis avatar

Plats: Staffanstorp

Registrerad: okt 2009

Aldrig att jag skaffar en Windows RT platta när de går efter Apple med att bara tillåta program godkända av Microsoft.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows..._compatibility

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Azodan Visa inlägg
Sedan fattar jag inte vad som menas med 'connected standby' det verkar ju vara nått standby läge som tar längre tid att vakna ifrån än tex. iPads sleep läge hur kan den då vara connected?
Tror att det gör att program kan synka, chattprogram kan vara anslutna och ta emot meddelanden, och liknande medan datorn "sover" (är i strömsparläge).
Stationär dator: |Intel Core 2 Quad Q6600 @ 4*2.40GHz|XFX Radeon HD 5830 1GB|4GB RAM @ 800MHz|MSI G31M|Seagate Barracuda 2*500GB 7200rpm|FSP 400W|Windows 7 Ultimate 64-bit| AiO dator: |Asus E45M1-I DELUXE mITX|AMD E-450 @ 1.65GHz|8GB RAM @ 1333Mhz|FSP PicoPSU 90W|Samsung 830 128GB SSD|Windows 8 Pro 64-bit| Fujitsu Lifebook UH572: |Intel Core i5-3317U @ 2*1.7-2.6GHz|8GB RAM @ 1600MHz|500GB HDD 5400rpm + 32GB SSD|Windows 8 64-bit| Mobil: |Nexus 4|
ponanmsi är inte uppkopplad Folding
2012-08-14, 13:08   #6

korreWorre

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ponanmsi Visa inlägg
Aldrig att jag skaffar en Windows RT platta när de går efter Apple med att bara tillåta program godkända av Microsoft.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows..._compatibility

Tror att det gör att program kan synka och liknande medan datorn "sover" (är i strömsparläge).
Nä hemskt tråkigt tycker jag med... Blir till att vänta på Pro-versionen 3 månader efter för mig del eftersom den skall tillåta det vad jag förstått. Dock lite dyrare och men kraftfullare.
korreWorre är inte uppkopplad
2012-08-14, 13:14   #7

XHI

Medlem

XHIs avatar

Plats: SkyNET/Täby

Registrerad: nov 2009

Hey, it looks like an iPad! SUE THEM!
 3e gen iPad 64GB 4G - iPhone 5 64GB - iPhone 4 - iPhone 3Gs - iPhone 3G 
Office: - iMac 27" - i7 - 256GB SSD - 2TB - 12GB DDR3
XHI är uppkopplad nu
2012-08-14, 13:16   #8

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XHI Visa inlägg
Det kommer säkert. Runda kanter, kanske touchfunktioner...det bäddar för att Apple ska stämma skiten ur dom.
Segas är inte uppkopplad
2012-08-14, 13:18   #9

A7V

Medlem

Plats: Uppland

Registrerad: maj 2006

Ska bli spännande och se om det går att installera andra OS än Windows eller om de är låsta via UEFI Secure Boot.
2012-08-14, 13:28   #10

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Nej, vill inte ha Windows RT.
Vill hellre ha en Androidplatta.
rektor är uppkopplad nu
2012-08-14, 13:31   #11

betan

Medlem

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Det kommer säkert. Runda kanter, kanske touchfunktioner...det bäddar för att Apple ska stämma skiten ur dom.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av XHI Visa inlägg
De kommer inte bli stämda om detta stämmer:
http://www.engadget.com/2012/08/13/m...esign-patents/
betan är uppkopplad nu
2012-08-14, 13:41   #12

Azodan

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Tror att det gör att program kan synka, chattprogram kan vara anslutna och ta emot meddelanden, och liknande medan datorn "sover" (är i strömsparläge).
jo, nå sånt är det, värt och notera är att det bara funkar bara för 'metro' applikationer, desktop appar kommer att suspendas. Implementeras i x86 maskiner så kommer det att vara lite drygt att varje gång som skärmen slocknar så kommer desktop appar, tex. Mirc tappa connection eller torrent klienter eller vad man nu kan hitta på!

Skickades från m.sweclockers.com
Azodan är inte uppkopplad
2012-08-14, 13:46   #13

XHI

Medlem

XHIs avatar

Plats: SkyNET/Täby

Registrerad: nov 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av betan Visa inlägg
De kommer inte bli stämda om detta stämmer:
http://www.engadget.com/2012/08/13/m...esign-patents/
Jag var i och för sig ironisk men sure
 3e gen iPad 64GB 4G - iPhone 5 64GB - iPhone 4 - iPhone 3Gs - iPhone 3G 
Office: - iMac 27" - i7 - 256GB SSD - 2TB - 12GB DDR3
XHI är uppkopplad nu
2012-08-14, 13:59   #14

KimTjik

Moderator

KimTjiks avatar

Plats: Norra halvan av Svea Rike

Registrerad: mar 2006

Citat:
Det största problemet med Windows RT är nog att t ex MS Office finns, men i en RT version, som enligt uttalanden av Microsoft inte kommer att stödja VBS och även ha andra begränsningar. För vissa användare kommer därför RT versionen att uppfattas som stympad, och kanske inte ha så många övertag gentemot andra office program.
KimTjik är inte uppkopplad
2012-08-14, 14:04   #15

14ccKemiskt

Medlem

14ccKemiskts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2010

Som vi har längtat!
14ccKemiskt är uppkopplad nu
2012-08-14, 14:40   #16

ponanmsi

Medlem

ponanmsis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av A7V Visa inlägg
Ska bli spännande och se om det går att installera andra OS än Windows eller om de är låsta via UEFI Secure Boot.
Läste att alla ARM plattor med Windows RT skulle vara låsta så de bara kan köra OS certifierade av Microsoft.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KimTjik Visa inlägg
Det största problemet med Windows RT är nog att t ex MS Office finns, men i en RT version, som enligt uttalanden av Microsoft inte kommer att stödja VBS och även ha andra begränsningar. För vissa användare kommer därför RT versionen att uppfattas som stympad, och kanske inte ha så många övertag gentemot andra office program.
Men även tredjepartsprogram som Firefox och Chrome kommer inte gå att köra i desktop-läge på ARM enheter med Windows RT.

Senast redigerad av ponanmsi 2012-08-14 klockan 14:57.
Stationär dator: |Intel Core 2 Quad Q6600 @ 4*2.40GHz|XFX Radeon HD 5830 1GB|4GB RAM @ 800MHz|MSI G31M|Seagate Barracuda 2*500GB 7200rpm|FSP 400W|Windows 7 Ultimate 64-bit| AiO dator: |Asus E45M1-I DELUXE mITX|AMD E-450 @ 1.65GHz|8GB RAM @ 1333Mhz|FSP PicoPSU 90W|Samsung 830 128GB SSD|Windows 8 Pro 64-bit| Fujitsu Lifebook UH572: |Intel Core i5-3317U @ 2*1.7-2.6GHz|8GB RAM @ 1600MHz|500GB HDD 5400rpm + 32GB SSD|Windows 8 64-bit| Mobil: |Nexus 4|
2012-08-14, 14:48   #17

14ccKemiskt

Medlem

14ccKemiskts avatar

Citat:
Men även tredjepartsprogram som Firefox och Chrome kommer inte gå att köra i desktop-läge på ARM enheter med Windows 8 (RT).
Finns det något program som kommer att kunna köras i desktop-läge på Windows RT (förutom Notepad, MS Paint och Explorer)?
2012-08-14, 14:53   #18

ponanmsi

Medlem

ponanmsis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 14ccKemiskt Visa inlägg
Finns det något program som kommer att kunna köras i desktop-läge på Windows RT (förutom Notepad, MS Paint och Explorer)?
Det var det jag menade, bara program som följer med (Paint, Office, Anteckningar etc) och program som laddas ner genom Microsoft Update kommer kunna köras i desktop-läge, så det kommer bara gå att köra tredje-parts program i Metro (om de är godkända av Microsoft).
2012-08-14, 16:44   #19

Haxk

Medlem

Haxks avatar

Registrerad: jun 2009

ja, det lär bli bra när dessa läsplattor släpps, men frågan är bara priset. Kommer de att ligga på 6k eller 9 k mer eller mindre kr. Om jag ska köpa en sådan här läsplatta så får det inte gå över 9k och då ska det vara för den versionen som har hela windows 8 i sig och inte bara RT modellen med de "metro" gränssnittet
Haxk är inte uppkopplad
2012-08-14, 18:15   #20

virtual void

Datavetare

virtual voids avatar

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 14ccKemiskt Visa inlägg
Inte om det man skriver på wikipedia stämmer

"Developers will not be able to create applications to run on Windows RT using the Win32 APIs."

Utan stöd för Win32 API:et så blir desktop stöd helt meningslöst, med andra ord så kommer bara appliktioner av typen formerly known as a "Metro-Style application" fungera.
2012-08-14, 18:34   #21

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Dom siktar ju prismässigt som dom andra plattorna uttalade sig någon (får återkomma med källa, men det var en ms-address).
Nu ska dom ju bara komma så man kan slänga sina pengar på dom.
Office 2013 RT begränsat i funktionalitet jämfört med vanliga office förvisso, men vanligen används någon promille av office kapacitet. Kommer nog räcka för vad man gör på plattan. Office 2013 är för övrigt riktigt trevligt för er som inte testat preview.
2012-08-14, 20:36   #22

KimTjik

Moderator

KimTjiks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orig_rejser Visa inlägg
Office 2013 RT begränsat i funktionalitet jämfört med vanliga office förvisso, men vanligen används någon promille av office kapacitet. Kommer nog räcka för vad man gör på plattan.
Ser du inte det som ett problem för Windows RT? Vad är fördelen med att köpa en platta ifrån Microsoft om RT ändå inte ger access till det som troligen skulle kunna vara ett av de största försäljningsargumenten?

Det kommer kanske en förändring. Microsoft är inte hippt nog att säljas för varumärket. Enda försäljningsargumentet jag kan se är igenkänning... men förutom logotypen är även den borta i och med Windows 8 UI.

Jag är inte ute efter att dissa Windows RT, men jag förstår inte riktigt hur Microsofts försäljningsargument ser ut. Om Microsoft varit först på plan, OK, men nu är de ju faktiskt sist in på plan.
2012-08-14, 22:05   #23

orig_rejser

Medlem

Citat:
Ser du inte det som ett problem för Windows RT? Vad är fördelen med att köpa en platta ifrån Microsoft om RT ändå inte ger access till det som troligen skulle kunna vara ett av de största försäljningsargumenten?

Det kommer kanske en förändring. Microsoft är inte hippt nog att säljas för varumärket. Enda försäljningsargumentet jag kan se är igenkänning... men förutom logotypen är även den borta i och med Windows 8 UI.

Jag är inte ute efter att dissa Windows RT, men jag förstår inte riktigt hur Microsofts försäljningsargument ser ut. Om Microsoft varit först på plan, OK, men nu är de ju faktiskt sist in på plan.
Absolut inte, företag kommer köra pro-plattor där man kan köra hela stora office med allt vad det innebär. Hemma-användare sitter väldigt sällan och gör sannolikhets-kalkyler mot olap-datakällor. Skulle tippa på att en normal-användare aldrig någonsin kommer känna av några "begränsningar" som en rt version kan innebära, tänker mig ungefär som office starter. Som jag fattar det kommer dessutom "Office RT" ingå i RT versionen, bör ju utan problem bli kraftfullaste office-sviten på arm-baserade tabletter
2012-08-14, 22:38   #24

KimTjik

Moderator

KimTjiks avatar

Det är möjligt du har rätt, än om jag inte riktigt kan se varför någon just skulle välja Microsofts Windows RT före befintliga alternativ. Om vi inriktar oss på "normal-användaren" - som i många diskussioner ironisk nog är en stor användare av MS Office alla funktioner och Adobe Photoshop CS! - behöver de inte ens "Office RT". Vad jag mer syftade på var att eftersom plattan ändå inte är arbetshästen utan slarvigt uttryckt mer av en "presentatör" är det trots allt ett minus att den inte kan presentera MS egna format fullt ut.
2012-08-15, 06:32   #25

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Citat:
Det är möjligt du har rätt, än om jag inte riktigt kan se varför någon just skulle välja Microsofts Windows RT före befintliga alternativ. Om vi inriktar oss på "normal-användaren" - som i många diskussioner ironisk nog är en stor användare av MS Office alla funktioner och Adobe Photoshop CS! - behöver de inte ens "Office RT". Vad jag mer syftade på var att eftersom plattan ändå inte är arbetshästen utan slarvigt uttryckt mer av en "presentatör" är det trots allt ett minus att den inte kan presentera MS egna format fullt ut.
Fast tittar man på alternativa Office så är alla katastrofalt dåliga på att hantera .doc och .xls. De fallerar på de enklaste formateringarna och funktionerna så i praktiken är de inte användbara. Det gäller för övrigt Open Office också. Så bara det går att öppna och köra enklare dokument utan att allt skiter sig så har de en enorm fördel mot alla andra.

Sen är jag också rädd att folk kommer blanda ihop de olika windoesversionerna men de var ju smarta nog att kalla ARM-versionen för RT så den skiljer sig mot Windows 8. Sen lär pro-kunde ändå inte vara sugna på ARM utan köpa någon av de x86-plattorna som kommer dyka upp med Intels nya Atom. Då får du full kompatibilitet.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är uppkopplad nu Folding
2012-08-15, 06:39   #26

orig_rejser

Medlem

Samt att som sagt, vad har Ipad och android för office-paket som är att hänga i granen.
Men vad jag har sett angående RT-versionen så är det lite vbs i excel och sådana saker som kan strula.
Kim_Tjik: du skriver om normal-användaren som använder alla funktioner i office (tror du menar program) och Photoshop cs. Då är de ju pro-kunder och inte rt-kunder.
Företag kommer köra pro-plattor med möjlighet att plocka in affärssystem och annat gott.
2012-08-15, 07:48   #27

14ccKemiskt

Medlem

14ccKemiskts avatar

Frågan kvarstår dock vad fördelen med RT ska vara framför Win 8, Android och Ipad. Jag kan inte se någon alls.
2012-08-15, 08:26   #28

KimTjik

Moderator

KimTjiks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orig_rejser Visa inlägg
Kim_Tjik: du skriver om normal-användaren som använder alla funktioner i office (tror du menar program) och Photoshop cs. Då är de ju pro-kunder och inte rt-kunder.
Det var ett ironisk skämt med verklighetsbakgrund: om du kollar diskussioner där pro-Windows och pro-Linux/BSD/OpenSolaris "käftar" så framstår det ofta som att normal-användaren är en hejare på macron och fotograf/grafiker med professionella behov. Microsoft får väl hur som förbereda sina försäljningskanaler på lite extra support i händelse av att RT skapar förvirring och viss besvikelse.

Plattan baserad på IA-32 och/eller x86-64 (har inte kollat vilken Atom processor de använder) tror jag däremot kommer att hitta sin marknad ganska enkelt, än om jag inte tror att dess marknadsandel exploderar, utan istället kommer att tugga sig sakteliga in på just arbetsplatser.
2012-08-15, 09:34   #29

orig_rejser

Medlem

[QUOTE=KimTjik;12583272]Det var ett ironisk skämt med verklighetsbakgrund: om du kollar diskussioner där pro-Windows och pro-Linux/BSD/OpenSolaris "käftar" så framstår det ofta som att normal-användaren är en hejare på macron och fotograf/grafiker med professionella behov./QUOTE]

Ironi är svårt i text-form

Ska bli intressant att se hur MS marknadsför dessa för att göra tydligt för köparna vad det är dom ska ha. Annars är det ju som du skriver, många som hamnar i kön på elgiganten för att fråga varför dom inte kan köra ps som dom köpt för flera tusen kronor på sin nya windows-dator.

Dom får väl pusha att RT är en padda som man kan stoppa tangentbord på och Pro en lätt laptop med avtagbart tangentbord och touch-skärm med padda-utseende...
2012-08-15, 18:46   #30

Anonymous FTW

Medlem

Anonymous FTWs avatar

Plats: Milkoland

Registrerad: nov 2010

Ryktas att Microsoft ska ta 199$ för sin Windows RT platta.

Källa
Anonymous FTW är inte uppkopplad
Sök jobb