HBO lanseras i Sverige

Permalänk
Melding Plague

HBO lanseras i Sverige

Det är inte bara Netflix som kommer till den svenska marknaden. Även film- och seriekanalen Home Box Office satsar på kalla norden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

JAAAAAA!!! Äntligen. Finns inga som gör såna kvalitets produktioner som hbo!

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Fy fan va AWESOME!! Allt HBO gör är guld! Typ!
Fan va najs!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Detta gillas starkt! Nu får vi bara hoppas att de sänder sina serier samtidigt som i USA. Personligen är jag dock tveksam till att detta kommer att hända tyvärr, men man kan ju alltid hoppas.

EDIT:
Eller va fan, så länge man kan se alla gamla sköna serier är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Shut up and take my money!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Avstängd

Låter som en bra idé, men dom kommar att lyckas fucka upp det.

Man kommer säkert behöva ett program som bara funkar i Windows, som har DRM, visar reklam, man blir säkert tvungen att kolla på trailers som inte går att skippa förbi, bild-och-ljud kvalitén blir säkert kass. Serier kommer säkert flera månader efteråt.

Permalänk
Medlem

We're on a roll!

Permalänk
Skrivet av rSon:

Detta gillas starkt! Nu får vi bara hoppas att de sänder sina serier samtidigt som i USA. Personligen är jag dock tveksam till att detta kommer att hända tyvärr, men man kan ju alltid hoppas.

EDIT:
Eller va fan, så länge man kan se alla gamla sköna serier är jag nöjd.

Samma tid och samma dag, fast lokal tidszon vore ju guld, dvs. ca 8 timmar föra USA

NOT boing to happen =(

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att det blir serier samtidigt i som i USA, reklamfritt och möjlighet att välja engelska subs.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Jag saknar än så länge ett Spotify liknande alternativ för film och serier, där jag kan hitta nästan allt jag söker.

Jag vill inte behöva ha 10 olika tjänster för att få tag på det jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Samma tid och samma dag, fast lokal tidszon vore ju guld, dvs. ca 8 timmar föra USA

NOT boing to happen =(

Vore verkligen guld. Inte minst med tanke på att jag skulle spoila handlingen för amerikanarna varje gång, hämnden är ljuv!

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt.

Hoppas det blir bra, har inte nått emot att det kan va några veckors fördröjning på serier och liknande om så är. Så länge utbudet är bra och kvaliteten är 1080p.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Får hoppas på att det blir serier samtidigt i som i USA, reklamfritt och möjlighet att välja engelska subs.

Kommer aldrig hända. Kommer bli samtidigt som det släpps i Sverige om vi har TUR. Jag skulle iaf bli nöjd om det kommer samtidigt som det släpps på tv i sverige. Känns realistiskt.

Permalänk
Medlem

Nu får vi hoppas att Showtime också hakar på!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Roligt att dom kommer till vår marknad också och inte bara håller sig på sin egna världskarta som kallas usa.

Dock kommer jag troligen inte hoppa på någon av dessa tjänster utan jag kommer fortsätta köpa alla mina filer och serier på dvd/bluray.
Så mycket roligare med plåtboxar och fodral på hyllorna i biorummet
Finns ingen känsla i att scolla en lista upp och ner på duken/skärmen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Bara vi slipper svensk text så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Nu får vi hoppas att Showtime också hakar på!

Och Hulu?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Betyder ju att HBO-material förmodligen inte kommer att plockas upp av SVT

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Inaktiv

HBO är väl primärt en kabelkanal, precis som typ Canal+? Antagligen blir det likadant i Sverige, ett tillval för utvalda operatörer. Känns som många här tror det handlar om streaming ala Hulu/Netflix, men så är det inte om jag fattat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Får hoppas på att det blir serier samtidigt i som i USA, reklamfritt och möjlighet att välja engelska subs.

Reklamfritt, du skojjar va? Har du inte sett hur ofta amerkans tv har reklam. 5-6ggr/timme.

Off Topic. Nu saknas bara WarnerTV (för min del)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Är inte Hulu ett bättre val? Som jag har förstått det så är Hulu bara en tjänst, inte en kanal som HBO. Med andra ord kan man ju se serier även från andra kanaler med Hulu, det lär man inte kunna med HBO.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Låter som en bra idé, men dom kommar att lyckas fucka upp det.

Man kommer säkert behöva ett program som bara funkar i Windows, som har DRM, visar reklam, man blir säkert tvungen att kolla på trailers som inte går att skippa förbi, bild-och-ljud kvalitén blir säkert kass. Serier kommer säkert flera månader efteråt.

Nu drar du lite förhastade slutsatser, vad är det som säger att det blir ett program som ska installeras, som det står i artikeln "Senast ut är amerikanska HBO (Home Box Office), vilka framför allt är en betalkanal för kabel- och satellit-TV" vilket antagligen innebär att det kommer dyka upp som en kanal hos olika leverantörer. Skulle kunna tänka mig att det blir något i stil med viaplay så du kan välja vad och när du ska titta på något. Om du betalar för tjänsten så är det ganska osannolikt att de smäller in reklam, förutom mellan avsnitt vilket är acceptabelt. Och är det en betaltjänst så är det givet att kvalitén följer dagens standard, kanske finns alternativ till HD också beroende på vilken bandbredd du har. Är det dock inte så, då skjuter de ju bara sig själva i foten eftersom väldigt få kommer att kolla på deras utbud om kvalitén är för låg. Och 1-2 månaders fördröjning är ju en klar förbättring mot vad vi ser idag, dexter eller game of thrones som exempel, 1 år senare. Om man inte gillar att ha träben och ögonlapp såklart.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit skeptisk till att streama filmer och tv serier. Men då jag testat både HBO, Netflix och andra så är det helt ok. Och om man tänker efter så behöver ju bilden inte vara direkt dålig.

Via parabol får man oftast en MPEG2 sändning (om vi snackar SD) och denna ligger på 2-5MBit. Tänk dig då de strömmar som ligger på 2MBit online men är kodade i en mycket bättre codec. Du kan alltså få minst lika bra kvalitet över nätet utan en groteskt stor ström.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Reklamfritt, du skojjar va? Har du inte sett hur ofta amerkans tv har reklam. 5-6ggr/timme.

Off Topic. Nu saknas bara WarnerTV (för min del)

Kabel-tv (eller i alla fall HBO) i USA har inga reklampauser.

Permalänk
Medlem

Sverige kaxar sig mot Vitryssland och krig syns vid horisonten - vips så flödar de amerikanska tvkanalerna till norden. Coincidence? I think not!

(Obs! De föregående raderna bör bara läsas av folk med ett sinne för humor.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Bara vi slipper svensk text så är jag nöjd.

Eehh va? Tror nog de flesta föredrar svensk text, du får väl ta bort textningen då om den stör så mycket

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Gillar HBO, men att betala för TV i Sverige idag är otänkbart för mig. Anledningen? Jag är intresserad av ett fåtal kanaler. För att få dem i HD måste man köpa hela lyxpaketet PLUS att man får betala för hd-kanalerna. Det kan bli uppemot 600kr i månaden. Då får jag 100 kanaler, varav jag kommer utnyttja 5.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Nu får vi hoppas att Showtime också hakar på!

Finns redan i Sverige men det är långt ifrån utbudet i USA och räkna med att det blir likadant då det gäller HBO.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Ah, goda nyheter såhär lagom till lunch!

Permalänk
Snusfri

Trevligt, HBO gör kvalitets tv, ser gärna att AMC samt Showtime kommer med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro