Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Video: Snabbtitt på Windows 8

Emil Björklund kavlar upp ärmarna och bjuder på en snabb genomgång av nya Windows 8. På tapeten står både skrivbordsläget och det nya gränssnittet känt som Metro.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kul att SweC tar en titt på detta. Själv tycker jag att windows 8 verkar ett naturligt steg för ett modern operativsystem. W8 är dessutom enklare om man inte är van vid datorer vilket gör det enklare för nybörjare. Sen att W8 är snabbare är ju bara ett plus

Permalänk

"Modern UI style" heter det nu för tiden, inte Metro. :>

Permalänk
Avstängd

Jag tkr win8 är riktigt bra. min dator är mkt mer stabil.
bf3 krachar aldrig längre. o.s.v . jag va skeptisk först då jag testat win 8 i början då de va "test"
och hatade metro. men nu tkr jag tvärtom. bara man gett de en dag så kommer man veta vart allt är.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Frächt! B-)

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Alltid lika skönt att lyssna på er och era videos!

Permalänk
Medlem

Att inte scroll funktionen fungerar med fly-away stil beror förmodligen mjukvarupatent. Samma sak med "global-search" funktionen, för att söka efter allt i operativsystemet, som Apple också har patent på. Google var tvungna att skicka ut en uppdatering som tog bort denna funktion för inte så länge sedan.
Hoppas inte detta är en framtid som vi tvingas vänja oss vid.

Edit:
Löjligt att Microsoft tycker att Google konton inte har tillräckligt hög säkerhet. Google konto med 2-faktor-autentisering piskar nog Microsofts relativt svaga bildupplåsning ganska hårt.

Permalänk
Medlem

Snabbtitt på 32min

Riktigt bra video iallafall, sitter och glor igenom den nu! Kanske löser mina frågetecken om jag ska byta från W7 eller stanna kvar

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Riktigt bra OS för surfplattor/mobiler, men för datorer så är Win 7 fortfarande vinnaren.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Riktigt bra OS för surfplattor/mobiler, men för datorer så är Win 7 fortfarande vinnaren.

håller med skrivaren åvan håller mig till min kära W7pro

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker inte windows 8 verkar klart. Det ser ut att styra användaren för mycket, på ett konstigt sätt.

Jag kommer att ge det en chans på nästa dator, men windows 7 är ett bra operativsystem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av flammsig:

Jag tkr win8 är riktigt bra. min dator är mkt mer stabil.
bf3 krachar aldrig längre. o.s.v . jag va skeptisk först då jag testat win 8 i början då de va "test"
och hatade metro. men nu tkr jag tvärtom. bara man gett de en dag så kommer man veta vart allt är.

Har haft W7 sedan betan och det har ALDRIG kraschat.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, för surfplatta så jättegärna! men för min hederliga stationära dator så får det bli windows 7 ett tag till

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Äntligen lite Swec-klipp igen. Själv lär man stanna på Win7 de närmsta åren.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

vi får se... vi får se...

rent designmässigt är jag inget fan än så länge. Metro, sorry, Modern UI, kommer sagga ner min desktop hastighet vesäntligt, så jag kommer rocka Skrivbord större delen av tiden, och är rädd att MUI hoppar in och stör där det känner.

Gillar även Aero och är ju van med vanliga knappar i mappar, istället för Word-stil paneler. Det är väl en vanesak förmodligen. Tyckte nog bättre om XP innan Vista och Vista innan 7

Permalänk
Medlem

Tack Emil för en mycket bra genomgång och för att du fick mig att bestämma mig för att behålla Windows 7 :).

Permalänk
Medlem

Kommer man behöva en taskkiller för att ta död på pausade appar som ligger och äter resurser?

Permalänk
Medlem

operativsystemet är uppenbarligen inte färdigt. som vanligt när microsoft släpper ett nytt.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har ju trots allt en touchskärm ståendes så ur den vinkeln vill jag byta. Samtidigt vill jag inte bli av med till exempelvis start-menyn. Svårt val det här.

Permalänk
Avstängd

ser ingen mening med att använda windows 8 på en desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Löjligt att Microsoft tycker att Google konton inte har tillräckligt hög säkerhet. Google konto med 2-faktor-autentisering piskar nog Microsofts relativt svaga bildupplåsning ganska hårt.

Tyckte att de sa att det va Google som ansåg att det var för låg säkerhet med den där bild upplåsnings saken

Permalänk
Medlem

Windows 7 blir det för mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit mycket mognare i samtalen om Windows sedan någon blev avstängd, men hursomhelst.

Bra genomgång, ser dock inte hur Windows 8 skulle fungera bra i sådana stora AIO lösningar, det ser lite klumpigt ut när Emil demonstrerar.

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt att få se sweclockers klipp igen, satt och fundera när panelen skulle dyka upp och så er man detta
Bra genomgång av windows 8, funktionerna ni beskrev var ungefär samma som jag själv hittat...

Kommer troligen ge det en chans i höst. Är mest sugen på om prestandan vid spelande är sämre eller bättre ?
undrar om det kommer någon panel på fredag

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Bra video, ger bättre inblick. Var verkligen skeptisk förut, men nu vet jag inte riktigt. Ser inte helt klart ut som vissa redan sagt.
Verkar väldigt jobbigt att använda på en dator, speciellt metro (/ui eller vad det nu heter). På en surfplatta skulle det absolut vara ett alternativ, men i en renodlad dator?
Njaee...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Det luktar Vista/ME om win8, om jag kikar i min lilla spåkula så kommer OS strippas mer & mer på funktioner som kommer läggas över på appar som kan säljas i en butik. Micro transaktioner verkar vara allt för lockande även för större bolag. (Nej jag vet att win8 inte är direkt strippat utan jag menar vart detta leder till)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Blir sugen på en 22" touchskärm som jag kan ha på väggen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast

Verkar bli riktigt snyggt för surfplattor etc men i en stationär dator...njaaaaaa, jag väntar på nästa OS och ser vad det har att bjuda!
För övrigt så tycker jag att Windows 7 är så klockrent så att jag inte skulle vilja byta OS om det inte vore för det att framtidens spel inte kommer ha stöd för W7

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Blir sugen på en 22" touchskärm som jag kan ha på väggen.

Det kommer inte bli bekvämt i längden...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag