Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Microsofts beslut att skrota den klassiska startmenyn i Windows 8 går inte hem bland alla användare. Det hindrar dock inte utvecklarna på Stardock från att ta fram en egen variant.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det slutet för Microsoft om dem har skrotat startmenyn helt även i framtida OS. Windows 7 tills det inte håller längre sedan linux eller dylikt..

Permalänk

Classic shell är väl inte lika snyggt men det är gratis iaf

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Stannar kvar vid Windows 7 istället!

Permalänk

Nu återstår bara för Stardock att lägga till att man helt kan disabla Metro så att man inte kommer ut i eländet av misstag.

Permalänk
Medlem

Känns inte som ngn större vits att uppgradera med tanke på hur stabil win 7 är. Blir att avvakta o se helt enkelt. Lite kul att det kommer sådana här lösnigar i alla fall. Bra om man nu bestämmer sig för att gå över.

Permalänk

Nu kommer alla som velat ha den, inte vilja ha den.

Swec style

Permalänk
Medlem

Intressant, men blir nog att hänga kvar på Win 7 så länge det går.
Gillar det bättre än 8:n.

Permalänk
Medlem

Tänker inte byta ändå, det ska fan inte behövas en third-party lösning när M$ kan fixa allt genom att bara sätta en kryssruta som låter en välja bort Metro vid installation.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag sitter på skarpa 8an via partner programmet och jag avskyr det. Även om man moddar det så långt det bara går så blir det inte rätt. Och hur 8an hanterar fullskärmsprogram och dylikt blir ett helvete på fler skärmar för mig. Jag kommer återgå till sjuan. Detta är då min personliga åsikt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Jag saknar startmenyn från XP.
Kan dom inte ordna tillbaka den.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inget problem med att stå utan en menyrad, men de skulle förstås uppskattas om de istället valt att ha den kvar!

Permalänk

De borde åtminstone låta de som köper deras produkter själva välja om de vill ha det nya eller om de vill behålla det gamla. Fortsätt i den här stilen och jag tror ni kommer tappa en del till andra OS. Hade det inte varit för spelen så hade jag själv nog gått över till Linux när man inte längre behövde skriva en massa kommandon för att installera det.

Windows 8 har en del intressanta saker men det har även en del saker som jag stör mig på.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Enda jag saknar med start8 är att kunna välja att öppna dokument, kontrollpanelen osv som meny....men det kommer väl ngt för det med.

Dock öppnar det upp mina ögon mer för W8, men som LeafBox sade så skall det inte behövas en tredjepartslösning för något M$ själva skulle haft med från början. Valet mellan classisk starmeny och Modern UI (eller vad det heter nu)
W8 har mkt bra nytt under ytan, men det är ytan som avskräcker då tja upplägget inte är optimalt för desktopanvändande....

Permalänk

Stardock kommer nog tjäna en bra kosing på detta hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med startmenyn hela tiden? Jag kan inte säga att jag öppnar den särskilt ofta.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag faktiskt metro och kommer behålla det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli omåttligt populärt kan man tänka sig för alla som går o köper en dator på siba med w8 installerat.
Helt rätt taktik att gå på en ren o skär kopia av w7 startmenyn också! Men tänk om microsoft hade tänkt såhär långt själva istället. Ser framför mig att detta kommer krångla och bugga tillsammans med metro.

Går det att söka bland filer/program i samma sökning med start8?? dvs inte dela upp det i program/files/settings

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

ser nästan bättre ut än w7 startmenyn

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kanske vore något att testa.. gillar startmeyn!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Nice!
Undrar hur många som kommer "låna" från diverse källor på internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Snusfri

Låter på de flesta som att jorden håller på att gå under pga av att en startmeny som väldigt sällan är framme poppar upp i fullskärm som har betydligt mer valmöjligheter som är mer lättöverskådlig istället.

Det är antagligen samma personer som anser att XP är det bästa som någonsin hänt och att det är bästa operativsystemet någonsin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!
Vet inte vad som skulle få folk att gå från win7 till win8, men om dom gör det blir det en bättre upplevelse!

Permalänk
Medlem

har inte haft en startmeny sedan jag bytte till mac runt årskiftet. Klarar mig alldeles utmärkt!

Det stora problemet är att så många PC användare antingen är negativa till förändring eller gamla/vuxna användare som kommer stöta på problem.

Apple har en natur av att vara innovativa och deras användare vet om detta och kan därför vara mer mottagliga för nya större förändringar.

En tanke som slog mig bara.

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Låter på de flesta som att jorden håller på att gå under pga av att en startmeny som väldigt sällan är framme poppar upp i fullskärm som har betydligt mer valmöjligheter som är mer lättöverskådlig istället.

Det är antagligen samma personer som anser att XP är det bästa som någonsin hänt och att det är bästa operativsystemet någonsin.

Jag är en av de som gillar startmenyn och tycker även att Windows 7 är något av de bästa som Microsoft gjort även om jag skriver detta med en dator som har Win XP.

Ifall Microsoft gav sina köpare valmöjligheter istället för att tvinga på de något de kanske inte vill ha så hade de nog sluppit en hel del böter.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Låter på de flesta som att jorden håller på att gå under pga av att en startmeny som väldigt sällan är framme poppar upp i fullskärm som har betydligt mer valmöjligheter som är mer lättöverskådlig istället.

Det är antagligen samma personer som anser att XP är det bästa som någonsin hänt och att det är bästa operativsystemet någonsin.

Precis min tanke. Det är löjligt hur folk anser att Microsoft slagit dem i ansiktet genom att införa ett modernare UI.

När jag skall öppna ett program jag inte har som genväg i taskbaren eller på skrivbordet så trycker jag bara på windowstangenten och söker upp det program jag vill ha, vilket tar ett fåtal sekunder.

Och än behöver man inte köra Windows 8, vilket många av er verkar tro. Win7 kommer nog underhållas i bra många år framöver då många företag precis migrerat till Win7 från WinXP.

Permalänk
Medlem

PERFEKT!

Då kanske jag kan tänka mig att skaffa W8 till desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Vad gör ni med startmenyn hela tiden? Jag kan inte säga att jag öppnar den särskilt ofta.

Man kommer ju att kunna ordna till startsidan hur man vill sen... Själv använder jag ju skrivbordet för att öppna vissa program så jag klickar ju bara i hörnet till höger längst ner. Så startrutan är ju perfekt för mig då jag kan sortera alla program som jag vill. Vilket är lättare än på skrivbordet. Kan ju även skapa program grupper och jag kan ju även se vissa grejer live i preview bilden, där ser jag ju ifall jag har fått mail osv.

Det första jag ska göra är att sortera alla mina program i grupper.. Sen installera rolig apps och även avinstallera alla apps som redan finns i vanliga Windows, som IE osv.

Permalänk
Medlem

Eller så vill man ha det stilrent och användarvänligt.

Apple har tendens att göra nya inovativa grejjer, håller helt med dig. Men mycket av det är flashiga, indirekt onödiga grejjer som skapar behov som egentligen inte finns.

Att ha en startmeny i fullskärm är inte effektivt, det är inte användarvänligt och att helt byta gränssnitt för att starta program är knapps optimalt.

Jag tycker det är skitbra initiativ som microsoft tagit, jag gillar verkligen touch vänligheten och kommer utan tvekan köpa in en hel del tablets med win8 till jobbet, och även en till tjejen hemma. Burken som jag spelar på, och resten av datorerna på jobbet kommer köra win7 tills microsoft låter oss ta bort metro.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Problemet med saknad av startmeny i W8 är väl att man måste använda Metro för att starta program som skall köras i desktop-läge. (?)

För någon som endast är intresserad av desktop-läget (alla PC-användare?) är ju Metro hyfsat överflödigt, och då är det skönt med en startmeny.

Största anledningen till att jag skulle sakna start-menyn är iofs sökfunktionen. Härligt att man kan skriva kommandon där också. Saknar denna funktion i Linux (xubuntu). Jag antar att det går att ordna iofs, men har inte kollat på detta.

Nu har jag inte testat W8 ännu, kommer nog göra det till helgen. Verkar ju finnas många fina nyheter.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail