Silverstone ST45SF-G – nätaggregat för SFX

Permalänk
Melding Plague

Silverstone ST45SF-G – nätaggregat för SFX

Nätaggregatet Silverstone ST45SF-G följer formfaktorn SFX och erbjuder finesser som modulära kablar och 80 Plus Gold-märkning. Nu sätts nykomlingen på prov i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett sådant kraftfullt agg i ett litet format.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Då är det alltså bekräftat att den väsnas en hel del. Synd, får satsa på ett chassi med plats för ATX istället.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Vad ska ett nätaggregat med 21 grader till? En liten fläkt som försöker hålla hela enheten runt rumstemperatur verkar onödigt. Annars okej nätagg, visste inte att det fanns andra utbredda standarder

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Vågar man pilla in ett motstånd eller en fläktkontroller, för att få ner varvtalet. 21C känns onödigt lågt vid 25 % belastning.

Permalänk
Medlem

trodde ni skulle testa det där asiatiska agget

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Är det samma size som 600W-agget som sitter i Sugo'n?

Permalänk
Skrivet av Virre39:

Vad ska ett nätaggregat med 21 grader till? En liten fläkt som försöker hålla hela enheten runt rumstemperatur verkar onödigt. Annars okej nätagg, visste inte att det fanns andra utbredda standarder

Skrivet av Deodot:

Vågar man pilla in ett motstånd eller en fläktkontroller, för att få ner varvtalet. 21C känns onödigt lågt vid 25 % belastning.

21 C° är temperaturen vid utblåset, inte temperaturen på komponenterna i nätagget!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om man bytte ut fläkten till någon tystare som fortfarande kan flytta en del luft...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Blir trevligt att se hur nästa generation utav nätagget blir. Är väldigt ljudkräsen så kommer nog inte funka för mig men annars så verkar det riktigt bra. Hoppas det kommer en liknande med lägre ljud nivå men blir svårt då kompenenterna blir varma samt att 80mm fläktar brukar låta mycket för att flytta lite luft. Dem får nog göra det lite halvpassivt med massiva aluminium flänsar för att få fler intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeenFo:

trodde ni skulle testa det där asiatiska agget

Haha, hantol aggen med cement-spolar.

Vore riktigt roligt om Jonas eller Emil kunde testa det agget, vem vet, det kanske får toppklass?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Saftig prislapp?

Känns lite väl skarpt att kalla 900:- för en "saftig prislapp" för ett nätagg på 450W med 80+ Gold och modulära kablar? Är väl där en normalstor enhet ligger och jag hade nog räknat med att den lilla formfaktorn skulle kosta lite till...

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem

Vad jag ville finna iartikeln hur det bär sig at köpa denna produkt + all den andra utrustningen vs att köpa en Shuttle. De är generllt utrustade med heatpipes och man får bärväska på köpet (om man inte köper bulk såklart) De har 550W superstabila nätagg i sina SFF maskiner, targenerellt minde plats än hemmabyggen och rymmer oftast 2slot. Lär mig att förstå vitsen med det hela.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Vad jag ville finna iartikeln hur det bär sig at köpa denna produkt + all den andra utrustningen vs att köpa en Shuttle. De är generllt utrustade med heatpipes och man får bärväska på köpet (om man inte köper bulk såklart) De har 550W superstabila nätagg i sina SFF maskiner, targenerellt minde plats än hemmabyggen och rymmer oftast 2slot. Lär mig att förstå vitsen med det hela.

Jag kan hålla med dig! En shuttle bespar en del job!

Det ända man behöver göra med en sådan är att stopap i en disk, cpu, ram och ev ett grafikkort

allt är nästan klart!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Har redan det här agget hemma till min FT03mini ^^ dock inte byggt ihop något än för det fattas delar men det kommer, även ett album kommer senare

Finns ju inte så mkt att välja mellan i SFX klassen om man vill ha den som en gaming dator, möjligen byta fläkten kanske i framtiden om det låter för mkt

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Spännande test, om det inte vore för ljudet blir jag sugen på att byta upp PSU:n i mitt lilla bygge där jag valde mycket enklare 300W SFX-PSU från FSP för 342 spänn:
http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx
Upplever dock detta billiga agg som tämligen tyst i mitt bygge med lådan Lian-Li PC-Q03B på 10 liter:
http://www.sweclockers.com/galleri/9911-lll-liten-lian-li
som är mindre än Shuttle-burkarnas ca 13 liter - okej, Shuttle är också små men PC-Q03B är ännu mindre
(ingen väska, men väl eftermonterat handtag på ovansidan)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är det samma size som 600W-agget som sitter i Sugo'n?

Nope, det 600W's agget som sitter i SG07/08 är av vanlig storlek (ATX). Detta har samma storlek (SFX) som de agg som sitter i SG05, antingen 300W eller 450W 80 Plus Bronze, ingen av dem är modulära.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

21 C° är temperaturen vid utblåset, inte temperaturen på komponenterna i nätagget!

Nä det är klart. Men det låter ändå inte som att det skulle överhettas av en lite långsammare fläkt, vid lägre belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deodot:

Nä det är klart. Men det låter ändå inte som att det skulle överhettas av en lite långsammare fläkt, vid lägre belastning.

Jag håller också med, som det skrivs i artikeln så är en förklaring att de drar i extra på fläktkurvan för att enheten ska sitta i små, instängda och dåligt kylda system. Men med en 80+gold-verkningsgrad och till synes ganska bra komponenter så tycker man att den ska klara lite värme (och därmed utforma fläktkurvan därefter). Många bättre nätagg kan gå upp i 50/60C ambient-temperatur utan några problem, att kämpa i 1700 RPM för att komma ner i rumstemperatur är otroligt löjligt.

Permalänk
Medlem

Testade uppgradera mitt ST45SF (förra versionen), men detta nätagg lät en jävla massa mer. (Typ som om fläkten satt skevt)
Hoppas det är något fel på det, och skickar tillbaka det..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

fläken dödar helt iden med det agget tror att klämma in en 92 mm fläkt skulle göra mycket för att fixa lljud nivån och sen en bättre fläkt kurva skulle också göra mycket det är inte så att det skadar aggest om den går up till 60 grader vilcket skulle vara 22c mer ganska mycket tystar det skulle vara då.

idean med mini ITX är ju tyst och liten burk (tänkte ett sånt här agg, ett mini itx lga 1155 mobo med 3450 och ett GTX 660ti skulle kunna vara sten tyst)

Permalänk
Medlem

Konstigt att den recenserade nätdelen har så hög ljudnivå när Silverstone anger 18db i specifikationerna.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=342

Citat:

Noise Level18dBA minimum

Tillverkarens ArtNr SST-ST45SF
Silverstone Strider SFX ST45SF 450W 80+ Bronze
Ljudnivå 18 dB
http://www.inet.se/produkt/5321763/silverstone-strider-sfx-st...

Tillverkarens ArtNr SST-ST45SF-G
Silverstone Strider SFX 450W Gold
Ljudnivå 18 dB
http://www.inet.se/produkt/5322167/silverstone-strider-sfx-45...

Hur kommer det sig att det är så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Konstigt att den recenserade nätdelen har så hög ljudnivå när Silverstone anger 18db i specifikationerna.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=342

Tillverkarens ArtNr SST-ST45SF
Silverstone Strider SFX ST45SF 450W 80+ Bronze
Ljudnivå 18 dB
http://www.inet.se/produkt/5321763/silverstone-strider-sfx-st...

Tillverkarens ArtNr SST-ST45SF-G
Silverstone Strider SFX 450W Gold
Ljudnivå 18 dB
http://www.inet.se/produkt/5322167/silverstone-strider-sfx-45...

Hur kommer det sig att det är så stor skillnad?

18db kanske är utan belastning?
sen kan ju olika ljud låta olika "illa" även om dom inte låter mycket. jag vet många fläktar som jag stört mig på som legat under 25-30db som jag ändå bytt pga oljud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

18db kanske är utan belastning?
sen kan ju olika ljud låta olika "illa" även om dom inte låter mycket. jag vet många fläktar som jag stört mig på som legat under 25-30db som jag ändå bytt pga oljud...

Jag vet.

Jag tycker det är dåligt av Silverstone att de inte redovisar en fläktkurva med db efter belastning.

18db är mycket lågt värde, och då Sweclockers omdöme om fläktljudnivå att fläkten inte alls passar till ljudkräsna så är det att ljuga för sina kunder av Silverstone? Eller?

A) Är det så enkelt att Silverstone försöker dölja sin produkts nackdelar? Varför skulle ett företag som vill ha långsiktiga relationer med sina kunder ljuga för dem?
Att skapa missnöjda kunder är ju ett bra sätt att få färre återkommande kunder. Är Silverstone så dumma?

B) Eller är det bara en info/specifikations miss, där de underskattade värdet i att ha info om fläktkurva/fläkt-db efter belastning?

Dåligt vilket som. Som tur är så finns SPCR och techpowerup som har bra db tester så man lättare hittar produkter där specifikationerna inte ljuger eller är grovt missvisande. Dock så kan de siterna inte testa alla produkter i världen så man får hålla sig till de produkter som är testade.

Permalänk

Stort fail av Silverstone att inte fokusera mer på ljudnivån, då så små aggregat främst används till HTPC burkar, eller av folk som vill ha en liten kontorsmaskin som inte tar någon plats. Det som räddar upp är att det levererar 450W och att det har löstagbara kablar, det gör att det ändå funkar bra i en LAN-maskin.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tycker att man idag borde återgå till 20-pins formatet på 20/24pins kabeln.
Inga moderna moderkort har något större strömbehov från 3.3v och 5v.
Det skulle ge smidigare kablar.
Speciellt på ett sådan här nätagg är 24pin helt onödigt.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Framför allt en annan och mindre formfaktor på moderkortskontakten hade varit åtråvärt, särskilt
eftersom den mesta strömmen går via egna 12V linor till moderkortet och grafikkortet.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vad jag ville finna iartikeln hur det bär sig at köpa denna produkt + all den andra utrustningen vs att köpa en Shuttle. De är generllt utrustade med heatpipes och man får bärväska på köpet (om man inte köper bulk såklart) De har 550W superstabila nätagg i sina SFF maskiner, targenerellt minde plats än hemmabyggen och rymmer oftast 2slot. Lär mig att förstå vitsen med det hela.

Vet inte hur Shuttle är nuförtiden, men när jag hade en för några år sedan så tyckte jag den lät väldigt mycket. Svårt att få tyst. Utmaningen är ju att bygga en högpresterande ITX maskin som är väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Sugen på fortress FT03 mini och ett SFF-agg.. bra timing på recensionen

Visa signatur