Priserna på DRAM-minnen fortsätter att falla

Permalänk
Melding Plague

Priserna på DRAM-minnen fortsätter att falla

Den som behöver mer RAM-minne behöver knappast tömma plånboken för en uppgradering. Trots den rekordlåga prisnivån fortsätter priserna att falla.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Permalänk
Medlem

kanske dags att gå ifrån ddr2

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Det är väl bra men hur många är det som verkligen behöver 16GB? Skulle vara bättre om processorer eller grafikkort gick ner i pris.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Synd att man fortfarande bara har DDR2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men vem behöver egentligen 16GB? Räcker gott och väl med 4GB faktiskt.
Håller med andra om att det vore mycket trevligare om processorer eller grafikkort sjönk i pris.

Men visst vill man skaffa mycket minne för en billig peng när det ändå är så billigt. bara handla

Permalänk
Medlem

640k ought to be enough for anybody... Oh wait...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan dom inte sänka priserna på annat, typ grafikkort? De känns lite dyra atm :/

Visa signatur

i7 2600k @ många Ghz, Tillräckligt med RAM, Asus P8Z68 DELUXE, 2070

Permalänk
Medlem

Snart blir det "översvämning" och priserna skjuter i höjden... har vi sett de förr? :/

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Minnen

Skrivet av FudgieCars:

Det är väl bra men hur många är det som verkligen behöver 16GB? Skulle vara bättre om processorer eller grafikkort gick ner i pris.

Håller med dig.
Klarar mig på 8gb.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Till er som säger att det räcker med 4GiB eller liknande;
Användningsområden. Att de räcker fint till dig som bara spelar, betyder inte att det räcker till de som jobbar med mediaredigering och -rendering. Eller virtual machines. Eller de som vill ladda på hela Photoshop på en RAMdisk.
Tänk utanför RAMarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Men vem behöver egentligen 16GB? Räcker gott och väl med 4GB faktiskt.
Håller med andra om att det vore mycket trevligare om processorer eller grafikkort sjönk i pris.

Men visst vill man skaffa mycket minne för en billig peng när det ändå är så billigt. bara handla

Det här utesluter inte att andra produkter kan få en prisförändring PGA låg efterfrågan på datorer.

Eftersom man saluför 16GiB kit så finns det antagligen en marknad, nu var ju nyheten att modulerna blir billigare i överlag och således blir det billigare även om du bara bestyckar datorn med 4GiB.

Permalänk
Medlem

synd man har tripple channel

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Till er som säger att det räcker med 4GiB eller liknande;
Användningsområden. Att de räcker fint till dig som bara spelar, betyder inte att det räcker till de som jobbar med mediaredigering och -rendering. Eller virtual machines. Eller de som vill ladda på hela Photoshop på en RAMdisk.
Tänk utanför RAMarna.

+ Virtuella maskiner!

Drygt att man har bara ddr2 moderkort.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hmm kanske snart tid att uppgradera från 16 till 64 gig då, ja jag har användning för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

+ Virtuella maskiner!

Du hann klicka på citera innan jag hann redigera. Ibland går det fort ^^

Permalänk
Medlem

Har inget riktigt behov av 16gb, men det stoppar en inte från att vara sugen på att skaffa det

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

kanske man skall slänga ut dom 8x4gb man har nu, slänga in 8gb stickor i stället och sikta på 64gb
giggity giggity giggity goo!!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Men vem behöver egentligen 16GB? Räcker gott och väl med 4GB faktiskt.
Håller med andra om att det vore mycket trevligare om processorer eller grafikkort sjönk i pris.

Men visst vill man skaffa mycket minne för en billig peng när det ändå är så billigt. bara handla

Så tänkte jag också när jag snålade o köpte 4 gig istället för 8 till nuvarande burken o nu när jag behöver 8gig så har priserna på ddr2 stigit rejält får ge 1k för 2x4gig(eftersom det är ersatt av ddr3) så lika bra att köpa överdrivet mycket när man ändå köper billigt man vet aldrig i framtiden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

8 Gb klarar jag mig på, men skulle vilja testa snabbare minnen än 1600 Mhz.
Blir kanske så att man har råd o testa corsairs nya minnen snart:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Funderade på att uppgradera till 12Gb men det verkar vara stört omöjligt att hitta ett vettigt 3x4 kit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att köra OS på RAM snart med dessa priserna?

Och även om spel idag inte kräver så mycket ram så går det väl göra större spelvärdar i framtiden om det är högre till tak så att säga?

Permalänk
Medlem

Billigt!

Jag tycker 4GB känns i snålaste laget idag.
Minst 8GB.
Köpte 16GB när jag byggde ihop min server.
Blir säkert lika mycket till mitt nästa datorbygge.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Köpte 8GB när jag slog ihop datorn, köpte 8GB till för några daga sen. Slottarna fulla och jag lär inte få några problem inom den närmsta framtiden hehe.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Det är väl bra men hur många är det som verkligen behöver 16GB? Skulle vara bättre om processorer eller grafikkort gick ner i pris.

Ja juste, för om priset på RAM håller sig uppe så går priset ned på andra produkter?

Permalänk
Medlem

Blir nog 16GB så är jag säker några år framöver Skönt att slippa växlingsfilen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Är så roligt med alla som säger att 4GB räcker till alla.. ja möjligtvis om man enbart spelar på datorn men inte annars. Har själv problem med att jag börjar närma mig gränsen för att klara mig på 16GB och nästa uppgradering lär bli till 32GB ram.

Permalänk
Medlem

Jag kör en fancycache på 16gig för att snabba upp C:

Permalänk

Uppenbarligen har minnestillverkarna haft mycket goda marginaler tidigare. Undrar just vilka andra datorkomponenter som skulle kunna sjunka i pris ordentligt bara konkurrensen blev tillräckligt hård.

Permalänk
Medlem

4GB För lite
6GB Precis så att det räcker
8GB Lagom
12GB Bättre
16GB Bäst

Jag själv kan inte ha mindre än 12GB, nästa bygge blir nog 16 eller 32 GB DDR4

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240