Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Rawet
Thunderbolt är bättre än USB3 på alla fronter
Thunderbolt kan inte förse enheten med ström. d.v.s. att alla thunderbolt enheter kräver en extra strömkabel. USB3.0 high power betyder t.ex. att du kan ta din externa HDD och ansluta med en enda kabel till datorn.
Och visst, thunderbolt är kanske snabbare men spelar snabbheten nagon som helst roll för ett tangentbord t.ex?
Vill du ansluta en stömkontakt och en signalkontakt till ditt tangentbord?
Citat:
virtual void
Du menar att Thunderbolt aldrig kommer slå därför att Intel står bakom? Jo, finns ju gott om exempel på saker Intel skapat som ingen använder, t.ex. AHCI (öppen standard för SATA controllers), PCI och USB... Intel var i.o.f.s. inte den ENDA som jobbar med USB, men det var och är en av de mest drivande företagen bakom den standarden, PCI är helt skapad av Intel.
Jag sa inte att Thunderbolt aldrig kommer slå, men jag är skeptisk till det. Jag kan tänka mig att intel inte vill ge ARM tillgang till Thunderbolt. Eller bara ge tillgang mot dyra avgifter och andra straff.
Citat:
virtual void
Thunderbolt i sig har ingen övre gräns för bandbred, det är bara ett sätt att transportera PCIe traffik i en kabel/fiber där även ljud och bild kan transporteras. Precis som PCIe kan man skala bandbredden uppåt/nedåt genom antalet kanaler.
Sant, antar jag... men dagens Thunderbolt klarar bara PciE 8x har jag för mig. inte nog för ett modernt grafikkort. Det kanske ändrar sig med tiden.