|
Det största problemet med Thunderbolt är fortfarande priset. Kretsarna är för dyra och då blir det ingen spridning på dem. Blir det ingen spridning på datorer med stöd för Thunderbolt blir det inte så intressant att utveckla produkter för thunderbolt och då är det ingen som vill betala extra för det och allt självdör. Vi har det klassiska exemplet med Firewire som var dyrt, i det fallet var även licenspengar inblandade, en buss som nu är så gott som helt utdöd. Detta trots tydliga tekniska fördelar mot närmaste konkurrenten USB. Men är det billigt så slår det. En annan parallell man kan göra är ju Crossfire mot SLI. Varenda moderkort med två PCI-e x16 har stöd för Crossfire för att det är gratis medan det bara är dyra som har stöd för SLI för Nvidia har tagit betalt för det.
Så om Intel verkligen vill slå igenom får de se till att få er priserna på kretsarna rejält. Senaste prislappen jag såg var storleksordningen $15 för en krets vilket är en ganska stor del av kostnaden för ett moderkort. Nu tror jag de fått ut en ny serie som är billigare sen dess men faktum kvarstår, det kostar lite för mycket.
Sen är jag faktiskt tveksam till beslutet att blanda ihop data och bild i samma länk som dessutom delar kontaktdon med displayport. Ännu mer trassel lär det bli när de väl byter till optiskt för hur hade de tänkt att behålla kompatibiliteten både framåt och bakåt?
Nej jag hade hellre sett att PCI-SIG gick ut och fixade en extern PCI-e-standard som inte var så hårt knuten till en tillverkare. De kan dessutom hålla bild borta ur ekvationen då det bara trasslar till det för folk. Varför kan man inte koppla in den externa hårddisken i grafikkortet? Det är ju samma kontakt?
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|