JEDEC publicerar specifikationen för DDR4

Permalänk
Melding Plague

JEDEC publicerar specifikationen för DDR4

Högre prestanda, ökad lagringstäthet och lägre strömförbrukning är några av löftena när minnesorganisationen JEDEC publicerar den färdiga specifikationen för DDR4.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan skippa DDR3 då..

Permalänk
Medlem

Alltså inget man ska ha i åtanke det närmaste året

Permalänk
Medlem

när kommer ddr5 då ? 2020 ?

Permalänk
Medlem

Det ska ju bli intressant att se ifall det blir större rena konkreta skillnader gentemot DDR3.
Eller åtminstone någonting man märker av.

Den uppmätbara skillnaden i DDR2 mot DDR3 var väl inte direkt stor, åtminstone vid lanseringen. För integrerade grafikkretsar som delar på minnesbandbredden lär det däremot göra skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det kommer bli en så stor märkbar skillnad om man redan har DDR3 på 2133 mhz, eller?
Känns inte som det iaf...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd

Nästa Intel plattform kommer säkert att ha ddr4 som krav

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Nästa Intel plattform kommer säkert att ha ddr4 som krav

Knappast eftersom nästa "plattform" är Haswell och den släpps någon gång 2013. Alltså hela två år innan DDR4 finns på marknaden (iaf om man ska tro roadmapen i artikeln). Ev. Skylake kan levereras med DDR4 stöd men knappast Haswell/Broadwell.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Hoppas på DDR4 till Skylake. Tänk er en MiniITX-datorer med riktigt kraftfulla komponenter men där kraven på kylning är lågt (Processor, Minne).

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

I praktiken är DDR4 en väldigt obetydlig uppgradering, väl?

Permalänk
Medlem

Blir ju perfekt

Tänkte att min burk får duga till runt Skylake+
Sen blire DDR4, mega kepler?, Ips skärm med 120 hz.. Kommer bli grymt

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

I praktiken är DDR4 en väldigt obetydlig uppgradering, väl?

Vi får se 2015

Permalänk

En liten kommentar som några säkert blir sura på mig för:

Vore det inte bra om ni undviker att visa bilder på hur man INTE ska hantera elektronik gällande ESD-risker och fett på kontaktytor? Jag tror säkert att många nybörjare tror att det är helt OK att hålla minnen, processorer och moderkort lite hursomhelst eftersom de ser bilder i nyheterna på när andra gör det. Det gör mig lika sur varje gång.

On-Topic: Välkomnar DDR4 starkt, men skulle gärna se det på intåg redan idag nu när DDR3 nästan "gjort sitt" egentligen. Ser fram emot det iaf. ^^

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

En liten kommentar som några säkert blir sura på mig för:

Vore det inte bra om ni undviker att visa bilder på hur man INTE ska hantera elektronik gällande ESD-risker och fett på kontaktytor? Jag tror säkert att många nybörjare tror att det är helt OK att hålla minnen, processorer och moderkort lite hursomhelst eftersom de ser bilder i nyheterna på när andra gör det. Det gör mig lika sur varje gång.

Jag håller med. Att föregå med gott exempel, samt att låta nybörjarna lära sig rätt redan från början, tycker jag det bör tänkas mer på.

Permalänk
Medlem

"Börjar dra ihop sig" ...what?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

Trevligt men ni rapporterade om detta för ett halvår sedan?

Vad är skillnaden?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

RAMDISK-hastigheter med dessa?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Trevligt men ni rapporterade om detta för ett halvår sedan?

Vad är skillnaden?

att standarden nu är spikad...?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Discokungen
Skrivet av chaos_maniac:

En liten kommentar som några säkert blir sura på mig för:

Vore det inte bra om ni undviker att visa bilder på hur man INTE ska hantera elektronik gällande ESD-risker och fett på kontaktytor? Jag tror säkert att många nybörjare tror att det är helt OK att hålla minnen, processorer och moderkort lite hursomhelst eftersom de ser bilder i nyheterna på när andra gör det. Det gör mig lika sur varje gång.

On-Topic: Välkomnar DDR4 starkt, men skulle gärna se det på intåg redan idag nu när DDR3 nästan "gjort sitt" egentligen. Ser fram emot det iaf. ^^

Det är faktiskt okej att hålla som hon/han gör på bilden, för där rörs inte kontaktytorna som sitter på sidorna, inte där nere!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Jaha det var ju klart att dom vänta med att släppa den här nyheten tills precis efter att jag har köpt 16gb ddr3
Kände nästa på mig att dom låga priserna bara var ett sätt att lura mig att köpa mer minne än vad jag behöver

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

I praktiken är DDR4 en väldigt obetydlig uppgradering, väl?

Ur ren prestandasynpunkt? Antagligen ja men den lägre strömförbrukningen är ju trevligt. Framförallt viktigt i mobiltelefoner och annat. Sen är den högre minnesbandbredden rätt viktig för integrerade grafikkretsar som idag är väldigt begränsade av bandbredden. Haswell ska tydligen få en del eget cache som ska öka prestandan rätt mycket. Så lite större cache och dubblad minnesbandbredd till RAM kan nog ge riktigt intressant grafikprestanda. Med lite tur kommer vi upp i 1000 kr-klassen på grafikkort vilket skulle betyda att det faktiskt blir hanterbar spelprestanda i integrerade grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är faktiskt okej att hålla som hon/han gör på bilden, för där rörs inte kontaktytorna som sitter på sidorna, inte där nere!

Beror väl lite på hur bra man är på att balansera med fingrarna. Gärna fingrar hårda som trä dessutom så att de inte "säckar ihop" och bäddar in minnet i ett härligt täcke av undergång. PS. Det är nog en man, eller skäggig dam, svårt att tyda ur bilden.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Discokungen
Skrivet av chaos_maniac:

Beror väl lite på hur bra man är på att balansera med fingrarna. Gärna fingrar hårda som trä dessutom så att de inte "säckar ihop" och bäddar in minnet i ett härligt täcke av undergång. PS. Det är nog en man, eller skäggig dam, svårt att tyda ur bilden.

Självklart, men sen tror jag inte riktigt att det minnet de använder för att visas DDR4-minnen kommer användas i någon dator heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra för integrerade grafikkretsar som är begränsade utav hastigheten på systemets RAM minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ur ren prestandasynpunkt? Antagligen ja men den lägre strömförbrukningen är ju trevligt. Framförallt viktigt i mobiltelefoner och annat.

DDR4 lär inte bli aktuellt för mobiltelefoner, i alla fall inte i en överskådlig framtid med undantag för kanske någon udda modell.

I dagsläget använder mobiltelefoner LPDDR2 och om en generation eller så kommer de använda LPDDR3. Sedan är det nya standarder på gång för mobila enheter som använder helt annan typ av teknik/bus.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

DDR4 lär inte bli aktuellt för mobiltelefoner, i alla fall inte i en överskådlig framtid med undantag för kanske någon udda modell.

I dagsläget använder mobiltelefoner LPDDR2 och om en generation eller så kommer de använda LPDDR3. Sedan är det nya standarder på gång för mobila enheter som använder helt annan typ av teknik/bus.

Syftade såklart på LPDDR4, trodde det var underförstått i konceptet. Sen tror jag att det kommer gå lite snabbare med implementering av nyare tekniker för mobila plattformar i framtiden då prestandan har ökat minst sagt lavinartat på bara ett par år och därmed även kraven på minnesbandbredd. Vidare vet jag inte om man kan påstå att någon vanlig dödlig kommer se röken av DDR4 inom en överskådlig framtid, oavsett implementation.

En egen standard för mobila enheter har jag helt missat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jaha det var ju klart att dom vänta med att släppa den här nyheten tills precis efter att jag har köpt 16gb ddr3
Kände nästa på mig att dom låga priserna bara var ett sätt att lura mig att köpa mer minne än vad jag behöver

Vet inte riktigt om du är sarkastisk, DDR4 är flera år bort innan det blir mainstream och dina 16GB kan du med stor sannolikhet använda till både haswell och broadwell så de blir ju inte direkt värdelöst iom. denna nyhet.

Skrivet av chaos_maniac:

Beror väl lite på hur bra man är på att balansera med fingrarna. Gärna fingrar hårda som trä dessutom så att de inte "säckar ihop" och bäddar in minnet i ett härligt täcke av undergång. PS. Det är nog en man, eller skäggig dam, svårt att tyda ur bilden.

Det är en kvinna utan skägg på bilden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Syftade såklart på LPDDR4, trodde det var underförstått i konceptet. Sen tror jag att det kommer gå lite snabbare med implementering av nyare tekniker för mobila plattformar i framtiden då prestandan har ökat minst sagt lavinartat på bara ett par år och därmed även kraven på minnesbandbredd. Vidare vet jag inte om man kan påstå att någon vanlig dödlig kommer se röken av DDR4 inom en överskådlig framtid, oavsett implementation.

En egen standard för mobila enheter har jag helt missat.

Med tanke på att LPDDR4 inte är klart ännu och som sagt telefonerna använder inte ens LPDDR3 i dagsläget så lär det dröja. Men som jag skrev så är det andra bättre lösningar för mobila enheter på väg så frågan är om de ens kommer börja använda LPDDR3.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att det står 1,6 till 3,2 GT/s när bilden ni har visar 2,1 till 4,2 GT/s

Men trevligt att detta äntligen var färdigt då, det har ju redan börjat trilla ut DDR4 från de större tillverkarna (till kontroller tillverkare).

Permalänk
Medlem

Räkna med att priset kommer bli mycket högre än DDR3 per GB så förväntar er inte få någon billig upplevelse, de lär sig av misstagen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.