Har nu installerat denna kylare på mitt EVGA GTX680 FTW 4GB och det gick bara fint (Sett andra fråga på olika sidor ifall kylaren passar detta kort då kretskortet är annorlunda designat).
Jag kör 1 fläkt enbart (Har 2 men min 200mm fläkt i dörren blockerar för montering av 1 till) så temperaturerna blir väl inte riktigt lika bra som de skulle kunna vara. För att testa kylaren körde jag Furmarks Burn-In 1080p 15 minuters-test, tänkte att det borde väl kunna ge den något att bita i.
Då testet var klart så hade grafikkortet en average temp på 55C och en max på 56C (Den steg långsamt till 55C och sedan gick den till 56C en halv sekund och ner igen ett tag, sedan fram och tillbaka där). Då ska även noteras att fläkthastigheten aldrig gått över 35% vilket leder mig till slutsatsen att det finns mer att hämta, men varför ändra det då ljudnivån även skulle öka.
Har även kört lite andra program och spel som BF3 för att se ifall jag på något vis kan få kortet över dessa temps, man är ju dryg och vill testa olika saker
Slutsats:
Monteringen var ett helvete, jag har byggt datorer i snart 12 år nu och aldrig varit med om något så infernaliskt drygt, men det gick till slut. Skulle ju dock vara dum nog att göra om det vid köp av nytt grafikkort.
Temperaturer:
Helt vansinnigt, jag har 30-45C lägre temps vid load /max load oavsett vad jag gör, 55C average med enstaka ökningar till 56C under någon halvsekund här och där. Idle ligger kortet på 26C - 30C beroende på rummets temperatur.
Ljudnivå:
Ska vara helt ärlig och säga att radiatorn ger av sig lite ljud, men du kommer aldrig höra den ifall du inte sätter dig brevid lådan och verkligen lyssnar efter det. Skillnaden i ljudnivå vid idle vs maxload är noll. Nej det är inget skämt, vid 99-100% load under 15 minuter i Furmark Burn-In ökade fläkthastigheten med 5% och jag satt och lyssnade efter ljudskillnader medans kortet värmde upp och det hände ingenting, aldrig varit med om en tystare kylare.
Så betyget? 9/10 pga den krångliga monteringen, men det är värt det, skillnaden kommer vara långt över dina förväntningar.