Många oklarheter efter polistillslag mot webbhotellet PRQ

Permalänk
Melding Plague

Många oklarheter efter polistillslag mot webbhotellet PRQ

I måndags genomfördes en polisrazzia mot internetleverantören PRQ:s lokaler i Stockholm. Över ett dygn senare är det faktiska målet för tillslaget ännu okänt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jaha.. Jag antar att detta är både på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Antagligen ngn ny tracker de har fått för sig att ta ned. Eller så har polisen ingen aning vad de håller på med, är ju inte första gången det händer.

Edit: Artikel från DN
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fildelningssajter-mal-for-ra...

"Brottsrubriceringen i förundersökningen är brott mot upphovsrättslagen.". Inte helt oväntat.

Permalänk
Medlem

"Tidigare rykten om att det handlar om en ny razzia mot Pirate Bay kan dock avfärdas eftersom servrarna inte längre är huserar hos PRQ."

Så varför är TPB nere?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Luktar USA här

Permalänk
Medlem

Hörde idag på nyheterna att kan vara en direkt följd av detta som Telia har runt 400000 kunder som inte kan använda sin internettelefoni idag igen

Permalänk
Medlem

vad fan håller svenska staten på med egentligen? Kan dom inte lämna våran Internet kultur ifred?

Permalänk
Medlem

-Det är problem med en router, säger PRQ:s ägare Mikael Viborg.
<3

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstod det hela rätt:
Polisen utför en razzia utan att förklara varför eller vad de är ute efter. När denna razzia misslyckas så faller de tillbaka på att helt enkelt upprätta en karantän där allting oavsett om det är rätt saker eller inte, ingår.

Det här är ju banne mig skrämmande på så många sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du skämmer ut dig själv.

Skrivet av Jazz 1-up:

"däribland fildelningssajter, separatistorganisationer och pedofilnätverk."

Är pedofilnätverk 4chan?

Pedofili är även mot 4chans regler.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det här är ju banne mig skrämmande på så många sätt.

Indeed.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

"Tidigare rykten om att det handlar om en ny razzia mot Pirate Bay kan dock avfärdas eftersom servrarna inte längre är huserar hos PRQ."

Så varför är TPB nere?

På grund av strömproblem

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Tyvärr skadar detta ju inte bara TBP och andra torrentsiter, andra siter såsom existenz.se är även nere pga detta.

Permalänk
Medlem

Kommer i slutändan visa sig att det var någon b-filmsflopp från Hollywood som var upphovet till alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så om jag förstod det hela rätt:
Polisen utför en razzia utan att förklara varför eller vad de är ute efter. När denna razzia misslyckas så faller de tillbaka på att helt enkelt upprätta en karantän där allting oavsett om det är rätt saker eller inte, ingår.

Det här är ju banne mig skrämmande på så många sätt.

Det är väl inte första gången..

Nä, men jag kan väl inte säga annat än att jag är glad att dagens så kallade demokrati fungerar som det ska Det som man kan tjäna pengar tjänar man mer på, och de som konkurrerar tar man helt enkelt ner.
Barnporr my ass, alla med lite kunskap i köttet vet att det är "djupa" nätet som gäller för sån skit. (.onion sidor dvs)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

På grund av strömproblem

Någon klantig snut snubblade över strömsladden säkert... Eller så har de något på PRQ som ingen vågar läcka. Inte första gången polisen sysslar med utpressning.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till sånt här trams. Släpp internet fritt och låt "medborgargardet" ta hand om pedofilnätverken istället. Lägg resurserna på riktiga brott och gör våra städer säkrare istället.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Det skulle vara väldigt bra om de kunde använda sig av samma princip mot all form av brottslighet. Dvs spana skoningslöst mot ett misstänkt objekt och sen slå till och sätta fast de närvarnade för de brott man kan hitta.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

We are ANONYMOUS:

Let's start attack on Swedish Sites!

TARGET: www.spray.se

?? Spray ? Varför?

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

"vill inte kommentera tillslaget"
Vad är det för fjanterier?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

***** is currently down due to a raid at PRQ, where our site is hosted.

From what we have gathered, the police raided PRQ looking for thepiratebay's servers (they still had 4 hosted there) - as soon as the police showed up at PRQ they nulled the entire network in an attempt to make it harder for the police to find the servers within their datacenter. There was a massive raid this afternoon in which all of thepiratebay.se's servers and assets were seized on a warrant carried out by Swedish police, ***** should be up as soon as they figure out which servers belong to TPB and remove them from PRQ.

65536 IP's from the datacenter are currently inaccessible and dozens of sites hosted there are offline as well as the provider's official website.

Detta är vad jag vet iaf.
Kommer bli roligt att se om dom hittar det dom letar efter ^^

Permalänk
Medlem

Mutpolisen Keyser fick en vattenläcka i sin nya mutvilla och behöver nya slantar från upphovsrättsindustrin.
Dax att raid:a PRQ igen. Mer mutor i plånkan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle_1:

Luktar USA här

Luktar konspirationsteorier här, inse att svenska skattebetalare också förlorar på piratkopieringen och att det inte bara är USA som har något att förlora.

Fråga: Har du läst samhällskunskap?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Det skulle vara väldigt bra om de kunde använda sig av samma princip mot all form av brottslighet. Dvs spana skoningslöst mot ett misstänkt objekt och sen slå till och sätta fast de närvarnade för de brott man kan hitta.

Håller med dig till fullo! Även om fildelning är ett brott så finns det så mycket viktigare saker som behöver fixas.
Stor skillnad om det faktiskt legat allvarliga saker som barn porr där.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Suck, jag blir trött... Skönt att ingen rör gråzon sidor ännu

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är väl inte första gången..

Nä, men jag kan väl inte säga annat än att jag är glad att dagens så kallade demokrati fungerar som det ska Det som man kan tjäna pengar tjänar man mer på, och de som konkurrerar tar man helt enkelt ner.
Barnporr my ass, alla med lite kunskap i köttet vet att det är "djupa" nätet som gäller för sån skit. (.onion sidor dvs)

"Barnporr my ass, alla med lite kunskap i köttet vet att det är "djupa" nätet som gäller för sån skit. (.onion sidor dvs)"

Du är ju så himla gullig som tror på sådana ting :D.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Tycker hela TPB saken har spårat ur, eller rättare sagt deras supporters. Inte pga att de kämpar för sidan utan för att de reagerar på det minsta lilla och skriker direkt även om det bara är en kaffekokare som har spårat. Och bara det att folk verkar skrika om sidan existenz nu så märker man åldersgruppen.

TPB är själva inte oroliga. De som driver sidan verkar vara ett par luttrade veteraner och förstår at de måste lösa problemet och inte bara sitta och tjoa.
Sidan är 9 år nu och jag tror att risken inte är så stor att sidan går i graven och jag tror polisen vet detta också och har slutat leta inofficielt.

Precis som VHS tiden, då man inte fick kopiera men alla gjorde det och ingen brydde sig direkt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebboD:

Luktar konspirationsteorier här, inse att svenska skattebetalare också förlorar på piratkopieringen och att det inte bara är USA som har något att förlora.

Fråga: Har du läst samhällskunskap?

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/526557-fra-bestallningsjo...
http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

Vi vet att USAs regering även springer äranden för Visa / Mastercard i t.ex. Ryssland. Bägge dessa har slutat med utbetalningar till wikileaks.

Samhällskunskapslektioner tar inte upp korruption, påtryckning m.m. särkilt väl.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Som jag skrev på FB. Nu när alla piratproblem ahr blivit lösta, kommer polisen börja prioritera riktiga brott igen, eller kommer de forfarande vägra att skicka poliser när man ringer in en grov misshandel? De kanke bara är jag, men flera benbrott, hjärnskakning och en punkterad lunga borde räknas som "livsfara". Och möjligtvis värt att skicka ut två jävla poliser som ändå bara sitter på arslet.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd

Haha älskar Anonumous storhetsvansinne. Förr eller senare så kommer fel personer att hitta dom och då får de nog betala med mer än sin frihet.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air