Amerikansk rättegång runt bedrägerisamtal från "Microsoft"

Permalänk
Melding Plague

Amerikansk rättegång runt bedrägerisamtal från "Microsoft"

Falska telefonsamtal från personer som uppger sig jobba för bland annat Microsoft är en under året uppmärksammad företeelse. Nu tar amerikanska FTC i med hårdhandskarna, och drar sex bedrägerianklagade företag inför domstol.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant detta, kul att de lägger energin på annat än fildelare för ovanlighetens skull

Permalänk

bedragare som utnyttjar folks okunnighet och godtrohet är bland det värsta som finns. hoppas dom klämmer åt dem ordentligt!

Permalänk
Medlem

Aww, det betyder att man inte kan skämta med dom längre!

Permalänk
Medlem

Bra att de tar tag i problemet. Själv har jag inte blivit uppring och skulle inte gå på det om de ringde men det finns ju andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Avskräcker förhoppningsvis folk från att göra dessa bedrägeriförsök kan man hoppas. Senast vad jag läst är att de skickat ut email där de låssas vara FBI.

Citat:

From: fbi@fbi.gov via srv15.000webhost.com
Subject: You have been reported!

Dear NewGrounds

We got a report on you. The FBI has to investigate this.

If it ends up being crime you can get from 5 to 20 years in prison. Because of this, we need more information about you so we can investigate further.

We are going to ask you for some infotmation later on in this email. You'll need to reply with all the information needed and it must be accurate and valid. After this we will contact you again with information on this case.

WARNING: If you do not reply within 72 hours, we will send special forces to get the needed info from you.

We need all the information below:

Title. First name. Middle name. Last name. Telephone number. Company (your name if none). Street address. Country. City. State, region or province. Zip/postial code. Name of the bank you use. Telephone of the bank you use. Current balance on bank account. Credit or debit card from bank provided. Name as shown on card. Card number. Expiration month. Expiration year. Security code from back of card.

Copy the needed information list and write your information next to everything. Reply to this email with it.

NOTE: If you do not have a credit or debit card, go to your bank and get one.

Know that your information will be safe in the FBI directories.

The Federal Bureau of Investigation

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

BRA! Fick ett samtal från dom idag...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

För en gångs skull vill jag säga "Bra gjort USA!"

Permalänk
Medlem

Har blivit uppringd flera gånger, och sett till att dra ut på det så det kostar dem så mycket telefontid (och pengar) som möjligt, de ruttna små asen.

Hoppas att de kläms åt ordentligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Riktigt gött att höra även om flera SweCare kommer att bli "besvikna" då dessa individer njöt av att få driva med banditerna Finns den tråd på forumet om just den saken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Bra jobbat. Avskräcker förhoppningsvis folk från att göra dessa bedrägeriförsök kan man hoppas. Senast vad jag läst är att de skickat ut email där de låssas vara FBI.

Citat:

NOTE: If you do not have a credit or debit card, go to your bank and get one.

Know that your information will be safe in the FBI directories.

Priceless

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att dom blir så riktigt göttigt stämda så att dom går i konkurs och att ansvariga därefter åker i fängelse. Och att man beslagtar eventuella flyttade tillgångar.

Permalänk
Inaktiv

Låt mig bjuda på ett passande videoklipp..:
http://www.youtube.com/watch?v=kjKjyMKj3n4

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Priceless

Jo det fick mig att flippa ur också

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

De är väldigt ettriga, ringde min mor flera gånger men inte från ett lokalt nummer utan från ett hemligt nummer och sa de ringer från Google.
Och igår fick jag ett SMS att har vunnit en iPad, funderat på att polisanmäla det, SMS meddelandet har ett telefonnummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Intressant detta, kul att de lägger energin på annat än fildelare för ovanlighetens skull

Japp, dock vore det kul om man kunde sänka lite fler botnätverk som används för DDoS och spam

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Nu hoppas vi på ett långt fängelse straff, och alla pengar de tjänade förtjänar de ju fan inte, så de kan ju bara glida ner i min ficka dirr

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjaman_:

bedragare som utnyttjar folks okunnighet och godtrohet är bland det värsta som finns. hoppas dom klämmer åt dem ordentligt!

Håller med. Det är just därför man borde förbjuda telefonförsäljning. Men det är en annan femma och hade inte hjälpt i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Bra jobbat. Avskräcker förhoppningsvis folk från att göra dessa bedrägeriförsök kan man hoppas. Senast vad jag läst är att de skickat ut email där de låssas vara FBI.

Seriöst, vad I helvete är de här? Kommer skicka special forces på dig... fett bra att man bor i Sverige där dem inte ska ha någon befogenhet ändå. Det verkar som att scammarna bara blir dummare och dummare.

Permalänk
Medlem

Blev precis uppringd av en sån snubbe, han sa inte så mycket när påpekade denna nyheten utan han la bara på direkt

Permalänk
Medlem

Telefonsamtal från Microsoft är ju gårdagens nyheter. Nu är det SMS från Apple som gäller, där man ska kvittera ut en present genom att gå in på en länk och ange en kod

Hoppas asen som uppger sig för att vara Microsoft åker dit ordentligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Telefonsamtal från Microsoft är ju gårdagens nyheter. Nu är det SMS från Apple som gäller, där man ska kvittera ut en present genom att gå in på en länk och ange en kod

Hoppas asen som uppger sig för att vara Microsoft åker dit ordentligt.

Japp, jag har också fått detta meddelande. Testade också att öppna länken i en virtuell maskin. Då var redan koden inskriven och om man fortsatte möttes man av en 404 sida... :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha. Jag satt på Skype för nån månad sen och polaren fick ett samtal på sin mobil. Jag hörde honom prata engelska, vilket aldrig händer. Han sa saker som "we dont need any help, there are two highly educated IT-techicians in this house" (eller något liknande). Jag hade mina aningar, så jag sa åt polaren att ge dom mitt hemnummer. Dom ringde mig, och utgav sig vara från Microsoft, och att min dator hade virus. Jag spelade in hela samtalet, med mål att trolla dem för så länge som möjligt. Jag tänkte för varje.minut jag uppehöll dem, var en minut srackars Agata på 90 bast blev scammad. Samtalet varade i en och en halv timme. OCH, jag la upp det på youtube. Ringa polisen var aldrig något jag ens tänkte.på.

https://www.youtube.com/watch?v=y14imD-hU70

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Haha. Jag satt på Skype för nån månad sen och polaren fick ett samtal på sin mobil. Jag hörde honom prata engelska, vilket aldrig händer. Han sa saker som "we dont need any help, there are two highly educated IT-techicians in this house" (eller något liknande). Jag hade mina aningar, så jag sa åt polaren att ge dom mitt hemnummer. Dom ringde mig, och utgav sig vara från Microsoft, och att min dator hade virus. Jag spelade in hela samtalet, med mål att trolla dem för så länge som möjligt. Jag tänkte för varje.minut jag uppehöll dem, var en minut srackars Agata på 90 bast blev scammad. Samtalet varade i en och en halv timme. OCH, jag la upp det på youtube. Ringa polisen var aldrig något jag ens tänkte.på.

https://www.youtube.com/watch?v=y14imD-hU70

Skickades från m.sweclockers.com

OT så det skriker om det, jag vet, men du är fan en typisk vardagshjälte. Hade jag haft en hink karma hade jag hällt den över dig!

Permalänk
Medlem

Skönt att se att de gör någonting vettigt för en gångs skull och jagar de riktiga banditerna. De flesta här klarar nog av ett samtal men det är värre för tant Berit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas det händer nåt snart då, fick vårt 5:e (!!) samtal idag på bara 2 veckor, fan helt sjukt.
Och ja, är med i NIX, så det spelar ingen roll.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när det skapades en tråd om dessa samtal på swec. Jobbade då åt ett telefonibolag och fick en kund som ringde angående ett sådant samtal. Gick in på swec igen på arbetstid (ett stort no-no vanligtvis men det var jobbrelaterat ) och kollade upp numret och det visade sig vara samma.
Kollade runt lite i våra system och såg att det inte var ett voip nummer och jag skickade ett utförligt mail om detta till ansvariga och fick numret blockat på växelnivå.

Känner mig rätt stolt att jag delvis hindrat sånt här skit från att nå ca 1M personer i Sverige

Permalänk
Medlem

Vet någon vad "Apple" SMS:et gör? Jag gav min kära mor en avhyvling för att hon klickat på länken via sin iPhone!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog bäst att först klarlägga att det här inte är en vandringshistoria, utan något som hände mig för ca 2 veckor sedan.

En person med indisk brytning, som redan ringt på ett annat företagsnummer där jag svarat, ringde nu på ett nummer som går till en plåtverkstad. Eftersom jag direkt kände igen rösten och inte hade någon lust att återigen höra hur han skulle fixa alla Windows datorer svarade jag istället:

"Are you aware that you've called a sheet metal workshop?"
"What? Shit metal workshop?"

Det här upprepades tre gånger. Sedan sa han argt innan han slängde på luren:

"I don't want to talk to you. F*ck you!"

Egentligen hade jag tänkt lägga på direkt, men den här gången lönade det sig verkligen att härda ut ett tag. Det är inte var dag man upplever en "vandringshistoria" i verkliga livet!

Permalänk
Medlem

Fick just ett till sådant samtal (3e) och det är ju ganska bra att till och från få någon man kan kasta verbalt skit på.