Microsoft Windows 8 är här

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 8 är här

Efter ett direktsänt lanseringsevenemang i New York rullar Microsoft ut Windows 8 på bred front. Från och med idag går operativsystemet att köpa via en rad olika kanaler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller mig till windows 7 ett tag till

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk

Ja, inte jag iallafall.

Permalänk

Är verkligen W8 intressant ? Ja jag vet inte. Känns inte så.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Undrar om Windows 8 går till historien som nya Windows Vista?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Ser ju fint ut, men jag stannar vid W7 ett ganska bra tag till.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Det är synd att de tagit bort valfriheten. Jag inser att det finns många som gillar Metro och inte kommer sakna startmenyn, men vi är en ganska stor skara som tycker att de borde ge oss valfriheten. Det hindrar ju inte att folk använder Metro, menar jag... Så jag avvaktar och kör vidare på 7an, men det grämer mig då jag gillar allt, förutom just då att metro inte går att välja bort och att startmenyn är borttagen. Tredjepartsalternativen känns inte tillräckligt robusta i dagsläget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

W8 på 3 datorer! Check!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Tycker priserna är rätt höga eftersom jag köpte mina W7 licenser för 40% mindre.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Då får vi vänta på att surfplattor med win 8 dyker upp, det är i surfplattor windows 8 bör finnas.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Då får vi vänta på att surfplattor med win 8 dyker upp, det är i surfplattor windows 8 bör finnas.

Ja, i alla fall i nuvarande utförande, men det skulle fungera fint på PC's också om de bara gav tillbaka startmenyn och gjorde metro valbart. Fast enligt Steve Balmer so har ju Microsoft bestämt att en surfplatta också är en pc men... Mja.... förvirrande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Redan besällt Windows 8, får se när man kommer hem om man fått mail med serial kod.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Vad kallas versionen för nybyggen?

Permalänk
Medlem

Uppgraderar till Windows 8 då det finns 120hz touch skärmar i minst 1080p, samt stöd för (Eyefinity,Sourround Vision), kommer kännas att det är som på film, när man glider med fingret mellan 3 skärmar och zappar program! ;), och eftersom jag inte är Apple fanatiker (Iphone), så kommer det säkert bli en comeback hos Nokia, med ett Windows 8 system! framtiden ser lovande ut!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Jag håller fullständigt med...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att de tagit bort valfriheten. Jag inser att det finns många som gillar Metro och inte kommer sakna startmenyn, men vi är en ganska stor skara som tycker att de borde ge oss valfriheten. Det hindrar ju inte att folk använder Metro, menar jag... Så jag avvaktar och kör vidare på 7an, men det grämer mig då jag gillar allt, förutom just då att metro inte går att välja bort och att startmenyn är borttagen. Tredjepartsalternativen känns inte tillräckligt robusta i dagsläget.

De har tagit bort den klassiska startmenyn, ingen valfrihet. I alla tidigare versioner av windows så har man bara haft en slags startmeny att välja på. Jag håller med om att det hade varit bättre med ett läge där man kunde ha metro mer som ett program i desktop mode (dvs tvärt emot vad är nu) för desktops men förstår varför MS vill "uppmuntra" användare att använda metro. Ju fler som använder metro desto fler apps kommer att göras för windows RT/x86 och det är livsviktigt för MS tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Ju fler som använder metro desto fler apps kommer att göras för windows RT/x86 och det är livsviktigt för MS tablets.

Precis det som är problemet... Det är bra för deras tablets.

Permalänk
Medlem

Jag tycker windows 8 är mycket roligare att använda än windows 7. Effektiviteten vid jobb kan jag inte uttala mig om men för att surfa, kolla mail och youtube, läsa på sweclockers osv känns trevligare.

Jag tycker dock att de inte gått hela vägen, känns lite fragmenterat att man har flera olika ställen man gör inställningar, uppdaterar, anpassar utseende och så vidare. Och så stör ja mig på att de inte kan göra internet explorer bra så man kunde köra microsoft all in, med mail, moln lagring och då internet upplevelsen till en mer integrerad lösning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Gäller OEM-licenser endast på 1 dator eller?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag väntar ett par månader innan jag fixar W8. Kanske det kommit till bättre valfriheter och bättre tredjeparts stöd. Vill INTE behöva använda xbox marketplace... menar Windows ditot så klart. Om det är någon större skillnad vet i tusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken Windows 8?

Jag har idag Windows XP Pro. När jag senare kommer att köpa ny dator så måste jag antagligen köpa Windows 8. Men vilken av dem. Jag vill ha samma möjligheter att styra användarvillkor på datorn och jag vill kunna ändra vad som helst i datorn och fortfarande kunna använda mitt Windows 8 utan problem.

Permalänk

hur många pirater tror de erkänner att de torrentat ner som sedan går in på Internet och köper Get Genuine?

steget är nog lättare för de som piratat att söka en lösning på Google och leta en lösning än att betala 1000 - 1500kr?

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem

Ifall någon undrar... försätter man datorn i sleep-mode i desktop-läget så startar det också i desktop-läget, inget metro där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

De har tagit bort den klassiska startmenyn, ingen valfrihet. I alla tidigare versioner av windows så har man bara haft en slags startmeny att välja på. Jag håller med om att det hade varit bättre med ett läge där man kunde ha metro mer som ett program i desktop mode (dvs tvärt emot vad är nu) för desktops men förstår varför MS vill "uppmuntra" användare att använda metro. Ju fler som använder metro desto fler apps kommer att göras för windows RT/x86 och det är livsviktigt för MS tablets.

Jasså?
På jobbet kan jag välja mellan XP eller klassisk startmeny.
På W7 kan jag välja mellan W7 och klassisk startmeny.

Vad har du haft för versioner där du inte kan byta?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nichlaz:

Ifall någon undrar... försätter man datorn i sleep-mode i desktop-läget så startar det också i desktop-läget, inget metro där inte

Eller så skaffar man Classic Shell.

I vilket fall som helst, detta ska inte köpas eller stödjas från min sida, usch!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus.klang:

hur många pirater tror de erkänner att de torrentat ner som sedan går in på Internet och köper Get Genuine?

steget är nog lättare för de som piratat att söka en lösning på Google och leta en lösning än att betala 1000 - 1500kr?

Det bästa är att den är dyrare. Varför inte köpa en vanlig för mindre.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Vilka andra produkter då? För under Apples senaste livesändning rapporterade de inte direkt under sändning, utan en stund efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sparriskrigaren:

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Håller faktiskt med, kollade ett flertal gånger men ingen uppdatering igårkväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

De har tagit bort den klassiska startmenyn, ingen valfrihet. I alla tidigare versioner av windows så har man bara haft en slags startmeny att välja på. Jag håller med om att det hade varit bättre med ett läge där man kunde ha metro mer som ett program i desktop mode (dvs tvärt emot vad är nu) för desktops men förstår varför MS vill "uppmuntra" användare att använda metro. Ju fler som använder metro desto fler apps kommer att göras för windows RT/x86 och det är livsviktigt för MS tablets.

Jo, fast detta är en sådan gigantisk ändring. De har en startskärm istället för en meny och det är ett helt nytt sätt att arbeta.

Naturligtvis är det så att MS vill att alla kör W8 på sina pc's, tablets, och så Windows phone 8 på sin mobil. Gör man det så blir ju gränssnittet homogent... Men om man inte tycker att gränssnittet platsar på Desktop så får man genast problem. Desktop finns ju kvar som en "app" men det är ett helt nytt sätt att navigera...

Men vi får se hur det går. Personligen tror jag det är en felsatsning. Då Windows stora styrka har varit lättheten att migrera (mentalt) mellan nya versioner och kompatibilitet med äldre versioner, så har de fått med sig många.

Men om man endå ska köpa tablet, varför inte en Android eller apple i så fall? de är ju båda betydligt "mognare" som tablet-os än vad Windows är. Och skall man behöva lära sig något nytt på desktop-sidan, varför inte lika gärna Linux?

Så tror jag många tänker, och det tror jag MS kommer tappa på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.