Media Markt blöder pengar – lägger expansionsplaner på is

Permalänk
Melding Plague

Media Markt blöder pengar – lägger expansionsplaner på is

Det är fortsatt motigt för elektronikbutiker på den svenska marknaden. Enligt färska uppgifter går tyska Media Markt sämre än väntat, vilket bland annat leder till uppskjutna expansionsplaner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fyfan vad skönt, hoppas att de går i graven innan de dödar några fler elektronikjättar, kommer faktiskt sakna siba ifall de lägger ner :/

Permalänk
Medlem

Ojdå, inte dom första man trodde det gick dåligt för precis. Tråkiga nyheter hur som helst, hade hoppats på att dom skulle ta över Experts gamla lokaler här i stan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att dom blöder pengar när det är deras affärsidé att ha så billigt att konkurrenterna inte klarar det låga priset..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Bästa pris på Tyskland Travel Guide

SwecTroll strikes again!

Permalänk
Medlem

Ja så kan det gå om man säljer Braun rakapparater för 50% under rekommenderat pris!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hjälpsam

Det ser ut som jag får stryka min personliga lottorad som lyder som såhär;
1 OnOff, 2 Expert, 3 Siba

Jag är definitivt inget fan av Fabian Bengtson men ser hellre att MM lägger ner här innan SIBA. SIBA har så stark personlig och svensk anknytning jämfört med de gigantiska multinationella koncernerna som Dixson (Elgiganten, Pixmania, Webhallen med flera) och Media Saturn Group (Media Markt och Saturn).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja men vad fasen, finns det någon elektronikkedja som det går bra för? Fattas bara att Elgiganten ger upp också.

Permalänk
Medlem

Deras affärsidé är ju ändå ganska vettig. De pumpar ut reklam med produkter med billiga priser (speciella modeller som ingen annan butik säljer) och har skyhöga priser på allt som annat inte annonseras. Folk hjärntvättas att det "alltid är billigast på mediamarkt" och börjar inte ens jämföra priserna. Mer än en gång man hört: "Va köpte du den inte på Mediamarkt? De är ju billigast!?"

Så det är ju alltid kul att läsa när det går dåligt för dem när de har en sån ful affärsidé (men smart)! Fast självklart tråkigt för de som förlorar jobbet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lagerrensning snart då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Tror knappast Media Markt går i graven, dom kommer in i Sverige med målet att ta över marknaden, sånt kostar pengar och det har deras ledning garanterat räknat med. Men det är klart man sätter upp mål för butikerna. man vill ju tjäna pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

"det drabbar ingen oskyldig"

Det var nog segare än duchken tänkte sig att slå ut andra svenska aktörer.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Deras affärsidé är ju ändå ganska vettig. De pumpar ut reklam med produkter med billiga priser (speciella modeller som ingen annan butik säljer) och har skyhöga priser på allt som annat inte annonseras. Folk hjärntvättas att det "alltid är billigast på mediamarkt" och börjar inte ens jämföra priserna. Mer än en gång man hört: "Va köpte du den inte på Mediamarkt? De är ju billigast!?"

Så det är ju alltid kul att läsa när det går dåligt för dem när de har en sån ful affärsidé (men smart)! Fast självklart tråkigt för de som förlorar jobbet.

i wouldnt know, de finns inte på internet så man kan inte jämföra priserna. Internetbutiker är förövrigt deras och alla andra elektronikedjors/mindre butikers värsta konkurent.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Netonnet var väl den enda större kedjan som gick med vinst? Nu saknar jag förvisso den gamla goda tiden då de hade ett hyggligt utbud av datorkomponenter och en kundvänlig butikslayout. Sen tog de bort datorkomponenterna och bytte till elaka labyrinter.

Siba kan nog hänga kvar rätt länge då det är familjeägt, att lägga ner blir som att riva huset man bor i.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat eller handlat hos Elgiganten, Siba och Mediamarkt.

Att inte ha e-handel är bara dumt av mediamarkt.

Komplett, Netonnet, Webhallen, Cdon, Alina, Inet, Dustin - the real stores.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

HAHAHA säger jag bara

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Köper i stort sätt inget på mediamarkt för det för dyrt i jämförelse med nätbutiker. T.ex. mitt senaste inköp en tekokare, 790kr på mediamarkt och 350 på cdon.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen köparens marknad. Det är ju självklart att det är internet-butikerna som pressar priserna och butikerna försöker hänga på, men det är ett fight dem aldrig kommer kunna vinna.

Permalänk
Medlem

I would feel sorry for them.... But I dont

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

HAHAHA säger jag bara

Ja, jätteroligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tycker att dom är bra då de skapar konkurrens på marknaden. Köpte nyligen en TV på Elgiganten med prisgaranti referens till Mediamarkt. Plus att det är skönt att se produkten IRL innan man köper på nätet. Så ha kvar butikerna

Permalänk
Medlem

Scheisse tråkigt!

Permalänk
Medlem

De kanske borde minska kraftigt på sin personal då, alla gånger man besökt Media Markt så har det nästan kryllat med personal så att man som kund nästan känner sig trängd och det kan inte vara billigt alls...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HUSK3R:

Tror knappast Media Markt går i graven, dom kommer in i Sverige med målet att ta över marknaden, sånt kostar pengar och det har deras ledning garanterat räknat med. Men det är klart man sätter upp mål för butikerna. man vill ju tjäna pengar i slutändan.

Det blev nog lite dyrare att ta över marknaden än vad de hade räknat med. Sedan blöder de ganska kraftigt med pengar i övriga Europa av vad jag har förstått. Deras butiker i Spanien och Italien är antagligen de som går sämst just nu men jag vet att de gjort personalnerdragningar även i Belgien och Nederländerna.

Edit: Ja glömde att de förståss fått stänga flera butiker i Grekland.

Permalänk
Medlem

Tror knappast MM kommer gå i konka faktiskt!
Så läng Elgiganten Siba och NetonNet finns kvar vill säga

Permalänk
Medlem

E ju inte alls konstigt när deras strategi är att ligga lägst tills konkurrensen är borta. Hoppas inte Elgiganten går i graven, dem har aldrig svikit mig,.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emerald:

Har aldrig gillat eller handlat hos Elgiganten, Siba och Mediamarkt.

Att inte ha e-handel är bara dumt av mediamarkt.

Komplett, Netonnet, Webhallen, Cdon, Alina, Inet, Dustin - the real stores.

Har du över huvud taget varit in på Media Markts hemsida? De HAR e-handel numer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Köper i stort sätt inget på mediamarkt för det för dyrt i jämförelse med nätbutiker. T.ex. mitt senaste inköp en tekokare, 790kr på mediamarkt och 350 på cdon.

lol, eller 70kr på rusta

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Detta är väl knappt en nyhet att MM blöder pengar...det är ju affärsiden för tillfället.
Att dom inte vill expandera och blöda mer pengar snabbare är väl ganska förståligt.

Handlar en del på MM men mest på Netonnet tror jag. Hade Siba haft kompetent och trevlig personal (baserat på mina egna erfarenheter tyvärr) så hade jag handlat mer där. Fast i somras startade jag en ny 5år bojkott efter ha försökt handla tv

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Undrar om dom ska öppna butiken i linköping som stort sett är klar eller hur dom gör med den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro