OCZ avslutar 150 produkter – gör stora personalnedskärningar

Permalänk
Melding Plague

OCZ avslutar 150 produkter – gör stora personalnedskärningar

Lagringstillverkaren OCZ tvingas till drastiska åtgärder efter att det framkommit att bolaget överdrivit prognoser och missat att redovisa utgifter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tillverkar man skit och fuskar med deklarationen så är det sånt här som händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

tillverkar man skit och fuskar med deklarationen så är det sånt här som händer!

Skit skulle inte jag säga. Min Vertex 4 fungerar en dröm

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Fortfarande något fuffens här. Nästan 30% av hela omsättningen kan inte vara olika rabatter man glömt med, måste vara något annat också

Permalänk
Inaktiv

Ser detta enbart som positivt. Det är bra att de börjar hålla fokus på att göra färre produkter, förhoppningsvis med högre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Hur ska de lyckas satsa på prestanda med gammal Indilinx, Sandforce och nu Indilinx Everest 2 som egentligen är Marvel och som presterar lite sådär? De måste ju få tag på en ny styrkrets om de vill tillbaks till prestandatoppen. Fast där har de ju massa andra saker som är ivägen. Typ SATA-interfacet och det faktum att nyttan av ännu högre hastigheter är tveksam för hemmaanvändaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Njae, OCZ har aldrig varit någon favvo för mig.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

What goes around comes around. Men olikt den traditionella hårddiskmarknaden så råder ju ingen brist på konkurrenter bland SSD's tack och lov. Men skärper dem till sig så kan ju det se bättre ut för dem om några år.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter bra, mer fokus på prestandamodeller = mer competition = mer priskrig = lägre priser

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Låter bra, mer fokus på prestandamodeller = mer competition = mer priskrig = lägre priser

så du vill ha priskrig?!
om det är det du vill ha bäst du startar det

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Så blir det när man är PR kåta och låter den avdelningen styra. Ju mer man lovar och ju mer produkter man släpper ju mer omnämningar får man på sidor likt denna. Då tror man att man är framgångsrika och hörs i bruset. Istället för att göra en bra produkt och vinna kundernas förtroende och arbeta långsiktigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skäggig legend

Skulle inte förvåna mig om OCZ själva använder Samsung 830 i deras maskiner. :3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Har inga goda erfarenheter av OZC, köpte min första SSD av dom och den höll i drygt 2 år, stax efter att garantin gått ut, troligen min första & sista produkt jag köper av det företaget.

Permalänk
Medlem

Dom skulle hållt sig till minneskretsar (RAM/SSD) och låtit bli å sabba PC Power & Cooling på nätaggsfronten.. Så kan det gå när man gapar efter för mycket!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

OCZ har bara varit rebrandrade produkter som de köpt in, klistrat ditt ett klistermärke på och sålt för dubbla priset?

Permalänk

Jaha då ska vi se när VD:n för företaget blir åtalad. Finns en lag i staterna som heter Sarbanes-Oxley act SOX som går in när det har med fiffel att göra. VD:n har det yttersta ansvaret på börs noterade företag i USA så han riskerar upp till 20 års fängelse om dom nu tar detta under SOX överträdelse :S

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Taskigt för de anställda. Men samtidigt fullt förståeligt. OCZ och SSD-enheter går helt enkelt inte ihop. Allderles för hög RMA procent. Och jag tänker svara INNAN någon börjar gapa. "Ja, visst, din SSD fungerar säkert klockrent, men menar du på allvar att bara för att just DIN ssd funkar så ska resten av konsumenterna ignorera RMA statistiken som inte direkt talar till OCZ's fördel?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

OCZ har bara varit rebrandrade produkter som de köpt in, klistrat ditt ett klistermärke på och sålt för dubbla priset?

Nej helt fel.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Skit skulle inte jag säga. Min Vertex 4 fungerar en dröm

De verkar som de ska dra ner på 80% av deras budgetprodukter men jo Vertex 4 och Vertex 2 är väl de enda fungerande SSD's de haft

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uvania:

De verkar som de ska dra ner på 80% av deras budgetprodukter men jo Vertex 4 och Vertex 2 är väl de enda fungerande SSD's de haft

Vertex 2 var marknadsledande när det gäller felprocent, runt 10%.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej tack och lov vet jag Corsair som gör kvalitets SSD's. Trots allt, man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Synd om de drar ner. Högre konkurrens är bara av godo.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vertex 2 var marknadsledande när det gäller felprocent, runt 10%.

det är ju inget man vill vara marknadsledande på precis isåfall, blandade väl ihop den med vertex 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

OCZ har bara varit rebrandrade produkter som de köpt in, klistrat ditt ett klistermärke på och sålt för dubbla priset?

Dubbla priset är att ta i. OCZ har främst köpt in andras produkter och gjort mindre modifikationer. Men vill man vara elak har OCZ ingen egen tillverkning av något.

Skrivet av dahl:

Nej helt fel.

Är minnet kort? På DDR-tiden brukade OCZ köpa Samsungminnen, ta bort märkningen och skriva OCZ över. De överklockade minnena utanför Samsungs specifikationer och skrev över SPD. Vi kan ju säga så här, OCZas Samsungminnen var en hel del dyrare än vad Samsungs egna stickor var.

Skrivet av http://www.legitreviews.com/article/101/1/:

It is common knowledge that OCZ removes the original markings and relabels the memory for internal warranty purposes, so these numbers don't mean much.

Typiskt OCZ-minne av äldre kvalisort

http://www.legitreviews.com/article/190/2/

Så här såg det ut när man till slut kunde läsa av märkningen, vilket inte gick alls tidigare:

Nätdelar låter OCZ fsp, Sirtec, Sirfa, Great Wall med fler tillverka, så man kan inte veta vad man får precis. Här är ett exempel:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&file=prin...

SSD vet vi redan att OCZ låter Marvel, Indilinx och andra stå för. Minneskretsarna tillverkar de inte själva heller.

Det är väl ingen som glömt när OCZ gick ut och pratade om egen kontroller som sen visade sig vara Marvel?
http://www.anandtech.com/show/5741/ocz-confirms-octane-and-ve...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Ibland känner jag mig som en fisk i ett stort hav när jag har haft fler än två Vertex diskar utan det minsta problem.

Även med ett tråkigt trackrecord så hoppas jag att de kan hålla sig i matchen och inte försvinna i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjmackan:

Nej tack och lov vet jag Corsair som gör kvalitets SSD's. Trots allt, man får vad man betalar för.

Japp

Retursiffror:

- Crucial 0.82% (as against 0.8%)
- Intel 1.73% (as against 0.1%)
- Corsair 2.93% (as against 2.9%)

Himla bra de där corsair

Visst, ocz är sämre, men corsair är inte direkt ett toppmärke det heller.

Permalänk
Medlem

Känner inte mycket sympati för OCZ alls.
Den enda SSD jag ägt från dom krånglade konstant och dog efter 2 veckor.
Om de nu inte satsar på att utveckla något själva och göra något kvalitativt så får dom ju räkna med att det går såhär.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Taskigt för de anställda. Men samtidigt fullt förståeligt. OCZ och SSD-enheter går helt enkelt inte ihop. Allderles för hög RMA procent. Och jag tänker svara INNAN någon börjar gapa. "Ja, visst, din SSD fungerar säkert klockrent, men menar du på allvar att bara för att just DIN ssd funkar så ska resten av konsumenterna ignorera RMA statistiken som inte direkt talar till OCZ's fördel?"

"Tell'em like it is Ozzed, tell'em like it is..."

Permalänk
Medlem

Jag har också ett flertal OCZ diskar (2st vertex, 3st vertex 2, 1st agility 3, 1st vertex 4) och aldrig haft några problem. Iofs alltid uppdaterat med senaste firmware etc.. men vid hög fyllnadsgrad så går prestandan ner rejält (men fyller man dem inte över 80% så funkar de klockrent)

Vet ine om det är ett pappersspöke men när man läser om andra tillverkare så ser skrivhastigheten ut att vara mycket lägre än på OCZ'as diskar. Kanske har jag bara haft tur men jag är riktigt nöjd med mina OCZ diskar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Uvania:

tillverkar man skit och fuskar med deklarationen så är det sånt här som händer!

Vertex /OCZ är inte skit btw har funkat hur bra som helst för mig.

Och har runt 450 diskar på jobbet som funkar har nog kanske någon som skiter sig någon gång.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240