Rykte: Playstation 4 utvecklingssystem innehåller AMD A10 "Trinity"

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Playstation 4 utvecklingssystem innehåller AMD A10 "Trinity"

Nya uppgifter gör gällande att Sony inlett leveranserna av de första utvecklingssystemen för Playstation 4 "Orbis" med processor och grafik från AMD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jahaja där ser man...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Keeper of Traditions

Jahapp, då är vi alltså fast i 1080p ett tag till dårå...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Jahapp, då är vi alltså fast i 1080p ett tag till dårå...

Inte för att 1080p är fy och skam heller men jag hade också hoppats på 4K-stöd eftersom det lär bli nästa standard inom de närmaste åren.

Permalänk

nice

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Nice att om de väljer amd för setupen, så kanske amd får in en liten kosing till att forska i prollar. Gå och förbeställ ni som tycker om konsol-crap!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra det med tanke på hur utveckling av konsoller har sett ut, behövs väl antagligen inte mer cpu kraft. Dock låter det väldigt tveksamt att dom skulle använda den integrerade gpun. Cpun lär räcka men inte gpun.
Skulle inte ps4 ha stöd för 4k ? Låter som sagt tveksamt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte för att 1080p är fy och skam heller men jag hade också hoppats på 4K-stöd eftersom det lär bli nästa standard inom de närmaste åren.

Sas det inte att PS4 skulle ha stöd för 4K?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte för att 1080p är fy och skam heller men jag hade också hoppats på 4K-stöd eftersom det lär bli nästa standard inom de närmaste åren.

Innom de närmaste åren ja, betyder dock inte att de flesta kommer ha en UHD tv, redan idag har de flesta fortfarande inte enns 1080p som TV.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

skulle ju vara skitbra för AMDs fortsatta utveckling av CPUer!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Va bra för AMD.
Hoppas att de får in lite pengar så de kan komma igång igen!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newklear:

Jahapp, då är vi alltså fast i 1080p ett tag till dårå...

Även fast alla konsol spel är bantade, tycks dem ändå bara köra i 720/1080p runt 30fps sträcket.. vilket är sjukt löjligt och att folk inte inser hur pass mycket det här kommer att påverka PC-marknaden och den allmänna spelutvecklingen!

Permalänk
Medlem

The Future truly is Fusion!

Permalänk
Avstängd

AMD found the light in the darkness

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Även fast alla konsol spel är bantade, tycks dem ändå bara köra i 720/1080p runt 30fps sträcket.. vilket är sjukt löjligt och att folk inte inser hur pass mycket det här kommer att påverka PC-marknaden och den allmänna spelutvecklingen!

Generellt är konsolspel inte ens 720p, tyvärr. Oftast har de också problem att hålla stabila 30 fps trots det.

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter för AMD att de har lyckats få alla stora kontrakt på konsolerna.

Permalänk

Fråga;

Hur kommer det sig att man inte släpper 2 versioner av varje konsol? En för 3-5k och en runt 8-10k?

Jag har inget emot konsolspelandet i sig och gillar att sitta i soffan och spela RPG's.
Men blir en dealbreaker för mig när man inte får någon FSAA eller AF överhuvudtaget. Så varför inte släppa en för lite mer kräset folk och en lite mer mainstream? Känns som det borde finnas en förklaring till detta.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Det kanske blir ett Playstation 4 endå!

Permalänk
Entusiast

Verkar ju galant om PS4 faktiskt kan driva spel i 1080p i 60Hz och inte 30Hz i säg 5 år, det skulle jag ändå kalla en lyckad konsol! Jag är så otroligt trött på 30Hz som PS3 och Xbox 360 använder sig av just nu, vissa spel kan till och med vara cappade lägre som 24Hz och då kan vi snacka bildspel...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyrenberg:

Fråga;

Hur kommer det sig att man inte släpper 2 versioner av varje konsol? En för 3-5k och en runt 8-10k?

Jag har inget emot konsolspelandet i sig och gillar att sitta i soffan och spela RPG's.
Men blir en dealbreaker för mig när man inte får någon FSAA eller AF överhuvudtaget. Så varför inte släppa en för lite mer kräset folk och en lite mer mainstream? Känns som det borde finnas en förklaring till detta.

De flesta skulle nog köpa den billigare, antar att Sony/Microsoft känner att utvecklingskostnaderna inte gör det mer motiverande direkt, men man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Fråga;

Hur kommer det sig att man inte släpper 2 versioner av varje konsol? En för 3-5k och en runt 8-10k?

Jag har inget emot konsolspelandet i sig och gillar att sitta i soffan och spela RPG's.
Men blir en dealbreaker för mig när man inte får någon FSAA eller AF överhuvudtaget. Så varför inte släppa en för lite mer kräset folk och en lite mer mainstream? Känns som det borde finnas en förklaring till detta.

Spelen är optimerade för hårdvaran. Att sitta mer flera olika iterationer skulle kosta multum.

Permalänk
Avstängd

Nästkommande APU från amd som borde vara släppt lagom tills ps3 ska rulla ut innehåller ju en riktigt fin gpu med prestanda kring 4870-5770. Detta skulle vara ett stort lyft från 5670 i wii och specielt jämnfört med 6800/X1900 som sitter i dagens PS3/X360.

Alt. kanske Cpu:n blir en APU för att ta del av den grafikkretsens GPGPU och till det en extern grafikkrets för grafiken, vilket med rätt programering skulle bli något i hästväg i CPU/GPGPU.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrenberg:

Fråga;

Hur kommer det sig att man inte släpper 2 versioner av varje konsol? En för 3-5k och en runt 8-10k?

Jag har inget emot konsolspelandet i sig och gillar att sitta i soffan och spela RPG's.
Men blir en dealbreaker för mig när man inte får någon FSAA eller AF överhuvudtaget. Så varför inte släppa en för lite mer kräset folk och en lite mer mainstream? Känns som det borde finnas en förklaring till detta.

Utvecklingskostnader.. Räcker det inte dessutom med att de lanserar 5 olika versioner av samma konsol?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

till viss del är även ps3t det åtminstone med ett demo : http://www.gtplanet.net/gran-turismo-demo-at-4k-resolution-de... bra att det blir mer amd iaf verkar ju som dom behöver få i gång försäljning lite mer

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Sas det inte att PS4 skulle ha stöd för 4K?

Säg ett nutida spel (360 eller PS3) som stödjer 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Säg ett nutida spel (360 eller PS3) som stödjer 1080p.

Tror minsann att Ruba'duck gick loss i 1080p! Ärligt talat så var det nog mest småspelen som var i 1080p..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Kul, får vi se trinitys sanna potential i grafikdelen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bra att det var AMD, skulle va riktigt surt om Intel fick det nu när det går sämre för AMD.
Mer AMD åt folket

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Fråga;

Hur kommer det sig att man inte släpper 2 versioner av varje konsol? En för 3-5k och en runt 8-10k?

Jag har inget emot konsolspelandet i sig och gillar att sitta i soffan och spela RPG's.
Men blir en dealbreaker för mig när man inte får någon FSAA eller AF överhuvudtaget. Så varför inte släppa en för lite mer kräset folk och en lite mer mainstream? Känns som det borde finnas en förklaring till detta.

Blir ju mycket extra-jobb med att optimera för två olika hårdvaror och få dem att att fungera ihop med multiplayer osv.

Tycker det är sjukt att PS3 presterar så bra som den gör då det sitter ett 8 år gammalt geforce 7800 i den. Sjuk optimering.

Innan FÖRSÖKTE ju konsolerna hänga med datorerna. När datorerna fick DX10 med geforce 8800 släptes PS3 med 7800 dx9 (förmodligen det värsta kortet som fanns när PS3 utvecklades). Nu satsar de på budget-lösningar från start (lär bli gamla snabbt). Varför?

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Sas det inte att PS4 skulle ha stöd för 4K?

Jo det var had jag också hört. Jag kanske var lite snabb att ta hans påstående för fakta.

Skrivet av MugiMugi:

Innom de närmaste åren ja, betyder dock inte att de flesta kommer ha en UHD tv, redan idag har de flesta fortfarande inte enns 1080p som TV.

Ja, precis. Inom de närmaste åren. Säg att PS4 kommer till Jul 2013 och dess livstid beräknas (om man kollar på nuvarande) att vara minst 7 år. Du tror alltså inte att majoriteten av de som skaffar sig en spelkonsol under senare halvan av 10-talet kommer ha minst 1080p? Jag tror faktiskt att majoriteten av de konsumenter som skaffar en spelkonsol i nuläget har minst 720p (spelen kört i regel i 640p på XBOX360 och PS3).

Skrivet av RzrTrek:

Även fast alla konsol spel är bantade, tycks dem ändå bara köra i 720/1080p runt 30fps sträcket.. vilket är sjukt löjligt och att folk inte inser hur pass mycket det här kommer att påverka PC-marknaden och den allmänna spelutvecklingen!

Runt 640-720p faktiskt. Inget spel till PS3 eller XBOX360 körs i 1080p. Vad gäller FPS så varierar det mellan spel. BF3 körs i 30FPS och CoD-spelen körs i regel i 60FPS.

Skrivet av Defeat^:

Blir ju mycket extra-jobb med att optimera för två olika hårdvaror och få dem att att fungera ihop med multiplayer osv.

Tycker det är sjukt att PS3 presterar så bra som den gör då det sitter ett 8 år gammalt geforce 7800 i den. Sjuk optimering.

Innan FÖRSÖKTE ju konsolerna hänga med datorerna. När datorerna fick DX10 med geforce 8800 släptes PS3 med 7800 dx9 (förmodligen det värsta kortet som fanns när PS3 utvecklades). Nu satsar de på budget-lösningar från start (lär bli gamla snabbt). Varför?

Användandet av en API (DX, OpenGL osv) som PC har tar upp en hel del beräkningskraft medan konsolerna inte fungerar på samma sätt. Det är på detta vis som konsolerna fortfarande hänger med förhållandevis bra eftersom koden talar direkt med hårdvaran utan en tolk (API). Grovt förenklat. Att dom satsar på billigare från start är för att det är så marknaden ser ut. Dom tjänar mer på det stora hela av att sälja konsoler för 2500kr istället för 6000kr.