Fredagspanelen 46: Windows 8, högre skärmupplösning och mobil-tsunami

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 46: Windows 8, högre skärmupplösning och mobil-tsunami

Hösten går i mobiltelefonernas och surfplattornas tecken. Jonas Thörnqvist och Emil Björklund sammanfattar två händelserika veckor i ett nytt avsnitt av fredagspanelen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

aningen sent, men bättre sent än aldrig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Geeks
SweClockers

720p kommer så snart Youtube kodat klart.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kvällen är räddad!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

På tiden! Min tredje skål med popcorn blir kalla!

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Inaktiv

Äntligen!!

Permalänk
Medlem

Va rädd att jag inte skulle få min drog denna kväll.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Perfekt timing efter bion, kvällen kan inte bli bättre!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Får bli en lördagspanelen för mig istället. Alltid lika roligt att lyssna på er

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Mikkey:

Perfekt timing efter bion, kvällen kan inte bli bättre!

Å en annan har precis påbörjat kvällen...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Äntligen Ett långt avsnitt också

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Något saknas.. Varför laddar ni inte upp klipp i 1080p?

Permalänk
Medlem

Jaaaaaa!!!! nu kan frugan titta på sin X-factor och jag får njuta av det här! Cheers!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

MuffinManxD

720p eller 1080p på youtube är inte direkt stor skillnad, i alla fall inte i detta fall då dom bara i stort sätt står framför en kamera nästan helt stilla och pratar osv..

Hade ju vart helt annat om vi snackar film då ser man skillnad

Permalänk
Skrivet av Ezkit:

MuffinManxD

720p eller 1080p på youtube är inte direkt stor skillnad, i alla fall inte i detta fall då dom bara i stort sätt står framför en kamera nästan helt stilla och pratar osv..

Hade ju vart helt annat om vi snackar film då ser man skillnad

Jag ser skillnad, jo det är sant, men en hemsida som den här borde ha det, tycker jag.
Förstår vad du tänker!
Ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Alltid lika gott med fredagspanelen & en god öl!

Permalänk
Inaktiv

Jag är medveten om att det blev några forumsvar ikväll redan men det kan inte nog poängteras hur fräscht det är med videoinslag på en hemsida och dessutom personligfierad av Jonas och Emil så är åtminstone denna vecka räddad! 1.07.58 nice!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Något saknas.. Varför laddar ni inte upp klipp i 1080p?

för då skulle fredagspanelen komma upp på lördag;);)

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

för då skulle fredagspanelen komma upp på lördag;);)

Lördagspanelen 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Lördagspanelen 1.

hahaha;):)lol

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt avslutning på arbetsdagen! Om 7 timmar är det dags att stiga upp igen och återvända till arbetsplatsen. Spar nog halva fredagspanelen till arbetstid Det är jag värd!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Det är mycket snack om Windows 8 och spelprestanda i forumet. Det vore intressant att se vad Sweclockers säger om det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Skärmupplösningen hör väl ihop lite med vad du ska göra.. Ska man spela bf3 mfl spel på en pc så kanske inte 4k e på tapeten då det kräver så mycket mer av hårdvaran. Men sitter man med angrybirds så funkar väl en betydligt högre skärmupplösning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

Något saknas.. Varför laddar ni inte upp klipp i 1080p?

det har väl inte varit ett problem förut, bilden är bra som den är och man kan inte klaga på ljudet!

Bra jobbat grabbar, nu kan jag äta nattmackan och sova

Trevlig helg Clockers

//joshoa

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Yey fredagspanel !!

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem

Tack för en bra panel!

Skönt att höra att jag inte är ensam om att störa mig på sökfunktionen i Windows 8. Den är verkligen under all kritik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul att ni äntligen tar upp lite windows phone och Nokia nyheter! Synd bara att ni hakar på the verge tåget och bara snackar om hur tung den är (185g vilket inte är särskilt tungt med tanke på allt de har lyckats pressa in i telefonen), i stället för att diskutera alla innovativa komponenter och lösningar som nokia lyckats med i Lumia 920. Varför inte prata om Ois, trådlös laddning, Pure motion och pure view för att bara nämna några?!
Orkar man lyfta en sibylla burgare så orkar man lyfta en 920! Om inte, SÖK LÄKARHJÄLP!

Permalänk

Hehe, ang "strömförbrukning"...ska vi inte gå tillbaka till definitionen och ta till hjälp Energiprincipen som säger att "energi kan varken skapas eller förstöras (läs: "förbrukas" som i "energiförbrukning" eller just "strömförbrukning"), utan kan endast omvandlas.

I mina öron låter det mer korrekt att säga något i stil med "...högre klockfrekvens men med samma grad av energiomvandlig" istället för "...högre klockfrekvens men med samma grad av energi-/strömförbrukning".

I övrigt, tack för en bra fredagspanel som vanligt!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Emil, jag kan inte annat än hålla med dig angående sökfunktionen i Windows 8;
När jag väl satte igång sökning efter service.msc så blev jag först ställd som ett frågetecken:
"Va fan? Var är service? Men, vad är det här? Måste jag klicka en extra gång för att hitta det jag söker? Näe men va faaaaan?!"
Så varje gång jag söker nu suckar jag stort över att behöva klicka en/två extra gånger innan jag får igång det jag vill. Dumt Microsoft, dumt!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."