AMD släpper inga nya FX-processorer 2013

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper inga nya FX-processorer 2013

Intel släpper en ny arkitektur under 2013, men något direkt svar från AMD är inte att vänta. Ett nytt planeringsdokument avslöjar att FX-serien "Vishera" kvarstår under hela nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ooooh noooooooes! Hehe

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att intels haswell int kör över lika hårt som förra gången :v

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dentoid:

Hoppas bara att intels haswell int kör över lika hårt som förra gången :v

Det skulle ju vara bra om det inte vore så men denna mening " I mitten av 2013 går Intel över till arkitekturen Haswell, men något direkt motdrag av AMD är inte att vänta." och min magkänsla säger mig att AMD kommer bli överkörda av en Bulldozer *Hihi* till arkitektur, alltså Haswell.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Litar inte på den sidan för fem öre. Kan ju vara sant, men hoppas inte det.

Permalänk
Medlem

Släpp en 8 kärning Phenom2 i 32nm så hade alla blivit glada. Blir bara värre och värre det här...

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Hmm, har sett rykten om detta tidigare...
Vore ju bra om de släppte Steamroller nästa år...
Iofs är piledriver ett bra lyft från bulldozer, men ändå.
Känns som att steamroller hade kommit ikapp helt, och
kanske dragit ifrån något.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer är det riktigt illa. såvida inte Intel mislyckas totalt med Haswell kommer vishera inte kunna konkurrerera.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

Tror att dom kommer att gå över till ARM, samt satsa mer på GPU utveckling. För varje investerad peng utveckling av arkitektur, går det att få ut mer ur GPU än CPU i dagens läge; de få procent i prestandaökning motiverar inte de miljoner det kostar (prototyper samt personal).
Även arbetsuppgifterna som ska behandlas av datorn har förändrats... För media sam VirutalReality (tjat, men visst) passar inte vanlig prolle, GPGPU passar mycket bättre...

Det är nog ett bra drag från AMD, var sak har sin tid

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Fyfan, hoppas de inte är sant.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Släpp en 8 kärning Phenom2 i 32nm så hade alla blivit glada. Blir bara värre och värre det här...

Till vilken nytta ska det finnas en 8-kärnig när det knappt finns stöd för 4-kärnig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

R.I.P AMD 2013.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Även fast Intel slår ut AMD ifrån marknaden så kommer vi alltid ha konkurrens och när Intel slår ut AMD så kommer Intel behöva delas till två företag då man enligt lag inte får ha totaldominans. Detta hände IBM om jag inte har helt fel?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk

Hoppas att detta betyder att de jobbar på något helt nytt

Permalänk
Inaktiv

Det har väl varit känt länge att inte Vishera ska ersättas förrän 2013? I den förra roadmapen fanns den ju inte ens med!

Vad som däremot ÄR oroande är ju att även nästa generations APU bygger på Piledriver och inte Steamroller. Jag förstår inte riktigt hur artikeln får det till att Richland är en ny arkitektur?

Däremot tror jag att Kabini blir en succé om det AMD sagt om den stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Jag förstår inte riktigt hur artikeln får det till att Richland är en ny arkitektur?

Det är väll p.g.a. den inbygggda sydbryggan.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Tur att alla nya spelkonsoler kommer att ha AMD chip år 2012 (Wii U) och 2013 (PS4, Xbox 720) så att deras marknadsandel ökar lite...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Även fast Intel slår ut AMD ifrån marknaden så kommer vi alltid ha konkurrens och när Intel slår ut AMD så kommer Intel behöva delas till två företag då man enligt lag inte får ha totaldominans. Detta hände IBM om jag inte har helt fel?

och du tror det kommer funka i längden att intel delas upp i 2? Nej, det kommer inte bli någonting bra alls om intel blir last man standing

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

R.I.P AMD 2013.

Kommer inte hända.
De har ju spelkonsoler, ARM-processorer, grafikkort,
APUer, server-processorer, och fortfarande försäljning
av "vanliga" processorer...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Haswell blir nog bra, har läst rykten om att Haswell 2 (tick) kommer ha DDR4-stöd. Fast blir nog en haswell för mig i vår ändå (har en phenom 940 AM2+ med ddr2, ddr2 känns långsamma nu, jag sysslar med musikprogram som lagrar stora ljudbiblliotek i ram-minnet), DDR4 kommer ändå vara svindyrt 2014, det kommer förmodligen ner i prisnivå efter 6-12 månader.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Men...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Bra om de dödar AM3+ äntligen, men vart är Kaveri? Måste vara en ofullständig roadmap.

Steamroller är så väl förberedd att det lär komma 2013. Annars kan man undra vad AMD ska med tusentals ingenjörer till. Det är väldigt sent att sätta in Piledriver där det förut var Steamroller de byggde. Piledriver är inte ens tänkt att krympas till 28nm. Man undrar vad detta kommer ifrån, om de verkligen ändrat sina beslut så drastiskt.

De verkar iaf inte släppa nytt chipset till AM3+. Märk väl att tidigare roadmaps inte hade någon ny processor för FX-plattformen. Så det var aldrig tal om det, mer än rykten. Jaguar är ny kärna, Steamroller måste komma in här, med GCN-grafik.

Permalänk

Jag tycker det känns helt okej. Allt hänger på om Haswell går om Trinity sett till den integrerade grafiken eftersom det är en av de stora fördelarna med AMD Trinity.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Haswell blir nog bra, har läst rykten om att Haswell 2 (tick) kommer ha DDR4-stöd. Fast blir nog en haswell för mig i vår ändå (har en phenom 940 AM2+ med ddr2, ddr2 känns långsamma nu, jag sysslar med musikprogram som lagrar stora ljudbiblliotek i ram-minnet), DDR4 kommer ändå vara svindyrt 2014, det kommer förmodligen ner i prisnivå efter 6-12 månader.

Haswell-EX för servrar kommer ha DDR4-stöd. Broadwell för notebooks och desktop lär inte ha det. Broadwell är ju bara något år efter Haswell om de nu lyckas gå över till 14nm så snabbt. Kan hända däromkring däremot. Skylake har definitivt DDR4 rakt igenom, men det är 2015-16.

Haswell är en tock, Broadwell är en tick av samma kärna/arkitektur. Det är inte version 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tycker det känns helt okej. Allt hänger på om Haswell går om Trinity sett till den integrerade grafiken eftersom det är en av de stora fördelarna med AMD Trinity.

Både AMD och Intel har ny integrerad grafik 2013, AMD går ifrån VLIW4 även om denna drastiska förändring sker. GCN och Steamroller (ny arkitektur) var planen för några månader sedan. Det har ingen relation till Trinity, det är bara att kasta på soptippen 2013. Haswell lär ha hyfsad grafik i notebooks, definitivt bättre än Trinity APU. Richland kommer inte kunna konkurrera alls utan ny CPU-del däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Även fast Intel slår ut AMD ifrån marknaden så kommer vi alltid ha konkurrens och när Intel slår ut AMD så kommer Intel behöva delas till två företag då man enligt lag inte får ha totaldominans. Detta hände IBM om jag inte har helt fel?

Du har helt fel Monopol är inte heller olagliga. Däremot finns det speciella regler för monopol som inte gäller i andra marknader. Till exempel så får inte ett monopol företag slå sig in på en annan marknad via prisdumpning, dvs sälja under produktions kostnad. Monopol är inte bra för konsumenter på något vis, men olagliga är dom inte. Du kanske tänkte på AT&T? IBM har aldrig brutits upp i två.

Skrivet av Xeno88:

Det är väll p.g.a. den inbygggda sydbryggan.

Richland ska också fungera till FM2. Min gissning är att det helt enkelt handlar om Trinity 2.0 på samma 32nm SOI process. Allt annat kan inte ha skapats så fort som den här dök upp på roadmappen. Om det handlar om 28nm och/eller Piledriver+GCN så borde den ha funnits på roadmappen sedan länge. AMD har knappast råd att ha flera skunkworks Plan B,C etc projekt igång samtidigt som man skär ner på personalstyrkan. Steamroller+GCN+28nm var Plan A för 2013 och den är borta nu eller framskjuten till 2014.

Det ser ut som att Jaguar fick prioritet efter nedskärningarna och att alla andra projekt försenades. Richland vs Haswell 2013 kommer inte bli trevligt för AMD, ens på GPU sidan! Jag hoppas jag har fel för det här kan innebära slutet för AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Till vilken nytta ska det finnas en 8-kärnig när det knappt finns stöd för 4-kärnig?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm det påståendet stämmer ju inte alls. Finns många applikationer som klarar av att exekvera i 8 trådar, tänker främst då inom rendering.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

AMDs Steamroller kommer i princip fortfarande slåss mot Intels tidigare generation då AMD skulle göra ett smartare drag med att gå direkt till Excavator inför 2014. AMD behöver mer tid och rum för testande och perfektion istället för att spotta ut något som inte tar tronen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

R.I.P AMD 2013.

AMD jobbar på ARM just nu, någonting intel fruktar kommer att ta över marknaden. vad ska intel göra när x86 dör ut?
det känns som att AMD har en ganska säker framtid.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Då blir det en Intel-plattform vid datoruppgraderingen i vår!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305