Asus Vivotab RT och Windows för ARM

Permalänk
Melding Plague

Asus Vivotab RT och Windows för ARM

En av höstens stora nyheter är Microsofts intåg på surfplattemarknaden med Windows för ARM-baserade plattformar. SweClockers undersöker det nya operativsystemet tillsammans med Asus nykomling Vivotab RT.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tangentbord och 3G blir prislappen nästan 9000kr, lite väl saftigt för min smak.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Hade svårt att fokusera på något annat än Jonas skägg och långa hår när jag såg denna video

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Ni nämner 5000 appar. Det finns över 13000 appar i Windows Store globalt nu enligt rapporter, x86 plus ARM. Bra recension för övrigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ni nämner i videon att .mkv-filer inte fungerar så bra på plattan. Däremot nämner ni att videoklipp i 720p kan spelas i 16 timmar med dockan, enligt testandet av Asus.

Det jag undrar då är videon för 720p en .mp4 eller var detta en .mkv-fil? Hade lite svårt att förstå detta, samt, var det detta som inte "fungerade" så bra?

Detta en rätt så stor deal för mig att .mkv-filer flyter på. Testade ni överhuvudtaget 1080p?

Permalänk
Medlem

Asus får nog väldigt svårt att sälja denna tablet för 5884 kr då man kan få en iPad 2 för 4000 kr eller en iPad 4 för 4500 kr som dessutom har ett mycket bättre ekosystem.

Permalänk
Avstängd

Känns som att man kan vänta någon generation, ska jag köpa en surfplatta för 7000 kr ska den fan i mig fixa Cut the rope i 60 fps utan att tappa en frame.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Asus får nog väldigt svårt att sälja denna tablet för 5884 kr då man kan få en iPad 2 för 4000 kr eller en iPad 4 för 4500 kr som dessutom har ett mycket bättre ekosystem.

Eller en Nexus 7 32GB för 2300 kr...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Ni nämner i videon att .mkv-filer inte fungerar så bra på plattan. Däremot nämner ni att videoklipp i 720p kan spelas i 16 timmar med dockan, enligt testandet av Asus.

Det jag undrar då är videon för 720p en .mp4 eller var detta en .mkv-fil? Hade lite svårt att förstå detta, samt, var det detta som inte "fungerade" så bra?

Detta en rätt så stor deal för mig att .mkv-filer flyter på. Testade ni överhuvudtaget 1080p?

Ingen mening att köra 1080p med den skärmen, skulle väl möjligen vara om man kopplar den till en tv iofs..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av simonw:

Med tangentbord och 3G blir prislappen nästan 9000kr, lite väl saftigt för min smak.

Detta är en produkt för människor med mer pengar än hjärna som lever efter mottot: det ska vara dyrt och dåligt så det syns att man har råd!

Ska man vara lite mer seriös så kan man ändå undra vilket marknadssegment man riktar in sig med WindowsRT när det tillslut visade sig att Atom-baserade plattorna (CloverTrail) är >=40% snabbare (enligt AnandTech test), kostar ungefär lika mycket (finns platta med tangentbord + 1366x768 skärm + clovertrail + win8 för 5000kr), har ungefär samma batteritid men Atom-plattorn kör Windows 8 och skyddet med inbyggt tangentbord + mus gör det praktiskt möjligt att köra "vanliga" applikationer.

Finns ju faktiskt Core i5 baserad Windows 8 platta med 1920x1080 skärm som kostar 6000 enligt prisjakt (utan tangentbord och utan 3G).

Win8 + platta med Core i känns ändå som en kombination som kan lyckas, i alla fall om vi får fler plattor i 6000kr klassen. Dessa plattor kan ju vara seriösa alternativ till en laptop då det faktiskt blir en "riktigt" dator när man kopplar dig ett tangentbord och mus.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

...(Ipad) som dessutom har ett mycket bättre ekosystem.

Vad är det för ekosystem du syftar på?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det för ekosystem du syftar på?

Låter som Ios och osx!

*popcorn*

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Låter som Ios och osx!

*popcorn*

Begreppet ekosystem brukar användas för att beskriva hur saker och ting interagerar med varandra. Du räknar upp en delkomponent.

*chips med dipp*

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ingen mening att köra 1080p med den skärmen, skulle väl möjligen vara om man kopplar den till en tv iofs..

Den tanken fanns även, att koppla till tv:n genom HDMI:n.

Permalänk
Medlem

EN överpris produkt, jag väntar heller tills fler W8 RT plattor kommer ut på marknaden med normala priser och ev bättre spec som håller måttet. Tegra 3 verkar inte göra det fullt ut.

Bra test och åsikter i videon, jag kan mycket väl tänka mig W8 RT på platta mer än något annat OS, möjligen Android som reservplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Asus får nog väldigt svårt att sälja denna tablet för 5884 kr då man kan få en iPad 2 för 4000 kr eller en iPad 4 för 4500 kr som dessutom har ett mycket bättre ekosystem.

Haha? Du inser vilken skillnad det är hoppas jag? Kör man redan Windows 8 och kanske även Windows Phone 8 så lär man få ekosystem så att det räcker, frågan är om det inte blir bättre än det Apple håller.

Skrivet av mfm:

Eller en Nexus 7 32GB för 2300 kr...

Ja för Nexus 7 är ju ganska lik Windows RT plattorna...

Skrivet av Yoshman:

Detta är en produkt för människor med mer pengar än hjärna som lever efter mottot: det ska vara dyrt och dåligt så det syns att man har råd!

Detta är väll bland de första RT plattorna som släpps, självklart försöker de ta ut extra, så är det med alla produkter. Det fanns ju priser på 7000-8000 kr när IPad kom ändå fanns det folk som köpte.

Skrivet av Yoshman:

Ska man vara lite mer seriös så kan man ändå undra vilket marknadssegment man riktar in sig med WindowsRT när det tillslut visade sig att Atom-baserade plattorna (CloverTrail) är >=40% snabbare (enligt AnandTech test), kostar ungefär lika mycket (finns platta med tangentbord + 1366x768 skärm + clovertrail + win8 för 5000kr), har ungefär samma batteritid men Atom-plattorn kör Windows 8 och skyddet med inbyggt tangentbord + mus gör det praktiskt möjligt att köra "vanliga" applikationer.

Finns ju faktiskt Core i5 baserad Windows 8 platta med 1920x1080 skärm som kostar 6000 enligt prisjakt (utan tangentbord och utan 3G).

Win8 + platta med Core i känns ändå som en kombination som kan lyckas, i alla fall om vi får fler plattor i 6000kr klassen. Dessa plattor kan ju vara seriösa alternativ till en laptop då det faktiskt blir en "riktigt" dator när man kopplar dig ett tangentbord och mus.

Jag misstänker att RT plattorna kommer bli relativt billiga om ett par månader och då passar de säkert utmärkt att ha i vardagsrummet eller liknande. Ska man köra riktiga applikationer (ex jobb) så är det såklart en i5a som gäller men jag misstänker starkt att de kommer bli tyngre, tjockare och sämmre batteritid. RT ärl helt enkelt en avvägning för casual users, d.v.s för sådana som använder och uppskattar ex IPad och Android plattor(i samma format).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bara jag som är oroad över att OSet är näst intill identiskt på en surfplatta som på en dator? Jo vi har haft den där diskussionen förut, men nu blev det på riktigt när man fick se både Win 8 och RT

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Begreppet ekosystem brukar användas för att beskriva hur saker och ting interagerar med varandra. Du räknar upp en delkomponent.

*chips med dipp*

Ähum. Jag räknade upp båda delkomponenterna. Du frågade inte om de detaljerna som du nu vill ha i svaret. Jag hade kunnat svara "skogen" på din fråga om det hade varit det ekosystem jag trott anye syftade på.

*cola*

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Fy fan vad skönt med windows explorer. Det är nog det som jag upplever det värsta med android. Helt förvirrande över var och hur allt sparas...

Fråga, hur är explorer-funktionen i Windows Phone?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Borde ligga på max 5 500kr med docka, flopp.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Tack för en bra rescension!

Vet inte riktigt vad ni menar med Chrome i Android. Jag sitter med "Browser" i Android 4.1.2 på min Nexus S. (och det flyter fantastiskt bra på denna mycket gamla telefonen)

Ni skulle kanske jämfört hur mycket utrymme Windows 8 tar jämfört med Android. Det är jag nyfiken på.

Hur sköts RAM i Windows 8?
RAM hantering i Android är faktiskt mycket intelligent.
Stänger man ett program eller byter till ett annat så ligger programmet kvar i RAM minnet som en "cachad" process. Om du sedan byter tillbaka till programmet igen så startar det upp helt utan laddningstid då det fortfarande finns i RAM minnet. Detta sparar inte bara tid, utan även batteri då "cachade" processer faktiskt inte körs och drar inget batteri.
Viktigt att notera är att "cachade" processer och aktiva processer hanteras olika. De älsta cachade processerna ersätts med nya aktiva processer när RAM minnet börjar ta slut, så man behöver inte oroa sig över att det är ivägen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på plattformslösningar? Vad är skillnaden mot dessa "ekosystem"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Eller en Nexus 7 32GB för 2300 kr...

Nexus 7 är ju inte direkt lika användbar (iaf inte till samma saker) pga sin "lilla" skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väldigt konstig prissättning, har hittat en lenovo windows 8 tablet för 5k då är det ju en atom processor iofs utan office men då kan man köra open office (eller vad det nu heter).
Det känns som att man nog ska vänta en generation med windows plattorna då kommer det att vara cortex a15 vs ooo atom som gör upp (eftersom jag antar att haswell blir dyr) det kommer att bli intressant, det borde komma nån snapdragon s4 pro platta också!
Jag har även ett internt 'bet' med mig själv att RT kommer att få stöd för desktopappar det känns som ett led i att börja fasa ut gamla Win32 apierna, annonserar inte microsoft det under 2013 så äter jag upp hatten, kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hur sköts RAM i Windows 8?
RAM hantering i Android är faktiskt mycket intelligent.
Stänger man ett program eller byter till ett annat så ligger programmet kvar i RAM minnet som en "cachad" process. Om du sedan byter tillbaka till programmet igen så startar det upp helt utan laddningstid då det fortfarande finns i RAM minnet. Detta sparar inte bara tid, utan även batteri då "cachade" processer faktiskt inte körs och drar inget batteri.
Viktigt att notera är att "cachade" processer och aktiva processer hanteras olika. De älsta cachade processerna ersätts med nya aktiva processer när RAM minnet börjar ta slut, så man behöver inte oroa sig över att det är ivägen.

Metroappar fungerar på samma sätt.

Dessutom om jag har förstått det rätt så om man kör x86 med s0ix stöd så kommer alla desktop applikationer att frysa om man går ut i metroläge och låter plattan/datorn gå i viloläge så den ska kunna hålla sin batteritid samma som android/ios.
Notera att core proccesorerna kommer inte få s0ix förrän haswell och AMD har inte annonserat nån processor som har det utan det är bara den nya Atom som har det nu av x86 prollarna. Jag har nog raljerat om detta förut men jag absolut hatar att försöka starta min netbook med dc pentium ulv efter att den dragit ur batterierna i sleepmode över natten, grr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Njae, detta känns inte som tillräckligt. Win8Pro plattan från MS blir det nog allt ifall jag väljer att köpa mig en platta.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

5500-6000kr för en platta med samma upplösning som laptopen ja köpte 2006, kom igen nu. Pinsamt är bara förnamnet, har ASUS tagit på sig skygglapparna och totalt missat utvecklingen på skärmar. Nej jag för min del väntar på hellre på en platta med ordentlig upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Väntade flera månader på både Windows plattor samt nyare Android plattor men då det bara var lite utav besvilkelser köpte jag mig en iPad 4h gen här om dagen, är verkligen nöjd med mitt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Väntade flera månader på både Windows plattor samt nyare Android plattor men då det bara var lite utav besvilkelser köpte jag mig en iPad 4h gen här om dagen, är verkligen nöjd med mitt val.

Och det är intressant i denna tråden för....

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide