Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Anye
Asus får nog väldigt svårt att sälja denna tablet för 5884 kr då man kan få en iPad 2 för 4000 kr eller en iPad 4 för 4500 kr som dessutom har ett mycket bättre ekosystem.
Haha? Du inser vilken skillnad det är hoppas jag? Kör man redan Windows 8 och kanske även Windows Phone 8 så lär man få ekosystem så att det räcker, frågan är om det inte blir bättre än det Apple håller.
Citat:
mfm
Eller en Nexus 7 32GB för 2300 kr...
Ja för Nexus 7 är ju ganska lik Windows RT plattorna...
Citat:
virtual void
Detta är en produkt för människor med mer pengar än hjärna som lever efter mottot: det ska vara dyrt och dåligt så det syns att man har råd!

Detta är väll bland de första RT plattorna som släpps, självklart försöker de ta ut extra, så är det med alla produkter. Det fanns ju priser på 7000-8000 kr när IPad kom ändå fanns det folk som köpte.
Citat:
virtual void
Ska man vara lite mer seriös så kan man ändå undra vilket marknadssegment man riktar in sig med WindowsRT när det tillslut visade sig att Atom-baserade plattorna (CloverTrail) är >=40% snabbare (enligt AnandTech test), kostar ungefär lika mycket (finns platta med tangentbord + 1366x768 skärm + clovertrail + win8 för 5000kr), har ungefär samma batteritid men Atom-plattorn kör Windows 8 och skyddet med inbyggt tangentbord + mus gör det praktiskt möjligt att köra "vanliga" applikationer.
Finns ju faktiskt Core i5 baserad Windows 8 platta med 1920x1080 skärm som kostar 6000 enligt prisjakt (utan tangentbord och utan 3G).
Win8 + platta med Core i känns ändå som en kombination som kan lyckas, i alla fall om vi får fler plattor i 6000kr klassen. Dessa plattor kan ju vara seriösa alternativ till en laptop då det faktiskt blir en "riktigt" dator när man kopplar dig ett tangentbord och mus.
Jag misstänker att RT plattorna kommer bli relativt billiga om ett par månader och då passar de säkert utmärkt att ha i vardagsrummet eller liknande. Ska man köra riktiga applikationer (ex jobb) så är det såklart en i5a som gäller men jag misstänker starkt att de kommer bli tyngre, tjockare och sämmre batteritid. RT ärl helt enkelt en avvägning för casual users, d.v.s för sådana som använder och uppskattar ex IPad och Android plattor(i samma format).