Microsoft gör inte DirectX 11.1 för Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör inte DirectX 11.1 för Windows 7

Spelutvecklare som använder nyheterna i Microsofts senaste version av grafikgränssnittet DirectX får sikta på Windows 8. Äldre versioner av operativsystemet uppdateras inte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lät ju inte allt för kul men samtidigt så förstår jag att MS vill sälja w8.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Så vi som inte vill använda W8 eftersom vi inte gillar det, kommer inte få någonting... tack MS.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Köpte w7 ultimate igår buhu! ähh hatar 3D ändå!

Permalänk
Inaktiv

Först gör dom ett operativsystem som många trogna MS-användare hatar. Sedan så 'tvingar' dom oss att använda pga att W7 inte kommer få stöd för DirectX 11.1.
Grattis MS. Er framtid ser verkligen ljus ut.

Permalänk
Medlem

Kan förstå detta då det främst är nördar som klagar på "metro" och allt vad "one OS fits all" innebär. Denna nyhet riktar sig främst till nördar så dem försöker väll få över oss:)

[FYI; Jag har kört win8 i ~6 månader]

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tills det kommer ett spel värt att uppgradera för så håller jag mig till W7.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

Hoppas att utvecklarna förstår att ingen som spelar deras spel vill ha Windows 8, så kanske de inte använder DX11.1?
Vore kul om de inte föll för MS's tvång.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Meningslösa inlägg undanbedes.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Lär ändå inte användas av några spel de nästkommande 3-4 åren.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Får väl bara hoppas på att MS's krångel innebär en ökad vilja för att utveckla till linuxplattformen istället...

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Microsoft vet att ca 50% (taget ur luften) inte gillar deras
nya fula gränssnitt för skrivbordsdatorer. Så de som vill
ha en nyare variant av DirectX måste köpa Windows 8...

Fortsätter detta kanske man skulle överväga att gå över
till Linux iaf... inte för att det är mitt förstaval, men vi får
väl se vad som händer.

Ge mig startmenyn tillbaka, så ska jag överväga Win8 iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Finns rätt många som är villiga att hjälpa er som vill gå över till Linux. Värt att kika i den delen av forumet för de som är intresserade.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Ge mig startmenyn tillbaka, så ska jag överväga Win8 iaf.

Ladda ned Start8 eller lär dig använda det nya sättet de vill att du ska arbeta på istället..

Om du nu vill överväga Win8.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Om nu Stereoskopisk 3D är den stora nyheten i Direct X 11.1 så är det ju inget att hänga i julgranen redan från första början, i alla fall inte för slutkonsumenten. Sen är det ju inte bråttom heller då Win 8 kommer behöva en lång tid för att nå upp i en ansenlig mängd användare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

jaa... när dom spelen jag spelar finns på linux så är det "bye bye" till MS!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ytterliigare en anledning varför speltillverkare bör dumpa DirectX och satsa på OpenGL istället som funkar på alla plattformar, Windows, Linux och Mac.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

idioter ,försöker tvinga att byta till win 8 , aldrig i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Finns rätt många som är villiga att hjälpa er som vill gå över till Linux. Värt att kika i den delen av forumet för de som är intresserade.

Skulle gärna gå över till linux, men det går (som jag har förstått det) inte att spela så värst bra på linux. Hoppas mycket på steamvarianten och att origin går samma väg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ladda ned Start8 eller lär dig använda det nya sättet de vill att du ska arbeta på istället..

Om du nu vill överväga Win8.

Tycker inte man ska behöva modda W8 för att slippa ett tablet OS på en deskop men är väl deras val i slutändan.

Permalänk
Medlem

W8 = Wait.

Skulle vara intressant att se "I huvudet på Tami Reller" (marknadsföringschefen på pyttemjuk).

Har samma vibbar för Metro som jag fick när de släppte Vista. Lär krävas en del uppdateringar och förändringar för att få folk att gå över, samtidigt som MS är livrädda för att bjuda konkurrenterna på "en ny Vista". Men att straffa ut lejonparten av kunderna för att de ställer sig tveksamma till företagets nya OS känns väldigt typiskt för just Microsoft.

Känner på mig att Apple kommer använda detta som bränsle framöver.

Permalänk
Medlem

Kanske det blir mer opengl... vore ju inte fel.

Permalänk
Medlem

Det som jag ser som största orosmolnet här är att MS kanske utvecklar nästa Xbox som dx11.1 vilket då gör att alla portar hamnar där och på det viset tvingar in oss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Försökte inte MS med det samma i windows vista?
Vad hände då jo alla fortsatte utveckla spel för direct x 9 och utvecklingen såg ut att stå still fram till windows 7 slog igenom.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Och där kom den! Såhär är det alltid. Det är fullt möjligt för dem att uppdatera Direct X även på Windows 7 men det gör de inte, för de vill sälja Windows 8. Det är synd och skam att inte Linux är standard på skrivbordet, för då hade ingen "tvingats" att uppgradera på det sätt som nu sker.

Det hade varit mycket lättare för MS att få W8 sålt till flera om de lagt resurser på att se till så att traditionalisterna kan fortsätta använda skrivbordet utan att behöva kännas vid Metro. Vanligtvis tillåter de ju att man kan ställa in det så att det ser ut som föregående version (klassisk startmeny, grått tema osv), men den här gången satsar de stenhårt på att tvinga folk verkar det som.

Hur som haver så är det här inget stort problem. De flesta spel som släpps är ju endå konsolportar som ancänder DX10. Men principen är endå vansinnig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ytterliigare en anledning varför speltillverkare bör dumpa DirectX och satsa på OpenGL istället som funkar på alla plattformar, Windows, Linux och Mac.

OpenGL är motsvarigheten till Direct3D snarare än DirectX, som omfattar mycket mer än 3d-rendering.

För övrigt är MS riktiga pajasar som håller på med sånt här fortfarande. Det kanske funkade förr i världen då de hade monopol på skrivbordet och hade en stor andel av gaming, men nu... jösses. De här fasonerna kommer de att behöva backa på.

Permalänk
Medlem

Microsoft gör tydligen allt för att få folk att gå över till win8 även om de själv måste förstå metro är ett skämt. Sedan då de "tvingat" över tillräkligt med folk kommer de visa upp försäljnings sifror och säga "vad var det vi sa? metro är en hitt!". Envisa äckliga jänkare asså!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli till w7 ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Skulle gärna gå över till linux, men det går (som jag har förstått det) inte att spela så värst bra på linux. Hoppas mycket på steamvarianten och att origin går samma väg..

Spel skrivna mot DirectX-API't går för det mesta inte att spela i Linux då Microsoft gjort det Windows-specifikt.

OpenGL däremot är platformsoberoende. Dock kräver det lite anpassning i vissa övriga delar. Inget större dock. Jag sitter själv och utvecklar en spelklient (Quakeworld) till flera plattformar och enligt mig fungerar Linux bättre.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ytterliigare en anledning varför speltillverkare bör dumpa DirectX och satsa på OpenGL istället som funkar på alla plattformar, Windows, Linux och Mac.

håller med, OpenGL har ju bevisats vara mindre tungdrivet när man jämför mot DirectX, dock saknar det lite för mycket ögongodis och effekter för att vara aktuellt än!