Sidan 1 av 8 1 234 Sista »

Verktyg Visningsval
2012-11-12, 12:10   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Speljätten Blizzard är i hetluften för en säkerhetsfunktion som kostar pengar – nödvändig för att upprätthålla en acceptabel säkerhetsnivå.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:17   #2

Evilmonkey

Medlem

Evilmonkeys avatar

Plats: Hemma

Registrerad: maj 2008

Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..
Evilmonkey är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:18   #3

INCSlayer

Medlem

INCSlayers avatar

Plats: Sofia

Registrerad: sep 2005

nej men de skulle ju kunna uppgradera sin lösenordshantering från att bara vara lowercase alfanummeric tillatt registrera uppercase och även andra unicode tecken
Desktop Fractal Design Node 304 | MSI Z77IA-S01 | Intel i5 3570K | Corsair 8GB Vengeance | PowerColor 7950 BOOST 3GB | Samsung 840 | 250GB FSP600-50ARN | BenQ 1xGW2460HM 1xGL2460 1xGW2255 | Qpad QH-90 MK-85 | Razer Naga 2012 | Laptop XMG C404 | Samsung 840 EVO 250GB msata| Razer Orochi | NAS HP Proliant Microserver N54L + Xpenology DSM 5 | 3x2TB HDD 2x3TB HDD | Inet fri Frakt
INCSlayer är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:18   #4

Aeones

Medlem

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey Visa inlägg
Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..
Det är väl snarare så att de tar betalt för något som rimligtvis borde ingå gratis - säkerhet alltså.
Aeones är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:18   #5

Zotamedu

Entusiast

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Den där appen till smartphone får jag titta lite närmare på tror jag.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
2012-11-12, 12:19   #6

ekanix20

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey Visa inlägg
det ska inte ens behöva authenticator? ett så stort företag borde redan ha nog med säkerhet.
De dom menar är att man inte ska behöva betala för säkerheten man får av authenticator.

Skickades från m.sweclockers.com
ekanix20 är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:20   #7

Minimupp

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2008

Nah, Authenticator behövs inte för att hålla en nödvändig säkerhet..
Java+adblock i webbläsaren funkar lika bra.

Men annars tycker jag att det är mycket dåligt av blizzard att inte skilja på versaler och gemener i lösenorden man använder.
Minimupp är uppkopplad nu
2012-11-12, 12:20   #8

joshoa

Avstängd

joshoas avatar

Plats: Åland,fi

Registrerad: jan 2004

ja härrigud, varför skulle dom ge ut dom gratis, ingen som köpt dom lipar ändå då om kostar typ 10e ?
Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag
joshoa är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:21   #9

joshoa

Avstängd

joshoas avatar

Plats: Åland,fi

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ekanix20 Visa inlägg
det ska inte ens behöva authenticator? ett så stort företag borde redan ha nog med säkerhet.
De dom menar är att man inte ska behöva betala för säkerheten man får av authenticator.

Jaha, banker då? är dom oseriösa ?
Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag
joshoa är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:22   #10

fermia

Medlem

fermias avatar

Registrerad: jul 2011

Säkerhetens ansvar ligger väl ändå på användaren.Jag menar till 99% av fallen är det ju faktiskt användarens dator som blir hackat och inte blizzard.Blizzard ska väl inte behöva betala för att vissa idioter inte vet hur man håller sin dator säker.
Mitt battlenet konto har aldrig blivit hackat på 7 år och jag använder ingen autenticator :S
fermia är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:25   #11

ekanix20

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av joshoa Visa inlägg
Jaha, banker då? är dom oseriösa ?
på vilken bank ska man betala för säkerhet?
all säkerhet ingår redan vad jag vet

Senast redigerad av ekanix20 2012-11-12 klockan 12:26.
ekanix20 är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:26   #12

Blupparen

Medlem

Blupparens avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: nov 2011

Förstår inte hur de som stämt blizzard tänker. För det första kan man få den gratis via en app som finns till iphone, android och windows phone. För det andra så tjänar inte blizzard någonting på authenticator. Man betalar produktionskostnaden. Fast jag tycker de borde bundla med en authenticator med battlecrest packetet. Känns som ett lamt försök att gå klirr i kassan. Vem får pengarna om de vinner? Knappast de som köpt en authenticator.

Blupparen är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:27   #13

Saven

Medlem

Plats: Gällivare

Registrerad: jul 2006

så idiotiskt... vad ska blizzard göra åt att användarna använder samma lösenord till allt?
sen skylla på blizzard för dålig säkerhet?

ingenting är gratis, dosan som man får från banken är ju garanterat inräknad någonstans.
Saven är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:28   #14

Bokenbergen

Medlem

Bokenbergens avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: sep 2010

Ni borde ju använda en bild på en dosa och inte på en telefon. Tog ju några rader innan man förstod att det inte var själva GRATISAPPEN de blivit stämda för.

Intel 2600K @4.9 GHZ | Corsair Dominator GT 8GB @2133 MhZ | EVGA GTX 580 SC SLI | ASUS Maximus IV Extreme -Z | | Corsair AX1200W | Corsair Obsidian 800D | 2X Corsair Force GT RAID0 | 6TB HDD @ 7200 RPM | Custom Watercooling |
Bokenbergen är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:29   #15

hag.com

Medlem

hag.coms avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: feb 2012

Gratis "app" till valfri smartphone? Låter nice, synd bara att valfri smartphone för det mesta inte innefattar min smartphone... (kör MeeGo) Nå blizzard?
2012-11-12, 12:33   #16

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: dec 2004

Haha ja... Går detta igenom så är det rent av skrämmande.

Alla de som tycker att det är upp till blizzard att betala för era authenticators kanske ska börja med att ta bort "VISA.TXT" från skrivbordet som ni har sparat för att slippa ta fram kortet varje gång de ska handla.
2012-11-12, 12:35   #17

_Merc_

Medlem

Registrerad: mar 2012

Så varför Kräver inte folk att Microsoft, Sony, apple etc har liknande, Säkerhet ?
2012-11-12, 12:37   #18

Startrance

Medlem

Startrances avatar

Plats: Umeå

Registrerad: aug 2011

Authenticator via mobilen är gratis, köper man dosorna så gör man det av egen fri vilja och får då skylla sig själv.
Folk klagar på så konstiga saker ibland.
Samsung 840 Series SSD 250GB / 3x Samsung SpinPoint F4EG 2TB / 1x Segate barracuda 3TB
Be quiet! (PSU) Straight Power CM E9 680W
Startrance är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:38   #19

_anka_

Medlem

_anka_s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fermia Visa inlägg
Säkerhetens ansvar ligger väl ändå på användaren.Jag menar till 99% av fallen är det ju faktiskt användarens dator som blir hackat och inte blizzard.Blizzard ska väl inte behöva betala för att vissa idioter inte vet hur man håller sin dator säker.
Mitt battlenet konto har aldrig blivit hackat på 7 år och jag använder ingen autenticator :S
Helt rätt, dock gör människor fel ibland. Jag körde med samma filosofi och var på samma spår i 6år.. en dag loggar jag in på en polares laptop, en tråkig dag.. sedan åkte vi på resa utan att ha tankarna i spelet.. Kom tillbaka och hela min kollektion av tier "0.5"-6, inklusive tier3 var spårlöst borta och all guld etc..
.. Allt blev återställt inom 24timmar efter samtal med Blizzard.. Men att slutanvändaren (jag) skall behöva ha stenkoll på allt som har med datorer att göra, där finns väl ett resonemang. Att man inte skall behöva säkra sitt eget system när hotet om att stjäla ens konto finns.
2012-11-12, 12:38   #20

Segas

Medlem

Segass avatar

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blupparen Visa inlägg
Förstår inte hur de som stämt blizzard tänker. För det första kan man få den gratis via en app som finns till iphone, android och windows phone. För det andra så tjänar inte blizzard någonting på authenticator. Man betalar produktionskostnaden. Fast jag tycker de borde bundla med en authenticator med battlecrest packetet. Känns som ett lamt försök att gå klirr i kassan. Vem får pengarna om de vinner? Knappast de som köpt en authenticator.

Alla har inte en smartphone - jag är en av dom. (dock har jag en authenticator)
Segas är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:40   #21

#enbom

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: mar 2005

Deras app till Android funkar hur bra som helst på min gamla HTC Legend. Fast nog kan jag förstå att det är frustrerande för de som inte har iOS / Android / WP och måste köpa den där dosan istället. Men eftersom Blizzard är bland den största måltavlan av hackers när det kommer till spelvärlden så kan jag förstå att de måste ha denna dosa.
2012-11-12, 12:41   #22

Blupparen

Medlem

Blupparens avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Alla har inte en smartphone - jag är en av dom. (dock har jag en authenticator)
Jag vet. Läs igen. Man betalar produktionskostnaden.

Blupparen är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:45   #23

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av €lysian Visa inlägg
Det är väl snarare så att de tar betalt för något som rimligtvis borde ingå gratis - säkerhet alltså.
Blizzard tar inte betalt för authenticatorn.. de tar betalt för en externa dosan du kan beställa. Appen är helt gratis till valfri smartphone.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ekanix20 Visa inlägg
på vilken bank ska man betala för säkerhet?
all säkerhet ingår redan vad jag vet

Du betalar för dosan du får till internetbanken tex. Detta är samma princip. Att ha en authenticator är gratis. Dock kostar en extern dosa.
||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:46   #24

fermia

Medlem

fermias avatar

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av _anka_ Visa inlägg
Helt rätt, dock gör människor fel ibland. Jag körde med samma filosofi och var på samma spår i 6år.. en dag loggar jag in på en polares laptop, en tråkig dag.. sedan åkte vi på resa utan att ha tankarna i spelet.. Kom tillbaka och hela min kollektion av tier "0.5"-6, inklusive tier3 var spårlöst borta och all guld etc..
.. Allt blev återställt inom 24timmar efter samtal med Blizzard.. Men att slutanvändaren (jag) skall behöva ha stenkoll på allt som har med datorer att göra, där finns väl ett resonemang. Att man inte skall behöva säkra sitt eget system när hotet om att stjäla ens konto finns.
Att ha ett säkert system är bara bra att ha oavsett anledning.Jag håller inte min dator säker bara för just blizzard.Borde vara en självklarhet att ha ett säkert system hemma eller??
fermia är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:47   #25

m4gnify

Medlem

m4gnifys avatar

Registrerad: sep 2011

Blizzard förlorar pengar på Authenticators, för att de ska vara så billiga som möjligt för folk.
m4gnify är inte uppkopplad Folding
2012-11-12, 12:48   #26

Aeones

Medlem

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fermia Visa inlägg
Ja, alla dessa "idioter" som får sina karaktärer, gears, guld etc stulna direkt i spelet på Blizzards s.k säkra servrar. Det är förstås användarnas fel att detta händer titt som tätt, eller? 'Jag har aldrig drabbats för att jag är så mycket duktigare än alla andra, och de som drabbas är idioter.' Självklart är det så min vän...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Allexz Visa inlägg
Haha ja... Går detta igenom så är det rent av skrämmande.

Alla de som tycker att det är upp till blizzard att betala för era authenticators kanske ska börja med att ta bort "VISA.TXT" från skrivbordet som ni har sparat för att slippa ta fram kortet varje gång de ska handla.
Varför ska man överhuvudtaget behöva betala för en pryl som ska göra ett spel säkrare, när de som har gjort spelet istället kan förbättra hur man loggar in osv? Sedan hjälper ju inte den där särskilt bra mot banditer väl inne på servrarna heller, och då tycker i alla fall jag att någon borde protestera.
Aeones är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:48   #27

Segas

Medlem

Segass avatar

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blupparen Visa inlägg
Jag vet. Läs igen. Man betalar produktionskostnaden.

...men man tycker ändå inte att det borde behövas.
Segas är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:51   #28

_Merc_

Medlem

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ja, alla dessa "idioter" som får sina karaktärer, gears, guld etc stulna direkt i spelet på Blizzards s.k säkra servrar. Det är förstås användarnas fel att detta händer titt som tätt, eller? 'Jag har aldrig drabbats för att jag är så mycket duktigare än alla andra, och de som drabbas är idioter.' Självklart är det så min vän...

Varför ska man överhuvudtaget behöva betala för en pryl som ska göra ett spel säkrare, när de som har gjort spelet istället kan förbättra hur man loggar in osv? Sedan hjälper ju inte den där särskilt bra mot banditer väl inne på servrarna heller, och då tycker i alla fall jag att någon borde protestera.
Frågan är tycker du detta gäller endast blizzard eller ska alla online tjänster ha det ? Battle.net är en tjänst som blizzard använder för att du ska kunna spela din spel, ladda ner ifrån etc.

om någon borde ha detta så är det Sony, Steam, apple, Microsoft etc finns ingen anledning att bara blizzard tvingas till det samma skall gälla för alla.
2012-11-12, 12:53   #29

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:

För guds skull människa.. Läs på.. Det handlar om den externa dosan du kan beställa. Själva "säkerheten" är gratis men dosan kostar. Trots en viss summa så går Blizzard antagligen minus ändå för att folk som klagar ska få sina authenticators.. om man inte vill betala för den så finns den gratis för Smartphones.

Och ja, 90% av alla hackade konton är rent användarens fel.. varför? Jo för de har skitit i en viss aspekt av säkerhet. I flesta fall är det pga. avsaknad av authenticator och delade lösenord på diverse sidor.
||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-11-12, 12:57   #30

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: dec 2004

Citat:
Du behöver inte betala för en pryl som gör inloggningen säkrare, utan du kan helt enkelt välja att inte få ditt lösenord stulet istället.

Du kan ju t.ex installera valfritt säkert operativ i sandlådemiljö och sedan skapa ett wowkonto där på en email som skapas endast för det syftet som sedan antingen raderas eller aldrig öppnas igen på en osäker dator.

Efter det så formaterar du din speldator och säkrar den med antivirus,brandvägg och liknande och installerar WoW och ENDAST WoW på den.
Du får endast använda speldatorn för just WoW och inget annat, du får inte öppna din mail, surfa eller ens lyssna på en MP3 på datorn utan endast WoW.

Jag kan personligen garantera dig att sålänge som datorn är uppdaterad och har fullgott skydd så kommer ditt konto _ALDRIG_ att falla i någon annans händer då _ALLA_ konton som någonsin har blivit övertagna har varit pga kundens dumhet och okunnighet.

Anledningen till att så många kontostölder uppstår för blizzard är just av den simpla anledningen: De har miljoner kunder, och den absolut största massan av dessa kunderna har INGEN till väldigt dålig kunskap om datorer i allmänhet. Ja till och med om spel vilket man märker när man försöker spela i party på Blizzards servrar ._.

Blizzard erbjuder till dessa kunder en Authenticator för att sänka deras egna supportkostnader, då desto färre av deras totalpuckade kunder som ger bort sina konton genom att frivilligt installera spyware och liknande, desto billigare blir det för dem.

Blizzard skulle nog helst vilja ge ut en gratis authenticator till varenda en av deras kunder för att dramatiskt sänka supportkostnaderna som de har för att gång på gång rädda dessa kunder som inte bryr sig det minsta för att sedan gå in på blizzards forum och klaga på hur sämst blizzard är.

Tyvärr för Blizzards del så är det ett Aktiebolag och skulle de plötsligt gå ut och säga att de ska ge bort authenticatos för miljontals dollars värde så skulle aktien sjunka dramatiskt.

Senast redigerad av Allexz 2012-11-12 klockan 13:09.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb