Citat:
Ursprungligen inskrivet av
ec96joan
Läs mitt inlägg.
Vad authenticatorn ska skydda mot är inte hackandet av blizzards servrar.. (även om den nog gör det med).
Tror du på allvar att det är många konton på vift pga att Blizzard blev hackat? Det tvivlar jag på...de har krypterad information. Konton på vift har funnits i 7 år....dvs....flera år innan servrarna blev hackade..och tvivlar också på att det blev ens en uppgång av stulna konton i augusti.
Så nej...man ska inte betala för att skydda sig ifall de blir hackade....utan det handlar om din egen säkerhet. Återigen...läs mitt inlägg...det täcker i stort sett allt.
Nu har jag inte använt Blizzards authenticator, men jag antar att om du har den så kan du inte logga in med enbart lösenord (eller i alla fall inte med samma behörigheter). Om nu någon lyckas cracka Blizzards krypterade lösenord (som crackern fått tillgång tack vare dåligt skyddad databas), kan denne inte logga in utan authenticator - då ett eventuellt lösenord som crackern kommit över inte kan användas till något vettigt? Däremot om hackern fått tillgång till authenticator-applikationen som körs på Blizzards servrar är det ju en annan femma.
Jag håller dock med om att det är individens skyldighet att ansvara för sin egen dators säkerhet. Och inte heller "tror jag på allvar" att många konton är på vift p.g.a. hacket mot Blizzard, då jag inte är insatt i detta fall. Om dock fallet skulle vara så, skulle en authenticator skydda användaren - inte Blizzards databas (om jag förstått dess funktion och syfte rätt). Vilket gör att det
skulle kunna ses som hyckleri att Blizzard tar betalt för denna extra säkerhet (i detta exempel). Jag menar inte att det är så, försöker snarare förstå stämningen och belysa att authenticatorn kan användas som en extra säkerhet - ifall säkerheten på Blizzards sida (databas t.ex.) är bristfällig.
Förstår också att authenticatorn skyddar användarens inloggning, och inte Blizzards servrar och databas.
Det jag ville säga var egentligen att:
1) Det är väl ingen som menar att Blizzard skall ge ut säkerhetstjänster gratis, utan att det bör ingå i tjänsten. Man bör skilja på dessa två.
2) Vi borde ställa högre krav på säkerhet hos våra leverantörer.
--
Sen förnekar jag inte att den vanliga användaren i regel är dålig på säkerhet (och att det är den enskilda användarens ansvar), tvärtom vill jag belysa detta (till mina icke IT-intresserade vänners förtvivlan?). Tar ett bankexempel igen: Om man skaffar sig ett bankfack förväntar man sig att ingen annan än du själv har åtkomst till det. Men om man kopierar sin nyckel och ger ut till folk på stan får man skylla sig själv. Tråkigt att folk inte förstår att i stort sett samma sak gäller i datorvärlden.
(Rätta mig om jag har fel ang. authenticatorns funktion och ifall den skyddar användaren mot en databas på vift)