Verktyg Visningsval
2012-11-13, 11:16   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Läckta dokument avslöjar styrkretsarna för Intel Haswell

Intels nästkommande generation processorer med kodnamnet Haswell ackompanjeras av nya plattformar. Nu läcker några av detaljerna ut på nätet.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-11-13, 11:30   #2

Bugstile

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2012

Vi får väl se om det blir en flopp eller inte, förhoppningsvis en större skillnad men som det ser ut just nu så är det värdare att stanna på Ivy/Sandy bridge

Senast redigerad av Bugstile 2012-11-13 klockan 12:01.
Bugstile är inte uppkopplad
2012-11-13, 11:35   #3

SanyaIV

Medlem

SanyaIVs avatar

Plats: Orussia

Registrerad: jun 2012

Ingen pcie3.0?

Skickades från m.sweclockers.com
CPU Kylare: Prolimatech Mega Shadow PSU: Fractal Design Newton R3 800W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 8.1 64-bit
SanyaIV är inte uppkopplad
2012-11-13, 11:37   #4

Alling

Medlem

Allings avatar

Plats: Skene

Registrerad: aug 2011

Jag stannar kvar på Sandy Bridge då.

EDIT: Känns mycket bra att för en gångs skull ha köpt exakt rätt generation vid exakt rätt tidpunkt. (Köpte min dator efter B3-fixen.)

Senast redigerad av Zuggmate 2012-11-13 klockan 12:08.

» Webbläsartillägg: Better SweClockers
» Kryptovaluta: Dogecoin (DOGE)   » Krönika-ish: Thread of the Titans
Alling är inte uppkopplad
2012-11-13, 11:45   #5

joshoa

Avstängd

joshoas avatar

Plats: Åland,fi

Registrerad: jan 2004

hmm... Man får väl se
Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag
joshoa är inte uppkopplad
2012-11-13, 11:49   #6

THB

Medlem

THBs avatar

Plats: Inglewood

Registrerad: aug 2005

Tror nog jag blir kvar på SB ett tag till antagligen, före min 2600K så hade man en E6600 så man byter ju inte allt för ofta =)
YouTube: SluttyGamer
THB är inte uppkopplad Folding
2012-11-13, 11:51   #7

sipe46

Medlem

sipe46s avatar

Plats: Båstad

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SanyaIV Visa inlägg
Ingen pcie3.0?

Säkert felskrivning.
|Kraftverket|Mobo: Asus P9X79| Cpu:Corei7 3930k 4,8ghz@1,44 HT On|Cpu kylare:Vatten| Gpu:ATI Radeon 7970 Vattenkylt|Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Corsair 800D|Minne: 4x4gb Corsair Vengeance 1600|Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Qnix QX2710 1440P @ 110 hz|
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD650|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|
sipe46 är inte uppkopplad Folding
2012-11-13, 11:54   #8

Xelathur

Medlem

Xelathurs avatar

Plats: London

Registrerad: dec 2003

Oklart hur bra Haswell kommer att prestera, men sockelbyte kanns val lite sisadar. Ar riktigt nojd med Z68/77
2012-11-13, 12:03   #9

Kingrags

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sipe46 Visa inlägg
Säkert felskrivning.
På bild 3 står det PCIe Gen3
ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 120GB Kingston HYPERX | 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 | 750GB Western Digital Caviar Blue 32MB | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 570 SLI | FD 1000W | Fractal Design Define R3, Svart
Kingrags är uppkopplad nu
2012-11-13, 12:25   #10

ASBR

Medlem

Registrerad: nov 2006

Display Interfaces enbart VGA?
Vad menas?
2012-11-13, 13:07   #11

Ultra94

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2010

jag sitter kvar vid sockel 775 som är trasig så jag väntar bara på lanseringen av haswell
Ultra94 är uppkopplad nu
2012-11-13, 13:28   #12

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2009

Trevligt att det otroliga snålandet med sata-3 äntligen får ett slut.
Pholostan är inte uppkopplad
2012-11-13, 13:32   #13

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ASBR Visa inlägg
Vad menas?
Precis, det verkar mycket skumt. Rent ut sagt totalt värdelöst, faktiskt. Måste ha missat något...

Mediokra förbättringar överlag, tycker jag. Ser ingen anledning till uppgradering alls.

Tillägg: Fulhacket med de extra USB 3.0 och SATA 3-anslutningarna är patetiskt - jag trodde att det bara var desperata moderkortstillverkare som tog till sådant?
2012-11-13, 13:51   #14

rabiat

Medlem

rabiats avatar

Plats: Norrort

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av backfeed Visa inlägg
Precis, det verkar mycket skumt. Rent ut sagt totalt värdelöst, faktiskt. Måste ha missat något...

Mediokra förbättringar överlag, tycker jag. Ser ingen anledning till uppgradering alls.

Tillägg: Fulhacket med de extra USB 3.0 och SATA 3-anslutningarna är patetiskt - jag trodde att det bara var desperata moderkortstillverkare som tog till sådant?
Är de dåligt att de utökar stödet för USB 3.0? Vad är det för inställning.
rabiat är inte uppkopplad
2012-11-13, 13:55   #15

znarkus-o

Medlem

znarkus-os avatar

Registrerad: jun 2007

Citat:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av rabiat Visa inlägg
+1 Förklara gärna vad du menar

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar
znarkus-o är inte uppkopplad
2012-11-13, 14:44   #16

richie.f

Medlem

richie.fs avatar

Plats: Sollentuna

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SanyaIV Visa inlägg
Ingen pcie3.0?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sipe46 Visa inlägg
Säkert felskrivning.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kingrags Visa inlägg
På bild 3 står det PCIe Gen3
ja konsekvent är det inte iaf. men det står ju också 8 pci-e 2.0, betyder det bara 8 lanes? låter väldigt konstigt tycker jag isåfall. står iofs lika på 7-serien som finns idag... jag förstår inte

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ASBR Visa inlägg
Vad menas?
Citat:

tycker allt det här verkar väldigt konstigt... bara vga är ju bara rent ut sagt korkat om det skulle stämma
2012-11-13, 14:45   #17

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Citat:
Sättet de utökar USB 3.0 på är ett fulhack, är vad jag menar. Samma typ av fulhack som desperata moderkortstillverkare brukar ta till (exempel: Gigabyte med sitt stöd för USB 3.0 eller SATA 3, via tredjepartskretsar på vissa av deras P55-kort).

Självklart är inte utökat stöd för USB 3.0 i sig något dåligt. Men varför inte göra det på ett mindre fult sätt, och norpa bandbredd från onödiga överflödiga USB 2.0-anslutningar istället?

Tillägg: Antingen är Intel bara kassa på att designa chipset, eller så gör de så här medvetet för att segmentera produktsortimentet, precis som de gör med alla processorer.
2012-11-13, 14:55   #18

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Registrerad: okt 2002

Citat:
Från artikeln:
Citat:
Två av USB 3.0-portarna och hälften av SATA-anslutningarna delar bandbredd med andra PCI Express-anslutna enheter, av allt att döma en kostnadsbesparande åtgärd.
Det är väl dåligt att de delar på bandbredden? Det är väl som de där SATA3-korten som går på 1x PCIE - det är tråkigt med gränssnitt för hög bandbredd om de är anslutna via en flaskhals som gör att de inte kan användas fullt ut (åtminstone inte alla portar samtidigt).

Säg att du vill köra mjukvaruraid på SATA-portarna. Då vill man att alla portarna ska ha tillräckligt med bandbredd för att inte flaskhalsa arrayen. Nu vet jag inte hur pass mycket delningen på PCI-express begränsar bandbredden, det kanske inte är något problem i praktiken? Man vill kanske inte att interna hårddiskar ska begränsas bara för att man ansluter en USB3-disk eller tvärtom, att USB3-disken begränsas i prestanda när man använder dessa SATA-portar.

Själv har jag ett moderkort i min filserver (visserligen AMD-baserat men ändå) som delar PCIe-kanaler på PCIE4X porten och 3 stycken PCIe 1X portar. Eftersom jag ville använda 16X PCIe porten till ett 8X PCIe hårddisk-kontroller-kort så satte jag grafikkortet i 4X-porten (det är en server så grafiken är endast för att kunna ge en bild på bildskärmen för textinterface). Men då kunde jag inte få mitt intel 1X PCIe nätverkskort att fungera på detta moderkortet eftersom detta var omöjligt när 4X PCIe porten använde alla PCIe-banorna. Jag kommer att lösa detta genom att sätta i ett gammalt PCI-grafikkort för att frigöra PCIe 1X-portarna. Men detta är ett exempel på "fulhack" som moderkortstillverkarna (i kombination med tillverkare av begränsade chipsets) tar till ibland.

Å andra sidan finns det ju chipsets med massor av PCIe-kanaler avsett för "entusiast-plattformar" men dessa moderkort är ofta betydligt dyrare. Så det hela blir ju en kompromiss. Vill man ha full bandbredd till allting samtidigt kostar det. Ska vi dra slutsatsen at det inte kommer någon "entusiast-plattform" till intel Haswell? Eller är detta bara en version av flera kommande chipsets?
2012-11-13, 15:03   #19

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av richie.f Visa inlägg
ja konsekvent är det inte iaf. men det står ju också 8 pci-e 2.0, betyder det bara 8 lanes? låter väldigt konstigt tycker jag isåfall. står iofs lika på 7-serien som finns idag... jag förstår inte
Dessa åtta lanes är de som finns via chipset. De som går direkt från processorn är de som är Gen3, dvs. de som är 16 till antalet på Ivy Bridge. Återstår att se hur många som Hasswell kommer ha, men jag tror att de tycker att 16 stycken är tillräckligt för vanliga konsumenter. Vill man ha fler är det SB-E, Xeon eller moderkort med PLX-chip (heter de så?) som gäller.
2012-11-13, 15:44   #20

Pimmp

Medlem

Pimmps avatar

Plats: Eksjö

Registrerad: aug 2007

såg inget i artikeln om Thunderbolt. Men det kanske kommer att byggas in av de olika moderkortstillverkarna
Pimmp är inte uppkopplad
2012-11-13, 16:57   #21

Kotan

Medlem

Plats: -

Registrerad: sep 2002

Det känns att som att dessa styrkretsar borde kommit redan till Sandy Bridge. Som tidigare sagt, väldigt sent och snålt angående SATA/USB.
2012-11-13, 17:32   #22

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av richie.f Visa inlägg
Ivy Bridge (Sandy Bridge) har 24 lanes totalt.

16 av dessa är reserverade att kopplas direkt till grafik kort(en). De resterande 8 går till systemets Chipset för att driva alla moderkorts komponenter.

Det är detta chipset som därefter ansvarig ochså för att kommunicera med övriga instickskort, till exempel ett extra ljudkort, wi-fi, kontrollerkort, etc.

Det är även av denna anledning som man inte ska sätta instickskort på någon av grafikorts platserna. Sätter du ett ljudkort på ett grafik korts plats, då tvingar du ner ditt grafikort till 8x läge - trots att ljudkortet bara behöver 1x lane.

I och med den begränsade bandbredden på 8x för allt 'sekundärt', måste man ibland jonglera vilka funktioner som är tillgängliga. Tänk till exempel på att 6x SATA 6 behöver ~40gbps (efter encoding), vilket motsvarar 8x (2.0) lanes. Det vill säga, precis all bandbredd.

6x USB 3 behöver ~36gbps - vilket ochså motsvarar 8x lanes. Kom ochså ihåg att du fortfarande måste ha bandbredd för att driva ditt ljudkort, nätverkskort (ethernet, bluetooth, wi-fi), och alla instickskort. Det går helt enkelt inte att driva hela systemet med full SATA och USB3 - inte ens med PCI-E 3.0.

Vill man ha hög IO kapabilitet, ska man köra med 'E' klass system.

Senast redigerad av eXale 2012-11-13 klockan 17:47.
eXale är inte uppkopplad
2012-11-13, 18:16   #23

Stealthbomb

Medlem

Stealthbombs avatar

Plats: Sjövik

Registrerad: sep 2009

Känns vemodigt att behöva byta moderkort och CPU endast för fler Sata 6gbits portar. Intel får allt visa lite muskler med Haswell så folk vill byta ut sina SB-riggar
2012-11-13, 18:40   #24

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb Visa inlägg
Känns vemodigt att behöva byta moderkort och CPU endast för fler Sata 6gbits portar. Intel får allt visa lite muskler med Haswell så folk vill byta ut sina SB-riggar
10+% högre IPC än Ivy Bridge, som i sin tur har ~5% högre IPC än Sandy Bridge. Dessutom tillkommer nya instruktioner.

Haswell kan mycket väl bli 20+% snabbare än Sandy Bridge.
lorgix är uppkopplad nu
2012-11-13, 22:56   #25

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Missar jag nagot eller? pa vilket satt sa har antalet sata portar okats? har 6 nu och vad jag laste sa skulle du vara 6.
2012-11-13, 23:00   #26

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eXale Visa inlägg
Ivy Bridge (Sandy Bridge) har 24 lanes totalt.

16 av dessa är reserverade att kopplas direkt till grafik kort(en). De resterande 8 går till systemets Chipset för att driva alla moderkorts komponenter.

Det är detta chipset som därefter ansvarig ochså för att kommunicera med övriga instickskort, till exempel ett extra ljudkort, wi-fi, kontrollerkort, etc.

Det är även av denna anledning som man inte ska sätta instickskort på någon av grafikorts platserna. Sätter du ett ljudkort på ett grafik korts plats, då tvingar du ner ditt grafikort till 8x läge - trots att ljudkortet bara behöver 1x lane.

I och med den begränsade bandbredden på 8x för allt 'sekundärt', måste man ibland jonglera vilka funktioner som är tillgängliga. Tänk till exempel på att 6x SATA 6 behöver ~40gbps (efter encoding), vilket motsvarar 8x (2.0) lanes. Det vill säga, precis all bandbredd.

6x USB 3 behöver ~36gbps - vilket ochså motsvarar 8x lanes. Kom ochså ihåg att du fortfarande måste ha bandbredd för att driva ditt ljudkort, nätverkskort (ethernet, bluetooth, wi-fi), och alla instickskort. Det går helt enkelt inte att driva hela systemet med full SATA och USB3 - inte ens med PCI-E 3.0.

Vill man ha hög IO kapabilitet, ska man köra med 'E' klass system.
Trog idag men tankt ha 3/4st pci sata kort I mitt nuvarande sandy bride kort och har en 7970 , vad hander da? som sagt trog idag.

edit> p8p67 deluxe
2012-11-14, 01:24   #27

Kotan

Medlem

Plats: -

Registrerad: sep 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av toxicstone Visa inlägg
Missar jag nagot eller? pa vilket satt sa har antalet sata portar okats? har 6 nu och vad jag laste sa skulle du vara 6.
Av dina 6 st SATA från moderkortets chipset är dock 4 st SATA2.
Det som alltså är nytt i detta är att 6 av 6 är SATA3.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb