Reuters: AMD anlitar investmentbank för att "utforska alternativen"

Permalänk
Melding Plague

Reuters: AMD anlitar investmentbank för att "utforska alternativen"

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att förlustdrabbade AMD anlitat en investmentbank för att överse en eventuell försäljning av bolaget, men processortillverkaren tillbakavisar uppgifterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, inga positiva nyheter här inte.

Permalänk

Mer monopol till Intel wohooo
Extra härligt för alla oss konsumenter på längre sikt!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Tonight on doomsday preppers; Shit just hit the fan!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

neeeej! synd att inte folk har vett att köpa amd när dom inte har behov av mer kraft än vad amd kan ge:(

Permalänk

Processorer från Facebook. Det vore just snyggt...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

neeeej! synd att inte folk har vett att köpa amd när dom inte har behov av mer kraft än vad amd kan ge:(

De kanske inte har råd med ett nätagg som amds cpuer kräver
låt IBM ta över cpu utvecklingen like old times och låt ATI gå sin egen väg som det var tänkt från början ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

neeeej! synd att inte folk har vett att köpa amd när dom inte har behov av mer kraft än vad amd kan ge:(

När jag bygger en dator så brukar jag sikta efter att den ska hålla 2-3 år framåt, och senaste blev en i7,a pga stabiliteten och nu nästa år då jag ska bygga en ny burk så lär det tyvärr landa på Intel igen pga Intels processorer blickar mer emot framtiden, samt handlar mycket om prestanda och kvalité och i den klass Intel high-end processorer presterar, dvs Intel i7 så har tyvärr AMD inte mycket att komma med, det är synd dock kokurnans behövs men AMD har snart inget att konkurrera med.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Om det skiter sig, tror ni gpu-marknaden också ryker eller kan de "bryta" sig låss och bli ati igen? Måste ju dra in en hel del cash där..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Om det skiter sig, tror ni gpu-marknaden också ryker eller kan de "bryta" sig låss och bli ati igen? Måste ju dra in en hel del cash där..

En hel del är väl att ta i, men en del drar de in i alla fall.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

När jag bygger en dator så brukar jag sikta efter att den ska hålla 2-3 år framåt, och senaste blev en i7,a pga stabiliteten och nu nästa år då jag ska bygga en ny burk så lär det tyvärr landa på Intel igen pga Intels processorer blickar mer emot framtiden, samt handlar mycket om prestanda och kvalité och i den klass Intel high-end processorer presterar, dvs Intel i7 så har tyvärr AMD inte mycket att komma med, det är synd dock kokurnans behövs men AMD har snart inget att konkurrera med.

Tvärtom, när mjukvara är kodat att använda alla tillgängliga trådar så presterar Piledriver (8350) förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

neeeej! synd att inte folk har vett att köpa amd när dom inte har behov av mer kraft än vad amd kan ge:(

Man köper inte sur mjölk bara för att man tycker synd om bonden. Jag skulle ha valt AMD om det inte vore så att man både fick högre strömförbrukning och lägre prestanda jämfört med Intels alternativ.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Tvärtom, när mjukvara är kodat att använda alla tillgängliga trådar så presterar Piledriver (8350) förvånansvärt bra.

Fortfarande, Intels high-end processorer är betydligt starkare, stabilare samt kvalitén är bättre, är ju bara att kolla på stapel diagram då dom gjort tester i spel, det är en spel dator jag talar om nu, men visst AMD har en del processorer som presterar väldigt bra även dom, dock Intel ligger steget före och det har dom gjort ett tag nu.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3303?k=528e0a138d182...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Fortfarande, Intels high-end processorer är betydligt starkare, stabilare samt kvalitén är bättre, är ju bara att kolla på stapel diagram då dom gjort tester i spel, det är en spel dator jag talar om nu, men visst AMD har en del processorer som presterar väldigt bra även dom, dock Intel ligger steget före och det har dom gjort ett tag nu.

Stabilare och bättre kvalité vet jag inte, det handlar nog mest om smak och tycke. AMD ligger för stunden under i spel som inte är programmerade att använda flera trådar då det är där Piledrivers styrka sitter.

Permalänk
Entusiast

Facebook låter väldigt långsökt. Det har väl inget att göra på hårdvarumarknaden? Hur går det med deras vinst förresten? Börsintroduktionen var ju ingen jättesuccé.

Har också väldigt svårt att se Google ta över för det är lite fel grej för dem. Tror de har för mycket investerat i ARM för att vara alltför intresserade av att köpa in sig i x86 nu.

Samsung kanske är mer troligt då de redan är ett så stort företag och de skulle ju faktiskt kunna utnyttja fördelarna med egen produktion av CPU. Hade de inte sålt av HDD-tillverkningen så hade de ju redan tillverkat resten av datorn med skärmar, SSD, RAM och så vidare. Kanske kunde bli något med Samsungprocessorer. De kan ju bevisligen tillverka sjukt bra ARM-prylar och deras SSD är riktigt fina så kretsar kan de. Det hade varit intressant att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pollux89:

Om det skiter sig, tror ni gpu-marknaden också ryker eller kan de "bryta" sig låss och bli ati igen?

Känns på något sätt som att ATI planerade för detta redan när AMD köpte dem – tittar man noga finns ATI:s logga på AMD:s grafikkort!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inga roliga nyheter att läsa så här precis innan man ska sova.. :/

Får hoppas det inte stämmer, dessa jävla börsfolk som spekulerar hit och dit. Kommer väl AMD aktier droppa än mer bara för detta

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Facebook låter väldigt långsökt. Det har väl inget att göra på hårdvarumarknaden? Hur går det med deras vinst förresten? Börsintroduktionen var ju ingen jättesuccé.

Har också väldigt svårt att se Google ta över för det är lite fel grej för dem. Tror de har för mycket investerat i ARM för att vara alltför intresserade av att köpa in sig i x86 nu.

Samsung kanske är mer troligt då de redan är ett så stort företag och de skulle ju faktiskt kunna utnyttja fördelarna med egen produktion av CPU. Hade de inte sålt av HDD-tillverkningen så hade de ju redan tillverkat resten av datorn med skärmar, SSD, RAM och så vidare. Kanske kunde bli något med Samsungprocessorer. De kan ju bevisligen tillverka sjukt bra ARM-prylar och deras SSD är riktigt fina så kretsar kan de. Det hade varit intressant att se.

Ja, men tanke på hur bra det går för dem med sina ARM processorer så skulle jag mer än gärna vilja se vad de kan komma med inom x86. De har ju kapital och egna fabriker så där har de sitt på det torra.
Nog för att det tar lång tid att utveckla en processor, men hoppas kan man. Då skulle Intel eventuellt få visa vad de går för.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

Det är väldigt synd att AMD har halkat efter sådant på processormarknaden. Bulldozer/Piledriver är inte särskilt relevant när man drar upp intels motsvarigheter. Däremot APUerna från AMD är enligt mig ett riktigt bra köp, smällde ihop en burk med Llano till farsan, riktigt bra pris och bra prestanda för pengarna får man ändå ta att säga!

När det gäller grafikkortsmarknaden får man hoppas på att 8000-serien blir en dundersuccé och AMD får sin långt behövda "comeback". 7000-serien var visserligen en bra serie, men 600-serien klådde den ändå, även fast den var 3-4 månader senare.

Kom igen AMD!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Fortfarande, Intels high-end processorer är betydligt starkare, stabilare samt kvalitén är bättre, är ju bara att kolla på stapel diagram då dom gjort tester i spel, det är en spel dator jag talar om nu, men visst AMD har en del processorer som presterar väldigt bra även dom, dock Intel ligger steget före och det har dom gjort ett tag nu.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3303?k=528e0a138d182...http://www.sweclockers.com/image/diagram/3303?k=528e0a138d182...

Nu är det ju inte så att AMD står och faller på dom där 8 FPSen som skiiljer deras topprocessor från Intels. Jag är också entusiast men jag har insikt nog att fatta att det inte är sånna som jag som driver marknaden. Det är alla morsor och farsor som köper datorer (läs: laptops/tablets) till sina ungar på Media Markt. Har du öppnat ett Media Markt/Elgiganten-blad nån gång? Det är 95% datorer med Intel. Det är inte konstigt att AMD har det svårt, det hade dom redan innan tablet-vågen. Det har inte direkt blivit bättre. Netbooks är en flopp numera, Windows tablets har inte börjat sälja än och AMD har tappat fart på server-marknaden. Det är klart dom har det svårt, men det beror inte på att dom inte hänger med Intel bland entusiasterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Fortfarande, Intels high-end processorer är betydligt starkare, stabilare samt kvalitén är bättre, är ju bara att kolla på stapel diagram då dom gjort tester i spel, det är en spel dator jag talar om nu, men visst AMD har en del processorer som presterar väldigt bra även dom, dock Intel ligger steget före och det har dom gjort ett tag nu.

nu länkade du dock ett test gjort i samma klockfrekvens, vilket inte direkt är till amd's fördel, intels processorer är mer effektiva /klockcykel medans amd kör på högre clock
8350 har basclocken 4.0ghz och 3770k 3.5 ghz, så det där tester visar väl inte hela sanningen just på det

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte bra varken för AMD eller Intel.

Intel kan väl inte ha monopol enligt lag? Då måste ju Intel splittra sig själva... Vilket jag inte tror de vill.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nu länkade du dock ett test gjort i samma klockfrekvens, vilket inte direkt är till amd's fördel, intels processorer är mer effektiva /klockcykel medans amd kör på högre clock
8350 har basclocken 4.0ghz och 3770k 3.5 ghz, så det där tester visar väl inte hela sanningen just på det

tror dock inte att Intel hackar efter 8350 ifall man tar en Intel core i7 på 3.5Ghz emot en 8350 på 4.0 Ghz
hur som helst börjar bli väldigt off-topic så jag slutar med att säga, hoppas AMD kommer igen så det blir kokurnans igen, kokurnans är bra så blir alla glada.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt om det skulle vara sant men oväntat....nej...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem

Dimestam: Insomnia is a bitch, right?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Känns på något sätt som att ATI planerade för detta redan när AMD köpte dem – tittar man noga finns ATI:s logga på AMD:s grafikkort!

ATI ägs helt och hållet av AMD, det finns inte ens något ATI längre.

Permalänk
Skrivet av Startrance:

När jag bygger en dator så brukar jag sikta efter att den ska hålla 2-3 år framåt, och senaste blev en i7,a pga stabiliteten och nu nästa år då jag ska bygga en ny burk så lär det tyvärr landa på Intel igen pga Intels processorer blickar mer emot framtiden, samt handlar mycket om prestanda och kvalité och i den klass Intel high-end processorer presterar, dvs Intel i7 så har tyvärr AMD inte mycket att komma med, det är synd dock kokurnans behövs men AMD har snart inget att konkurrera med.

nu pratar jag inte om entusiaster utan om folk som bra surfar spelar facebookspel och liknande dvs tyå 90% av användarna och då framföralt folk som köper oem system. tro mig dom kommer kunna köra facebook och kolla mailen lika bra på ett amd system om 3 år som ett intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Fortfarande, Intels high-end processorer är betydligt starkare, stabilare samt kvalitén är bättre, är ju bara att kolla på stapel diagram då dom gjort tester i spel, det är en spel dator jag talar om nu, men visst AMD har en del processorer som presterar väldigt bra även dom, dock Intel ligger steget före och det har dom gjort ett tag nu.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3303?k=528e0a138d182...http://www.sweclockers.com/image/diagram/3303?k=528e0a138d182...

Grattis, du visar ett diagram där intels bästa (?) CPU är nerklockat med 700MHz medans AMD:s topp är strypt med 1200MHz...
Antar att du jämför en tvåtaksmotor med en fyrtaktsmotor på samma varvtal också?, om du inte fattar vad jag menar med det så är prestanda vid samma klock irrelevant såvida det inte är samma klock från fabrik.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Om någon köper upp AMD eller delar av AMD så blir det väl Sony kanske, för att minska hårdvarukostnaderna för Playstation 4 och även ha en plattform att själva fortsätta utveckla för Playstation 5.... eller var det för långsökt?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag skulle bra gärna vilja veta varför i princip alla OEM:er väljer Intel framför AMD i de flesta prissegment, det kan ju inte vara av någon praktisk anledning, eller? Har sökt runt lite men hittar inga bra svar.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.