Sidan 6 av 7 « Första 345 6 7

Verktyg Visningsval
2012-11-15, 15:38   #151

Aloysius

Medlem

Aloysiuss avatar

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ixos Visa inlägg
"bara skyffla runt pengar" är för övrigt det som ekonomi och politik handlar om. Jag tycker helt enkelt inte att betala folk för att ligga på soffan är effektivt, varför tycker du det?
Nej, du ska använda pengarna för att betala honom att utföra ett jobb på ett per definition* sämre och dyrare sätt än tidigare.

* Per definition eftersom man kan anta att i genomsnitt under en längre tid har ett givet företag enormt mycket bättre insikt i hur man sköter sitt eget företag på ett effektivt sätt, än vad en slumpmässig internetkrigare har genom tvingande generell lagstiftning.
Aloysius är inte uppkopplad
2012-11-15, 15:43   #152

Aloysius

Medlem

Aloysiuss avatar

Citat:
Hur många anställda har ditt företag?

Jasså inga? tänkte väl det...

Så vem av oss är det som snickrar ihop teorier i pojkrummet och lever i verkligheten egentligen?
Men företagsmogulen, då vet du ju redan att du anställer två personer som jobbar 30 timmar istället för dina 60-timmarsanställda. Eftersom det är effektivare (i de fall det verkligen är det då) och så vidare. Så då behövs ju ingen lagstiftning så vad är det du argumenterar för?

Jag är helt ärligt när jag säger att jag är helt säker på att du är mycket bättre på att sköta ditt företag än vad jag skulle vara. Men då gäller också att du är sämre på att sköta alla andras företag, vilket du inte riktigt verkar vilja medge eftersom du vet bättre än alla andra hur mycket de ska jobba för att vara som bäst.
2012-11-15, 15:44   #153

Ixos

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aloysius Visa inlägg
Nej, du ska använda pengarna för att betala honom att utföra ett jobb på ett per definition* sämre och dyrare sätt än tidigare.
Visst är att jobba "gratis" för samma pengar som man istället fick i bidrag innan per defintion dyrt och dåligt!!!

Grattis till årets största motsägelse!

Jag påstår absolut inte att jag vet bättre, bara att jag ser ett enormt slöseri i att så många ligger hemma på soffan och får betalt i bidrag utan jobb, när det finns ett så stort behov på marknaden av jobb att många jobbar mycket övertid.

Jag är även rätt säker på att anledningen att det ligger till på det viset är att företagen vill kunna pressa lönerna samt ha lätt att hitta rätt kompetens då det alltid finns gott om arbetssökande ute.

Senast redigerad av Ixos 2012-11-15 klockan 15:51.
Ixos är inte uppkopplad
2012-11-15, 16:01   #154

Aloysius

Medlem

Aloysiuss avatar

Citat:
Jag påstår absolut inte att jag vet bättre, bara att jag ser ett enormt slöseri i att så många ligger hemma på soffan och får betalt i bidrag utan jobb, när det finns ett så stort behov på marknaden av jobb att många jobbar mycket övertid.

Jag är även rätt säker på att anledningen att det ligger till på det viset är att företagen vill kunna pressa lönerna samt ha lätt att hitta rätt kompetens då det alltid finns gott om arbetssökande ute.
Ja, det är ett problem, men det är ju ett matchningsproblem som beror på att arbetsmarknaden är trög. Det finns efterfrågan på arbetskraft samtidigt som det finns massor av arbetslösa, de arbetslösa är alltså av någon anledning inte attraktiva för de jobb som finns.

Din anledning ger jag inte så mycket för eftersom det skulle innebära en stor konspiration. Ett företag tjänar ju på att hitta rätt kompetens, så även om det du säger vore sant (att alla företag tillsammans skulle förlora på om det fanns få arbetsökande) så skulle ju det enskilda företaget tjäna på att hitta den kompetens de söker efter och anställd denne. Din teori skulle då innebära att alla arbetsgivare solidariskt bortser från sin egen vinst (och låter bli att anställda någon de behöver) för att kollektivet (alla företag) skulle tjäna på det i längden. Det låter väldigt orimligt.
2012-11-15, 16:36   #155

Alling

Medlem

Allings avatar

Plats: Skene

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jakelol Visa inlägg
Nej du 0.07% av 1.339.000.000 människor är lika med 937,300,000 och det handlade väll ändå om 1.000.000 människor så var snäll att flytta ditt kommatecken 2 steg så får du rätt det vill säga nästan 1.000.000.
Nej du, 0,07 % av ca 1,3 miljarder blir ca en miljon.

Angående kommatecken som decimalmarkering tycker jag det är skitdumt – vi borde använda punkt som alla andra – men det är tyvärr så. "0,07 %" betyder alltså noll komma noll sju procent.

Att skriva en miljon som "1.000.000" är dessutom helt fel. Man skriver på svenska "1 000 000" fast med hårda blanksteg, men det går inte att göra på iPad. På engelska skriver man "1,000,000" men varken svenska eller engelska använder punkt som tusentalsavgränsare.

EDIT: Med all respekt måste jag fråga hur du tänker. 937 miljoner är inte ens nära 0,07 % av 1,3 miljarder. Jag går natur och även om inte matte är min starka sida känner jag mig rätt säker på att 0,07 % av 1,3 miljarder aldrig kan vara 937 miljoner.

Senast redigerad av HurMycket 2012-11-15 klockan 22:59.

» Webbläsartillägg: Better SweClockers
» Kryptovaluta: Dogecoin (DOGE)   » Krönika-ish: Thread of the Titans
Alling är inte uppkopplad
2012-11-15, 16:58   #156

Arion

Medlem

Arions avatar

Registrerad: aug 2003

Citat:
Hur många anställda har ditt företag?

Jasså inga? tänkte väl det...

Så vem av oss är det som snickrar ihop teorier i pojkrummet och lever i verkligheten egentligen?
Att all jobbar mindre är ju kanske något som kan fungera i en avlägsen utopisk framtid där robotar gör allting åt oss och vi har energi och resurser i överflöd, absolut.

Men säg att du har ett företag (eller en del av ett företag) där 100 ingenjörer arbetar. Då måste för det första dubbelt så många människor vara utbildade till ingenjörer inom rätt område, och ingenjörer råder det idag inom många branscher brist på!

Utöver detta så kommer ju det gamla uttrycket "ju fler kockar desto sämre soppa" göra sig påmint. Sitter du och kodar fyra timmar och sen lämnar över till någon annan och sen kommer tillbaka dagen efter så blir arbetet mindre effektivt och det blir svårt att sätta sig in i det.

Och hur gör man med lön? Skall han som tidigare fick ut 30000:- brutto nu få nöja sig med 15000:- ???

Tyvärr så finns det många problem med att införa ett sådant system. Att låta folk praoa gratis för pengar från staten som dom annars hade fått ändå tillför ju knappast någon effektivitet och produktivitet till samhället, bättre då att personen i fråga försöker få ett annat riktigt jobb, starta ett eget företag etc.
Arion är inte uppkopplad
2012-11-15, 17:31   #157

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Boss302 Visa inlägg
Saken är den att jag har aldrig sagt att någon ska sluta på foxconn eller att jag tycker det är bra med robotar eller något annat... Jag tycker däremot att de kunde få några kr mer betalt. När apple etc gör vinster på miljarder dollar / kvartal.. Det är något som är snett.

Du verkar ha en egen diskussion?

O ja anledningen att någon jobbar där arbetsförhållandena är bedrövliga är att de inte har något val. Naturligtvis.. Jag tycker dock det är uselt att det ska behöva vara så och skulle gärna betala någon kr extra om storföretagen kunde ge fan i den extra kronan o låta den gå till de som har det uselt o inte roffa åt sig den för att maximera vinsten till vilket pris som helst.
Storleken på vinsten är det som avgör hur snabbt företagen kan expandera, varvid fler får arbete och lönerna därefter går upp. Det finns starka marknadsmässiga anledningar till att lönerna är som de är, och även till att de stiger nu som de gör.
Jazz 1-up är uppkopplad nu
2012-11-15, 17:37   #158

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oceanic Visa inlägg
Företagen/ägarna tjänar grova pengar på stats understödd låglöne arbeten i Asien. Men dom biter sej själva i handen när marknaden här snart inte har pengar kvar när jobben har försvunnit, ägarna säljer nog som vanligt innan dom sitter med svarte Petter när börserna rasar. Tänk på att de problem som ekonomin världen har är ett resultat av öppnandet av Kinas arbetsmarknad för företag där andra länder i regionen har ökat sin levnadsstandard och möjliggjort att invånarna kunnat köpa våra produkter för sunt handels utbyte men Kina motverkar man sådant med höga tullar, undervärderad valuta och förbud mot fackförbund och därmed ökade löner under väldigt lång tid vilket våra företag älskar i sin girighet, på samma sätt tänker vi som konsumenter att billigast är bäst och mitt val inte påverkar min vardag än endast positiv riktning.

Skickades från m.sweclockers.com
Jag refererar till mitt första inlägg: http://www.sweclockers.com/forum/52-.../#post12893515

Problemet är att du inte har några belägg för vad du skriver och din logik är högst tvivelaktig.
2012-11-15, 17:38   #159

Ixos

Medlem

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Arion Visa inlägg
Då måste för det första dubbelt så många människor vara utbildade till ingenjörer inom rätt område, och ingenjörer råder det idag inom många branscher brist på!
Att det råder brist på ingenjörer är en myt som branchen ivrigt påhejar. Att staten betalar utbildningar till fler är något de företagen inte tänker hindra

Det finns många utbildade ingenjörer som jobbar som städare eller på restaurang och lager.

Lägger jag ut en jobbannons på en ingenjörstjänst så har jag garranterat minst 10 kvalificerade sökande inom två dygn sålänge jobbet är placerat inom pendlingsavstånd från någon större stad och inte mitt i Norrland.

Utbildningarna är för övrigt i största delen teori som inte är speciellt relevant för arbetet.
Volvo anställer hellre en gymnasieutbildad som läst 1-2 år praktisk påbyggnad CAD på Yrkesutbildning än en Civilingenjör med topp betyg som inte kan programvaran alls.
Ericsson anställer mycket hellre en hacker/entusiast programmerare som är självlärd än en Civilingenjör med topp betyg som (jämförelsevis) inte kan programmera alls.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Arion Visa inlägg
Och hur gör man med lön? Skall han som tidigare fick ut 30000:- brutto nu få nöja sig med 15000:- ???
Om han tycker det är ok och verkligen vill jobba hälften så mycket så ja det låter väl rimligt?

De exakta detaljerna är inte viktiga. Det viktiga är att man i många fall kan spendera mång miljardbelopp per år på bättre sätt än att avlöna arbetslösa som faktiskt vill jobba.

Citat:
Din teori skulle då innebära att alla arbetsgivare solidariskt bortser från sin egen vinst (och låter bli att anställda någon de behöver) för att kollektivet (alla företag) skulle tjäna på det i längden. Det låter väldigt orimligt.
Det var inte alls vad jag menade eller vad den innebär. Vad jag menade var att staten som kan reglera hur lång arbetsvecka vi skall ha har valt att ha kvar 40h i samförstånd med företagseliten eftersom det leder till en lämplig eller "optimal" mängd arbetslösa.

Staten kan som sagt vidare reglera saker såsom hur pass dyrt det är att nyanställa vs övertid vilket också påverkar arbetslösheten, och konspiration eller inte så är dessa regler mer gynnsamma för företagen än för oss individer just nu.

Senast redigerad av Ixos 2012-11-15 klockan 17:47.
Ixos är inte uppkopplad
2012-11-15, 17:41   #160

Th3_0slar

Medlem

Th3_0slars avatar

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av THB Visa inlägg
De robotar som ersätter arbetarna måste ju även de byggas och servas så förhoppningsvis får ett gäng av de ersätta arbetarna utbildning och pyssla med det.
Varför skulle det vara positivt? Låt arbetarna för en gångs skull befrias från fabrikerna och bli civilingenjörer istället, så gör de bättre nytta.
ll Fractal Design Define R2 ll Asus P7P55D-E PRO ll Intel Core i5 750 @ Stock ll Luftkylning: Akasa Nero S ll Corsair XMS3 @ 1600Mhz ll 2x Asus Radeon HD6870 ll Benq G2420HD ll Corsair HX750W ll Windows 7 64-bit Home Premium ll + Acer W510 + Lumia 920
System som är snåla utan att tumma på upplevelsen upphetsar mig mer än rå och dyr prestanda.
Th3_0slar är inte uppkopplad
2012-11-15, 18:03   #161

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stillton Visa inlägg
Härligt att se. det är ju egentligen ganska skamligt att enkelt montagearbete fortfarande utförs av människor när teknikutvecklingen nått så långt som den gjort.

att gnälla över att folk förlorar sina jobb är ju bara rent strunt. ingen skulle väl idag påstå att vi får det sämre här i värden av traktorer, skogsmaskiner osv, som har ersatt hela yrkesgrupper.
Bra poäng. Jag hade hellre valt en robot än en människa för effektivitetens skull. Blir inte sjuk, gnäller inte, vill inte ha löneförhöjning, kommer inte för sent eller ska till tandläkaren ett par gånger i månaden. Att den sen inte pratar är ju bara en fördel.

Segas är inte uppkopplad
2012-11-15, 19:22   #162

Jakelol

Medlem

Jakelols avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zuggmate Visa inlägg
Nej du, 0,07 % av ca 1,3 miljarder blir ca en miljon.

Angående kommatecken som decimalmarkering tycker jag det är skitdumt – vi borde använda punkt som alla andra – men det är tyvärr så. "0,07 %" betyder alltså noll komma noll sju procent.

Att skriva en miljon som "1.000.000" är dessutom helt fel. Man skriver på svenska "1 000 000" fast med hårda blanksteg, men det går inte att göra på iPad. På engelska skriver man "1,000,000" men varken svenska eller engelska använder punkt som tusentalsavgränsare.

EDIT: Med all respekt måste jag fråga hur du tänker. 937 miljoner är inte ens nära 0,07 % av 1,3 miljarder. Jag går natur och även om inte matte är min starka sida känner jag mig rätt säker på att 0,07 % av 1,3 miljarder aldrig kan vara 937 miljoner.
Jag skrev så klart fel 0.07% av 1.339.000.000 är 93.7 miljoner och inget annat.
2012-11-15, 20:04   #163

Alling

Medlem

Allings avatar

Plats: Skene

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jakelol Visa inlägg
Jag skrev så klart fel 0.07% av 1.339.000.000 är 93.7 miljoner och inget annat.
Antingen trollar du eller så är hela mitt liv en lögn. Enligt Google blir det knappt en miljon. (Jag vet att jag har avrundat, men det är ju inte det exakta värdet som är intressant, utan storleksordningen.)

Och en annan sak: Det förvånar mig inte att du använder punkt som decimaltecken – det borde ju vara så – men det förvånar mig att du även använder det som tusentalsavgränsare, vilket inte är rätt på varken svenska eller engelska. Om du skriver "16.384", ska man då tolka det som "sextontusen trehundraåttiofyra" eller "sexton komma trehundraåttiofyra"?

» Webbläsartillägg: Better SweClockers
» Kryptovaluta: Dogecoin (DOGE)   » Krönika-ish: Thread of the Titans
Alling är inte uppkopplad
2012-11-15, 20:20   #164

oceanic

Medlem

Plats: Kalmar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jazz 1-up Visa inlägg
Jag refererar till mitt första inlägg: http://www.sweclockers.com/forum/52-.../#post12893515

Problemet är att du inte har några belägg för vad du skriver och din logik är högst tvivelaktig.
Kan inte hjälpa dej om du inte ser sambanden i världs ekonomin, om marknaden (konsumenterna) finns här men inte jobben så fungerar inte systemet, inga inkomster och inga företag = inga skatte inkomster för staterna. Problemen startade med bostads marknaden i USA 2008 men ingen kan vara naiv och tro att detta var den enskilda orsaken till de problem som vi står inför, kraftig överkonsumtion med lånade pengar där den otroliga amerikanska utlands skulden och budget underskottet kan addera närmare tusen miljarder dollar i samlade kreditkorts skulder hos befolkningen.

Foxconn sammanställer mer produkter än bara telefoner för Apple, kostnaden för dessa ligger kring 200 dollar för komponenterna och dessa kommer från flertalet andra företag och länder, själva sammanställningen kostar kring 5 dollar (lönekostnaden ca 2 dollar) och vinsten ungefär 500 dollar per såld telefon.

Kan man inte sammanställa dessa produkter i industri länder till aningen högre kostnad och något lägre vinst? jo men varje cent sparad är ökad profit, om börs grannen får gå från hus och hem då tillverkning eller utvecklings avdelningen (tro inte att bara gäller låglöne jobb) flyttar utomlands skiter kapitalisten i, bara JAG får maximal utdelning på MITT insatt kapital, om kapital marknaden har möjlighet att stycka upp och sälja ett företags produktions apparat för en rejäl hacka så gör man det oberoende vad det leder till för dom som arbetar där. Allt enligt en av människans mest fundamentala och enfaldiga drifter... Girighet, som kommer fram när den anonyma kapitalmarknaden får råda som den vill inom företag eller affärs områden.

Även om vi inte vill framstå utåt som giriga minskar detta med varje generation, snart så kanske vi kan läsa om företag som styckar upp, säljer eller flyttar ut med motiveringen att dom vill ha pengarna snabbt och nu istället för att linda in orden med den vanliga skitsnacket om påhittade fördelar och annat för att slippa det lokala sociala ansvaret. Här är ett bra exempel på den nya generationens värderingar:

http://www.youtube.com/watch?feature...v=ihLBCbNIDbI#!

Senast redigerad av oceanic 2012-11-16 klockan 13:18.
CPU: Intel Core i7-4790K Cooler: Zalman NPS 9900 Max MB: Asus Maximus VI Impact GPU: Asus Geforce GTX 780Ti Case: In Win D-Frame HD: Intel 530 M.2 SSD 180GB Mem: Corsair Dominator Platinum 1600MHz Cl8 8GB PSU: Corsair AX750 OS: Win7 Ultimate 64-bit
oceanic är inte uppkopplad
2012-11-15, 20:59   #165

deppan

Medlem

deppans avatar

Plats: Danderyd

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Doch har du ju problemet att eftersom robotar gör vad man säger åt dem gäller det att säga åt dem rätt, annars får vi snart se "Apple återkallar 800 miljoner iPhones", och då hade det nog varit billigare att ha människor.
Haha. Apple återkalla en produkt för att den innehåller fel? Jag tror det när jag ser det
2012-11-15, 21:55   #166

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: 瑞典

Registrerad: aug 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deppan Visa inlägg
Haha. Apple återkalla en produkt för att den innehåller fel? Jag tror det när jag ser det
Det är inget fel, you are holding it wrong.
2012-11-15, 21:56   #167

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deppan Visa inlägg
Ok, när jag tänker tillbaka på all skit (antenner som lägger av om man håller telefonen fel, krossat glas, batterimätare som ljuger, kartor som är rena skämtet osv osv) så var just apple ett jävla dåligt exempel.

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är inte uppkopplad
2012-11-16, 08:28   #168

Tickles

Medlem

Tickless avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: aug 2010

Citat:
Du syftar på globalisering. Industriarbetarna i sverige kräver högre lön än arbetarna i andra länder men industrierna har ingen anledning till att betala en svensk mer för samma arbete som en kines kan göra. Konkurrensen om arbetena är idag global.
Teorin är fortfarande densamma, bara en annan synvinkel. I slutändan så gynnas vi alla av utjämningen även om förändring kan vara läskig.
Förändringar är inte läskiga, bara när det går nedåt men du verkar inte ta in ekonomiskakrisen som finns i dina beräkningar. Vi har sett detta förr, eller hur!
I samband med att samhället kräver allt högre utbildade medan allt fler inte klarar av skolan. Så teori bra, verklighet inte så bra. Varför? borde ju vara uppenbart nu?

Citat:
Menar du verkligen att vi bara kan köpa mindre och mindre? Är du säker på att du har anpassat efter inflation? Jag har nämligen bara sett den motsatta utvecklingen.
Nu kommer vi till en punkt där du blir tvungen att visa ordentliga källor på siffror och förklara din egna logik.
Ja, för du ska nog läsa lite om köpkraft och sambandet mellan att arbeten försvinner och visst inflation i all ära men vad händer när det är ekonomiskkris med något sådant? just det ja. Jag skulle vilja ha lite andra källor från dig som inte är från wikipedia där vi vet att saker inte är 100% tillförlitliga. Dock så såg jag att de stämde någorlunda på vissa saker...

Citat:
Ja, servicebaserade yrken ger i regel högre lön. Men det skrev jag väll inget om? Kan du kanske skriva mer kortfattat och grundläggande?

Hur blev konjuktur relevant i ämnet?
Försöker du vara nedlåtande med din bok-kommentar?
Återigen så går du på det ena och drar det över en kant utan att ta andra saker i din beräkning. Men då vi diskuterar olika aspekter så blir det ju svårt att komma fram till något sammanhängande.

Kollar man på enbart teorier som just begränsade teorier så stämmer dina argument jättebra och det är säkert ditt syfte. Men drar man in verkligheten och andra faktorer som spelar in i ekonomi så stämmer de inte alls lika bra, i alla fall inte i alla världsdelar. Som du kanske har märkt så befinner sig bland annat europa i en ekonomiskkris? Det jag talar om berör både globalisering, konkurrens och hur detta hänger samman mellan dem och länders ekonomi. Visst det är i väldigt ytliga drag men ändå viktiga aspekter.

Njae jag var inte nedlåtande utan ville enbart hänvisa dig att läsa vidare om sambanden mellan olika saker. Inga teorier är 100% om man inte begränsar dem till en isolerad del. Nu finns det ju fysiska lagar och matematiska uträkningar som är väldigt bra men den bild som du visade blir ju även den påverkad av den ekonomiskakrisen...

Detta är dock inte relevant då vi ändå diskuterar olika aspekter på samma sak.

Senast redigerad av Tickles 2012-11-16 klockan 11:31.
Hårddisk: | Asus Rampage Formula VI | Intel 4770k | Corsair Dominator Platinum 16GB 1866MHz | NVIDIA Evga GTX780 TI SC ACX 3GB SLI | Samsung 840 PRO 256GB | Samsung EVO 500GB | Corsair H100 | Corsair 600T White|
Tickles är inte uppkopplad
2012-11-16, 15:45   #169

Jakelol

Medlem

Jakelols avatar

Plats: Uppsala

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HurMycket Visa inlägg
Antingen trollar du eller så är hela mitt liv en lögn. Enligt Google blir det knappt en miljon. (Jag vet att jag har avrundat, men det är ju inte det exakta värdet som är intressant, utan storleksordningen.)

Och en annan sak: Det förvånar mig inte att du använder punkt som decimaltecken – det borde ju vara så – men det förvånar mig att du även använder det som tusentalsavgränsare, vilket inte är rätt på varken svenska eller engelska. Om du skriver "16.384", ska man då tolka det som "sextontusen trehundraåttiofyra" eller "sexton komma trehundraåttiofyra"?
Nä nu fattar jag det är jag som har tänkt helt fel, blandade ihop % och 0.1
My bad
2012-11-16, 16:58   #170

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oceanic Visa inlägg
Kan inte hjälpa dej om du inte ser sambanden i världs ekonomin, om marknaden (konsumenterna) finns här men inte jobben så fungerar inte systemet, inga inkomster och inga företag = inga skatte inkomster för staterna. Problemen startade med bostads marknaden i USA 2008 men ingen kan vara naiv och tro att detta var den enskilda orsaken till de problem som vi står inför, kraftig överkonsumtion med lånade pengar där den otroliga amerikanska utlands skulden och budget underskottet kan addera närmare tusen miljarder dollar i samlade kreditkorts skulder hos befolkningen.

Foxconn sammanställer mer produkter än bara telefoner för Apple, kostnaden för dessa ligger kring 200 dollar för komponenterna och dessa kommer från flertalet andra företag och länder, själva sammanställningen kostar kring 5 dollar (lönekostnaden ca 2 dollar) och vinsten ungefär 500 dollar per såld telefon.

Kan man inte sammanställa dessa produkter i industri länder till aningen högre kostnad och något lägre vinst? jo men varje cent sparad är ökad profit, om börs grannen får gå från hus och hem då tillverkning eller utvecklings avdelningen (tro inte att bara gäller låglöne jobb) flyttar utomlands skiter kapitalisten i, bara JAG får maximal utdelning på MITT insatt kapital, om kapital marknaden har möjlighet att stycka upp och sälja ett företags produktions apparat för en rejäl hacka så gör man det oberoende vad det leder till för dom som arbetar där. Allt enligt en av människans mest fundamentala och enfaldiga drifter... Girighet, som kommer fram när den anonyma kapitalmarknaden får råda som den vill inom företag eller affärs områden.

Även om vi inte vill framstå utåt som giriga minskar detta med varje generation, snart så kanske vi kan läsa om företag som styckar upp, säljer eller flyttar ut med motiveringen att dom vill ha pengarna snabbt och nu istället för att linda in orden med den vanliga skitsnacket om påhittade fördelar och annat för att slippa det lokala sociala ansvaret. Här är ett bra exempel på den nya generationens värderingar:

http://www.youtube.com/watch?feature...v=ihLBCbNIDbI#!

Hela inlägget ser ut att vara ett klagomål på att företag arbetar för att maximera vinst. Detta är som du säger en mänsklig drift och det kan även argumenteras att marknadsekonomin som uppstår därav är människans naturliga tillstånd.

Vinst är motsattsen till konsumtion och du kan bara konsumera så pass mycket som du tjänat in i vinst. Det blir därmed omöjligt att argumentera att vinst i sig skulle hämma kunsumtion då all konsumtion baseras på vinst. Frågan är vem som ska få ta del av denna vinst, den som skapar ett företag och expanderar produktiionen så att miljoner får jobb eller själva arbetaren.

Som tur är så är det inte bara företagen som vill tjäna pengar utan även arbetaren, därmed kan arbetaren själv söka sig till den som betalar högst lön, varvid inkomsten fördelas efter marknaden.
2012-11-16, 17:06   #171

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tickles Visa inlägg
Förändringar är inte läskiga, bara när det går nedåt men du verkar inte ta in ekonomiskakrisen som finns i dina beräkningar. Vi har sett detta förr, eller hur!
I samband med att samhället kräver allt högre utbildade medan allt fler inte klarar av skolan. Så teori bra, verklighet inte så bra. Varför? borde ju vara uppenbart nu?

Ja, för du ska nog läsa lite om köpkraft och sambandet mellan att arbeten försvinner och visst inflation i all ära men vad händer när det är ekonomiskkris med något sådant? just det ja. Jag skulle vilja ha lite andra källor från dig som inte är från wikipedia där vi vet att saker inte är 100% tillförlitliga. Dock så såg jag att de stämde någorlunda på vissa saker...

Återigen så går du på det ena och drar det över en kant utan att ta andra saker i din beräkning. Men då vi diskuterar olika aspekter så blir det ju svårt att komma fram till något sammanhängande.

Kollar man på enbart teorier som just begränsade teorier så stämmer dina argument jättebra och det är säkert ditt syfte. Men drar man in verkligheten och andra faktorer som spelar in i ekonomi så stämmer de inte alls lika bra, i alla fall inte i alla världsdelar. Som du kanske har märkt så befinner sig bland annat europa i en ekonomiskkris? Det jag talar om berör både globalisering, konkurrens och hur detta hänger samman mellan dem och länders ekonomi. Visst det är i väldigt ytliga drag men ändå viktiga aspekter.

Njae jag var inte nedlåtande utan ville enbart hänvisa dig att läsa vidare om sambanden mellan olika saker. Inga teorier är 100% om man inte begränsar dem till en isolerad del. Nu finns det ju fysiska lagar och matematiska uträkningar som är väldigt bra men den bild som du visade blir ju även den påverkad av den ekonomiskakrisen...

Detta är dock inte relevant då vi ändå diskuterar olika aspekter på samma sak.
"Jag skulle vilja ha lite andra källor från dig som inte är från wikipedia där vi vet att saker inte är 100% tillförlitliga."

Försöker du inte motbevisa en teori? En teori baseras på logik, ett motbevis kräver antingen källor eller ordentliga logiska argument.

Jag har inte visat annat än en bild från wikipedia och den var bara menad att grafiskt förklara mina ord, inte som någon källa.
2012-11-17, 02:04   #172

wasabi

Medlem

Registrerad: jul 2005

Framtiden.. Face it.. jobba hårt eller bli ersatt.. enkelt egentligen.
wasabi är uppkopplad nu
2012-11-17, 08:15   #173

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kras Visa inlägg
Skall man tolka detta som om att du påstår att vi tidigare inte haft en teknisk utveckling som gjort det möjligt att ersätta mänskligt arbete i minst förhållandet 1:1?
Teknisk utveckling, jag tänker ju på just datoriseringen.
Så som jag ungefär resonerar är att nån drog exemplet skogsmaskiner, visst, dom ersatte skogsarbetare. En maskin, ett område, säkert en enorm ratio. Samma sak med jordbruk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agricul...tes#Employment
Där ser man ju hur fucked up utvecklingen är, från 70-80 till 2-3%

Grejen med datorer och robotar är att dom krossar sönder över hela registret.
Allt från att kassörer får kicken nu när man börjar byta ut kassor mot självscan, till en polare vars jobb kickade kring 5 manuella tjänster då dom gick över till helautomatisering med scanning qr-koder och liknande...
Komplett kickade väl all sin lagerpersonal och ersatte med en automatisk plocklina om jag inte minns fel?
Läste även nått för några månader sen om nått laboratorium som kickat folk som istället blev ersatta av robotar, behandling av prover gick att helautomatisera.
Har en annan polare som jobbar med att automatisera elektronisk produktion, visst deras företag är relativt litet, men även dom kickade typ kring 50% om jag inte minns fel, av arbetarna på linan, när dom effektiviserade.

Men sure, ni som tycker att det är så enkelt med "evolution" kan ju lägga fram en plan på vad alla dessa 1 miljon Foxconnfolk ska göra? Ska alla utbilda sig till ingenjörer och börja konstruera robotar?
Och när det nu kickas från i stort sett _alla_ kategorier av arbeten, vad är det då för nya arbeten och vilka ska anställa menar ni?
Vad jag funderar över är just att datoriseringen är så generell, den kan ta över jobb inom i stort sett alla sektorer.

Jag tvivlar inte på att evolutionen går vidare, och att nya jobb och möjligheter skapas.
Men _mina_ högst egna teorier/funderingar gäller kring att jag tvivlar på att det kommer skapas lika mycket nya tillfällen som det försvinner.
Det kan väl ungefär bara gå på två sätt, antingen så ökar arbetslösheten eller så sjunker den. Jag hoppas att ni har rätt och jag har fel.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-11-17, 14:19   #174

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg
Teknisk utveckling, jag tänker ju på just datoriseringen.
Så som jag ungefär resonerar är att nån drog exemplet skogsmaskiner, visst, dom ersatte skogsarbetare. En maskin, ett område, säkert en enorm ratio. Samma sak med jordbruk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agricul...tes#Employment
Där ser man ju hur fucked up utvecklingen är, från 70-80 till 2-3%

Grejen med datorer och robotar är att dom krossar sönder över hela registret.
Allt från att kassörer får kicken nu när man börjar byta ut kassor mot självscan, till en polare vars jobb kickade kring 5 manuella tjänster då dom gick över till helautomatisering med scanning qr-koder och liknande...
Komplett kickade väl all sin lagerpersonal och ersatte med en automatisk plocklina om jag inte minns fel?
Läste även nått för några månader sen om nått laboratorium som kickat folk som istället blev ersatta av robotar, behandling av prover gick att helautomatisera.
Har en annan polare som jobbar med att automatisera elektronisk produktion, visst deras företag är relativt litet, men även dom kickade typ kring 50% om jag inte minns fel, av arbetarna på linan, när dom effektiviserade.

Men sure, ni som tycker att det är så enkelt med "evolution" kan ju lägga fram en plan på vad alla dessa 1 miljon Foxconnfolk ska göra? Ska alla utbilda sig till ingenjörer och börja konstruera robotar?
Och när det nu kickas från i stort sett _alla_ kategorier av arbeten, vad är det då för nya arbeten och vilka ska anställa menar ni?
Vad jag funderar över är just att datoriseringen är så generell, den kan ta över jobb inom i stort sett alla sektorer.

Jag tvivlar inte på att evolutionen går vidare, och att nya jobb och möjligheter skapas.
Men _mina_ högst egna teorier/funderingar gäller kring att jag tvivlar på att det kommer skapas lika mycket nya tillfällen som det försvinner.
Det kan väl ungefär bara gå på två sätt, antingen så ökar arbetslösheten eller så sjunker den. Jag hoppas att ni har rätt och jag har fel.
Du menar att det inte kommer att finnas något arbete kvar då allt redan kommer att vara gjort?

Arbetslöshet nu baseras på att det finns en jävla massa att göra men att få har råd att anställa folk för arbetet, villket beror på regler, lagar och konjuktur. Det kommer alltid att finnas saker som behöver göras tills det att vi har en perfekt värld, villket aldrig kommer att ske.
2012-11-18, 11:15   #175

Evercast

Medlem

Registrerad: sep 2002

Jag ser en framtida straffskatt på industrirobotar...
Evercast är inte uppkopplad
2012-11-18, 13:14   #176

Aloysius

Medlem

Aloysiuss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Evercast Visa inlägg
Jag ser en framtida straffskatt på industrirobotar...
Det är en gammal debatt. I början av 80-talet fanns det en seriös debatt om att införa en "datorskatt" för att minska datoriseringen. Man ansåg att det var väldigt viktigt att utvecklingen inte gick för snabbt. Om Sverige halkade efter i utvecklingen så kunde man "rädda jobben". Det blev inget av det den gången.
2012-12-10, 16:18   #177

mini_rappen

Medlem

mini_rappens avatar

Plats: Vänersborg

Registrerad: maj 2011

Bara jag som tänkte iRobots?
2012-12-10, 22:20   #178

Justbecause

Avstängd

Registrerad: sep 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mini_rappen Visa inlägg
Bara jag som tänkte iRobots?
Varför iRobots?

2012-12-19, 18:43   #179

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Gammal nyhet på nytt......
2012-12-19, 18:44   #180

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Citat:
Det är en gammal debatt. I början av 80-talet fanns det en seriös debatt om att införa en "datorskatt" för att minska datoriseringen. Man ansåg att det var väldigt viktigt att utvecklingen inte gick för snabbt. Om Sverige halkade efter i utvecklingen så kunde man "rädda jobben". Det blev inget av det den gången.
Synd, hade behövts

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb