Citat:
Ursprungligen inskrivet av
kras
Skall man tolka detta som om att du påstår att vi tidigare inte haft en teknisk utveckling som gjort det möjligt att ersätta mänskligt arbete i minst förhållandet 1:1?
Teknisk utveckling, jag tänker ju på just datoriseringen.
Så som jag ungefär resonerar är att nån drog exemplet skogsmaskiner, visst, dom ersatte skogsarbetare. En maskin, ett område, säkert en enorm ratio. Samma sak med jordbruk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agricul...tes#Employment
Där ser man ju hur fucked up utvecklingen är, från 70-80 till 2-3%
Grejen med datorer och robotar är att dom krossar sönder över hela registret.
Allt från att kassörer får kicken nu när man börjar byta ut kassor mot självscan, till en polare vars jobb kickade kring 5 manuella tjänster då dom gick över till helautomatisering med scanning qr-koder och liknande...
Komplett kickade väl all sin lagerpersonal och ersatte med en automatisk plocklina om jag inte minns fel?
Läste även nått för några månader sen om nått laboratorium som kickat folk som istället blev ersatta av robotar, behandling av prover gick att helautomatisera.
Har en annan polare som jobbar med att automatisera elektronisk produktion, visst deras företag är relativt litet, men även dom kickade typ kring 50% om jag inte minns fel, av arbetarna på linan, när dom effektiviserade.
Men sure, ni som tycker att det är så enkelt med "evolution" kan ju lägga fram en plan på vad alla dessa 1 miljon Foxconnfolk ska göra? Ska alla utbilda sig till ingenjörer och börja konstruera robotar?
Och när det nu kickas från i stort sett _alla_ kategorier av arbeten, vad är det då för nya arbeten och vilka ska anställa menar ni?
Vad jag funderar över är just att datoriseringen är så generell, den kan ta över jobb inom i stort sett alla sektorer.
Jag tvivlar inte på att evolutionen går vidare, och att nya jobb och möjligheter skapas.
Men _mina_ högst egna teorier/funderingar gäller kring att jag tvivlar på att det kommer skapas lika mycket nya tillfällen som det försvinner.
Det kan väl ungefär bara gå på två sätt, antingen så ökar arbetslösheten eller så sjunker den. Jag hoppas att ni har rätt och jag har fel.