Zalman förbereder passiv processorkylare, ny Reserator inför CES 2013

Permalänk
Melding Plague

Zalman förbereder passiv processorkylare, ny Reserator inför CES 2013

Processorkylning står på agendan när Zalman avslöjar nya produkter inför CES 2013 i Las Vegas, däribland en passiv lösning samt ett slutet vattenkylningssystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett unikt vattenkylningssystem som inte ser ut som alla andras! detta gillas starkt.

Sen får vi se vad man kan kyla med den passiva lösningen, kyla i5/i7 ivy bridge processorer i standard klocks skulle varit häftigt!

Permalänk
Medlem

wow hoppas dessa två kommer in till swec så man får se lite recension. båda är lika "iögonfallande"

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd

Jag saknar passiv kylning.
386an var passivt kyld i standardkonfigurationen!

Vill se fler svala processorer som klarar att kylas passivt...

Permalänk

Den passiva lösningen verkar intressant, hoppas få se test på den

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma ett färdigbyggt vattenkylningssystem som förutom att det kyler både CPU:n och GPU:n har en låg eller ingen ljudvolym.

Permalänk
Avstängd

sku va nice med minst 50cm slangar...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Hoppas att Zalman ryckt upp sig när det gäller montering av kylarna på sockeln. Har det senaste halvåret suttit med tre modeller från Zalman. CNPS 9900MAX, CNPS 10X och CNPS 10X Extreme, och alla dessa var helt absurt svåra att få på plats. Ingen åtkomst till bottenskruvarna utan att ta bort fläkten och böja hela kontruktionen.

Tummen upp för dessa om det åtgärdats

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joshoa:

sku va nice med minst 50cm slangar...

Prototyp proootootyyyyyp!!,!:Pman ska inte döma på förhand!

Tyckte att den där kuben såg intressant ut!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
99:e percentilen

Slangarna är lite väl korta tycker jag allt, och jag faller inte riktigt för utseendet på vattenkylaren.

Den passiva kylaren var däremot jäkligt häftig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Den passiva såg intressant ut men vattenkylningen måste ju vara det fulaste sedan moderkort med magasin på, plus att man inte får välja fläkt själv

Permalänk
Medlem

Det hade ju inte skadat om de informerat om max TDP som den passiva lösningen klarar av. Intressant hur som

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Är också väldigt intresserad av den passiva kylaren. Hoppas på ett SweC test i en nära framtid!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Bilden på framsidan såg ut som att nyheten handlade om hörlurar, haha.

Underbart att se zalman börja på såna här kylare också, de brukar inte alltid göra de bästa prylarna men däremot de snyggaste

Permalänk
Medlem

Verkar som om Zalman kanske vill slå sig in på tysta marknaden igen. Var ju länge sen de släppte på ljud till fördel för blinkande ljus o udda former.

Synd att det passiva inte är mer än bilder i dagsläget. hade varit kul att veta TDP och mått.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det ju inte asetec står för den slutna vattenkylningslösningen denna gången. Kuben ser intressant ut också.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Reserator 3 såg verkligen inge vidare ut, usch för krom och spejsade fläktar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det verkar lite ineffektivt med meshen ovanpå och plastbitarna (eller vad det nu är för material) på hörnorna? Skulle man inte kunna ha flänsar där också?
För övrigt intressanta kylare

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Känner att det är dags att öppna plånboken

Visa signatur

GPU: PowerColor Radeon HD6970 2GB CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz HDD: 2TB Seagate, 500GB Seagate RAM: 16bg Corsair 1600Mhz Mobo: P8P67-M PRO Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem

Radiatorn suger ju, det är rör-radiator istället för tunna sektioner där vattnet leds emellan. Mycket billigare med rör-radiator dock, så det är nog därför dom kör med det...

Permalänk
Medlem

Den passiva var sjukt intressant, och så pass snygg att ja faktiskt kan tänka mig köpa en sådan.. frågan e bara va för temps en 2600/2700K prolle skulle ge? med en Silverstone Air penetrator fläkt som blåser från chassits sido panel, ner på denna kylare så skulle den säkert kunna få helt ok temps.. hoppas jag!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Radiatorn suger ju, det är rör-radiator istället för tunna sektioner där vattnet leds emellan. Mycket billigare med rör-radiator dock, så det är nog därför dom kör med det...

Vattnet måste väl ledas igenom radiatorn med någon form av rör? Eller vad menar du är fel med konstruktionen? Kan du ge ett exempel på en radiator med tunna sektioner?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Den passiva var sjukt intressant, och så pass snygg att ja faktiskt kan tänka mig köpa en sådan.. frågan e bara va för temps en 2600/2700K prolle skulle ge? med en Silverstone Air penetrator fläkt som blåser från chassits sido panel, ner på denna kylare så skulle den säkert kunna få helt ok temps.. hoppas jag!

Jag körde en oklockat 2500k samt ett gtx470 på en zalman reserator1, efter 10 timmar med ~80-90% cpu load och runt 50% gpu load låg systemet på runt 70 grader med en vattentemp runt 60 så det går utmärkt att köra passivt med dessa gamla torn om man kör med ett lite mindre törstigt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Vattnet måste väl ledas igenom radiatorn med någon form av rör? Eller vad menar du är fel med konstruktionen? Kan du ge ett exempel på en radiator med tunna sektioner?

Tunna sektioner som du har "fins" mellan sektionerna, den vanligaste sorten som säljs numera (för att den är mycket bättre då det ger mer kyl-yta mot vattnet) och är samma typ som används i bilar:

Old-style radiatorer med rör, används i typ frysboxar och sånt i matvaruaffärer:

Permalänk

Har varit fett sugen på en reserator "1", den är faktiskt riktigt iögonfallande, och passiv kylning är gud. Samtidigt känns det ju inte superaktuellt att köpa en produkt från 2004, lär vara lagom utdaterad (för att inte tala om svår att få tag i). Om de kunde släppa en revision av det tornet skulle en sweclocker bli väldigt glad!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jag körde en oklockat 2500k samt ett gtx470 på en zalman reserator1, efter 10 timmar med ~80-90% cpu load och runt 50% gpu load låg systemet på runt 70 grader med en vattentemp runt 60 så det går utmärkt att köra passivt med dessa gamla torn om man kör med ett lite mindre törstigt grafikkort

Åhå! Är datorn helt passivt kyld då, och hur är ljudnivåerna på pumpen osv.?
Känns teknologin utdaterad? (Den är trots allt 8 år gammal)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Looks big.

Hoppas detta lyckas och blir större på marknaden. Datorn är grymt dammig utav alla mina 8 fläktar

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Radiatorn suger ju, det är rör-radiator istället för tunna sektioner där vattnet leds emellan. Mycket billigare med rör-radiator dock, så det är nog därför dom kör med det...

Zalman har ju länge kört med den där typen av "ringkylare", så det är väl bara tradition och utseende det handlar om. Effektivt kan det omöjligt vara, som sagt, precis som alla andra Zalmankylare av ringvariant som så vitt jag vet alltid har presterat sämre än de mer traditionella kylarna.

Utseende får i min bok aldrig gå före funktion, så två tummar ned för Reserator 3. Jag blir mycket förvånad om testresultat skulle visa att det är en effektiv lösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

Åhå! Är datorn helt passivt kyld då, och hur är ljudnivåerna på pumpen osv.?
Känns teknologin utdaterad? (Den är trots allt 8 år gammal)

Jag har kört en gammal pentium D under ca 6 år med reserator 1. Temp 60-70 grader. Pumpen är helt ljudlös, du får lägga örat till tornet för att höra om den är igång. Jag letar dock efter en ny originalpump då jag fått reparera min några gånger och jag tycker den har lite lågt flöde numera. Pumpen har trots allt varit igång 24/7 i 6 år!