Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-11-14, 14:22   #31

SeF.Typh00n

Hedersmedlem

SeF.Typh00ns avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2006

Äsch, det är ju inte alls i sann Reserator anda

Gillar kuben däremot!

Skickades från m.sweclockers.com
2012-11-14, 14:35   #32

Atlas Tasume

Medlem

Atlas Tasumes avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: nov 2010

Vattenkylaren var ful som attan, men kuben såg rätt kul ut!
Atlas Tasume är uppkopplad nu
2012-11-14, 14:56   #33

Wonk

Medlem

Wonks avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2012

Den passiva lär införskaffas omgående när den släpps.
Wonk är inte uppkopplad
2012-11-14, 15:07   #34

lanbonden

Medlem

lanbondens avatar

Plats: Lund

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ErsHöghet Visa inlägg
Åhå! Är datorn helt passivt kyld då, och hur är ljudnivåerna på pumpen osv.?
Känns teknologin utdaterad? (Den är trots allt 8 år gammal)
Förutom Reseratorn så är den ända fläkten i chassit fläkten från mitt gamla Corsair TX agg, alltså inte version 2 utan version 1 när VX faktiskt var riktigt bra och så tysta agg. Själv köpte jag min reserator för drygt ett år sen på tradera för 400kr inklusive frakt, då ingick kylare, block och slang så var riktigt bra pris (enligt mig i alla fall).

Pumpen får hela tornet att vibrera lite, men ställer man det på en skumgummi kudde så blir lösningen helt ljudlös. Jag skulle inte kalla tekniken outdated utan tycker snarare att det är ett mycket bättre alternativ än många av dagens lösningar, ända nackdelen är att datorn blir väldigt stationär med en sån här lösning och att den inte riktigt räcker till att köra cpu + highend grafikkort vilket medförde att jag fick koppla in en extra passiv radiator på sidan av chassit.

Lär komma ett Galleri om det så småningom
lanbonden är inte uppkopplad
2012-11-14, 15:25   #35

Barak

Medlem

Baraks avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: jun 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CGD Visa inlägg
Kan det inte komma ett färdigbyggt vattenkylningssystem som förutom att det kyler både CPU:n och GPU:n har en låg eller ingen ljudvolym.
Lite svårt att skicka med ett vattenblock som är universal för alla grafikkort...
Asrock Fatal1ty Z68 Pro. G3 | Intel Core i5 2500k @ 4,8 GHz | Nvidia Geforce GTX Titan SLI | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 8 GB | 1 st Plextor M3 Pro 128 GB, 1 st Intel X25-M G2 80 GB, 1 st Samsung 840 Basic 250 GB, 1 st WD Velociraptor 150 GB, 1 st Seagate 7200.10 500 GB, 2 st WD Caviar Green 1 TB + 1 st 3 TB | Fractal Design - Define XL | Silverstone Strider 1000 W
Barak är inte uppkopplad
2012-11-14, 16:38   #36

Atlas Tasume

Medlem

Atlas Tasumes avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Barak Visa inlägg
Lite svårt att skicka med ett vattenblock som är universal för alla grafikkort...
Finns redan, http://www.sweclockers.com/recension...for-grafikkort
Atlas Tasume är uppkopplad nu
2012-11-14, 16:38   #37

ErsHöghet

Medlem

ErsHöghets avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av puttiplatt Visa inlägg
Jag har kört en gammal pentium D under ca 6 år med reserator 1. Temp 60-70 grader. Pumpen är helt ljudlös, du får lägga örat till tornet för att höra om den är igång. Jag letar dock efter en ny originalpump då jag fått reparera min några gånger och jag tycker den har lite lågt flöde numera. Pumpen har trots allt varit igång 24/7 i 6 år!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av lanbonden Visa inlägg
Förutom Reseratorn så är den ända fläkten i chassit fläkten från mitt gamla Corsair TX agg, alltså inte version 2 utan version 1 när VX faktiskt var riktigt bra och så tysta agg. Själv köpte jag min reserator för drygt ett år sen på tradera för 400kr inklusive frakt, då ingick kylare, block och slang så var riktigt bra pris (enligt mig i alla fall).

Pumpen får hela tornet att vibrera lite, men ställer man det på en skumgummi kudde så blir lösningen helt ljudlös. Jag skulle inte kalla tekniken outdated utan tycker snarare att det är ett mycket bättre alternativ än många av dagens lösningar, ända nackdelen är att datorn blir väldigt stationär med en sån här lösning och att den inte riktigt räcker till att köra cpu + highend grafikkort vilket medförde att jag fick koppla in en extra passiv radiator på sidan av chassit.

Lär komma ett Galleri om det så småningom
Blir ju bara mer och mer sugen Funderar starkt på att vattenkyla min 2500k och ett GTX680 sen. Tempsen kommer ju inte bli superba direkt, men bara den inte överhettas så är jag glad Får hålla utkik!
2012-11-14, 23:59   #38

Perrablerra

Medlem

Perrablerras avatar

Plats: Kallhäll

Registrerad: feb 2005

Tänkte först att det gjort en ny passiv vattenkylare. Woho tänkte jag men tji fick jag sen Aja den kompakta vattenkylaren såg riktigt trevlig ut. Kul att någon vågar sig på något helt nytt och inte bara kör som alla andra. Liknar lite deras cpu-kylare. Hoppas dock dioderna går att stänga av
2012-11-15, 08:27   #39

FL3JM

Medlem

FL3JMs avatar

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av backfeed Visa inlägg
Zalman har ju länge kört med den där typen av "ringkylare", så det är väl bara tradition och utseende det handlar om. Effektivt kan det omöjligt vara, som sagt, precis som alla andra Zalmankylare av ringvariant som så vitt jag vet alltid har presterat sämre än de mer traditionella kylarna.

Utseende får i min bok aldrig gå före funktion, så två tummar ned för Reserator 3. Jag blir mycket förvånad om testresultat skulle visa att det är en effektiv lösning.
Det är inte själva ring-formen som är dålig, det är att man har rör med fastlödda flänsar istället för "ihåliga flänsar" med ännu fler fastlödda flänsar.
De andra ringkylarna du tänker på är väl heatpipes-varianter. Där kör man med rör för att det ska funka att ha kylaren i alla lägen, dvs inte bara med cpu'n horisontellt (som den är i HTPC-chassin oftast). Innuti rören är det en liten tunn tråd som, med hjälp av kapilläreffekten, transporterar vidare det kondenserade mediet där inne ner till cpu'n igen (där det sedan förångas igen och transporteras till kylflänsarna där det kondenserar och så börjar det om igen). Kapilläreffekten ser du rätt tydligt om du håller i en sockerbit och låter bara en pytteliten del av sockerbiten nudda vattnet, så blir hela sockerbiten blöt, vattnet "sugs upp" (mot gravitationen).

Sorry om jag är lite övertydlig här, bättre med för mycket info än för lite!
2012-11-15, 08:36   #40

DanneJanne

Medlem

Registrerad: okt 2011

Zalman eller Zlatan?
DanneJanne är inte uppkopplad
2012-11-15, 10:03   #41

Gtoxed

Medlem

Gtoxeds avatar

Registrerad: nov 2008

Citat:
Jag körde en oklockat 2500k samt ett gtx470 på en zalman reserator1, efter 10 timmar med ~80-90% cpu load och runt 50% gpu load låg systemet på runt 70 grader med en vattentemp runt 60 så det går utmärkt att köra passivt med dessa gamla torn om man kör med ett lite mindre törstigt grafikkort
jo men jag menade torn kylaren som var passiv... vattenkylning känns för mainstream, bara mer delar som kan gå sönder!
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS DCII GTX670 4GB 915mhz@58c load, GA-B75-D3H usb3 sata 3, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm LaptopAsus K56Cb m/250gb sams.840
HTPC---2600k,CM Hyper 212+@50c load,[B]ASUS DCII GTX570top@65cl load P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 320gb WD system disk+2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+
Gtoxed är inte uppkopplad
2012-11-15, 11:12   #42

lanbonden

Medlem

lanbondens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gtoxed Visa inlägg
jo men jag menade torn kylaren som var passiv... vattenkylning känns för mainstream, bara mer delar som kan gå sönder!
Zalman reserator som jag använder till att kyla en 2500k + gtx470 är nog precis vad du syftar på, det är den passiva tornkylaren. Inte min bild men en bild på den.

Och ditt argument om att vattenkylning är för mainstream, börjar kanske bli lite mainstream om man kollar på slutna system men är fortfarande väldigt få som har riktiga system.
2012-11-15, 13:59   #43

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FL3JM Visa inlägg
Det är inte själva ring-formen som är dålig, det är att man har rör med fastlödda flänsar istället för "ihåliga flänsar" med ännu fler fastlödda flänsar.
De andra ringkylarna du tänker på är väl heatpipes-varianter. Där kör man med rör för att det ska funka att ha kylaren i alla lägen, dvs inte bara med cpu'n horisontellt (som den är i HTPC-chassin oftast). Innuti rören är det en liten tunn tråd som, med hjälp av kapilläreffekten, transporterar vidare det kondenserade mediet där inne ner till cpu'n igen (där det sedan förångas igen och transporteras till kylflänsarna där det kondenserar och så börjar det om igen). Kapilläreffekten ser du rätt tydligt om du håller i en sockerbit och låter bara en pytteliten del av sockerbiten nudda vattnet, så blir hela sockerbiten blöt, vattnet "sugs upp" (mot gravitationen).

Sorry om jag är lite övertydlig här, bättre med för mycket info än för lite!
Hehe. Jo, jag vet hur heatpipes fungerar, och att vattenledningsrör och heatpipes inte fungerar på samma sätt; det jag menar är att totala avkylningsarean ser ut att vara mycket lägre än traditionella lösningar (även med deras heatpipelösningar).

Så vitt jag vet har Zalmans "ringkylare" aldrig haft särskilt bra prestanda, de säljer bara på utseendet.
2012-11-15, 21:02   #44

ErsHöghet

Medlem

ErsHöghets avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2011

Citat:
Zalman reserator som jag använder till att kyla en 2500k + gtx470 är nog precis vad du syftar på, det är den passiva tornkylaren. Inte min bild men en bild på den.
http://www.acousticpc.com/images/a_z..._1_v2_plus.jpg

Och ditt argument om att vattenkylning är för mainstream, börjar kanske bli lite mainstream om man kollar på slutna system men är fortfarande väldigt få som har riktiga system.
Vad har du för temps? Och har du klockat något?
2012-11-15, 22:01   #45

lanbonden

Medlem

lanbondens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ErsHöghet Visa inlägg
Vad har du för temps? Och har du klockat något?
Citerar mig själv från tidigare i tråden

Citat:
Jag körde en oklockat 2500k samt ett gtx470 på en zalman reserator1, efter 10 timmar med ~80-90% cpu load och runt 50% gpu load låg systemet på runt 70 grader med en vattentemp runt 60 så det går utmärkt att köra passivt med dessa gamla torn om man kör med ett lite mindre törstigt grafikkort
Detta är alltså helt oklockat och under max belastning (framförallt på grafikkortet), dock är ett gtx470 ett riktigt energikrävande kort som drar runt 230W, stoppa i tex ett gtx670 istället och systemet hade med största sannolikhet gått att maxa på riktigt med denna typ av kylare i alla fall utan överklockning. Jag har själv lagt till ytterligare en passiv radiator i systemet för att få lite större marginaler.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb