Zalman FX100-Cube ska kunna kyla Core i7-3770K utan fläkt

Permalänk
Melding Plague

Zalman FX100-Cube ska kunna kyla Core i7-3770K utan fläkt

Koreanska Zalman ställer upp till mässa med flera nya produkter. En av dessa är bjässen FX100-Cube, som ska kunna kyla processorer på upp till 77 W TDP – helt utan fläkt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska test-

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv

Kan vara en otroligt dum fråga, men borde inte den bortledda värmen kunna påverka annat? Som t.ex. Moderkort, ram och grafikkort?
För jag antar att den utrstrålar en del värme under oc.

Permalänk
Inaktiv

"ska kunna" brukar ha väldigt liten verklighetsförankning till "kan". Allting kan kylas fläktlöst...om det är en sjuhelsikes bra ventilation från annat håll.

Permalänk
Medlem

Man lär ju ändå behöva världens luftflöde i chassit, så går väl jämnt ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Vilken stor "vill ha" känsla jag fick nu! Grymt snygg kylare också!

Har för övrigt precis kollat igenom Cube, Hypercube o Cube Zero så är lite hypad

Permalänk
Medlem

Skönt med nåt nytt o fräscht i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om det stämde i praktiken räcker det ju inte för amd's flaggskepp direkt.

Undrar hur de räknat ut det där. Om det var minusgrader i chassit och god ventilation i övrigt borde den ju palla med mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

OK, sex kvadratmeter..?? tror det ska stå sex kvadratcentimeter?
Annars så blir det ett köp kan ju kyla golvet i rummet på sommaren..

Permalänk
Medlem

Blir sugen på en sådan till min HTPC, om den får plats

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av zt3ffo:

OK, sex kvadratmeter..?? tror det ska stå sex kvadratcentimeter?
Annars så blir det ett köp kan ju kyla golvet i rummet på sommaren..

Står att kylflänsarnas totala area är 6 kvadratmeter.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zt3ffo:

OK, sex kvadratmeter..?? tror det ska stå sex kvadratcentimeter?
Annars så blir det ett köp kan ju kyla golvet i rummet på sommaren..

med sex kvadratmeter menas om du lägger ut alla kylflänsarna brevid varandra.. så det stämmer förmodligen...

edit: Jag var visst inte först med svaret..

Permalänk
Avstängd

Passiv kylning är coolt.
Men dessvärre brukar det alltid handla om stora, tunga pjäser som bara klarar hyla med nåd och näppe.

Processorerna behöver bli svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Står att kylflänsarnas totala area är 6 kvadratmeter.

Ja självklart, läste lite för snabbt.. mitt fel

Permalänk
Medlem

Priset för denna?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

WOW säger jag bara.
Så grymt. O inte så stor heller.

Undra om den får plats i en Node 304. Det hade vart drömmen.
Bara 140mm fläkten ut i bak med passivt CPU och passivt GPU.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Passiv kylning är coolt.
Men dessvärre brukar det alltid handla om stora, tunga pjäser som bara klarar hyla med nåd och näppe.

Det är ju det som är kompromissen. Man får ljudlöst, men i gengäld så får man ligga på gränsen vad som är bekvämt för kiselet temperaturmässigt. Brukar vara ganska hårt specat vad passiv kylning klarar, och går man över det får man skylla sigsjälv. Billigare än riktig vattenkylning, men det senare är förstås också mycket bättre (om än inte helt ljudlöst).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

Man lär ju ändå behöva världens luftflöde i chassit, så går väl jämnt ut.

Körde en Core 2 Q9450 utan fläkt i flera år utan problem. Ventilationen stod 3 stycken 120 mm Nexus på 5 V och en 140 mm på 5 V för. Inga problem alls och temperaturerna låg på 40-50 grader beroende på belastning. DÅ had jag dessutom ett HD4850 utan fläkt i lådan. Ivy drar ju mindre ström så det blir mindre väme att kyla alltså krävs det ännu mindre luftflöde. Inga som helst problem att kyla den med ett par långsamma chassifläktar med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

6000cm är väl endå 60meter -.-

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

Härligt.
har själv kört c2d passivt i flera år nu så det här känns inte Såå stort

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle_lenhovda:

6000cm är väl endå 60meter -.-

Japp, men inte 6000cm2(kvadratcentimeter) som det står i artikeln. Det är endast 6m2 (kvadratmeter).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Stavningspoliser och tramsare slipper vi.

Skrivet av Alle_lenhovda:

6000cm är väl endå 60meter -.-

Stämmer bra. I artikeln handlade det dock om kvadratcentimeter, alltså cm^2.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

jaha! okey då tar ja tbx förra påståendet!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Passiv kylning är coolt.
Men dessvärre brukar det alltid handla om stora, tunga pjäser som bara klarar hyla med nåd och näppe.

Processorerna behöver bli svalare.

Skitsnack. Det är ingen som helst skillnad att köra en processor på 50 grader mot att köra den på 30 grader. Det krävs inget avancerat för att hålla vettiga temperaturer på både processorer och grafikkort utan fläktar. Hur vet jag det? Jo jag har testat. Med en Ninja 2 på en Core 2 quad Q9450 fick jag temperaturer på 40-50 grader beroende på last. Grafikkortet, Radeon HD4850, som körde med en Accelero S1 utan fläkt hade lägre temperaturer än med stockkylningen. Chassit var ett Antec 300 där jag satt igen fläkthålet på sidan när jag satte bitumen på båda chassisidorna. I fronten satt två 120 mm Nexus på 5 V, där bak en tredje Nexus på 5 V och i taket en 140 mm fläkt från Fractal Design som även den kördes på 5 V. Så fullt acceptabla temperaturer och en väldigt tyst dator helt utan problem. När datorn var nyrengjord var det nätagget och min ena skärm som hördes. Sen när den började damma igen blev det ett svagt sus från fläktarna och då var det dags att blåsa ur den igen.

Processorerna behöver inte alls bli svalare. Finns inget egenvärde i att köra en processor på låg temperatur. Vid väldigt låga temperaturer påverkar det resistansen vilket förbättrar överklockningsmöjligheterna men då snackar vi många minusgrader. Att köra en stor högljudd tornkylare för att pressa ner temperaturen till 30 grader ger inte ett piss extra jämfört med att köra samma processor utan fläktar och landa på 50 grader.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Japp, men inte 6000cm2(kvadratcentimeter) som det står i artikeln. Det är endast 6m2 (kvadratmeter).

Nope , 6000cm^2 =60dm^2=0.6m^2

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nope , 6000cm^2 =60dm^2=0.6m^2

Stämmer bra det! Ber om ursäkt, tar tillbaka mitt påstående också! Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Körde en Core 2 Q9450 utan fläkt i flera år utan problem. Ventilationen stod 3 stycken 120 mm Nexus på 5 V och en 140 mm på 5 V för. Inga problem alls och temperaturerna låg på 40-50 grader beroende på belastning. DÅ had jag dessutom ett HD4850 utan fläkt i lådan. Ivy drar ju mindre ström så det blir mindre väme att kyla alltså krävs det ännu mindre luftflöde. Inga som helst problem att kyla den med ett par långsamma chassifläktar med andra ord.

Allt handlar om hur du kör din dator.
En hardcore gamer som spelar krävande spel 8 timmar om dagen kan ju inte köra passivt.

Men som en själv som kört passiv cpu kylning i snart 7 år klarar mig pga att jag spelar slöa spel och har låg volts varianter på GPU o CPU.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

en strömsnal ivy bridge, bitfenix prodigy och en zalman kub... oohhh me likes!

Permalänk
Medlem

Skulle en Core i5 2500K funka ihop med denna?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580