Asus släpper Vivobook U38N – Ultrabook-liknande dator med AMD Trinity

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Vivobook U38N – Ultrabook-liknande dator med AMD Trinity

Ultraportabla bärbara datorer har varit mer eller mindre synonymt med Intels Ultrabook-koncept, men nu släpper Asus en ny modell med AMD A-serien "Trinity" under huven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

trevligt koncept och grafiken bör ju vara rejält vassare än på motsvarande intel ultrabooks

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

trevligt koncept och grafiken bör ju vara rejält vassare än på motsvarande intel ultrabooks

Hur tror ni den står sig mot en stationär c2d3ghz 2gbddr2 och 8800gt?
Vore ju underbart att skifta ut gamla åbäket mot något portabelt med samma prestanda utan att spendera för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är en "128GB RPM SSD" för något? Höhö

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Ställer samma fråga som gibbon, hur tror ni den ställer sig prestanda mässigt lite krävande spel, typ 25 manna raids i wow osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak.. Äntligen!

full HD
rejäl grafik
ssd eller hdd
normalt pris
kvalitet

tack asus och amd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad är en "128GB RPM SSD" för något? Höhö

Den skriver 128GB varv i minuten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

tycker 5800K är den enda som är okej.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Ser riktigt trevlig ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Verkar sjukt trevlig ju! Första gången jag blir sugen på en snygg, ok presterande laptop vid sidan av den stationära burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

det är sånt här amd behöver nu!

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Me like.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Min första tanke va att den är lite för dyr, men när jag tänker efter så kostar en identisk ultrabook med en dubbelkärnig i7:a 2500kr mer. Mycket intressant produkt till ett rimmligt pris! Synd bara att den inte kommer få samma PR som intels motsvarighet eftersom den inte får heta "ultrabook" :/

Permalänk
Inaktiv

Den har pekskärm också om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är det för grafikkort på dessa AMD-baserade "ultrabooks"? Har dålig koll på AMD och det kan väl knappast vara Intel HD4000. Någon som vet hur det presterar jämfört med Intels dito?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Den skriver 128GB varv i minuten

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir en sjujäkla skriv-hastighet det! 2.13GB i sekunden, hehe

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Gillar tanken.
Dock inte att den är bra mkt större än ux31a. Borde va samma dator fast med AMD prolle. (2 hekto är ju 15% av vikten på en ux31a).
Behövs skäras 2-3000kr på priset på ux31a för att de ska bli intressanta för mig.
Grafiken är ren bonus.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Gillar tanken.
Dock inte att den är bra mkt större än ux31a. Borde va samma dator fast med AMD prolle. (2 hekto är ju 15% av vikten på en ux31a).
Behövs skäras 2-3000kr på priset på ux31a för att de ska bli intressanta för mig.
Grafiken är ren bonus.

Förmodligen ska man jämföra denna mot UX32VD istället som har 620M grafik och kostar under 10 papp.
Då står sig denna väldigt bra med tanke på 128GB SSD från början istället för SSD cache. Undrar mest på hur grafikprestandan blir...

Visa signatur

FD Arc Midi: Asus P8P67pro | 2500K @ 4,3GHz | 2x HD7970 | 16GB RAM | Crucial M4 256GB
Ultrabook: UX32VD w/ 840 Basic 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbon:

Hur tror ni den står sig mot en stationär c2d3ghz 2gbddr2 och 8800gt?
Vore ju underbart att skifta ut gamla åbäket mot något portabelt med samma prestanda utan att spendera för mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Enligt notebookcheck så ser det ut som att GPUn kommer vara mindre än hälften så snabb som ett 8800gt.
Har egentligen ingen aning om cpun så lita inte på det här, men med tanke på att det är en "bulldozer-quad" och inte en "äkta quad" så borde det ju inte vara orimligt att den skulle landa på kanske 50-75% så snabb som din cpu.

trams cpu perf gissning
Permalänk

Hoppas bara den senare inte byter namn till Vibook, sen Hemköpbook.

Är endå ute och simmar bland bärbara, tycker utbudet av A10 APUer är än så länge lågt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Förmodligen ska man jämföra denna mot UX32VD istället som har 620M grafik och kostar under 10 papp.
Då står sig denna väldigt bra med tanke på 128GB SSD från början istället för SSD cache. Undrar mest på hur grafikprestandan blir...

Mm sant. VDn faller på HDDn enligt mig. Borde varit en SSD för samma pris.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det blir en sjujäkla skriv-hastighet det! 2.13GB i sekunden, hehe

Man får hoppas SweC kommer med en recension på den SSDn!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Gillar tanken.
Dock inte att den är bra mkt större än ux31a. Borde va samma dator fast med AMD prolle. (2 hekto är ju 15% av vikten på en ux31a).
Behövs skäras 2-3000kr på priset på ux31a för att de ska bli intressanta för mig.
Grafiken är ren bonus.

Grafikkretsen är A och O om denna modell är intressant för mig iaf. Skulle helt klart hoppa denna om det satt Intels 4000....

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känner jag att jag behöver en bärbar dator...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd

18.6 mm hög. För tjock!

Dom borde plocka bort Mini-VGA kontakten.
Borde ha 1080p kamera istället för 720p.

Upplösning på 1920 x 1080 är tråkig, dom borde ha dubbla, nu finns plattor med högre upplösning.
4 GB RAM är snålt, den borde ha mer.

Stora fula ASUS loggor som förstör utseendet.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

18.6 mm hög. För tjock!

Dom borde plocka bort Mini-VGA kontakten.
Borde ha 1080p kamera istället för 720p.

Upplösning på 1920 x 1080 är tråkig, dom borde ha dubbla, nu finns plattor med högre upplösning.
4 GB RAM är snålt, den borde ha mer.

Stora fula ASUS loggor som förstör utseendet.

Varför köper du inte bara en retina Macbook för tjugoo papp?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

18.6 mm hög. För tjock!

Har du en ryggsäck eller portfölj som bara har ett 18-millimetersfack? Vad är poängen med att få den ännu tunnare? Skryta? Dörrstopp? Leka Indiana Jones med garageporten?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

släpp en 15" version nu också med A10-4655M! Då blire köööööööp!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

18.6 mm hög. För tjock!

Dom borde plocka bort Mini-VGA kontakten
Borde ha 1080p kamera istället för 720p.

Upplösning på 1920 x 1080 är tråkig, dom borde ha dubbla, nu finns plattor med högre upplösning.
4 GB RAM är snålt, den borde ha mer.

Stora fula ASUS loggor som förstör utseendet.

Du har aldrig haft ett jobb?

Utan VGA kontakt skulle det bli jobbit för diverse säljare, konsulter mfl.