Gigabyte och Asrock ökar på moderkortsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte och Asrock ökar på moderkortsmarknaden

Konkurrensen bland de stora taiwanesiska moderkortstillverkarna är lika hård som alltid. Enligt nya siffror lyckas Gigabyte och Asrock plocka andelar på bekostnad av konkurrenter som Asus och MSI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gigabyte gör väldigt väldesignade moderkort. Ofta med fokus på viktiga egenskaper och hoppar över onödigt "skräp" som kostar extra.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

"Den svaga världskonjunkturen tynger hela branschen"

Men... totalt sett verkar det ju säljas lika mycket som under 2011, så om det nu verkligen var så illa som det hela tiden tjatas om, så vore väl ändå siffrorna markant lägre?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Länge kört med både Asus och Gigabyte, men har de senaste 2åren uteslutande använt ASRock, då man får mer för pengarna. Och med mer för pengarna menar jag inte onödigt lulllull och puckade inställningar i BIOS/UEFI (Förekommer dock) utan, saker man faktiskt har användning av.

(Exempel: Fler USB-portar, PWM på fler fläktar än bara CPU'n, fler fläkt-kontakter. Power och resetknapp på moderkortet, etc. Sådant som andra tillverkare tar hutlöst betalt för.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Den svaga världskonjunkturen tynger hela branschen"

Men... totalt sett verkar det ju säljas lika mycket som under 2011, så om det nu verkligen var så illa som det hela tiden tjatas om, så vore väl ändå siffrorna markant lägre?

Det man ser är att marknaden som helhet tappar andelar, inte bara enskilda tillverkare. Därför är det relevant att se till det globala marknadsläget.
Men visst minskningen ser ju inte särskilt dramatisk ut men då ska man tänka på att det är en (har varit eller bör vara.) tillväxtmarknad och standardläget är inte status quo utan en ökning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hade aldrig äns funderat på köpa en ASRock, som är sämre kvalite än konkurrenterna

Permalänk
Medlem

Gogo Asrock! Mindre problemfritt moderkort har jag aldrig ägt! Mitt förra asus kort levde sitt egna liv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Hade aldrig äns funderat på köpa en ASRock, som är sämre kvalite än konkurrenterna

Om du inte är insatt ska du nog inte kommentera heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Köpt två asusbrädar, två gigabyte, och två asrock brädor senaste 2 åren (byggt ihopp två av dom till mig själv, resterande till vänner)
Både asus och gigabytekorten har jag vart riktigt nöjd med, asrock korten har BÅDA kommit med böjda cpupinnar på moderkortet direkt från fabrik=ingen garanti.

Kommer personligen inte köpa mer asrock förrens man ser mycket bättre om dom på internet.

Permalänk

Biostars moderkort diggar jag, har haft några stycken och varit snuskigt nöjd!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Har kört blandat både från Asus, Gigabyte och ASRock. Men de som har fungerat längst utan problem är Asus. Rekommenderar därför alltid Asus till familj och vänner - bara för att slippa att de ska komma tillbaka till mig med sina problem

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att testa ett Astock kort faktiskt. Hade ett sådant i slutet av 90-talet, då var det verkligen budgetgrejor. Men har ju hört att de ska ha bra grejor nu. Så blir nog ett försök på en z77 planka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Har byggt med flera Asus och Gigabyte moderkort det senaste 3 åren och har varit dödsnöjd med båda.
Ett Gigabyte spökade lite en gång, men det är allt. Komplett skötte för övrigt garantiärendet ypperligt. Fick till och med lov att lägga en slant emellan och få modellen bättre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kanarya:

Hade aldrig äns funderat på köpa en ASRock, som är sämre kvalite än konkurrenterna

Asrock är kvalite på hög nivå

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

ASROCk borde byta namn till nåt annat pga oförtjänt rykte.Va väl ingen höjdrare i början men idag är dom riktigt bra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad mellan tillverkarna när det kommer till moderkort, du får helt enkelt vad du betalar för.

Dock har jag fått en liten personlig favorit till tillverkare och det är MSI, trots att jag ironiskt nog inte äger någon produkt från dem.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det ingen direkt skillnad i varken ASRock, ASUS, MSI eller Gigabyte. Alla gör stabila, överklocksvänliga, nybörjarvänliga kort enligt mig. Det är nog mest magkänsla för de flesta som avgör från vilket företag man köper.

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Hade aldrig äns funderat på köpa en ASRock, som är sämre kvalite än konkurrenterna

Har två stycken asrock-kort (z77 och ett fm1), har haft asus, msi och evga till både intel och amd. Mitt nuvarande asrock z77 extreme 6 är det mest pålitliga kort jag haft som levererar massa prestanda tillsammans med min i7 2700k i 5ghz... Tidigare kort: asus och evga har strulat på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

hård konkurrens, prispress och sjunkande volymer

Kommer ihåg ni sa likadant i nån nyhet om hårddisk- och RAM branschen.

Bara kört med Gigabyte och ASUS o känns som jag kommer hålla mig till det. Det känns som att Gigabyte o ASUS är bättre än de andra. Iofs så är det kanske samma sak med det som med Inet o de flesta härinne och som med Apple o den stora massan som gillar nya teknikprylar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Har flera Asrock för tillfället...bästa kort jag någonsin ägt, inga problem så har långt.
Kastade precis ut ett struligt Asus-kort, dock ersätter jag med ett Asus (fråga inte varför, vet det inte själv:D)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv

Mycket nöjd med mitt Asrock Z77 Extreme4-M som ersatt ett uselt Asus Rampage II Gene som ständigt krånglade (även efter moderkortsbyte). Trevligt att se att de går framåt på marknaden.

Då både DFI och Abit inte längre finns kvar så lär jag återvända till Asrock vid framtida köp med. Gigabytes nyare moderkort känns inte helt bra och Asus har förlorat mig som konsument då varenda produkt jag köpt från dom krånglat. Bägge dessa kan dock få en chans igen om något år.

Permalänk
Avstängd

Köpte ett Asrock i helgen kan vara därför dom ökade!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd

Alla moderkortstillverkare suger.
Det finns väl inte en enda moderkortstillverkare som har ett moderkort som fullt stödjer ACPI specifikationen korrekt?

Verkar som många moderkortstillverkare bara kör på massa gimmicks.

Permalänk
Medlem

Bara att gratulera, har för nuvarande både gigabyte(dock som grafikkort) och ett ASRock MB (Z77 Extreme4). Båda har funkat felfritt och överaskande enkla samt stabila att klocka med, kunde inte vara nöjdare!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Gogo Asrock! Mindre problemfritt moderkort har jag aldrig ägt! Mitt förra asus kort levde sitt egna liv :/

Du vet om att Asrock är Asus lågprismärke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du vet om att Asrock är Asus lågprismärke?

Skickades från m.sweclockers.com

var asus lågprismärke numera helt fristående som även står i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du vet om att Asrock är Asus lågprismärke?

Skickades från m.sweclockers.com

det VAR en gång i tiden asus lågprismärke, Asrock är fristående och håller samma eller till och med bättre standard än asus till ett lägre pris eftersom de skippar allt trams som bluetooth/inbyggt wi-fi osv.

http://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme11/

det stinker förövrigt "budget" om det moderkortet..

NOT!

Dold text

http://www.inet.se/jamfor?compare=1902297&compare=1902243&com...

har själv jämfört i massvis av olika prisklasser nu mellan de 4 stora moderkortstillverkarna och i alla prisklasser sticker MSI korten ut tack vare pris/garanti, andra plats asrock, 3a asus och 4e plats gigabyte, gigabytes kort känns väldigt omoderna imo

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Du vet om att Asrock är Asus lågprismärke?

Skickades från m.sweclockers.com

Herregud, under vilken sten har du gömt dig de senaste 5 åren?
I var tråd som Asrock nämns så är det någon som kommer med denna uråldriga notering.

Dock kan Asus komma att äga Asrock snart;)

Från nätet:
http://techreport.com/news/23658/rumor-asus-might-snatch-asro...

"Asus has made a takeover bid for smaller mobo vendor ASRock. Word is that Pegatron, ASRock's parent company, is "fine with the terms"—but the news isn't yet official.

ASRock is hardly a small player. In 2010, the company slipped ahead of MSI to become the world's third-biggest motherboard maker. Its shipments totaled eight million units, compared to 18 million for Gigabyte and 22 million for Asus. MSI and ECS, which didn't make the podium, both shipped around seven million boards that same year.

Purchasing ASRock could substantially increase Asus' presence and cement its status as top dog in the industry. SemiAccurate's Demerjian even fears the consolidation could force smaller players out of the ring, leaving only Asus and Gigabyte standing.

ASRock actually started out as an Asus subsidiary. According to a Taipei Times story from 2007, ASRock was established in 2002, "targeting entry-level products to avoid competition with its parent company." As I understand it, ASRock was subsequently spun off, along with Asus' manufacturing operations, into Pegatron. ASRock still offers cheap budget motherboards, but its lineup also includes decked-out high-end offerings with lofty price tags. Example: the Z77 Extreme9, which sells for a whopping $349.99 at Newegg. "

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Snusfri

Har istortsett enbart kört med ASUS sen typ 10 år tillbaka.
Kan dock bli ett ASRock i nästa dator om några år när man uppgraderar igen.

Sjukt nöjd med mitt Sabertooth P67 dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Asrock är väldigt bra. Ni som säger annat kan ju gå och lägga er igen.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?