SSD-lagring: Corsair, Crucial, Intel, OCZ, Plextor och Samsung i 256 GB-klassen

Permalänk
Melding Plague

SSD-lagring: Corsair, Crucial, Intel, OCZ, Plextor och Samsung i 256 GB-klassen

SweClockers testar några av höstens hetaste SSD-enheter i storleksklassen kring 256 GB. Tio modeller från sex välkända tillverkare bekänner färg i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med tester

Oväntat dock att Intel 335 fick opålitlig beteende?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

SSD Test! Finally!

Permalänk
Medlem

Jag måste verkligen ta och skaffa mig en, det är inte kul att vänta 5 min på att komma in på internet efter att Windows bootat klart -.-. Men tanken att behöva installera allting igen avskräcker mig.

Permalänk
Medlem

Samsung, en riktig värsting

Permalänk
Medlem

Känns som alla tester har fått utmärkta produkter. vilken ska man välja?

Permalänk

Jag tyckte nog Samsung INTE imponerade efter tortyrtestet. Kul när den är ny, men sen....

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Mycket trevligt med stora tester! Mer sådana!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

Beställde Samsung 840 PRO samt med en hel del andra grejer och ser verkligen fram emot det, tummen upp!

Permalänk
Medlem

Effekt?

Glatt överaskad av test!
Saknar effektmätning under IDLE och under BELASTNING.
För mig den viktigaste egenskapen i en laptop.

Permalänk

Ingen OCZ modell?

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Avstängd

Varför tar ni inte med Plextor's disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Glatt överaskad av test!
Saknar effektmätning under IDLE och under BELASTNING.
För mig den viktigaste egenskapen i en laptop.

Har svårt att tro att någon av diskarna går över 1.25W (absolut högst, de flesta borde ligga runt hälften), så det bör rimligtvis inte vara någon slags problem

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på varför Vertex 4 fått sånt kallt bemötande? Den presterar snarlikt med alla andra SSD:s men är överlägset bäst gällande tortyrtestet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Skånsksnapphane:

Ingen OCZ modell?

OCZ:s nuvarande toppmodell Vertex 4 finns med som referens i testet. Den testades ursprungligen i våras och fick då utmärkelsen utmärkt produkt.

Permalänk
Skäggig legend

Samsung verkar leverera! Är supernöjd med min 830 och när det blir dags att byta blir det nog en Samsung igen, kanske 840 PRO, vem vet

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Nice, detta kommer nog påverka mitt nästa SSD köp!

Permalänk
Medlem

Det blir nog 4st Vertex 4 256Gb i Raid 5 för mig vid nästa datorbygge...mumma...speed rulez!!!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Glatt överaskad av test!
Saknar effektmätning under IDLE och under BELASTNING.
För mig den viktigaste egenskapen i en laptop.

Jag håller med dig att det skulle vara ett roligt test, dock tror jag det handlar om 2-3 minuter i slutändan, köp mer RAM och större batteri.. det ger nog mer

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande en Samsung 830 till min laptop, billig och stabil, sådant vill vi ha!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/6337/samsung-ssd-840-250gb-revi...

Lite mer om Samsung 840, inklusive strömförbrukning etc. Finns tester på många modeller där.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Har svårt att tro att någon av diskarna går över 1.25W (absolut högst, de flesta borde ligga runt hälften), så det bör rimligtvis inte vara någon slags problem

Tror gör man i kyrkan! Jag söker fakta och fakta saknas, VET dock att historiskt har intervallet legat mellan 0,5W till 4,5 W beroende på storlek / klass av SDD / tillverkningsprocess / Gränssnitt (under belastning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag håller med dig att det skulle vara ett roligt test, dock tror jag det handlar om 2-3 minuter i slutändan, köp mer RAM och större batteri.. det ger nog mer

Kyrkan! Mer ram drar mer batteri, bytbara batterier kostar för mycket och implementeras allt mer sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag tyckte nog Samsung INTE imponerade efter tortyrtestet. Kul när den är ny, men sen....

Nu är ju inte dessa tester tänkta att visa hur disken presterar efter en viss tid, vid normal använding kommer du aldrig att pressa ner disken i dessa lägen, och även om du gör det så ska diskarna återhämta sig så snart du börjar skriva lite mer sekventiell data. Trim är inte ett kommando som utförs direkt, det är "rekommendation" och sedan är det upp till kontrollern att implementera det när den anser att det är lämpligt.

Läs anands test av 840 för en lite mer utförlig förklaring om hur disken fungerar under hård belastning:

http://www.anandtech.com/show/6337/samsung-ssd-840-250gb-revi...

Permalänk
Medlem

När dom fixar TRIM med en firmware update så är jag på, men i nuläget väntar jag med Samung 840 serien.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 830 serien 512 GB för ett tag sen, är skit nöjd med den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det blir nog 4st Vertex 4 256Gb i Raid 5 för mig vid nästa datorbygge...mumma...speed rulez!!!

Blir knappast någon speed att tala om med RAID5, det är väldigt CPU-krävande om du inte har ett dyrt RAID-kort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag förstår forfarande inte poängen med att aktivera trim genom formatering? Man måste ju kunna "rensa" disken utan att behöva formatera om hela?

Och kan jag likställa stresstestet med långvarigt användande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Varför tar ni inte med Plextor's disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar det samma, känns ju aningen märkligt att inte ha med en tungviktare som Plextor i leken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Blir knappast någon speed att tala om med RAID5, det är väldigt CPU-krävande om du inte har ett dyrt RAID-kort.

Då får det bli en RAID config som ger mig hastighet på bekostnad av säkerhet....såvida inte något moderkort stöder hårdvaru RAID5.

Visa signatur

Honk