Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord

Permalänk
Melding Plague

Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord

Spelsugna rymdfantaster pyntar upp med 6,3 miljoner dollar, motsvarande 43 miljoner kronor, för att finansiera spelet Star Citizen – en andlig uppföljare till klassikern Wing Commander.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt coolt ut

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Hade lagt in några kronor om jag hade haft tid och spela, verkar iaf väldigt coolt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweet! Slängde in $60 där i början. Gott att se att det drog iväg rejält!

Nu hoppas jag bara att "Elite: Dangerous" också kommer i mål på Kickstarter, så har man snart två gosiga rymdlir att vänta på!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Och vad händer om dom inte leverar något efter att dom tagit emot pengarna?

Dom borde släppa alpha och beta versioner med jämna mellanrum.

Dom borde släppa öppen källkod, åtminstonde som en sista utväg om dom av någon anledning inte klarar att leverera något.

Permalänk
Medlem

Jag var på vippen att köpa det (backa) igår under upploppet, men det blev inget av det. Har väldigt svårt för att fastna i sådana här spel, även om det egentligen hade varit kul at djupdyka lite mer i något dylikt onlinespel. Kanske köper det när det kommer ändå. Dessutom ingen garanterad Linuxport, som många Kickstarter-projekt faktiskt har.

Det här med Kickstarter-konceptet är absolut något fantastiskt bra och ser ut att ge möjligheter till spel som folk faktiskt vill spela, både när det gäller remakes och innovation. Det ger spelarna en chans att motbevisa påståenden om utdöda genrer eller nytänkande utan marknadspotential.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Och vad händer om dom inte leverar något efter att dom tagit emot pengarna?

Ingenting, det är en risk man får ta som backare. Ser inget som helst problem med det personligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Skrivet av rektor:

Och vad händer om dom inte leverar något efter att dom tagit emot pengarna?

Dom borde släppa alpha och beta versioner med jämna mellanrum.

Dom borde släppa öppen källkod, åtminstonde som en sista utväg om dom av någon anledning inte klarar att leverera något.

Vad jag vet så är alpha/beta en del av planen så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer men med tanke på att release är satt till dec 2014 kan det fortfarande vara en bit kvar..

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem

Ryktena kring detta och Cryengine pekar på att det finns initiativ till att få Cryengine klienten att fungera i OpenGL och därmed Mac och Linux.

Permalänk
Medlem

Haha tycker det är klockrent På det här sättet utgår jag ifrån att de gör sig fria från utgivare mm. Dvs mindre styrda av överheten?! eller tänker jag fel nu?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta blir ett givet köp när det släpps.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Kickstarter är verkligen en grym grej.

Lite tråkigt är bara att man ofta har glömt bort coola saker man sett där när dom väll kommer ut.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Och vad händer om dom inte leverar något efter att dom tagit emot pengarna?

Dom borde släppa alpha och beta versioner med jämna mellanrum.

Dom borde släppa öppen källkod, åtminstonde som en sista utväg om dom av någon anledning inte klarar att leverera något.

Skrivet av chipsfingers:

Vad jag vet så är alpha/beta en del av planen så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer men med tanke på att release är satt till dec 2014 kan det fortfarande vara en bit kvar..

Alpha är planerad att starta om ca 1 år.

Man får även komma ihåg att de inte suttit och rullat tummarna medans de väntat på att crowfundingen var klar, finns videos på bl a hur fysiken fungerar.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Älskar Freelancer av hela mitt hjärta, ska definitivt kolla in detta när det släpps, gillar både upplägg och attityd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskade Wing Commander, Privateer och Freelancer så detta ser jag verkligen fram emot

Permalänk
Medlem

De finns alltså hopp kvar på pc marknaden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Och vad händer om dom inte leverar något efter att dom tagit emot pengarna?

Dom borde släppa alpha och beta versioner med jämna mellanrum.

Dom borde släppa öppen källkod, åtminstonde som en sista utväg om dom av någon anledning inte klarar att leverera något.

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha tycker det är klockrent På det här sättet utgår jag ifrån att de gör sig fria från utgivare mm. Dvs mindre styrda av överheten?! eller tänker jag fel nu?

Du tänker helrätt! Detta är framtiden!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför, men det nämns inte i artikeln att det finns större aktörer som backar med 8m$ (tror jag, något runt den sifftat iaf) kanske inte riktigt ontopic, men helt klart värt att nämna. Så budgeten är mycket större än 6,3m$ för detta spel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Stöder hellre indie utvecklare än EA. Även om produkten kanske inte blir som jag tänkt mig. Bara att stödja fler, något blir säkert en hit. Än att kasta ut 700kr för att få portad skit hela tiden.

Permalänk
Medlem

Alltså jag hänger inte riktigt med på dessa saker, finns det några krav krav för på att spelet ska bli bra eller att det ens släpps någon gång? Vad skulle hänt om t.ex. duke nukem forever varit crowd funded?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Vet inte riktigt varför, men det nämns inte i artikeln att det finns större aktörer som backar med 8m$ (tror jag, något runt den sifftat iaf) kanske inte riktigt ontopic, men helt klart värt att nämna. Så budgeten är mycket större än 6,3m$ för detta spel.

De har ett par "angel investors" Som investerar i projektet. Oklart hur mycket. Men det handlar snarare om rika privatpersoner än om publishers. De har alla kreativa rättigheter själva så de kan skapa spelet helt efter sin egen, och communityns vision.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Du förbokar aldrig spel heller antar jag?

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Alltså jag hänger inte riktigt med på dessa saker, finns det några krav krav för på att spelet ska bli bra eller att det ens släpps någon gång? Vad skulle hänt om t.ex. duke nukem forever varit crowd funded?

Nepp det är en risk du tar när du backar ett spel/whatever.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Yeti:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Säger dig spel som Wing Commander, Privateer och Freelancer något? Antar att svaret är nej. Hur som helst så ger jag bra mycket hellre mina pengar till en utvecklare jag har förtroende för en att ge de till EA eller Activision som då rakt inte kommer ge mig det spel jag väntat många år på. Anledningen till att Chris lyckades få in så här mycket pengar är att han är en legend samt att han gjorde en riktigt bra Kickstarter där han visade upp många videos och pratade om vad hans vision var med spelet.

Fortsätt du för all del att spela alla dessa AAA-spel som mer känns som filmer än spel. Själv kommer jag nog redan nästa år få ta del av spel så som de var när jag var yngre. Visst det finns alltid en risk att en utvecklare tvingas avsluta ett spel innan det är klart men det är en risk jag är beredd att ta för att återigen få spela spel, inte se på interaktiva filmer.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Men om alla skulle tänka som dig, så blir såna här spel aldrig verklighet, och vi skulle fortsätta få sketna konsol portningar och ruttna uppföljare som mjölkas utan något slut, men folk i allmänhet gillar upprepningar då blir det inget nytt och farligt utan samma gamla invanda spel/filmer osv.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Du får givetvis vara skeptisk till konceptet med crowd funding. Du har helt rätt i att det är en risk. Däremot är du fel ute som säger att det bara finns en vag beskrivning, då det faktiskt finns flera trevliga videos som beskriver ingame-mekanik. Sen är det också en seriös utvecklare som gjort flera tidigare väl mottagna spel, som på ett i mitt tycke överygande sätt beskriver sin vision med detta.

Läs gärna på innan du häver ur dig en massa galla. Blir mer trovärdigt då

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

De har ett par "angel investors" Som investerar i projektet. Oklart hur mycket. Men det handlar snarare om rika privatpersoner än om publishers. De har alla kreativa rättigheter själva så de kan skapa spelet helt efter sin egen, och communityns vision.

Okay, hörde något om det i totalbiscuits videos, han har nämnt detta i 2 av sina videos och på han så lät det som att det skulle ligga på summan jag nämnde, fast jag kanske uppfattade det fel. Men det låter ju intressant oavsett, kan ju iof vara lite av ett wildcard med, om någon får för mycket att säga till om. Styrkan i sådana här projekt tror jag är att det finns mängder av personer som kan göra input som faktiskt tas på allvar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.