Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Zotamedu
Det var det jag försökte få sagt någonstans men jag var nog inte tillräckligt tydlig. Ett lysnade exempel har ju varit AMDs 6000-serie där man kunde låsa upp vissa modeller för att få den snabbare. AMD har även gjort samma manöver med 3-kärniga processorer tidigare.
Jo grafikkort brukar vara indelade i ett par grupper för de brukar vara modulärt uppbyggda så att en lägre modell kan göras med färre enheter. Jag kan dock inte hitta något alls som stödjer ditt påstående angående Intels processorer. Jag har googlat en bra stund nu och jag kan bara hitta en enda Sandy Bridge eller Ivy Bridge. På samma sätt som att det bara finns en Sandy Brdige-E som är Xeon och s2011. Det syns ju väldigt tydligt på bilderna av 3960X (
http://cdn.overclock.net/1/14/14c37b...cessorDie.jpeg) Där ser man de sista två kärnorna som bara används till Xeon.
Nu när du säger det blir jag osäker. Hade kanske bara fått för mig att det var så. Men det känns väl väldigt konstigt ifall alla deras socklar bara har var sin krets, med olika delar avstängda? Med tanke på att de lär sälja rätt stora kvantiteter av en- och tvåkärniga prollar, så borde det rimligtvis vara billigare att ha någon mindre krets också, för att spara på wafer-yta. Intel har ju liksom tillräckligt många tillverkningsnoder för att kunna dela upp det
Eller de kanske har urusla yields, och därför får enorma mängder halvfungerande kretsar. Men det känns inte särskilt troligt, med tanke på att det är just tillverkning som är Intels kanske starkaste sida.
Nej, helt ärligt så har jag faktiskt inte koll på det, hade bara tagit det som en självklarhet, ber om ursäkt. Men det känns lite konstigt om till och med alla sunkiga Celeron i grunden är 3770K...någon som vet får gärna berätta