Mozilla stoppar utvecklingen av Firefox för 64-bitars Windows

Permalänk
Melding Plague

Mozilla stoppar utvecklingen av Firefox för 64-bitars Windows

Utvecklarna på Mozilla sätter stopp för skräddarsydda 64-bitarsbyggen av webbläsaren Firefox. Orsaken är bland annat återkommande problem med krascher.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Löjligt, x64 är det som gäller, nu är det bara Opera kvar i leken alltså

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Ingen behöver ändå 64bitars Firefox så förstår Mozilla..

Bara bra och köra 32bit Firefox, så det endast kan läcka minne till ~3,3GB

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Opera ska det vara!

Permalänk
Medlem

Fast det känns inte som hela världen, när tar ens webbläsare upp så mkt minne?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte egentligen. Vem behöver en webbläsare som drar mer än 4GB minne?
Kanske folk med 1000 flikar skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Är minnet enda anledningen så är det ju inte värt det... Men vad händer i framtiden med HTML5 och webbaserad 3D grafik osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Fast det känns inte som hela världen, när tar ens webbläsare upp så mkt minne?

Min Firefox-session äter just nu 1,68 GB RAM.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Skönt att man kör GNU/Linux då!

Permalänk
Medlem

Håller mig till waterfox just för 64bitars.
Jag känner prestandaskillnad och behöver det extra minnet den kan utnyttja då jag ogillar att stänga ner tabbar :3

Permalänk
Medlem

Jag tycker deras 32 bits-version kraschar en hel del också...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Dags att börja avvänja sig från Nightly då..

Permalänk
Medlem

Hmm, en webbläsare ska väl inte behöva dra mer än 3GB ändå.. MEN! Den drar en hel jäkla del!

Frågan jag har är om alla 32-bits applikationer adresserar samma 3GB? Då kan det ju snart bli problem. Eller sköter operativsystemet det virtuellt?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av mludd:

Min Firefox-session äter just nu 1,68 GB RAM.

Vad har du igång egentligen? Min firefox drar 190 MB med tre flikar uppe (Sweclockers, en benchmark på tomshardware coh en google bild sökning på arctic cooler freezer 13)

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

ska nog testa Opera då! alltid varit sugen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Vad har du igång egentligen? Min firefox drar 190 MB med tre flikar uppe (Sweclockers, en benchmark på tomshardware coh en google bild sökning på arctic cooler freezer 13)

Just nu har jag 23 flikar i ett fönster, fem flikar i ett annat, Firebug aktivt för två olika siter, Firefox har varit igång ungefär två dygn och vanligtvis så brukar jag starta om Firefox när den når upp i runt 2 - 2,5 GB för ungefär då börjar minnesläckorna från Firebug bli lite för hemska).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Vad har du igång egentligen? Min firefox drar 190 MB med tre flikar uppe (Sweclockers, en benchmark på tomshardware coh en google bild sökning på arctic cooler freezer 13)

The only memory wasted, is memory not used.

Permalänk
Medlem

Chrome är iofs 32bitars men varje flik öppnas som en egen process. Så för de ska bli problem med minne måste en flik dra mer än 3.2gb minne vilket inte lär hända direkt snart. Så de är ju ett bra alternativ för alla som har höga krav också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ingen behöver ändå 64bitars Firefox så förstår Mozilla..

Bara bra och köra 32bit Firefox, så det endast kan läcka minne till ~3,3GB

Minnen är billigt.

Permalänk

Kört Waterfox länge nu, aldrig crashat. Pröva det!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd

Man kan iaf fortsätta att köra Firefox i 64-bit under Linux.

Men Mozilla borde fixa deras bugraporteringssystem så att det skiljer på 32-bit och 64-bit och fixa buggarna som gör att 64-bit Firefox krashar istället för klaga.

Permalänk
Avstängd

Använder någon fortfarande Firefox? xD

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Använder någon fortfarande Firefox? xD

typ alla förstår inte hatet, har använt det i alla år aldrig haft problem eller strul med alla tillägg osv som man kör.. provade chrome för länge men gillade aldrig riktigt den..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av radx:

Chrome är iofs 32bitars men varje flik öppnas som en egen process. Så för de ska bli problem med minne måste en flik dra mer än 3.2gb minne vilket inte lär hända direkt snart. Så de är ju ett bra alternativ för alla som har höga krav också.

Caschelagrar inte chrome videofiler i varje process, den äter enorma mängder minne per flik om man öppnar några stora filer på youtube, ofta så hamnar den på många Gbyte totalt sett, 32bit skulle i så fall innebära att man inte kan hantera videoklippp större än 4GByte online eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

typ alla förstår inte hatet, har använt det i alla år aldrig haft problem eller strul med alla tillägg osv som man kör.. provade chrome för länge men gillade aldrig riktigt den..

Samma här alltid kört med firefox gillar det starkt. Inget hack för mig inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

typ alla förstår inte hatet, har använt det i alla år aldrig haft problem eller strul med alla tillägg osv som man kör.. provade chrome för länge men gillade aldrig riktigt den..

Instämmer.
Firefox för mig är ett riktigt kraftbygge där man kan göra allt och ingen sätter stopp.
Chrme är en slank jävel men inte mycket mer, att Google gjort så att adblock inte ska kunna blockera all reklam exempelvis gör att Chrome går fetbort för mig. Mycket som saknas i tilläggs väg också.

Har fö bytt till Aurora och kört det i nästan ett år nu, nöjd som attan!

Permalänk
Medlem

Blandas frisk i tråden hur mycket minne ett enskilt x32 program kan använda mot vad OS kan använda totalt.
2 olika saker..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har precis slutat använda Firefox på både min MacBook och min stationära PC. Senaste två månaderna har Firefox hängt sig, kraschat och var allmänt segt. Främst i samband med Flash och andra typer av videouppspelningar.

Bytte till Chrome på båda datorerna och jag får känslan utav att det går snabbare än Firefox i alla situationer jag stött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Använder någon fortfarande Firefox? xD

Typ alla gör väl det? Är ju bara *hurfdurf-chrome-är-bäst-bandwagon*-kidsen som kör chrome?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core