Nästa generation Geforce och Radeon dröjer

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation Geforce och Radeon dröjer

Det blir en lång vinter för den som väntar med att uppgradera till nästa generation grafikkort. Källor till SweClockers uppger att varken AMD eller Nvidia planerar några större lanseringar inom den närmaste tiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge det blir bra kort så bryr jag mig inte så mycket faktiskt.

Permalänk
Medlem

Snart kommer whinen, men det är ju knappast så att det råder brist på kraft i dagens kort eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Snart kommer whinen, men det är ju knappast så att det råder brist på kraft i dagens kort eller?

Ja det råder brist, om det är kortens fel eller kodning i spel vet jag inte.

Trodde de var längre bort, blir nog SLI med "GTX 780"

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt, men samtidigt kan jag faktiskt vänta
nåt år eller två innan jag byter grafikkort nästa gång.
Sitter på ett 7870, och känner inget behov för nuvarande
spel, med nuvarande generation skärmar.

Plockar ett Radeon 9990 och en 4k skärm 2014
eller 2015 istället.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Detta var ju... HELT OK för jag har redan mitt nya 670 x) !!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det bara är bra, då slipper jag känna mig dålig för att det finns bättre singelgpu-kort än mitt gtx680!

Permalänk
Medlem

Känns inte som att behovet av nya kort är sådär jättestort just nu.
Verkar inte direkt krylla av spel som tänjer gränserna för dagens kort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Känns ju rätt skönt att det dröjer ändå, om man, som mig, precis uppgraderat till Ivy-Bridge och Kepler

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

Känns ändå rätt skönt att en ny generation inte kommer, nu när man precis skaffat sig ett nytt kort.
Det kan gott vänta med sig tills sommarmånaderna. Behöver man mer kraft, köp ett kort till!

Edit: Kan ju passa på att börja spara redan nu! Ett 8970 på lanseringsdagen. Ja tack!

Permalänk
Medlem

Äh GTX 480 med flashat bios <3

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Nä jag vill ha nya nu, mina 670 SLI räcker inte till

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Manga behover nog enda uppgradera sin skarm innan ett nytt grafikkort kommer pa tapeten.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Då kan man känna sig nöjd med 7970 ett tag till då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ja här kommer whinen.... väntade på en 8870. Mitt 5770 känns lite som det är på sista versen

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Känns inte som att behovet av nya kort är sådär jättestort just nu.
Verkar inte direkt krylla av spel som tänjer gränserna för dagens kort.

Glöm inte att det är generationsskifte på gång när det gäller skärmar. Snart kommer 4k bli en vanlig syn för datorskärmar och då sannerligen mer kraft än vad dagens grafikkort kan prestrera.

Men så länge nästa generation ger bra kort bryr jag mig inte om hurvida det tar ett halvår extra eller inte att få ut de på marknaden.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

synd. alla kort nu är så fula... vill ju uppppppgradeeeeera

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Om man utgår ifrån att det släpps andra kvartalet 2013 så är det knappt ett halvår dit.

Tills dess så kanske vi får se lite mer prestanda optimeringar och förbättringar på nuvarande generations kort.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Just prestanda är inget jag sitter och dagdrömmer om.
Men däremot prestanda per watt. Där vill jag ha allt NU.

Ett 8950 med en TDP på 12W och en load på 20W i ett litet kort passivt kyld. Levererar som ett 7870. BAM.

Edit: Förresten går Q2 2013 hand i hand med Haswell enligt rykten. Passande

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Om det dyker upp senast i samband med Haswell så är jag nöjd i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nä jag vill ha nya nu, mina 670 SLI räcker inte till

Skaffa två GTX 690 då.

Brist på krävande spel?? Nja... visst är dagens spel krävande men dom flesta spelar väl i 1080p(?). Skulle det komma billiga 4k-skärmar som folk köper, då jäklar blir det krävande o då vill nog gamers ha GTX 7xx- o HD 8xxx-serierna. Sen kommer väl en o en annan sitta på tre elller t.o.m 6st såna.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Aja man får vänta lite längre då.
Tänkte vänta till nästa generation innan jag uppgraderar. Känner att mitt 6950 inte gillar mig när jag försöker lira i eyefinity. Fungerar dock fortfarande väldigt bra annars om jag kör i 1080p. Maxar ju inte alla spel men so what

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Sjukt dåligt av AMD och Nvidia, då min processor (2600K/ -HTT av) med stock inställningar klarar alla nuvarande spel (högsta grafikinställningar, 1080p upplösning)! Marknaden behöver fler högpresterande eller åtminstone mer prisvärda alternativ, innan man hoppar ur kontorsfönstret som Jan Helin. :annoyed:

Permalänk

Om det ändå är ett halvår till 780/8970 så känns det som det är lika bra att slå till...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Då kan man lika gärna slå till på och köpa ett nytt kort nu istället

Hade väntat trodde faktiskt det skulle komma något nytt men tydligen inte då..

Permalänk
Medlem

Ingen brådska. Dagens kort räcker bra just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Sjukt dåligt av AMD och Nvidia, då min processor (2600K/ -HTT av) med stock inställningar klarar alla nuvarande spel (högsta grafikinställningar, 1080p upplösning)! Marknaden behöver fler högpresterande eller åtminstone mer prisvärda alternativ, innan man hoppar ur kontorsfönstret som Jan Helin. :annoyed:

Stackare.

Permalänk
Medlem

Gött.
Då slipper man känna att 7970 nu i slutet på månaden är ett dåligt köp.

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt 7970 köp tidigt på våren...

Permalänk
Medlem

Ser visst många som skryter om vilka kort dom har

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro