Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-11-27, 04:02   #31

fraze86

Medlem

fraze86s avatar

Plats: Linköping

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leedow Visa inlägg
Jag menar bara att av just en anledning som detta så fungerar inte Javas "write once run anywhere"-koncept. Kritiker kanske skulle säga att det har applicerats på fel sätt, vad vet jag. Personligen så tycker jag att det är tråkigt att de olika versionerna inte har stöd för samma innehåll och MP.
.
Jag tror du tar begreppet för bokstavligt. Det är inget koncept. Det är en kommersiell slogan. Java finns inbäddat i tvättmaskiner och mikrovågsugnar, men jag tror inte att du kan köra minecraft på någon av dina vitvaror där hemma. Som du nämnde själv, det handlar om applicering och hårdvarubegränsningar snarare än brister i själva språket.
2012-11-27, 05:06   #32

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Plats: Finland

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av chila Visa inlägg
Jag tror att Ecfor tror att den nerladdade windows versionen inte är java.
Va? Och här har jag gått och trott att Notch och Jeb gjorde allt i MS Paint när jag började spela Minecraft Alpha. My dreams are broken!

Nej men det är ganska uppenbart att Minecraft är baserat på java. Både webbläsarversionen och den du laddar ned

Senast redigerad av Ecfor 2012-11-27 klockan 07:10.
Ecfor är inte uppkopplad
2012-11-27, 10:36   #33

Leedow

Medlem

Leedows avatar

Plats: Falun

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fraze86 Visa inlägg
Jag tror du tar begreppet för bokstavligt. Det är inget koncept. Det är en kommersiell slogan. Java finns inbäddat i tvättmaskiner och mikrovågsugnar, men jag tror inte att du kan köra minecraft på någon av dina vitvaror där hemma. Som du nämnde själv, det handlar om applicering och hårdvarubegränsningar snarare än brister i själva språket.
"3 billion devices run Java" är en kommersiell slogan. "Write once run anywhere" är egentligen JVM, ett designval som säger att all kod körs genom en virtuell maskin. Kort och gott kan man säga att all logik går att köra på alla JVMs. Det är ingen brist i själva språket. Jag vill bara illustrera att när möjligheten för kompabilitet och återanvändning av kod finns så bör man lämpligen göra det - inte göra en ny branch av hela utvecklingen.
2012-11-27, 11:49   #34

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ecfor Visa inlägg
Va? Och här har jag gått och trott att Notch och Jeb gjorde allt i MS Paint när jag började spela Minecraft Alpha. My dreams are broken!

Nej men det är ganska uppenbart att Minecraft är baserat på java. Både webbläsarversionen och den du laddar ned
Det är dock samma version du kör, oavsett om du laddar ner eller startar via browsern.

båda metoderna kör samma nedladdade spelfiler, exefilen är bara en egen liten browser som laddar spelet.

edit: förutsatt att det rör sig om en windowsmaskin då.
2012-11-27, 12:13   #35

Rhino

Medlem

Plats: nu: Stockholm

Registrerad: nov 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leedow Visa inlägg
"3 billion devices run Java" är en kommersiell slogan. "Write once run anywhere" är egentligen JVM, ett designval som säger att all kod körs genom en virtuell maskin. Kort och gott kan man säga att all logik går att köra på alla JVMs. Det är ingen brist i själva språket. Jag vill bara illustrera att när möjligheten för kompabilitet och återanvändning av kod finns så bör man lämpligen göra det - inte göra en ny branch av hela utvecklingen.
Jag säger inte emot principen i allmänhet, däremot är den ej helt applicerbar på Minecraft. En nyinköpt iPhone kan inte köra java, så hur skulle det ens kunna vara samma kod?
2012-11-27, 13:23   #36

Leedow

Medlem

Leedows avatar

Plats: Falun

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rhino Visa inlägg
Jag säger inte emot principen i allmänhet, däremot är den ej helt applicerbar på Minecraft. En nyinköpt iPhone kan inte köra java, så hur skulle det ens kunna vara samma kod?
"Write once, run anywhere" är mer "write once, run anywhere where there is a JVM". JVM-beroende minst sagt.
2012-11-27, 18:33   #37

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av n_sandstrom Visa inlägg
Det är dock samma version du kör, oavsett om du laddar ner eller startar via browsern.

båda metoderna kör samma nedladdade spelfiler, exefilen är bara en egen liten browser som laddar spelet.

edit: förutsatt att det rör sig om en windowsmaskin då.
Vad har detta med det faktum att göra att båda är baserade på java? Det var det jag villa poängtera
Ecfor är inte uppkopplad
2012-11-27, 20:29   #38

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Citat:
Vad har detta med det faktum att göra att båda är baserade på java? Det var det jag villa poängtera
Det jag ville poängtera var att det inte förekom något "båda", då det enbart är en version du talar om.
2012-11-28, 17:40   #39

izepax

Medlem

izepaxs avatar

Plats: 1:a

Registrerad: dec 2008

Citat:
Baserade på Java??? Det är java båda två. Det enda exefilen gör är typ att starta minecraft. Båda versionerna är exakt samma program.

Ubuntu One?

izepax är inte uppkopplad Folding
2012-11-29, 00:26   #40

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av chila Visa inlägg
Baserade på Java??? Det är java båda två. Det enda exefilen gör är typ att starta minecraft. Båda versionerna är exakt samma program.
Vi vet.
Ecfor är inte uppkopplad
2012-12-01, 18:40   #41

mikgus

Medlem

Plats: Enköping

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chibariku Visa inlägg
Hur nu en negativ fps skulle se ut. Börjar datorn lagga innan du startat programmet?
47 spf
mikgus är inte uppkopplad
2013-04-14, 16:21   #42

Insufficient

Medlem

Insufficients avatar

Plats: Lund

Registrerad: apr 2009

Vad tror ni om att köra minecraft på Cubieboard? Skulle versionen för RPi funka bra? Tänker att Cubieboard är väl generellt starkare än RPi?

Redaktionens senaste nyhetsrubriker