Nvidia ökar på grafikmarknaden – leveranserna upp 20 procent

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ökar på grafikmarknaden – leveranserna upp 20 procent

Trots att Nvidia varken tillverkar några x86-processorer eller styrkretsar för persondatorer lyckas grafikkortsmakaren knappa in på Intel och AMD. I det senaste kvartalet ökade leveranserna med närmare 20 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

I vår tror jag att siffrorna kommer att se mycket annorlunda ut om inte Nvidia också släpper en fantastisk drivrutin.
När jag köper kort köper jag det som är bäst för priset för tillfället och just nu så är det tveklöst HD 7970!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Heja Nvidia!

Permalänk
Medlem

The way it's meant to be played

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

För oss konsumenters bästa hoppas jag företagen kommer ligga väldigt lika varann gällande hur stor del av marknaden dom har.

Permalänk
Medlem

Känns lite märkligt med tanke på hur pris/prestanda ser ut idag. Dessutom när Nvidia inte har mycket att säga till om i budgetsegmenten (integrerade GPU:er), där de största volymerna finns.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

I vår tror jag att siffrorna kommer att se mycket annorlunda ut om inte Nvidia också släpper en fantastisk drivrutin.
När jag köper kort köper jag det som är bäst för priset för tillfället och just nu så är det tveklöst HD 7970!

Kanske inte alla som köper kort i den prisklassen dock!

Bra gjort av Nvidia! Lite synd att AMD tappar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

komigen, amd får inte förlora på både gpu och cpu sidan!!!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Kanske inte alla som köper kort i den prisklassen dock!

Nae inte precis men HD 7870 och kort i dens närhet har också fått ett rejält lyft mot Nvidias mellanklassare så Nvidia har det tufft nu

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att ha ett AMD kort för första gången på över 6 år. Kommer inte nöja mig med något mindre än det som nvidia har.
Blir en retur omedelbart om det krånglar. Jag tror dock AMD och nvidia båda gör alldeles utmärkta kort, nvidia är helt enkelt bättre på att marknadsföra sina kort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Nu går det att köpa hd7970' för under 3000kr. Jag tror det är mer prisvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite förvånade siffror, kan det bero på tegra kanske?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på bättre marknadsföring och ett starkare varunamn. Vanliga Johan Svensson vet inte vad Radeon är utan dom köper bara Geforce.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Nu går det att köpa hd7970' för under 3000kr. Jag tror det är mer prisvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Var köper du det för under 3000kr?

Visa signatur
Permalänk

Är inte Intels ledning lite som när man säger att Wii Sports är bäst säljande konsolspelet?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD har en för svag/dålig marknadsföringsavdelning. De har verkligen ett topp-utbud, men det hör man nästan ingen om. Nvidia däremot, där skriks det för fulla muggar...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Är inte Intels ledning lite som när man säger att Wii Sports är bäst säljande konsolspelet?

Jo, om de räknar alla kretsar som säljs så har ju Intel 50 % av gamermarknaden som köper Intelprocessorer också, eftersom det hänger med en inbyggd grafikkrets som aldrig används för varje grafikkort som säljs.

(Väldigt förenklat såklart eftersom många köper flera grafikkort och byter grafikkort oftare än processor, men ändå..)

Permalänk

Felvisande data tycker jag, hur många som har processorer med integrerad grafikkrets kör enbart med den då ?
tycker inte ens intel borde vara med här. Dock är ju Nvidia upp lika mycket ändå.
Vill gärna se siffror för diskret grafik istället.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Som jag själv upplever AMD är att deras marknadsföring är blygsam av sig.. Men däremot tror jag att AMD kan ta upp sig igen. Jag är varken en AMD/Nvidia-fanboy men det är alltid rolig med konkurrens.. Då rör sig marknaden..

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt beror detta på främst på Tegra-serien.

Permalänk
Medlem

om amd skulle haft bättre marknadsföring och haft fungerande drivrutiner för 7970 vid release och fixat enduro där nvidia optimus faktiskt fungerar på laptopsidan, sen skulle amd slipa bättre på sin hybrid crossfire med apu + gpu.. Allt hänger på bra mjukvara amd!

varför tror ni annars folk överhuvudtaget använder apple produkter, bra mjukvara helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Felvisande data tycker jag, hur många som har processorer med integrerad grafikkrets kör enbart med den då ?
tycker inte ens intel borde vara med här. Dock är ju Nvidia upp lika mycket ändå.
Vill gärna se siffror för diskret grafik istället.

Instämmer att den är mycket felvisande. Har precis köpt en Inte Core i7 3770K och ett ASUS GTX680. Kommer nog aldrig att använda den integrerade grafikkretsen.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk

Snabb koll här är "riktiga" Marknadsandelar.
BMO Capital’s Ambrish Srivastava, who has a Market Perform rating on both AMD and Nvidia, AMD’s market share in desktop computers in the quarter decline from 40.7% in Q2 to 35.7%, while Nvidia’s rose from 59.3% to 64.3%. In notebook computers, AMD’s share fell more dramatically, from 44.8% to 34.2%, while Nvidia’s share rose from 55.2% to 65.8%.

Q2->Q3 2012

Q2 Nvidia 59,3% AMD 40,7%
Q3 Nvidia 65,8% AMD 34,2%

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

I vår tror jag att siffrorna kommer att se mycket annorlunda ut om inte Nvidia också släpper en fantastisk drivrutin.
När jag köper kort köper jag det som är bäst för priset för tillfället och just nu så är det tveklöst HD 7970!

Det är en otroligt försvinnande liten andel som bryr sig om drivrutiner att det inte kommer spegla försäljningssiffrorna.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thorsama:

Det är en otroligt försvinnande liten andel som bryr sig om drivrutiner att det inte kommer spegla försäljningssiffrorna.

Det tror jag knappast. Många har ju fördomar emot AMD's drivrutiner om att dom skall vara ostabila etc men och dom personerna gör lite research så får dom ju snart veta hur läget är!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det är en otroligt försvinnande liten andel som bryr sig om drivrutiner att det inte kommer spegla försäljningssiffrorna.

Man ska inte underskatta det, AMD har gjort en enorm push speciellt med sin Never Settle-bundle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det tror jag knappast. Många har ju fördomar emot AMD's drivrutiner om att dom skall vara ostabila etc men och dom personerna gör lite research så får dom ju snart veta hur läget är!

Skrivet av FribBe:

Man ska inte underskatta det, AMD har gjort en enorm push speciellt med sin Never Settle-bundle.

Fortfarande är det så otroligt lite i jämförelse med folk som inte bryr sig om grafikkort förutom att det ska fungera. Kontors-datorer, skol-laptops t.ex. Den marknaden är så otroligt mycket större än personer som bryr sig om vilket grafikkort de har i datorn. AMD är bättre på prestandasegmentet för tillfället, men det spelar ingen roll för %andel grafikkretsar om 95% av marknaden ligger på andra håll.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Fortfarande är det så otroligt lite i jämförelse med folk som inte bryr sig om grafikkort förutom att det ska fungera. Kontors-datorer, skol-laptops t.ex. Den marknaden är så otroligt mycket större än personer som bryr sig om vilket grafikkort de har i datorn. AMD är bättre på prestandasegmentet för tillfället, men det spelar ingen roll för %andel grafikkretsar om 95% av marknaden ligger på andra håll.

AMD är bättre i stort sett alla segment just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Fortfarande är det så otroligt lite i jämförelse med folk som inte bryr sig om grafikkort förutom att det ska fungera. Kontors-datorer, skol-laptops t.ex. Den marknaden är så otroligt mycket större än personer som bryr sig om vilket grafikkort de har i datorn. AMD är bättre på prestandasegmentet för tillfället, men det spelar ingen roll för %andel grafikkretsar om 95% av marknaden ligger på andra håll.

Exakt! Äntligen någon som inser att vi entusiaster i stort sett är helt irrelevanta på marknaden.

Och till er som säger att Nvidia lyckats bättre med marknadsförning så har ni säkert rätt. Men nu skall vi inte glömma att Nvidias 600-serie är bra på de områden som flest köpare (läs OEM) bryr sig om: Lägre strömförbrukning och svalare kort.

Heja Nvidia!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Trevligt att se detta då "analytiker" förespår saker som inte är sant

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"