Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Långlivade spelkonsoler ger klirr i kassan för hårdvarumakare som Microsoft, Sony och Nintendo, men skadar utvecklarna och spelindustrin. Det menar Ubisofts vd Yves Guillemot.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå rätt så bra om de skulle släppa nyare oftare för då skulle vi på pc inte behöva vänta 6 år mellan varje grafikuppdatering.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli besviken om konsolernas livslängd blev lite kortare. De med extrema datorer skulle nog bli ganska lyckliga, det vill säga om speltillverkarna då faktiskt skulle börja utnyttja den nya hårdvaran i varje konsol till fulla.

Permalänk
Medlem

Utveckla till PC: problemet löst! Då slipper man anpassa sig efter konsolernas usla hårdvara också.

Permalänk

"Muskelmaskinerna Playstation 3 och Xbox 360"

Haha, kunde inte hålla mig från att skratta

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axfred:

Utveckla till PC: problemet löst! Då slipper man anpassa sig efter konsolernas usla hårdvara också.

Något krux måste det finnas annars hade ju gjort detta från början. Kanske svårare att porta till konsoll än till pc?

Permalänk
Avstängd

Ovanligt att ubisoft klagar och skyller på nån annan när det går dåligt för dom. Hoppas dom konkkar snart så vi slipper skiten.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tycker att det tagit aldeles för lång tid denna gång och därför gått över till pc och vet många
med mig som gjort lika och kul att mer spel utvecklas till pc men ändå för lite enligt mitt tycke.

Det finns pengar att göra för utvecklarna om dom satsar på bra versioner som är helt utvecklat
till PC bara kolla på Blizzards titlar som går enormt bra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axfred:

Utveckla till PC: problemet löst! Då slipper man anpassa sig efter konsolernas usla hårdvara också.

Håller helt med. Utveckla spel på PC och porta till konsol i stället för tvärtom. Men detta skulle förstås inte löna sig på den lukrativa konsolspelsmarknaden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dåliga portar är väl största problemet för Ubisoft om de nu vill ha mer klirr i kassan

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Dom kan ju börja lite småskaligt med att inte göra portningarna till PC så crappiga, så kan dom få in lite nytänkande i det hela.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ovanligt att ubisoft klagar och skyller på nån annan när det går dåligt för dom. Hoppas dom konkkar snart så vi slipper skiten.

Möjligt att det finns flera motiv för det här uttalandet. Men vi är väl alla eniga om att budskapet stämmer. Spelar inget nu de senaste månaderna men hoppas på nya konsoler med hårdvara och funktioner som ligger närmre 2012/2013 än 2000...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vis man.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Även en nysläppt konsol ligger ju en generation efter det vi samtidigt har tillgängligt på PC. Väljer dom att bara fokusera sin utveckling för konsoller så får dom väl helt enkelt leva med deras ständiga begränsningar. Kraft och frihet är det vi har på PC'n.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

"Muskelmaskinerna Playstation 3 och Xbox 360"

Haha, kunde inte hålla mig från att skratta

De var muskelmaskiner vid lanseringen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ubisoft...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

"Muskelmaskinerna Playstation 3 och Xbox 360"

Haha, kunde inte hålla mig från att skratta

Eller hur xD.....Cpu som är baserad på P4 med 256MB ram och ett 7800GT baserat kort...

Dom var aldrig ''muskel paket'' Ser man mellan fingrarna så suger konsolerna som fan! Det är spelutvecklarna som kan trolla med effekterna...Se bara på Halo 4....Pre rendered cinematics med bildspel xD...

Ps3'ans ''cell prolle'' kunde inte ens starta upp Windows XP...den tvärdog

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd

Konsoler skadar spelutvecklingen med sin slutna system som kräver dev-kits o tillåtelse ifrån företagen som gör dem för att kunna släppa ett spel, om spelföretagen hade lite hjärna o ville hålla kostnaderna för spelutveckling nere så hade de alla utvecklat PC exklusivt. Finns ingen anledning att utveckla för Konsoler med dagen datorer så finns det ingen anledning att spela på en konsol.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Herregud är det redan snart 8 år sedan Xbox 360 släpptes?

Sinnessjukt vad tiden går snabbt, minns när jag fick mitt Playstation 1!

Permalänk
Medlem

Ubisoft verkar ju hata PC. De utvecklar nya och värre DRM istället för bättre spel och hoppas att det ska sälja. Och när det inte gör det så är det piraternas fel. Och när det inte ens säljer på konsoll, då är det Sonys och Microsofts fel. Och kanske lite piraters fel också.

Stackars Ubisoft som drabbas av omvärlden hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad Ubisoft är det nog bara Assassins creed fanboi/gurls som bryr sig om vid det här laget, möjligen deras investörer också.
Men jag håller med, livs cykeln på konsoller måste kortas eller ändras på, t.ex få bättre uppgraderings möjligheter, varför inte bara ha ett utbytbart grafikkort till konsollen så kan dom köra på samma mjukvara för det är den som kostar att utveckla och utbilda till eller när tjänster som Onlive fungerar som det är tänkt så är problemet mer eller mindre borta för mainstream gamers, hur det blir för de som inte vill betala i månaden för en streaming-tjänst vet i tusan...

Skrivet av Wiinis:

Något krux måste det finnas annars hade ju gjort detta från början. Kanske svårare att porta till konsoll än till pc?

Sovit under en sten senaste tiden? Missade du Ubisoft om piratkopiering och hur dom efter påhopp backade med vad deras VD hade sagt? Kruxet är att Ubisoft litar lika mycket på PC-marknaden som torrt virke litar på en pyroman... och nej, det är inte svårare att porta ifrån PC till de flesta konsoller, de bygger nämligen antingen på Direct-X(X-box 360) eller så kör dom linux(PS3 och Wii), hur det är för Wii-U vet jag inte däremot. Så de undviker bara PC-marknaden med flit, de ser potensiallen men vågar inte satsa hela vägen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första gången jag ser ubisoft säga nånting vettigt! Hoppas fler hoppar på så att utvecklingen går snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

"Nytändning" känns som en jävligt märklig anledning till kortare livscykler. Ps3:an är väl fortfarande så pass kraftig att man kan göra läckra grejer på den och jag blir gladare om det kommer bra spel till en konsol jag redan äger.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

10års livslängd för hårdvara som inte ens hänger med i 5år är på tok för lång tid. Nästa år beräknas surfplattor och smartphones vara ikapp våra så kallade "next-gen" konsoler, vilket känns ganska pinsamt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det var tur att PS3:an var delvis overkill när den kom. Men nu börjar den bli lite dammig så jag nästan tar fram en PS2:an. Går inte längre imponeras av grafiken och då får jag kika på spelgläde istället.

Permalänk
Medlem

Det är piratkopieringens fel.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

10års livslängd för hårdvara som inte ens hänger med i 5år är på tok för lång tid. Nästa år beräknas surfplattor och smartphones vara ikapp våra så kallade "next-gen" konsoler, vilket känns ganska pinsamt.

spelar detta på min Nexus 7 och det är riktigt vacket för att vara till android/iOS så vi är nästan redan där när det gäller grafiken haha! pinsamt..

och nej det laggar inte sådär ihop med tegra 3 iaf vi får se vad som händer när ouya släpps!

Edit: Det verkar lagga eftersom han streamar videon från telefonen genom att använda något som heter "air server" så spelet flyter bra på iphone 5!

där har vi lite andra imponerande spel till iOS

speciellt detta spel:

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

"Nytändning" känns som en jävligt märklig anledning till kortare livscykler. Ps3:an är väl fortfarande så pass kraftig att man kan göra läckra grejer på den och jag blir gladare om det kommer bra spel till en konsol jag redan äger.

Definera "läckra grejer".

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

10års livslängd för hårdvara som inte ens hänger med i 5år är på tok för lång tid. Nästa år beräknas surfplattor och smartphones vara ikapp våra så kallade "next-gen" konsoler, vilket känns ganska pinsamt.

Jag hoppas du har skrivit fel på "next-gen" konsoler, annars är din kommentar pinsam.