Snabbtitt på mediadatorn Arctic MC101

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt på mediadatorn Arctic MC101

Schweiziska Arctic satsar på en kompakt mediamaskin med plattformen AMD Trinity. SweClockers kavlar upp ärmarna och levererar en snabb genomgång av finesserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lol varför kostar den mer än en bärbar dator med bättre specifikationer?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Ett alternativ till Rasberry Pi?

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på en av dessa jämfört med t.ex. en Boxee Box? Prisskillnaden var ju 5 000 så det borde ju vara en hel del och inte bara Boxee vs. XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Ett alternativ till Rasberry Pi?

Nej, den här lämpar sig som HTPC. Det gör inte Rasberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Vad tjänar man på en av dessa jämfört med t.ex. en Boxee Box? Prisskillnaden var ju 5 000 så det borde ju vara en hel del och inte bara Boxee vs. XBMC.

Du får en maskin som inte får dig att vilja slita håret av skallen? Jag använde min Boxee Box i ett år innan jag gav upp och bygge ett mITX system med AMD Fusion och satte OpenELEC på det. Den funkar bara inte till material med högre bitrate, end of story. >_>

/rant

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Ett alternativ till Rasberry Pi?

Denna kostar 10x så mycket eller mer och är inte helt passivt kyld

Men den är snabbare (om det spelar någon roll för en leksak).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

Ett alternativ till Rasberry Pi?

NEJ!
inte ens lite samma sak! kolla priserna

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Hmm, en tanke men om chassit på UTSIDAN är 50grader varmt borde det vara än varmare på insidan. Då dagens hårddiskar inte klarar mer än 50, max 60 grader känns det som de lever farligt.

En varm hårddisk som själv producerar värme i kombination med en chassitemperatur utav 50+ kan bara sluta i ren dataförlust. Idiotiskt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av UROG:

*tråd rensad*

Kan vi, snälla, slippa ytterligare ett fanboy vs fanboy krig pga luddiga, aggressiva påståenden?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Hmm, en tanke men om chassit på UTSIDAN är 50grader varmt borde det vara än varmare på insidan. Då dagens hårddiskar inte klarar mer än 50, max 60 grader känns det som de lever farligt.

En varm hårddisk som själv producerar värme i kombination med en chassitemperatur utav 50+ kan bara sluta i ren dataförlust. Idiotiskt.

En SSD hade ju varit en självklar lösning på det problemet, idiotiskt att det inte ingår. Speciellt med tanke på prislappen.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Hmm, en tanke men om chassit på UTSIDAN är 50grader varmt borde det vara än varmare på insidan. Då dagens hårddiskar inte klarar mer än 50, max 60 grader känns det som de lever farligt.

En varm hårddisk som själv producerar värme i kombination med en chassitemperatur utav 50+ kan bara sluta i ren dataförlust. Idiotiskt.

är väl bra att den rensar hårddisken åt dig med jämna mellanrum (förutsatt att du får en ny på garantin...)

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Absolut det borde suttit en SSD som standard för den prislappen..

Häftig produkt måste jag ändå säga men tyvärr!

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att barebone-modellen är intressant, men den måste ner en hel del i pris först. Finns ju kompletta laptops med hårddisk och operativsystem (+ skärm, tangentbord, styrplatta) för samma pengar. Då kan man ju lika gärna köpa en sån, stänga locket och lägga vid TV'n.

Halva priset kompis... sen kan det bli aktuellt med ett köp.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Ett alternativ till Rasberry Pi?

Wat? Raspberry Pi är ju en 300 kronors leksak, detta är en fullskalig htpc som kostar mer än 10 gånger mer. Som att jämföra ett bygg-din-egen-cykel-kit och en färdig bil, två helt olika saker.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Saftigt pris för något som inte kommer från apple! Hade hellre köpt en mac mini, fått i5 processor och sluppit skära mig på kanterna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hade den kostat typ 3000 så kanske... Ser faktiskt inte vad som kan kosta så jäkla mycket i den burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare

Riktigt roligt initiativ med den nya designprofilen, men om det svarta är plast och inte aluminium så är den väldigt ointressant för min del.

En Mac mini istället, tack.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som om den mer estetisk tilltalande, mindre kantiga, Mac Mini är ett bättre alternativ när den nu var så hemskt dyr...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Varit ute efter en ny htpc men detta verkar knappast vara något bra alternativ, 5k för det där? Jösses..... Tack för varningen swec!

Permalänk
Medlem

Snygg recension.

Hade förväntat mig ett helt annat pris med tanke på finishen. Man vill uppenbarligen åt det exklusiva i massiv metall, men det blir istället en grovt borstad extruderad aluminiumprofil.

Permalänk

Oj, jag får helt enkelt läsa på mer om Raspberry Pi!
Overall tycker jag att produkten är riktigt överprisad, då den ligger på runt 7000kr om du ska ha Windows 7 som OS och SSD disk, då kan du bygga din egen för en mycket billigare peng.
Overall: Riktigt bra recension!

Permalänk
Medlem

Bra recension som alltid!

Men skulle aldrig i hela mitt liv köpa den! Och jag tror inte att merparten här på Swec skulle trilla i den.

Billigare, bättre & roligare att bygga sin egen mediadatorn istället

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Tycker det känns som om den mer estetisk tilltalande, mindre kantiga, Mac Mini är ett bättre alternativ när den nu var så hemskt dyr...

estetisk tilltalande är när man bygger in mediadatorn i tvbänken, så att den inte syns alls! Då är det estetisk tilltalande

Inget svårt alls att fixa, och framförallt, det behöver inte bli så dyrt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Varför inte Den har ju "mins två" användnings-områden, element och HTPC.
Kul att den är AMD baserad också

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Saftigt pris för något som inte kommer från apple! Hade hellre köpt en mac mini, fått i5 processor och sluppit skära mig på kanterna.

Vad ska du med en i5 CPU till i en HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Vad ska du med en i5 CPU till i en HTPC?

Använda... Idag och i framtiden? Om den nu de andra alternativen kostar lika mycket, varför då välja något sämre?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag är nöjd med min Xtreamer Sidewinder 3 som använder ett realtek chip. Det känns helt onödigt att ha en vanligt traditionell PC cpu i en mediaspelare då är det bättre med ett chip som är gjort för att bara koda video/ljud. Man får bättre bildkvalite och mer för pengarna. Sidewinder 3 kostar runt 950 kr. Sedan om man inte lyckas göra en mediaspelare med passiv kylning utan fläkt så har man misslyckats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Använda... Idag och i framtiden? Om den nu de andra alternativen kostar lika mycket, varför då välja något sämre?!

Det finns fler och betydligt billigare alternativ än denna, mac mini och i5

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ignostic:

Det finns fler och betydligt billigare alternativ än denna, mac mini och i5

Det är sant finns ju sjukt mycket saker man kan välja på och få billigare jag tycker då att man ska bygga tex HTPC efter stabilitet och det behov man har.

Det är som att jag skulle slänga in en i7 3770k i min mini-ITX dator och inte köra med någon GPU bara den inbyggda och jag ska spela spel, bara för att jag fick CPUn gratis så kanske det är lite onödigt endå, så jag köpte en 3570k och klocka ner den för mindre värme utveckling och så är datorn så tyst att det enda som låter är flälten från PSUn :)'

Har mac mini hemma med och det är inget dåligt, tycker man ska köpa efter vad man tycker är bra och vad man känner sig tryg med.

behöver inte alltid köpa allt mega uberduper

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240