SweClockers datorpaket julen 2012

Permalänk
Melding Plague

SweClockers datorpaket julen 2012

Innesittarsäsongen är igång på allvar och med det ett ypperligt tillfälle att uppgradera. SweClockers syr ihop fyra mångsidiga datorpaket för den som fastnat i valet och kvalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är det jul igen...

Ingen dålig prestanda ni lyckades trycka in i era "budget"-datorer må jag säga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli bortskämd med alla videos :p, förväntade mig nästan en och hade gärna sett en ^^.

Permalänk

Jaa! Vad trevligt!
Tycker att AMD baserade datorn passar till julen pga den röda färgen från AMD!

Permalänk
Medlem

Trevligt, kan man länka hit när någon vill ha ett datorpaket.

Och herr D verkar gilla små datorer.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Nästan bättre att vänta med att köpa paket precis just nu, snart kommer "julhandeln" igång och det kommer vara reor på flera sidor. Speciellt Komplett brukar ha trevliga reor och man kan där istället få tag i trevliga delar väldigt billigt.

Ert prestandapaket, strunta i en I7 & 16GB om datorn är för spel. Finns bra luftkylare som fungerar bättre än vattenkylning som också är billigt, 256Gb SSD är troligtvis lite väl att ta i med, ta ner till 128GB + 1 eller 2 TB extra (hdd). Inget fel på nätaggregatet men onödigt att lägga så mycket på det nätaggregatet. Chassit är dock helt OK.

Förövrigt om ni väljer att köra med H20 så behöver ni lägga till flera fläktar då ni tar bort i princip den enda fläkten som kommer med (kanske kommer med 1-2 till).

Men annars helt OK.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

kul att ni satt in en AMD cpu

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
99:e percentilen

Här kan även min guide vara användbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Wow! HD 7950 i budget-datorerna, förväntade mig ett HD 7870 eller GTX 660... visste inte att HD 7950 var så billigt.
Har man inte 6.000 kr kan man vänta till mellandagsrean, kan bli billigare då o så kanske man får en slant till jul

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Ser jag fel eller finns det bara tre av de utlovade fyra paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megabävern!:

Ser jag fel eller finns det bara tre av de utlovade fyra paket?

Två budget, ett mITX och ett högpresterande

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Två budget, ett mITX och ett högpresterande

Sedär ja...

HTPC på budget nästa gång? (funderar på julklapp till föräldrarna)

Permalänk

Skulle det inte i många fall vara bättre med https://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4g... i AMDs budgetdator?
edit: eller i alla fall lika bra fast lite billigare?

Permalänk
Medlem

Efter att nu ha läst igenom artikeln så tycker jag att den var tydlig och enkel att följa, definitivt något man kan länka till ifall någon funderar på att köpa ny dator så här i juletider :). Själv är jag alltid lika imponerad av när man lyckas få ihop en högpresterande dator i ett litet format, så den Högpresterande Mini ITX datorn var särskilt intressant. Även om jag nästan sitter på exakt samma komponenter "Påkostad prestandamaskin", så en uppgradering kommer nog dröja... Men ser lovande ut inför framtiden med utvecklingen av små och kompetenta system.

Permalänk
Medlem

Kul med så mycket Amd även fast jag inte är Amd människa för stunden iaf

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Grymt att ni använder AMD-kort i två av datorerna!

Byggde för någon månad sedan en dator åt min polare:
Gigabyte 7950
FX-6200
FD Core 1000
8GB Vengeance LP
Corsair TX650V2
2st extra fläktar
1TB WD Blue
DVD-brännare
Totalt 5800 kr, CDON.
Tycker att det vart ett bra paket jag!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Bra artikel!!!!
Dock: Billigaste SSD>Valfri 2TB

Permalänk
Medlem

I3 FTW

Ska man inte klocka och lalla runt i överklocknings menyer så år I3 bäst.
Sagt det hela tiden!

Waste nästan att köpa 3570k i spel maskins budget.
Bättre att köra som jag fick bekräftat nu med i3 som är en sjukt bra prolle med
ett starkt gpu från nvidia eller amd.

Derileec har alltid rätt!

Permalänk
Medlem

Bitenix prodigy, why?

Det är stort som många mATX chassin (t ex tj08-e). Gör om, gör rätt

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Känns surt nu när man har en dator som kostat 8000kr men som är segare än en dator man kan bygga för 6k.
Var ju dock över ett halvårsedan jag köpte och priserna sänker..
Men men inga fler kompletta speldatorköp för mig inte,
Buildin' is the way to go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Ska man inte klocka och lalla runt i överklocknings menyer så år I3 bäst.
Sagt det hela tiden!

Waste nästan att köpa 3570k i spel maskins budget.
Bättre att köra som jag fick bekräftat nu med i3 som är en sjukt bra prolle med
ett starkt gpu från nvidia eller amd.

Derileec har alltid rätt!

Om man BARA spelar är i3 riktigt bra,
fast ska man göra annat med så skulle jag nog köra på någon FX 6xxx/8xxx

Permalänk
Medlem

Ser rätt Ok ut, men håller inte med er på många punkter denna gången (Dock kanske väntat att folk inte gör det).

Hade personligen till exempel aldrig valt ett Prodigy-chassi för mini-ITX, det kan man snarare kalla för mATX med färre expansionsmöjligheter. Ska man verkligen ha ett kraftfully mini-ITX chassi så hade det självklart varit ett Silverstone ur Sugo serien, eller Cooler Masters eller Fractal Designs nya små chassin.

I budgetklassen så undrar jag, det känns som en AMD Phenom II x4 hade gett mer prestanda för pengarna än en i3a Ivy i spel så som BF3, PS2 och så vidare.

Edit: Hoppsan, missade visst andra budgetdatorn med AMD-CPU, men mitt påstående kvarstår vad gällande prestanda/krona!

Tack i alla fall för artikeln, alltid bra att kunna länka till!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till varför ni oftast inte rekommenderar dubbla grafikkort i SLI eller Crossfire? Beror detta på att flerkortslösningar mer ofta går hand i hand med struliga drivrutiner och olösbara problem såsom Micro Stuttering?

I mina ögon hade den påkostade datorn fungerat ännu bättre med en 3570k och dubbla 7950, men det är som ni säger högst subjektivt vilken konfiguration man väljer.

Att jag, såsom många andra väljer den nästbästa modellen av allt, för att sedan överklocka järnet, betyder inte att alla andra vill göra det

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ser rätt Ok ut, men håller inte med er på många punkter denna gången (Dock kanske väntat att folk inte gör det).

Hade personligen till exempel aldrig valt ett Prodigy-chassi för mini-ITX, det kan man snarare kalla för mATX med färre expansionsmöjligheter. Ska man verkligen ha ett kraftfully mini-ITX chassi så hade det självklart varit ett Silverstone ur Sugo serien, eller Cooler Masters eller Fractal Designs nya små chassin.

I budgetklassen så undrar jag, det känns som en AMD Phenom II x4 hade gett mer prestanda för pengarna än en i3a Ivy i spel så som BF3, PS2 och så vidare.

Edit: Hoppsan, missade visst andra budgetdatorn med AMD-CPU, men mitt påstående kvarstår vad gällande prestanda/krona!

Tack i alla fall för artikeln, alltid bra att kunna länka till!

Jag tror att de medvetet undviker Phenom 2 eftersom att det är en dödsgammal arkitektur, som visserligen presterar bra, men som inte riktigt representerar den moderna marknaden.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Bitenix prodigy, why?

Det är stort som många mATX chassin (t ex tj08-e). Gör om, gör rätt

Håller helt med, TJ08-E andas betydligt mer kvalitet än Bitfenix's dito, men allt är ju högst personligt som vanligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

alla 3 system bör klunna byggas som midrange dator med 3570K och gtx660 också , tänk på det

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Det går att få riktigt bra prestanda om man vill bygga en redigeringsdator med tanke på att man inte behöver något grafikkort för det. Det saknas en sådan datorpaket.

Permalänk

Y U N MAKE ONE FOR 8000 kr, brukar inte det vara den mest intressanta prisklassen? Känns som att dom flesta köper för runt 8k

Permalänk
Medlem

Tycker förövrigt att ni borde tipsat om en ren speldator i varje prisklass då många vill ha det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Sjukt bra lista! Kul att ni hade budgetburk för 6k och ändå får med riktigt bra prestanda! Och kul med mini-itx, lätt det sexigaste systemet

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tycker förövrigt att ni borde tipsat om en ren speldator i varje prisklass då många vill ha det.

Alla är ju rena spelburkar! Bara ATX-prestandamonstret som är lite mer allround.

Visa signatur