Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-11-29, 14:48   #31

Mansion

Medlem

Mansions avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av €lysian Visa inlägg
Varför skulle jag göra det? Jag har aldrig påstått att det finns fläktar som inte låter något alls. Försök igen.
Varför? - För att du undrar varför det är "svårt för många aktörer att göra både effektiv och tyst(are) kylning".

Det är 40dBA vid 2200rpm, vilket jag skulle bli förvånad om någon i hela världen låter den ligga och köra på; vilket i sin tur leder till att du inte har en aning om den är knäpptyst vid ex. 1000rpm vilket är betydligt mer aktuellt för konsument.

Må väl.
- Mansion
RAM Corsair Vengeance LP 8GB CL9 @ 1600MHz PSU NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär
LJUD Audio-Technica M50 @ ASUS Xonar DX BILD Samsung S23A700D @ 120Hz
Mansion är inte uppkopplad
2012-11-29, 14:51   #32

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Ah. Har länge väntat på att de (eller någon annan) skulle ta ångkammaren till nya kylningsområden. Ska bli intressant att se testresultat!
2012-11-29, 15:09   #33

Aeones

Medlem

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mansion Visa inlägg
Varför? - För att du undrar varför det är "svårt för många aktörer att göra både effektiv och tyst(are) kylning".

Det är 40dBA vid 2200rpm, vilket jag skulle bli förvånad om någon i hela världen låter den ligga och köra på; vilket i sin tur leder till att du inte har en aning om den är knäpptyst vid ex. 1000rpm vilket är betydligt mer aktuellt för konsument.

Må väl.
- Mansion
Om vi utgår från vad de flesta konsumenter skulle göra (alltså inte enbart vissa medlemmar här på Sweclockers), så tror jag att de kommer att låta den fläkten gå på automatiska inställningar och då kan den mycket väl komma upp i högre varvtal än 1000 rpm faktiskt. Det kanske bara skiljer 3-4 dBA mellan 2200 och 1800 rpm, det vet varken du eller jag.
Aeones är inte uppkopplad
2012-11-29, 15:25   #34

Zotamedu

Entusiast

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Jag har suttit hela dagen och försökt komma fram till vad den där ångkammaren ska tillföra. Jag ser ingen som helst teoretisk eller praktisk fördel mot heatpipes som ligger direkt mot värmespridaren. Det blir ju bara ett extra värmetransportmotstånd till ingen nytta. Eller är temperaturfördelningen över värmespridaren så extremt dålig att det krävs ett extra lager bara för att distriubera ut värmen jämt?
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är uppkopplad nu Folding
2012-11-29, 15:28   #35

Mansion

Medlem

Mansions avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av €lysian Visa inlägg
Om vi utgår från vad de flesta konsumenter skulle göra (alltså inte enbart vissa medlemmar här på Sweclockers), så tror jag att de kommer att låta den fläkten gå på automatiska inställningar och då kan den mycket väl komma upp i högre varvtal än 1000 rpm faktiskt. Det kanske bara skiljer 3-4 dBA mellan 2200 och 1800 rpm, det vet varken du eller jag.
Gubben, det enda jag gjorde var att tillrättavisa dig med att detta skulle vara en processorkylare som inte hade både bra kylning och var tyst.

Exemplena om att folk skulle ställa ner den manuellt eller ej är egentligen oväsentliga, du får lära dig att läsa mellan raderna.

Ha_de.
- Mansion
RAM Corsair Vengeance LP 8GB CL9 @ 1600MHz PSU NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär
LJUD Audio-Technica M50 @ ASUS Xonar DX BILD Samsung S23A700D @ 120Hz
Mansion är inte uppkopplad
2012-11-29, 15:32   #36

Failbygge

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alle22 Visa inlägg
priset är nog den viktigaste också, konkurerrar mot Noctua NH-U12P SE2.
Haha gillar att du byter kylare varje gång någon citerar dig...
2012-11-29, 15:34   #37

Yooriitzz

Medlem

Yooriitzzs avatar

Plats: Alingsås

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kazen_90 Visa inlägg
Tänk er en ASUS DC2 till processorn, det vore något

Skickades från m.sweclockers.com
eller en windforce x3
2012-11-29, 16:03   #38

Aeones

Medlem

Registrerad: mar 2010

Citat:
Citat:
Gubben, det enda jag gjorde var att tillrättavisa dig med att detta skulle vara en processorkylare som inte hade både bra kylning och var tyst.

Exemplena om att folk skulle ställa ner den manuellt eller ej är egentligen oväsentliga, du får lära dig att läsa mellan raderna.

Ha_de.
- Mansion
Nej, det enda du gjorde vara att försöka bevisa för mig att jag hade fel genom att dra ett exempel på hur du tror att folk kommer använda den, vilket inte säger någonting faktiskt. När jag använder samma argumentation så är det helt plötsligt oväsentligt? Det enda jag skrev från första början är att jag personligen tycker att det är mycket med 40 dBA som maximal ljudnivå. Jag kör med Intels stockkylning idag och den väsnas inte så mycket vid max varvtal som den här kan göra (enligt uppgifterna som är angivna i artikeln). Det är en mindre fläkt (92 mm) och när datorn belastas hårt drar den iväg uppåt 2200 rpm. Ljudnivån har jag inte mätt, men enligt specifikationerna ska den låta 34 dBA, och den hörs ju helt klart. Den är inte gjord för att vara väldigt effektiv heller, men gör sitt jobb ändå. Om man lägger ut såpass mycket pengar på en CPU-kylare som den här förmodligen kommer kosta, så förväntar man sig att den ska vara mer effektiv och tystare än den man får med processorn. Vilket ofta inte är fallet, tyvärr.

Så min poäng är: varför är det så svårt att göra en kylare med både bättre effektivitet och tystare gång (vid samma varvtal) som det 'skräpet' man får direkt ur förpackningen när man köper en CPU? Kunde inte du läsa det mellan raderna? Du är väl inte mer tankeläsare än vad jag är kanske?

Senast redigerad av €lysian 2012-11-29 klockan 16:35.
Aeones är inte uppkopplad
2012-11-29, 16:05   #39

Alle22

Medlem

Alle22s avatar

Plats: Värnamo

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Failbygge Visa inlägg
Haha gillar att du byter kylare varje gång någon citerar dig...
men sluta citera då!

fick byta igen -_-
En dator som uppfyller mina krav |!PROJECT ICE COOL!|Project Plexi Cube| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls
Alle22 är inte uppkopplad
2012-11-29, 16:08   #40

orginallinus

Medlem

orginallinuss avatar

Plats: Skepplanda

Registrerad: mar 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blesk Visa inlägg
Joo då, den ser mycket lovande ut! Ser fram emot en recension nånstans.
Självklart ska det komma ett nytt test av luftkylare i Swecklockers! Inte alla gillar vattenkylning, så
jag tycker gott att det är dags nu.
Stationär: Raven 02 I Gigabyte z77x-UD5H I 2700K @4,5 NH-D14 I ATI R9 290@290X unlocked! I 16 Gb Vengeance LP I Viewsonic 22"Wide I Mionix Naos 5000 I Steelseries 6Gv2 I Win7 Pro 64 Bärbar: Thinkpad X200 I Mobil: S2

"Bättre bli motbevisad -än förklarad skyldig"
orginallinus är inte uppkopplad
2012-11-29, 17:25   #41

liseldisel

Medlem

Plats: Jönköping

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orginallinus Visa inlägg
Självklart ska det komma ett nytt test av luftkylare i Swecklockers! Inte alla gillar vattenkylning, så
jag tycker gott att det är dags nu.
ja det har kommit en hel del nya! Hoppas SC gör en artikel om det! Eller jonas framför kamran
liseldisel är inte uppkopplad
2012-11-29, 19:26   #42

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zotamedu Visa inlägg
Jag har suttit hela dagen och försökt komma fram till vad den där ångkammaren ska tillföra. Jag ser ingen som helst teoretisk eller praktisk fördel mot heatpipes som ligger direkt mot värmespridaren. Det blir ju bara ett extra värmetransportmotstånd till ingen nytta. Eller är temperaturfördelningen över värmespridaren så extremt dålig att det krävs ett extra lager bara för att distriubera ut värmen jämt?
Den är ju gjord för att ersätta kopparbasen som många andra kör med.

Antar att det blir jämnare och täcker hela ytan enklare än att ha flera heatpipes i direktkontakt och därför får de bra kylning med färre och smalare heatpipes vidare upp mot flänsen än liknande kylare enligt beskrivningen.

Från test av grafikkortsvarianten på overclockersclub.com

"While heatpipes are a fairly common method of removing heat from a CPU or GPU, any given solution must use quite a few of them for good heat dissipation. The problem with this approach is that the core must be in direct contact with the heatpipes for optimal cooling and while heatpipes can be small, GPU and CPU cores tend to be a lot smaller than a bundle of heatpipes. Enter Sapphire's Vapor-X cooling! The Vapor-X technology works very similarly to a heatpipe, but instead of being a tube that relies on vaporization and wicking action to cool, Sapphire has managed to make this work in a flat package. It allows the entire core to be cooled by the Vapor-X chamber without any of the common issues associated with direct-contact heatpipes."
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, 80GB Intel X-25 G2 SSD
blackeagle är inte uppkopplad
2012-11-29, 21:57   #43

Zotamedu

Entusiast

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blackeagle Visa inlägg
Den är ju gjord för att ersätta kopparbasen som många andra kör med.

Antar att det blir jämnare och täcker hela ytan enklare än att ha flera heatpipes i direktkontakt och därför får de bra kylning med färre och smalare heatpipes vidare upp mot flänsen än liknande kylare enligt beskrivningen.

Från test av grafikkortsvarianten på overclockersclub.com

"While heatpipes are a fairly common method of removing heat from a CPU or GPU, any given solution must use quite a few of them for good heat dissipation. The problem with this approach is that the core must be in direct contact with the heatpipes for optimal cooling and while heatpipes can be small, GPU and CPU cores tend to be a lot smaller than a bundle of heatpipes. Enter Sapphire's Vapor-X cooling! The Vapor-X technology works very similarly to a heatpipe, but instead of being a tube that relies on vaporization and wicking action to cool, Sapphire has managed to make this work in a flat package. It allows the entire core to be cooled by the Vapor-X chamber without any of the common issues associated with direct-contact heatpipes."
Jo men om du tittar på Cooler Master så har ju hela värmespridaren direktkontakt med värmeledningsrör. Här så har du en ångkammare som ska leda värme till rör så det blir ett steg extra som verkar omotiverat. Enda skulle ju vara om man verkligen får en mycket bättre spridning i planet men det är ju inte alls självklart. Får se när det dyker upp lite tester som jämför den här med några andra kylare med direktkontakt så får vi se om det faktiskt är någon vinst. Just nu tycker jag det mest ser ut som en PR-grej.

Sen är ju rätt trött på sidor som tror att ångkammare är något nytt och revolutionerande. Det här är inte första gången det används och tekniken är identisk med en vanlig heatpipe.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är uppkopplad nu Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker