Fredagspanelen 48: AMD lägger ned i Norden, Intels vd avgår och Star Citizen slår rekord

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 48: AMD lägger ned i Norden, Intels vd avgår och Star Citizen slår rekord

Snön faller men redaktionen håller värmen uppe med ett nytt avsnitt av Fredagspanelen. Denna gång diskuteras bland annat nedläggningen av AMD:s verksamhet i Norden och de senaste händelserna i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
SweClockers

Video i 720p så snart Youtube renderat klart!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Detta är helt klart veckans höjdpunkt!
Vad som än händer sluta inte med Fredagspanelen!
Älskar också att ni alltid börjar med något spontant och inte börjar snacka datorer direkt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Du har klippt dig Jonas!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hade skittråkigt tills nu.

Permalänk
Medlem

Mysigt!

Permalänk
Snusfri

Som man har längtat efter fredagspanelen
Alltid lika trevligt att kika på den och njuta av en eller några kalla öl såhär på fredagskvällen

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Perfekt detta efter att ha varit ute och gjort snöänglar.. Tackar gubbar!

Permalänk
Medlem

Äntligen!!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Woo för fredagspanel!
Buu för AMD som stängs ner i Norden :/

Permalänk
Avstängd

Underbar stämning på fredagen nu, en flaska T-röd och en kaffekopp på bordet, HAHAH

Permalänk

kvällen är räddad!!

Visa signatur

processor: AMD FX 8350,Processorkylare: Antec Khuler H20 620
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0,Minnen: Corsair Vengeance 16gb(4x4)
Hårddisk: Intel 335 180Gb,Grafikkort: Sapphire Radeon Hd 7870 2Gb
Nätagg: Power Fractal Design Newton R3 800W ,chassi: Cooler Master CMstorm Trooper

Permalänk
Medlem

Yay, Jonas ser inte ut som en pudel längre!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Administrativ avgift

Asus skärmen var riktigt trevlig i flytet osv men skulle inte ha den till film/video redigering då pga HZ påverkar färgerna för mkt. Men fyfan vilket flyt!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jonas kör Tofs, Mafiosa

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 -Geforce Gtx275OC - 2gb ram -Intel e8400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Du har klippt dig Jonas!

Nä han har inte klippt sig, han jagar efter en hästsvans. Så som riktiga män ska se ut (gissa om jag har en själv)

raderat citat från borttaget inlägg
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nä han har inte klippt sig, han jagar efter en hästsvans. Så som riktiga män ska se ut (gissa om jag har en själv)

Precis. Nu har jag iofs en halvmeter för långt för en sån där mode-variant men ändå.

Permalänk

Hmm bara en grå ruta, videon vill inte komma fram, får la kolla på youtube ist

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

När Jonas ställer fram en flaska T-röd då vet man att det snart är jul

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Så otroligt jävla tråkig miljö i fredagspanelen så man får spader.. Påminner om våra sk meningslösa möten som vi har ibland inom jobbet , står nån gubbe och babblar framme vid tavlan man orkar med 5 min sen börjar man tänka på annat.
Visst det är intressant det dom talar om, men miljön? Det ska väl vara ett underhållningsprogram?

Jag menar 2 stycken gubbar som står framför en svart bakgrund och babblar,ibland har dom en trevlig manick som ligger vid bordet som gör det hela mer underhållande att vila ögonen på. Som nu känns det som radio fast dom webbsänder.

Jag förstår ideen med att försöka göra det så snyggt "seriöst" som möjligt, men tycker faller totalt i underhållningsvärde. Tidigare så var det uppsatta moderkort på väggen, kanske inte skulle passa in ett modemagasin, men ja ni förstår poängen.
Jag får lite IBM känsla över det hela nu. Ingen färg, allt ska vara så rent och perfekt http://www.youtube.com/watch?v=VyQEbLx6AEY

Vad jag skulle göra med fredagspanelen om jag fick bestämma skulle vara nåt liknande "schulmans show" Där man har intressanta gäster med. Intressanta produkter. Avslappnad miljö helt eneklt. Tänk er ett Fredagspanel som ser ut ungefär som här!
http://2.bp.blogspot.com/-5uK1rn6ZSwc/TZV05KFSQ2I/AAAAAAAAEpM...

Nu låter jag som en besserwisser : ) Men jag gillar fredagspanelen. kollar alltid, men som sagt finns mycket man kan göra till det bättre.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk

Jag gillar det nya stuket bra, schulman kanske var kul kuriosa 1:a gången men är nu bara pinsamt. Bättre att satsa på ett format som håller i längden, det är trots allt innehållet som gör showen, inte inredningen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dimuman:

Så otroligt jävla tråkig miljö i fredagspanelen så man får spader.. Påminner om våra sk meningslösa möten som vi har ibland inom jobbet , står nån gubbe och babblar framme vid tavlan man orkar med 5 min sen börjar man tänka på annat.
Visst det är intressant det dom talar om, men miljön? Det ska väl vara ett underhållningsprogram?

Jag menar 2 stycken gubbar som står framför en svart bakgrund och babblar,ibland har dom en trevlig manick som ligger vid bordet som gör det hela mer underhållande att vila ögonen på. Som nu känns det som radio fast dom webbsänder.

Jag förstår ideen med att försöka göra det så snyggt "seriöst" som möjligt, men tycker faller totalt i underhållningsvärde. Tidigare så var det uppsatta moderkort på väggen, kanske inte skulle passa in ett modermagasin, men ja ni förstår poängen.
Jag får lite IBM känsla över det hela nu. Ingen färg, allt ska vara så rent och perfekt http://www.youtube.com/watch?v=VyQEbLx6AEY

Vad jag skulle göra med fredagspanelen om jag fick bestämma skulle vara nåt liknande "schulmans show" Där man har intressanta människor med. Intressant produkter. Avslappnad miljö helt eneklt. Tänk er ett Fredagspanel som ser ut ungefär som här!
http://2.bp.blogspot.com/-5uK1rn6ZSwc/TZV05KFSQ2I/AAAAAAAAEpM...

Nu låter jag som en besserwisser : ) Men jag gillar fredagspanelen. kollar alltid, men som sagt finns mycket man kan göra till det bättre.

Tråkigt att du känner så (men roligt att du ändå tittar)!

Vi har alltid som ambition att utveckla materialet till det bättre, och det gäller givetvis även Fredagspanelen. Det finns dock vissa praktiska hinder som produktionsmöjlighet och studiostorlek, vilka i dagsläget hindrar oss från fullfjädrad Schulman Show. Innehållet i sig är vi dock rätt nöjda över och tror tittare uppskattar, alltså framför allt en sammanfattning av nyheter och recensioner. Vi försöker så ofta vi har möjlighet att bryta upp med andra segment, till exempel veckans pryl eller något slumpmässigt ämne vi brinner för.

Med det sagt tar vi givetvis åt oss av konstruktiv kritik som kommer, både positiv och negativ. Vi får se vad som hittas på med Fredagspanelen under 2013, kanska kan vi i alla fall få in lite färg!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

OJoj finns så mycket ja vill prata om nu men ska fatta mig kort!
här prioriterar jag!

  1. Jonas Frilla är riktigt cool, ser lagom pundigt skön ut!

  2. Ni glömde nämna Battle field Vietnam ?

  3. Tack för en riktigt riktigt bra fredagspanel och ha en Trevlig Lilla Jul Afton imorron som man säger på Åland

Edit:
Trevlig Helg Swecare

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimuman:

Så otroligt jävla tråkig miljö i fredagspanelen så man får spader.. Påminner om våra sk meningslösa möten som vi har ibland inom jobbet , står nån gubbe och babblar framme vid tavlan man orkar med 5 min sen börjar man tänka på annat.
Visst det är intressant det dom talar om, men miljön? Det ska väl vara ett underhållningsprogram?

Jag menar 2 stycken gubbar som står framför en svart bakgrund och babblar,ibland har dom en trevlig manick som ligger vid bordet som gör det hela mer underhållande att vila ögonen på. Som nu känns det som radio fast dom webbsänder.

Jag förstår ideen med att försöka göra det så snyggt "seriöst" som möjligt, men tycker faller totalt i underhållningsvärde. Tidigare så var det uppsatta moderkort på väggen, kanske inte skulle passa in ett modermagasin, men ja ni förstår poängen.
Jag får lite IBM känsla över det hela nu. Ingen färg, allt ska vara så rent och perfekt http://www.youtube.com/watch?v=VyQEbLx6AEY

Vad jag skulle göra med fredagspanelen om jag fick bestämma skulle vara nåt liknande "schulmans show" Där man har intressanta människor med. Intressant produkter. Avslappnad miljö helt eneklt. Tänk er ett Fredagspanel som ser ut ungefär som här!
http://2.bp.blogspot.com/-5uK1rn6ZSwc/TZV05KFSQ2I/AAAAAAAAEpM...

Nu låter jag som en besserwisser : ) Men jag gillar fredagspanelen. kollar alltid, men som sagt finns mycket man kan göra till det bättre.

Haha jag anar rage level 4/10 här:)
Jag håller med om att det är lite stel miljö (men även seriöst) men dom kunde sitta ivarsin soffa o ha en Nintendo Wii igång i bakgrunden o dela en korg öl! det sku va mysigare iaf

(modermagasin)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon julkalenderklapp är en swec musmatta Har för tillfället en biltema "teaktrall" paket som jag kör musen på! Dvs en wellpapp låda!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Inaktiv

En fredagspanel klämmer man alltid in!!

Permalänk
Medlem

T-röd - för dig som tänkt klart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på att Jonas skulle ta en klunk eller två ur flaskan i slutet.

Mästerlig underhållning som vanligt.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Yes! Jag absolut ÄLSKAR fredagspanelen! ..Kombinerat med billiga chips från Lidl blir det t.o.m ännu bättre dock!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

144Hz

Angående skärmen och 144Hz. Kan det vara så att 144Hz dividerat på två är 72Hz, en gammal fin upplösningsstandard. Och visst är det väl så att då får man 3D i 72Hz? Eller har jag inte förstått 3D korrekt?

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019