Radeon HD 8000-serien släpps i andra kvartalet 2013

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 8000-serien släpps i andra kvartalet 2013

Nästa generation grafikkort från AMD ser ut att dröja. Nu uppger ytterligare en källa att vad som hittills är känt som Radeon HD 8000-serien dyker upp först framåt vårkanten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahupp hade tänkt köpa helt nytt men får väl vänta in igen.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Känns väl "ok" för tillfället, känns onödigt att köpa nytt när allt är DX9 konsol portar iaf, men de får sluta sega när de nya konsolerna kommer.

Permalänk
Medlem

Har jag helt fel eller betyder det att det borde tima rätt bra med Haswell? Bra tillfälle för uppgradering av hela burken då isf...

Permalänk
Medlem

Känns onödigt med nuvarande generationen av konsoler, men eftersom ryktet säger att dom nya kommer vid 2013 kanske det är bra ändå

Permalänk
Medlem

Tror nog att jag klarar mig på mitt 680 en generation till.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Testpilot

Wohoo, Southern Island och Kepler till pangpris på SWC?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skäggig legend

Jag lirar i stort sätt bara BF3 och där levererar mina 6970 tillräckligt! Kanske byter ut dem om det blir lägre strömförbrukning och inte låter så mycket/blir varmt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Haswell + HD8xxx = Perfekt timing

Hoppas verkligen att de lagt tid på att få bort mycket eller all Micro Stuttering i Crossfire med denna generation. Bryr mig inte så mycket om prestandan, sålänge de åtgärdar problemet som Nvidia inte haft sedan 2xx-serien.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast

Hoppas 8xxx-serien blåser Kepler åt h*lvete så att Kepler går ner i pris och jag kan gotta mig med ett till snorbilligt GTX 670 i SLI

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla mig till att uppgradera varannan generation, så mitt GTX 580 får hålla ut till i vår då! Ska bli spännande å se vad det nya blir!

Hoppas Oculus Rift retail-varianten släpps nästa år också nån gång, blir ett jävla grymt år då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hoppas 8xxx-serien blåser Kepler åt h*lvete så att Kepler går ner i pris och jag kan gotta mig med ett till snorbilligt GTX 670 i SLI

Jag håller med om första halvan iaf.

hehe, nä, men det blir kul när de lanseras.
Kommer nog sitta kvar på 7870 till 9870 kommer
ändå, och passa på att klämma en ny skärm samtidigt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

meh... Får väll bli ett 7970 då... :/

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Får hoppas att nästa generation kommer med i alla fall något passivt kylt kort. Det har varit snålt med sådanna från både AMD och Nvidia på sistonne.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hoppas 8xxx-serien blåser Kepler åt h*lvete så att Kepler går ner i pris och jag kan gotta mig med ett till snorbilligt GTX 670 i SLI

På tal om inget, läste din signatur som "#KOMPONENT 1# är ungefär lika med #KOMPONENT 2# .... osv"

Hursomhelst är det fint, hoppas priserna pressas så jag kan lägga vantarna på ett till 680

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Då blir det till att mjölka ur sitt gamla 5830 fram tills dess då

Permalänk
Medlem

Ptjah inte något enormt behov av nytt nu ändå men kanske får bli ett 7970 till min main burk i sign och 6870 CF korten till en burk som står o dammar i ett hörn som man kan använda som lan dator.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Hade tänkt byta ut mina 6950n mot ett 8950, så de blir utmärkt. Siffrorna som hade läckt ut verkade trevliga med.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Då får man snart byta ut 580n då. Frågan är väl om man ska gå med dom gröna eller dom röda denna gången? :S

Permalänk
Medlem

Mina 560ti dubbelförgasare går fortfarande att spela med så det blir nog lagom att uppgradera till en 8laxare när de kommer.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hoppas 8xxx-serien blåser Kepler åt h*lvete så att Kepler går ner i pris och jag kan gotta mig med ett till snorbilligt GTX 670 i SLI

Är det inte nästa gen nVidia-kort den ska blåsa åt h*lvete? Om den inte blåser nuvarande Kepler så är det ju rätt så fail...

Jag klarar mig nog på mitt HD5850 ett tag till. Så jag väntar väl på denna serie eller nVidias nya serie.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

1.5 år för en refresh? :S

Känns som röda och gröna laget kommit överens att luta sig tillbaka och ta det lite lugnt, låta sina nuvarande modeller dra in pengar i godan ro när det inte görs några spel som är krävande längre utan allt är konsolporter som körs på 7 år gammal hårdvara.

När det verkligen "brinner" i knutarna går det ju bevisligen mycket snabbare än såhär. Förra gången det var dags med GTX 400 serien (BBQ edition) brann verkligen och då släppte Nvidia sin refresh efter mindre än 7 månader!
(GTX 480 släppt April 2010 -> GTX 580 November 2010.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av #enbom:

Är det inte nästa gen nVidia-kort den ska blåsa åt h*lvete? Om den inte blåser nuvarande Kepler så är det ju rätt så fail...

Jag klarar mig nog på mitt HD5850 ett tag till. Så jag väntar väl på denna serie eller nVidias nya serie.

Mjo, det skulle man ju kunna tro men inte enligt en äldre artikel från Sweclockers: http://www.sweclockers.com/nyhet/15806-nvidias-planering-gar-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Är det inte nästa gen nVidia-kort den ska blåsa åt h*lvete? Om den inte blåser nuvarande Kepler så är det ju rätt så fail...

Jag klarar mig nog på mitt HD5850 ett tag till. Så jag väntar väl på denna serie eller nVidias nya serie.

Med tanke på att dagens amd gpuer blåser nvidias så bort nästa gen vara ett stort steg.

Permalänk
Medlem

Det låter som AMD väntar på Nvidias motdrag men skulle vara intressant att de lanserar korten tillsammans.

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas man kan åka på Cebit igen och kolla vad som händer

Satan vad mycket man fick veta innan det släpptes och som inte fanns någonstans typ.

Cebit är stället man ska va på om man vill veta vad som kommer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Får väl börja spara pengar så man har råd med en 3 vägs krysseld.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

1.5 år för en refresh? :S

Känns som röda och gröna laget kommit överens att luta sig tillbaka och ta det lite lugnt, låta sina nuvarande modeller dra in pengar i godan ro när det inte görs några spel som är krävande längre utan allt är konsolporter som körs på 7 år gammal hårdvara.

När det verkligen "brinner" i knutarna går det ju bevisligen mycket snabbare än såhär. Förra gången det var dags med GTX 400 serien (BBQ edition) brann verkligen och då släppte Nvidia sin refresh efter mindre än 7 månader!
(GTX 480 släppt April 2010 -> GTX 580 November 2010.)

Jag känner inte att jag behöver snabbare grafikkort just nu, dom får gärna hålla ut ett tag till. Både företagen är här för att tjäna pengar och redovisa stora vinster(amd?). Så självklart vill både företagen vänta så länge som möjligt. I ditt exempel med 480 så snabbade dom nog ut nästa generation för att den serien kanska inte var den mest kompetenta på marknaden i min mening just då.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Inaktiv

Satans! Känner att mitt 6850 inte håller med i svängarna. Vägrar och uppgradera till 7xxx-serien, det har gått för lång tid helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

När det verkligen "brinner" i knutarna går det ju bevisligen mycket snabbare än såhär. Förra gången det var dags med GTX 400 serien (BBQ edition) brann verkligen och då släppte Nvidia sin refresh efter mindre än 7 månader!
(GTX 480 släppt April 2010 -> GTX 580 November 2010.)

GTX 400 var dock kraftigt försenade och då är det inte så konstigt att cykeln blir kortare.

Ett år har väl mer eller mindre varit praxis och nu har man nått en nivå där det inte finns någon anledning att skynda på en ny lansering. Inte för att det speklar så stor roll för oss konsumenter - finns ändå inga spel vi inte kan maxa med dagensd toppkort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10