Valve rullar ut Steam Big Picture

Permalänk
Melding Plague

Valve rullar ut Steam Big Picture

Speltjänsten Steam anpassas för vardagsrummet. Fullskärmsläget Big Picture lämnar teststadiet och adderar bland annat stöd för handkontroll och enklare navigering på stora skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hot mot konsolerna? Inte för att jag gillar konsoler alls men undrar ändå?

Permalänk

Nice

skall bli kul att testa på TVn senare!

Permalänk
Medlem

Och självklart så bjuds det också på ännu en Steam-REA för att fira detta!

http://store.steampowered.com/sale/big_picture_release

Permalänk
Medlem

Lite trist att de begränsar upplösningen till 1080p.
Jag hoppas att de åtminstone har stöd för 1920x1200 och att 1440p-stöd kommer senare. :/

Utöver det så kikade jag lite smått på det i morse. Har inte prövat att spela än.

Permalänk
Medlem

Va? Nej...har ju använt big picture i månader nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Va? Nej...har ju använt big picture i månader nu...

Hört talas om beta?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Vadå, 1920x1080?.... Har vi verkligen inte kommit längre?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aze:

Och självklart så bjuds det också på ännu en Steam-REA för att fira detta!

http://store.steampowered.com/sale/big_picture_release

Prisjakt länken i artikeln säger 147kr, och så kommer du med länk till Steamrean med L4D2 för 5€

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Vadå, 1920x1080?.... Har vi verkligen inte kommit längre?

Jag antar att det är byggt för TV. Där är maxupplösningen 1920x1080 i dagsläget om man inte vill hosta upp 150000 för en 4K tv dvs.

Permalänk
Medlem

>Spara stort på Steams handkontrollvänliga spel
>CS GO

Men kul, konsolerna behöver konkurrens.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd

är det bara jag som hatar den enorma big picture cirkeln?

trodde först det hade med beta testandet att göra

Permalänk
Medlem

hoppas det funkar i windowed mode.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Varför skulle Valve vilja ge högre upplösning i BigPicture än 1080?

Alla TV apparater är i stort sätt 1080P än så länge, Varför ha Big Picture på datorn, det är som Metro(oh wait, Modern UI) på PC(okey sak på fel ställe) -.-'

När 1440P blir den nya mainstream upplösning så visst, då ser jag en poäng men nu är det helt onödigt

Skrivet av Pertanbus:

Vadå, 1920x1080?.... Har vi verkligen inte kommit längre?

Permalänk
Avstängd

Big Picture är najs, men ser mer fram emot Steam på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag antar att det är byggt för TV. Där är maxupplösningen 1920x1080 i dagsläget om man inte vill hosta upp 150000 för en 4K tv dvs.

Men hur många använder steam på en TV egentligen? Hade väl varit mer värt att utveckla detta med stöd för PC också med upplösningarna 1920x1200, 2560x1440 och 2560x1600?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

dags och köpa sig en HDMI kabel att dra från tv'n till datorn då!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hur kan de låta bli att ta med Super Meat Boy i rean

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, men gråter blod om man ska köra fps med handkontroll.

Deadlight och Castle Crashers däremot, javisst.

Någon som kan tipsa om en billig handkontroll? Har en redan en trådlös till Xbox 360 men har för mig att medföljande kabeln är till för att ladda via USB, men inte att spela med i Windows. Alternativet är att köpa en svindyr trådlös dongel för att ansluta kontrollen till en PC, o där räcker det känner jag.

Permalänk
Medlem

Behöver man inte en datorn iaf för att köra detta? eller har jag missat nått?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Lite trist att de begränsar upplösningen till 1080p.
Jag hoppas att de åtminstone har stöd för 1920x1200 och att 1440p-stöd kommer senare. :/

Utöver det så kikade jag lite smått på det i morse. Har inte prövat att spela än.

Ingen konsol i dagsläget har stöd över 1080p och inte ens Wii-u "next geen" har detta heller, tror Steam kommer uppdatera denna tjänst till högre upplösning då det behövs.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Men hur många använder steam på en TV egentligen? Hade väl varit mer värt att utveckla detta med stöd för PC också med upplösningarna 1920x1200, 2560x1440 och 2560x1600?

Jag gör! Spelar många singel player spel med Xbox kontroll. Tycker det är bra mycket mer avslappnande att ligga i soffan/sängen och bara behöva hålla i en kontroll. Sitter man med mus och tangentbord måste man sitta i en nästan fixerad position. :/

edit:
Har förresten kört Steam big picture i snart 2 månader. Har även lagt in Dirt 2 som eget spel i listan. Även fast det öppnas i windows live för spel så fungerar det utan problem!
Trycker man på Xbox knappen så startar Steam big picture om man har steam igång i bakgrunden. Den funktionen uppskattas enormt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag har använt det här ett par månader nu (via betan) på min HTPC. HTPC+HDTV+Xbox kontroll = fullständig dator samt konsoll.

Det har faktiskt funkat riktigt bra, allting i menyerna funkar med kontrollen och det känns bara naturligt helt enkelt. Jag har kört ett gäng plattform spel så som Super Meat Boy, Mark of the Ninja, Giana Sisters, osv. Har även prövat med Just Cause 2 men har lite svårt för dubbla styrspakar... är väl en vanesak.

För mig så är det här verkligen den stora konsoll-dödaren. Nu har jag ett spel bibliotek som kan nås på min dator och på min TV, jag kan lira olika sorters spel på olika platser baserat på humör eller om tjejen sitter ivägen...
Jag har alla fördelar från konsoller, förutom konsol-exklusiva titlar, men de får jag se på "lets plays" via youtube helt enkelt (på HTPCn!).

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Trevligt, men gråter blod om man ska köra fps med handkontroll.

Deadlight och Castle Crashers däremot, javisst.

Någon som kan tipsa om en billig handkontroll? Har en redan en trådlös till Xbox 360 men har för mig att medföljande kabeln är till för att ladda via USB, men inte att spela med i Windows. Alternativet är att köpa en svindyr trådlös dongel för att ansluta kontrollen till en PC, o där räcker det känner jag.

Om du lyssnade på reklamen om big picture så kan du höra att dom säger "and you can even use your keyboard & mouse" with big picture, så använda handkontrollen till FPS ? gud nej det behöver du inte göra.

Fast det gäller ju då att du har datorn nära din tv, eller har trådlöst tangentbord + mus, ifall du vill sitta i soffan & spela.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag gör! Spelar många singel player spel med Xbox kontroll. Tycker det är bra mycket mer avslappnande att ligga i soffan/sängen och bara behöva hålla i en kontroll. Sitter man med mus och tangentbord måste man sitta i en nästan fixerad position. :/

edit:
Har förresten kört Steam big picture i snart 2 månader. Har även lagt in Dirt 2 som eget spel i listan. Även fast det öppnas i windows live för spel så fungerar det utan problem!
Trycker man på Xbox knappen så startar Steam big picture om man har steam igång i bakgrunden. Den funktionen uppskattas enormt!

Okay, guess it's a valid point! Själv kan jag bara säga att jag sitter (nästan) ergonomiskt korrekt i en bra Kinnarpsstol med mus och tangentbord medans jag sitter som en säck potatis med en TV-spelskontroller i händerna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för handkontroller som gäller?

Jag använder min gamla n64 dosa när jag spelar emulatorer men det funkar inte i t.e.x castle crashers. Är det vad som helst som kan användas?

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig en skön input-lagg när jag lirar pc via teven, har för mig att jag testat och det blev en jävla delay av någon anledning.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av MwazZ:

Någon som vet vad det är för handkontroller som gäller?

Jag använder min gamla n64 dosa när jag spelar emulatorer men det funkar inte i t.e.x castle crashers. Är det vad som helst som kan användas?

Inbyggt stöd för Xbox360 handkontrollen. Men det finns program för i stort sett vilken kontroll som "lurar" datorn att det är en Xbox360 handkontroll. Jag kör ofta en PS3 handkontroll emulerad till Xbox360 handkontroll.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Visst är det Logitech Wireless Gamepad F710 på bilden?

Jag spelar ofta med trådlös X360 handkontroll till datorn! Så detta känns som en bra grej.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Startrance:

Om du lyssnade på reklamen om big picture så kan du höra att dom säger "and you can even use your keyboard & mouse" with big picture, så använda handkontrollen till FPS ? gud nej det behöver du inte göra.

Fast det gäller ju då att du har datorn nära din tv, eller har trådlöst tangentbord + mus, ifall du vill sitta i soffan & spela.

Jo det hörde jag men ska jag lira strategi o fps så sätter jag mig vid skrivbordet såklart, men vissa spel fungerar ju bra, kanske tom bättre med handkontroll. Sjukt obekvämt med mus o tgb i soffan dock, så därför vill jag ha en handkontroll att koppla in till tvdatorn så att, om jag vill, kunna köra Deadlight o lite andra småspel som inte kräver någon prestanda.