Stark efterfrågan på datorer med Windows 8 och pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Stark efterfrågan på datorer med Windows 8 och pekskärm

Lanseringen av Windows 8 markerade starten på en ny generation datormodeller med pekskärmar, en finess som tydligen går hem i stugorna. Nu flaggas det till och med för brist på paneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja varför man nu skulle vilja ha det... pekskärm på en laptop dvs.

Men men, smaken är som...

Permalänk
Medlem

Skippar nog allt som har med Windows 8 att göra, känns som att varannan utgåva är en rejäl flopp.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det är en cool funktion som jag skulle kunna tänka mig ha i en dator, så länge det inte kostar extra!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Skippar nog allt som har med Windows 8, känns som att varannan utgåva är en rejäl flopp. 95, ME, Vista och nu Windows 8.

Det där börjar bli lite uttjatat nu..

Själv skulle jag kunna tänka mig en touch-panel på en laptop med Windows 8 men inget annat...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

kan folk sluta falla för gimicks, pekskärmen är bland de mest onödiga som finns till datorer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag är fortfarande inte helt såld på behovet av att ha sin main-skärm som touch, men en mindre skärm vid sidan av musen för enkla och snabba kontroller hade varit en riktig intressant sak att ha användning av touch för.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

kan folk sluta falla för gimicks, pekskärmen är bland de mest onödiga som finns till datorer.

På vilket sätt då? då måste musen också vara en gimick

Permalänk
Medlem

Jag är just nu så otroligt sugen på en 1080p, 13 tum ultrabook med touch. Det finns två sådana, Asus Zenbook och Acer S7. Asusen finns inte i billigare variant vilket Acern gör, men S7an har betydligt sämre batteritid.

Ge mig en Ultrabook för runt 12k med 10h batteritid med touch och jag kommer vara först i kön!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Varför skulle man vilja ha pekskärmar på datorer? Det var bättre förr! Då var telefoner till för att ringa med, och kvinnor var till för att laga mat och ta hand om barn!

Ni som gnäller på detta, vad sa ni när de första "smartphonesen" började komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför skulle man vilja ha pekskärmar på datorer? Det var bättre förr! Då var telefoner till för att ringa med, och kvinnor var till för att laga mat och ta hand om barn!

Ni som gnäller på detta, vad sa ni när de första "smartphonesen" började komma?

Skickades från m.sweclockers.com

"En gimmick" och så var de ägare i Nokia eller RIM

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

nja, blir så fettigt och pekskärm kan aldrig ge den matta ytan jag gillar.

Permalänk
Medlem

Jag känner också som så att jag vill ha en dator med touch. Sen förstår jag inte varför de inte kan göra budget-dator med touch? Hade min nuvarande Netbook haft touch och W8 så hade jag varit jättenöjd. Touch är väl lite en gimmick, folk är vana från mobiler och surfplattor att peka på skärmen så varför inte även laptopen?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Pekskärm är nog inget för mej åtminstone inte idag men visst skulle det släppas en helt drös med spel som hade stöd för det på vettigt sätt som också höjde spelupplevelsen så varför inte...

Men idag nej tack för mej!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ja varför man nu skulle vilja ha det... pekskärm på en laptop dvs.

Men men, smaken är som...

Skrivet av _Merc_:

kan folk sluta falla för gimicks, pekskärmen är bland de mest onödiga som finns till datorer.

Varför skulle man vilja ha en laptop överhuvudtaget när det finns surfplattor eller tvärtom.
Samma resonemang...

Frågan är varför folk vill ha alternativ användning av persondator.

Skrivet av Zyzz:

precis som med call of duty
okej alla de senare spelen är väl kassa

W8 är nytt och liknar inget annat OS. COD är gammalt och gör samma ska hela tiden.

Permalänk

IPS var mitt val sist jag köpte laptop. Hellre det än touch.

Permalänk
Medlem

Blir inte skärmen kletig om du sitter och petar på den hela dagen? Jag vill inte uppmunta folk att peta på min skärm iaf, kan se framför mig hur alla petar på min skärm så fort jag låter någon använda laptopen. I framtiden så kommer pc-skärmar vara lika kladdiga som mobilskärmar.

Annars så ser jag inga problem med det så länge det inte driver upp priset.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Vill jag ha det? Absolut inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Pekskärmen är rätt skön att använda, har tyvärr ingen sån själv men fick testa en vid skolan när Microsoft ställde ut windows 8 enheter.

Jag upplevde att det går betydligt smidigare att använda datorn med pekskärmen jämfört med musen. Sen har väl aldrig laptopmusen varit av toppkvalitet heller

Det måste vara grymt att använda när man ligger i sängen om inte annat att slippa hålla på med den inbyggda musen och köra skärmen istället. Dock skulle upplösningen på dessa enheter dras upp i produktion lite då laptops med 1080p pekskärmspaneler går upp emot 12k +

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en som skoldator. Har en macbook air nu som skoldator men jag kan inte ha alla program där som tex. 3D studio max...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av karremanchill:

På vilket sätt då? då måste musen också vara en gimick

Det är lite intressant att läsa om musens historia på wikipedia. fanns i olika former från 70talet, utan att någon riktigt använde dom. 83 tyckte Microsoft att det var dags, och släppte sin version stort, och 84 släpptes dom även av Apple och blev populära.

Känns inte helt osannolikt att få en repris med pekskärmen,

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

IPS var mitt val sist jag köpte laptop. Hellre det än touch.

Så ASUS Zenbook med IPS och touch har inte IPS?

Skrivet av Cyberhof:

Pekskärm är nog inget för mej åtminstone inte idag men visst skulle det släppas en helt drös med spel som hade stöd för det på vettigt sätt som också höjde spelupplevelsen så varför inte...

Men idag nej tack för mej!

Det är ju inte spelen man använder touchen till. Typ scrolla websidor hade ju varit så mycket skönare med touch.

Skrivet av downup:

nja, blir så fettigt och pekskärm kan aldrig ge den matta ytan jag gillar.

Skrivet av Jazz 1-up:

Blir inte skärmen kletig om du sitter och petar på den hela dagen? Jag vill inte uppmunta folk att peta på min skärm iaf, kan se framför mig hur alla petar på min skärm så fort jag låter någon använda laptopen. I framtiden så kommer pc-skärmar vara lika kladdiga som mobilskärmar.

Annars så ser jag inga problem med det så länge det inte driver upp priset.

En laptopskärm blir ju kladdig oavsett om man pekar på den eller inte. Det ska ner i väskor, upp och fram och tillbaka. Det drar till sig skit, men nu kanske man blir lite mer medveten om det.

Dessutom, ACER S7 kommer med gorilla-glas, något som för mig fungerar otroligt bra även om man givetvis måste passa sig ibland.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Pekskärmar utan penna blir äckliga och är en bakteriehärd.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Fråga, jag är rätt sugen på en "transformer" platta med winRT, ska jag räkna det till att jag vill ha en win8 dator med touch?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Ja varför man nu skulle vilja ha det... pekskärm på en laptop dvs.

Men men, smaken är som...

Tja, kan man ta av tangentbordet så har man ju genast en tablet med möjlighet till tangentbord och extra batteritid.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Var sugen på en ASUS Vivobook s400, den har pekskärm men ångrade mej när jag insåg hur attans ljussvag den är. Touch till priset av halverad ljuseffekt, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Pekskärmar utan penna blir äckliga och är en bakteriehärd.

Är det värre än mus o tangentbord eller gamepad med bakterier? Hört flera påstå att pekskärm skulle vara dåligt pga bakterier, men är det värkligen värre än alternativet (förutsatt att du kör med samma hygien på båda)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vill ha en dator med pekskärm, men då måste man kunna vända skärmen så man kan använda den som en tablet

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Så typiskt Sweclockers att vara "konservativa" för ny teknik, försöker hitta dåliga anledningar för varför det inte skulle vara bra Tror win8 + pekskärm funkar riktigt bra ihop själv, på en desktop är det rätt värdelöst.

Skrivet av Nirr1:

Vill ha en dator med pekskärm, men då måste man kunna vända skärmen så man kan använda den som en tablet

http://www.theverge.com/2012/11/20/3655532/acer-aspire-s7-and...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Skippar nog allt som har med Windows 8 att göra, känns som att varannan utgåva är en rejäl flopp.

Windows 8 känns väldigt gediget och genomtänkt, förutom den nya startmenyn för datorer utan touch, vilket dessutom enkelt kan bytas ut. Fast jag tror att detta inte är något du kunnat missa ens om du försökt.

Skrivet av _Merc_:

kan folk sluta falla för gimicks, pekskärmen är bland de mest onödiga som finns till datorer.

Kan vara ganska trevligt, speciellt när det gäller kommande surface eller laptops när man ligger och kör xbmc i sängen m.m.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.