Intel på god väg mot 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel på god väg mot 14 nanometer

Naturlagarna hindrar inte Intel från att ta steget till 14 nanometer och mindre tillverkningsmetoder. Enligt teknikchefen Justin Rattner är Moores lag giltig i åtminstone tio år till.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt Det går framåt, men jag började undra en grej, År 2020- Har vi 1nm då?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Några bud angående vad som kommer efter kisel?

Permalänk
Medlem

Ballt, undra var det ska sluta

Permalänk
Medlem

"När det kommer till Intels konkurrenter planerar Samsung att gå över till 20 nm under 2013 och arbetar samtidigt på 14 nm. TSMC tar samma steg i den andra hälften av nästa år och ska dessutom leverera mindre volymer av kretsar med FinFET-teknik. Globalfoundries tar steget till 14 nanometer FinFET mot slutet av 2013 och inleder volumproduktion under 2014"

vet inte om man kan kalla dom konkurrenter i alla fall inte på PC marknaden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Spännande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samtidigt som man gläds åt fortsatt utveckling är det svårt att inte oroa sig över hur Intel kommer agera framöver, med tanke på sin monopolställning. AMD lär inte hålla ut länge till om utvecklingen fortsätter så som den har gjort de senaste åren. De kan möjligtvis fortsätta konkurrera på nischmarknader med marginalprodukter men i dagsläget ser jag inte mig själv köpa en AMD prolle... och inte i morgon heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Några bud angående vad som kommer efter kisel?

bioteknik, med celler och nervsynapser,
hypersnabbt, och sjukt energi effektv.....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Tycker intel kan donera 22nm utrustning till amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

"När det kommer till Intels konkurrenter planerar Samsung att gå över till 20 nm under 2013 och arbetar samtidigt på 14 nm. TSMC tar samma steg i den andra hälften av nästa år och ska dessutom leverera mindre volymer av kretsar med FinFET-teknik. Globalfoundries tar steget till 14 nanometer FinFET mot slutet av 2013 och inleder volumproduktion under 2014"

vet inte om man kan kalla dom konkurrenter i alla fall inte på PC marknaden

Tja, Samsung konkurrerar ju rätt bra på SSD iaf, så inom PC-marknaden, även om det inte gäller just CPU kanske

Skrivet av Kraftcore:

Tycker intel kan donera 22nm utrustning till amd

De får väl sina CPUer gjorda här
"Globalfoundries tar steget till 14 nanometer FinFET mot slutet av 2013 och inleder volumproduktion under 2014"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Snusfri

Skulle vara intressant att se Samsung slå sig in på x86-marknaden och göra CPU'er.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur funkar FinFET? Har aldrig hörtalas om den förr.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

...men i dagsläget ser jag inte mig själv köpa en AMD prolle... och inte i morgon heller.

och därför är vi där vi är...
Fast det finns fler som tänker så, så du
är inte ensam. Inget personligt menat alltså.

Förövrigt, vet inte riktigt vad jag ska säga om nyheten.
Bra gjort av intel, antar jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Trodde det fanns en gräns för hur små kretsar av det slaget vi har idag kan bli. Är det inte så att det "beter sig konstigt" när det blir för litet?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Hur funkar FinFET? Har aldrig hörtalas om den förr.

Det är väl Intels "3D-transistor" antar jag, eftersom den har en "fena" av något slag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
99:e percentilen

Hellre 22 nm med socklad CPU än 1 nm med fastlödd!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Hur funkar FinFET? Har aldrig hörtalas om den förr.

Haha, undrade jag också. Aldrig hört förut. Det lät rätt roligt.

Skrivet av blackeagle:

Det är väl Intels "3D-transistor" antar jag, eftersom den har en "fena" av något slag.

Det stämmer nog bra. Sökte lite på det och verkar stämma.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Hur funkar FinFET? Har aldrig hörtalas om den förr.

Skrivet av blackeagle:

Det är väl Intels "3D-transistor" antar jag, eftersom den har en "fena" av något slag.

Här kan ni se skillnad iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Några bud angående vad som kommer efter kisel?

Jag vet att det jobbas med syntetiska diamanter då dom till skillnad från kisel inte får problem med tempraturer lika snabbt. Vilket skulle ta bort 4-5Ghz gränsen vi har idag. I alla fall på värme sidan men jag antar det ligger en bit in i framtiden då man just nu försöker göra så man kan massproducera dom i en viss form och 100% rena.

*edit*
citerade fel person

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hellre 22 nm med socklad CPU än 1 nm med fastlödd!

Är du säker på det? Om Moores lag stämmer och 1 nm processorer kommer ut om 8 år så kommer den ha 16 gånger fler transistorer. Och den kommer med säkerhet springa åttor runt 22 nm. Fast nu är det här bara en gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Hoppas att Intel håller fast vid det här uttalandet oavsett hur det går för AMD och övriga marknadsspelare. Finns ju en liten risk att dom hänger kvar lite längre om ingen sätter nån press på dom.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Om siffrorna stämmer känns det ju som att Intel snarare är på väg att tappa sitt försprång gällande tillverkningsteknik om Global Foundries (och därmed AMD?) kan börja leverera processorer med 14nm-teknik inom ett år från Intel.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Några bud angående vad som kommer efter kisel?

Grafen är också en kandidat som är på god väg då man redan idag kan göra transistorer i grafen.
Att däremot bygga en processor i grafen är en helt annan sak men förhoppningsvis löser dom det inom en snar framtid.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FudgieCars:

Är du säker på det? Om Moores lag stämmer och 1 nm processorer kommer ut om 8 år så kommer den ha 16 gånger fler transistorer. Och den kommer med säkerhet springa åttor runt 22 nm. Fast nu är det här bara en gissning.

Ja, jag är medveten om att jag kommer få äta upp det uttalandet, men det ska egentligen tolkas lite mindre bokstavligt: Jag känner ingen häftig wow-känsla över mindre tillverkningstekniker om det inte kommer gå att köpa socklade prollar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Trevligt Det går framåt, men jag började undra en grej, År 2020- Har vi 1nm då?

De har väl sagt att de siktar på 5 nm då någongång.
http://www.tomshardware.com/news/intel-cpu-processor-5nm,1757...

Citat:

Following the current 22 nm process, Intel's manufacturing cadence suggests that the first 14 nm products will arrive in late 2013, 10 nm in 2015, 7 nm in 2017, and 5 nm in 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, jag är medveten om att jag kommer få äta upp det uttalandet, men det ska egentligen tolkas lite mindre bokstavligt: Jag känner ingen häftig wow-känsla över mindre tillverkningstekniker om det inte kommer gå att köpa socklade prollar.

Varför inte? Tänk om framtidens moderkort med fastlödda prollar är lika billiga eller billigare än dagens prollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, jag är medveten om att jag kommer få äta upp det uttalandet, men det ska egentligen tolkas lite mindre bokstavligt: Jag känner ingen häftig wow-känsla över mindre tillverkningstekniker om det inte kommer gå att köpa socklade prollar.

Mmmm rent spontant känns ju fastlödda prollar som skit, men egentligen.... I dagens läge byts ju sockeln i stort sett varje gång det kommer en ny processor generation, så egentligen ändras ju inget. Jag kan då inte komma på att jag skulle ha bytt processor UTAN att också på samma gång byta sockel, m.a.o moderkort varje gång.

Permalänk
Medlem

Stämmer verkligen artikeln? Enligt den är ju GF nästan ikapp intel till 14nm. Hur är det egentligen, GF rullar ju ut 28nm produkter snart, ska de hoppa 32->28->20->14 på ett enda år??

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Är du säker på det? Om Moores lag stämmer och 1 nm processorer kommer ut om 8 år så kommer den ha 16 gånger fler transistorer. Och den kommer med säkerhet springa åttor runt 22 nm. Fast nu är det här bara en gissning.

Du kan inte räkna. En teoretisk process på 1nm skulle ge runt 500 gånger så många transistorer. Och skulle vara här 2030 enligt Moores lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Stämmer verkligen artikeln? Enligt den är ju GF nästan ikapp intel till 14nm. Hur är det egentligen, GF rullar ju ut 28nm produkter snart, ska de hoppa 32->28->20->14 på ett enda år??

Du kan inte riktigt räkna halvnoder sådär.