Valve: PC-datorer i vardagsrummet kommer tävla mot nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Valve: PC-datorer i vardagsrummet kommer tävla mot nästa generations spelkonsoler

Spelhuset Valve planerar att ta upp kampen mot nästa generations spelkonsoler med Steam och PC-hårdvara för vardagsrummet, avslöjar grundaren Gabe Newell i en intervju.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Kanon! Men jag kanske tillhör en grupp som hellre vill sitta nära flåsandes på datorskärmen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Grymt! Behöver ju inte ens röra sig ur soffan!

Visa signatur

Fractal Design R3 | Intel Core i7 2600K @3.4GHz | MSI P67A-G45B | Gigabyte GTX 570 Super Overclock | Fractal Design Newton 650W | 16gb Corsair Vengeance 1600MHz | Antec Kühler 620 | 60GB Corsair Force SSD | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog stanna vid den vanliga datorn, men om de lyckas kan PC gaming dra nytta då det blir mer intressant för spelutvecklare

Permalänk
Medlem

En lång HDMI-sladd och en trådlös 360kontroll. 'Nuf said.

Permalänk
Medlem

Bah, min nuvarande dator är flera gånger snabbare än "nästa generations" konsoler!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av dem som blir vid datorn faktiskt. Men däremot för folk med spelintressen och lite mindre krav på hårdvara kan nog gilla detta. Castle Crashers finns ju även på Steam och är helt klart mer lämpat för handkontroll än tangentbord/mus läget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Big Picture Mode verkar faktiskt helt ok, det märks att de lagt krut på det, även om jag själv inte är intresserad av tv-spelande.

Mycket bra att de satsar ordentligt på Linux också!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intressant initiativ, bars de inte glömmer bort oss användare som sitter vid skrivbord med mus och tangentbord!
Det vore trist ifall detta byggde på den redan påträngande konsollifieringen av spelen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det låter riktigt bra!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

tror det här kan bli riktigt bra !

Permalänk
Medlem

jävligt bra ! kanske man får sony och ms att fatta att deinte kan ha sina consoler i 10år innan de blir gamla

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För seröst spelande (spelar dota2, sc2 och skyrim) bkir jag sjlvklart kvar i datastolen, men att spela LEGO Harry Potter med kompisar är mycket mysigare i soffan. Kommer definitivt använda det steam big picture på min htpc

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Äntligen lite enkelhet och användarvänlighet vid tv'n.
För 10 år sedan trodde man ett konsoler var det simplaste man kunde spel på, men min PS3 både hänger säg oftare, och drygar sig mer med uppdateringar än min speldator.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om det fanns att köpa kontroller på steam och stöd för större titlar, ju fler personer som märker detta och går över till PC vid Tv:n desto större är chanserna att vi slipper portningar.

Sprid ordet till alla era konsolspelande vänner!

Nu tycker jag att vi sätter ihop ett litet, billigt och stilrent datorbygge som vi skickar som exempel till Valve så att dom kan tipsa/sälja detta till konsolfolket istället för 7åriga gamla komponenter i en låda som klarar av skittitlar i 30fps på lägsta grafik.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

"...och tävla mot nästa generations spelkonsoler från Microsoft och Sony."

Glömde de inte en viss Nintendo här?.. Oh wait, ne det gjorde de inte

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta sätter lite fart på de övriga konsollerna, de har ju mer eller mindre växt fast i butikerna nu för tiden. Inte bara på prestanda fronten utan också i kvalitet, användra vänlighet och pris.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag tycker Big Picture har funkat bra, har testat sedan beta.
Det som dock har varit irriterande är att vissa spel, när de öppnas, inte alltid stödjer handkontroller, så man behöver skifta mellan tangentbord/mus och kontrollen.
I övrigt hoppas jag också Valve har rätt och satsar och trycker på bra kontrollersupport hos de olika spel (utvecklarna) som dyker upp på steam, då min HTPC just nu är den snabbaste datorn i hemmet.

Så om de kan skapa en "komplett" lösning där allt känns anpassat för kontroll och soffan, ju gladare blir jag!

EDIT:
Sen, fler CO-OP spel (splitscreen eller liknande) för PC!!

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Praxzy:

"...och tävla mot nästa generations spelkonsoler från Microsoft och Sony."

Glömde de inte en viss Nintendo här?.. Oh wait, ne det gjorde de inte

Det gå inte tävla mot nintendo, då deras styrka är deras egenutvecklade spel som gör Wii och WII U värda. Tycker wii:s och wii u har passande hårdvara för spelen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Detta känns för mig mer som ett kompliment till vanlig gaming.
Möjligheten att via HDMI (o snart trådlöst) spela sociala spela ala Wii på tvn när man har gäster eller liknande.
Sen låta samma dator stå för gaming på vanligtvis när man behöver gamea.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Så länge den "konsoll" de slutligen släpper fungerar minst lika bra och enkelt som dagens konsoller så kommer de lyckas. Jag ser, som många andra här, fördelen med att PC kommer tillbaka som den plattform man ska ha om man vill spela spel på riktigt. Nu använder jag mer än gärna handkontroll, jag älskar att spela spel som lämpar sig väl för handkontroll, men jag vill göra det på min PC.

Permalänk
Snusfri

Trevligt och intressant.
Dock kommer jag att fortsätta spela dom flesta spelen vid min nya skärm, vissa spel som tex FIFA, NHL, NSF och liknande passar nog bättre på en större tv som man kan spela på från soffan medans andra spel passar bättre med mus och tangentbord vid datorn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag tror helt klart att en PC kan börja konkurrera med Konsolerna, dock vill jag ha precisionen som mus+tangentbord ger, det är lite klurigt att få till i soffan.

Det är sjukt najs att spela FPS-spel på projektor och 90" duk

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Enkel match !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Praxzy:

"...och tävla mot nästa generations spelkonsoler från Microsoft och Sony."

Glömde de inte en viss Nintendo här?.. Oh wait, ne det gjorde de inte

+10000000000000

Microsoft och Sony kommer och går, nintendo består.

Nintendo har alltid haft något som en PC aldrig kommer att ha. Vette fan vad det är, men nintendo finns alltid kvar. Hoppas bara att de köper tillbaka RareWare nu då. :/

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Så länge fler spelutvecklare implementerar/ger fan i att avaktivera Split-screen eller local multiplayer så tror jag definitivt på detta. Spelar nästan varje helg med polarna på datorn i soffan med ett par Xbox-dosor och det funkar ypperligt. Är egentligen bara spelutbudet som är snålt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teere:

att vissa spel, när de öppnas, inte alltid stödjer handkontroller,

Xpadder löser detta.

Citat:

Sen, fler CO-OP spel (splitscreen eller liknande) för PC!!

Speciellt splitscreen är något som saknas på pc.

Sen så har vi alla emulatorer också! Zelda i dolphin med massa AF och AA omnomnomnomnomn.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att spelkonsolerna har en del exklusiva spel som inte finns till PC, senaste versionerna av Super Mario, Halo och Metal Gear Solid t.ex.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

helt rätt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Xpadder löser detta.

Sant, dock vissa spel funkar även dåligt med Xpadder tyvärr. Men fixar oftast biffen!

Skrivet av Yooriitzz:

Speciellt splitscreen är något som saknas på pc.

Sen så har vi alla emulatorer också! Zelda i dolphin med massa AF och AA omnomnomnomnomn.

Nom nom!

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ