Silverstone Sugo SG09

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Sugo SG09

Med ytterst kompakta yttermått och plats för moderkort i formfaktorn Micro ATX är Silverstone Sugo SG09 ett tämligen unikt chassi. SweClockers synar nykomlingen i sömmarna och fyller datorlådan med högpresterande komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nästa dator blir nog en micro atx tror jag... fett sugen

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Avstängd

Trodde först att Jonas klippte sig som rihanna i diamonds musikvideon, dock andra högra sidan istället för vänstra som rihanna XD

Dock så tycte jag att det såg knasigt ut att silverstone valde att topp-fläkten skulle dra sin in luft istället tvärtom, då varmen som sagt går uppåt. En sak till, varför inte vända nätdelen så att utblåset sker i topp istället för den högra sidan?

Permalänk
Medlem

Fin tofs

Permalänk
Avstängd

alldeles för stort för för mig

Permalänk

Det var ju inte det finaste chassit jag sett!

Permalänk
Medlem

Det första man tänker på är att den inte är lika snygg som Silverstone Sugo SG08B (som Andreas D använde i sitt Mini ITX bygge). Skulle vara intressant om Jonas T gjorde en videorecension av Silverstone Sugo SG08B också trots den är av äldre modell.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Alternativ till Fractal Design Node 304?

Permalänk

Usch, ser ut som vår avfuktare i källaren.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Dock så tycte jag att det såg knasigt ut att silverstone valde att topp-fläkten skulle dra sin in luft istället tvärtom, då varmen som sagt går uppåt. En sak till, varför inte vända nätdelen så att utblåset sker i topp istället för den högra sidan?

Förmodligen för att de inte får in någon luft till hårddiskar om de sätter den som utsug. Tyckte dock också det verkade konstigt.

Att vända nätdelen hade förmodligen inte funkat, alternativt att man skulle behövt ett helmodulärt nätagg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Gud vad Jonas är söt.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Avstängd

Det är ju inget vackert chassi men väldigt intressanta lösningar.
I framtiden vill jag se mer mATX/M-ITX chassin utan fläkt i taket, utan 3.5 platser och utan optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Gott med en bra chassi recension när man sitter på dass

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Nice, men fronten är fugly.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Förmodligen för att de inte får in någon luft till hårddiskar om de sätter den som utsug. Tyckte dock också det verkade konstigt.

Att vända nätdelen hade förmodligen inte funkat, alternativt att man skulle behövt ett helmodulärt nätagg.

Det finns lådor som inte ens kyler utan låter det gå passivt. Dessutom så stannar en del varme också då det ät lämpligast att köra ut varmen istället att blåsa emot, testa blåsa dig själv i bastun så ska du få se (kanske dock inte samma sak men men).

Det skulle ha funkat och kablerna skulle sikta neråt, samma som deras raven chassin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koksvinne:

Usch, ser ut som vår avfuktare i källaren.

ähh, hur oftast kollar du på chassit än på dator-skärmen

Permalänk

Jonas: Du skriver "...där 180 mm-fläkten i toppen gör ett riktigt hästjobb i att hålla systemet kyligt."

Vad är hästjobb för något? Du menar väl ändå fruktjobb?

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem

Är själv väldigt intesserad av att bygga ett nytt system i detta chassi, frågan är om ett H80i(men båda fläktarna) får plats där bak?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Intressant att det var såpass bra inuti och höll bra byggkvalitet, synd bara att det är fult som stryk, bland de fulare jag sett tror jag nog

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

aaah! nice denna review var för fan början på en riktigt festlig fredag. Så nice att sådana här chassin börjar komma ut, vill se mer av den typ där allt är så kompakt som möjligt utan att de ska vara bökigt.

Hela reviewn kändes som den här låten: http://www.youtube.com/watch?v=qhZpmFORHBA

ty jonas.

Permalänk
Medlem

Bra koncept men det var alldeles för ful för min smak. Fixar de så att det är kortare kablar (för fronten) och gör det snyggare både utvändigt och invändigt så blir det nog mera intressant.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen på detta chassi. Inga fönster och inte en massa lysande lysdioder. Stilren funktionalitet tyckr jag om. Men den där blåa lysdioden är den starkt lysande? Tycker alla chassin jag köpt på senare år haft en bländande blå lysdiod. Jag saknar de där små diskreta gröna lysdioderna som fanns för 10-15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett bygge antingen i detta chassi eller TJ08-E!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor_Blade552:

Jonas: Du skriver "...där 180 mm-fläkten i toppen gör ett riktigt hästjobb i att hålla systemet kyligt."

Vad är hästjobb för något? Du menar väl ändå fruktjobb?

Snälla, ska det börja fjantas med hästar här också? Haha..

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Sött litet chassi, har funderat på att byta ner mig från ATX till mATX men att få rätt kombination mellan nätaggregat, grafikkort och chassi kan bli knepigt. Man vill ju inte investera nära tusenlappen på ett chassi och så passar inte delarna

Skrivet av Alle22:

ähh, hur oftast kollar du på chassit än på dator-skärmen

När man har chassit precis bredvid sig är det lite svårt att inte se den

Har det på bordet vänster om mig, samlar dessutom lite mindre damm jämfört om det skulle stå på golvet. Är i lagom höjd om man vill rensa på damm eller meka med den. Väger datorn dessutom en del så är det smidigare att den står på bordet.

Permalänk
Medlem

Saker jag hade velat sett som förbättringar:
8pinshål från baksidan
120mm's vid sidan av grafikkorten ist för 80/92mm's
Snyggare front
Kortare I/O kablar (Varför överdriver alla med det?)

Sen efter detta skulle man nog kunna bygge ett riktigt nice SSDbygge i det här chassit

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

alldeles för stort för för mig

Men du får ju tänja lite på dig Så stor är den väl inte (du bjöd på den själv kan man väl lugnt påstå)

Och lite ontopic då/ Själv så gillade jag den optiska lösningen jättemycket, hoppas att fler tar efter!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jävligt fult, lite synd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Men du får ju tänja lite på dig Så stor är den väl inte (du bjöd på den själv kan man väl lugnt påstå)

Och lite ontopic då/ Själv så gillade jag den optiska lösningen jättemycket, hoppas att fler tar efter!

Mitt SG08 passar alldeles utmärkt, tror inte jag skulle få plats med något större

Permalänk
Inaktiv

Känns som man hamnat i en loop på youtube, samma urval som rekommenderas om och om igen.
Silverstone, Bitfenix, Fractal, Corsair och lite mer Silverstone... Det finns en bred front av tillverkare men ni publicerar bara dessa =(